En økonomisk presset hverdag. Danskerne mangler penge. Det kan også mærkes på DBA, hvor 160 procent flere sommerhuse er sat til salg end ellers. Og vi gør også alt for at få udlejet vores timeshares, eftersom der her er 167 procent flere nye annoncer.
I slutningen af 2022 blev søgeordet ’gratis’ i høj grad anvendt. Langt mere end normalvis. Og DBA erfarede også, at der blev oprettet 6,4 procent flere annoncer end ellers. På den blå portal kan danskernes hårdt pressede husholdninger godt mærkes, og nu er genbrugswebsitet klar med et bud på, hvilke ting vi især sætter til salg og opretter annoncer på.
Helt nye tal viser, at danskerne lejer deres timeshare ud i langt højre grad en tidligere. 167 procent flere nyoprettede annoncer er der i den kategori sammenlignet med samme periode året før, viser DBAs tal fra vinteren.
Generelt boomer DBAs ’Ferie’-kategori med nye annoncer. 19 procent flere nyoprettede annoncer kunne kategorien omfavne i december 2022 sammenlignet med december 2021. I DBAs feriekategori kan du blandt andet udleje dit sommerhus eller din timeshare, og du kan også sælge dine flybilletter og dit gavekort til kro- og hotelophold.
- Der er altid godt smæk på i forhold til antallet af annoncer i vores ferie kategori, så når vi oplever, at der pludselig oprettes hele 19 procent flere nye annoncer, og der samtidig i underkategorien ’timeshare’ er oprettet hele 167 procent flere, er der tale om en vild stigning, vi ikke har set før, fortæller Julie Schoen, DBAs talsperson og fortsætter:
- Feriekategoriens store volume tyder på, at danskerne lige nu gør en indsats for at tjene lidt ekstra penge et sted, hvor det er ”nemt” at spare, uden at hverdagen bliver ramt.
Det er kun små tre år siden, danskerne valfartede til markedet for at erhverve sig et sommerhus, som de kunne isolere sig selv i for foråret og også holde sommerferie i. Nu er tendensen nærmest den modsatte. I hvert fald hvis man skal tro de sprit nye data, som DBA er klar med:
- I december 2022 blev der oprettet hele 35 procent nye annoncer i ’Bolig’-kategorien sammenlignet med december 2021. Og folder man kategorien ud, er det tydeligt, det især er i ’Fritidsbolig’-kategorien, at de nye annoncer oprettes i ét væk. Her er stigningen nemlig 160 procent. Det er helt vildt, fortæller Julie Schoen.
Også antallet af nye annoncer i DBAs ’Lejebolig’-kategori er steget med 43 procent i december 2021 sammenlignet med december 2021. Og DBAs ’Rækkehus’-kategori oplever 800 procent flere nye annoncer nu end samme periode sidste år.
’Gratis’ var det 6. mest anvendte søgeord på DBA i 2022. Gratis er ellers aldrig i top 10 over mest populære søgeord.
’Brænde’ endte på en 10. plads over mest anvendte søgeord på DBA i 2022. Det er heller aldrig set tidligere.
I sidste halvår af 2022 oplevede DBA en væsentlig stigning i antallet af nye annoncer på DBA. Da tendensen var på sit højeste, blev der i én uge oprettet hele 14 procent flere nye annoncer end samme uge året forinden. I 3. kvartal af 2022 blev der gennemsnitligt oprettet 6,4 procent flere annoncer sammenlignet med 3. kvartal 2021.
DBAs Genbrugsindeks 2022 viser da også, vi er blevet mere flittige til at sælge. Genbrugsindekset 2021 viste, at 47 procent af danskerne inden for de seneste 12 mdr. havde solgt en eller flere brugte ting, mens det året efter gjaldt 50 procent.
DBAs Genbrugsindeks 2022 viser også, da vi tjener flere penge nu end tidligere på vores brugtsalg. Ifølge Genbrugsindekset 2022 tjente en gennemsnitlig dansk genbrugssælger 7.152 kroner. på at sælge ud af gemmerne, mens det året før var 5.883 kroner. I 2017 var tallet på 4.971 kroner. Men Genbrugsindekset 2022 viser samtidig, at vi ville kunne sælge for meget mere, end vi gør. 11.671 kroner vil en gennemsnitlig danskerne kunne tjene på at sælge alt det, der bare ligger og samler støv i deres gemmer.
Genbrugsindekset er DBAs årlige rapport, hvor vi tager temperaturen på Genbrugsdanmark. I forbindelse med rapporten har DBA gennemført en befolkningsundersøgelse, der afdækker den danske genbrugsøkonomi. Dataen er indsamlet via Epinions Danmarkspanel i perioden 25. februar til 7. marts 2022. Der er i alt gennemført 2.000 online besvarelser blandt danskere i alderen 18-75 år. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, og uddannelse. Derudover suppleres rapporten også med DBAs egne brugerdata.
De tidligere Genbrugsindekser kan du finde link til herunder:
Genbrugsindekset 2016
Genbrugsindekset 2017
Genbrugsindekset 2018
Genbrugsindekset 2019
Genbrugsindekset 2020
Genbrugsindekset 2021