Populære igen: Puch Maxi og 3 andre ikoniske veteranknallerter på DBA

Populære igen: Puch Maxi og 3 andre ikoniske veteranknallerter på DBA

29. april 2021

Glem alt om moderne scootere og batteridrevne elcykler. Det er de gamle knallerter fra 70’erne og 80’erne, der er det nye sort. Vi kigger nærmere på veteranknallerternes stigende popularitet og finder 4 ikoniske modeller til salg på DBA.

I DBAs nye rapport, Genbrugsindekset 2021, tager danskernes genbrugsvaner og moderne genbrugstendenser under kyndig behandling. Og blandt spiseborde, campingvogne og iPhones, lå 80’er-legenden Puch Maxi pludselig i top-10.

Mere specifikt er det syddanskerne og sønderjyderne, der har søgt flittigt på veteranknallerten – faktisk hele 79.000 gange på ét år. Selvom syddanskerne og sønderjyderne er dem, der er allergladest for Puch Maxi, taler det ind i en generel tendens på DBA.

Da vi i begyndelsen af året undersøgte, hvad DBA-brugerne efterspurgte mest inden for Motor-kategorien, lå flere kendte veteranknallerter i top. Faktisk blev der søgt mere på 'Puch Maxi', end der blev søgt på 'BMW', 'Mercedes' og 'Volvo' i 2020.

Hvad er det, de gamle knallerter kan? For det første kan de have en stor nostalgisk værdi, for de mange gutter og guttinder der drønede rundt på dem i 70'erne og 80’erne med mælkekasser og rævehaler. For det andet repræsenterer de en simplere tid med solid mekanik, man kan skrue på i eget skur. For det tredje er de bare så retrofede, som noget kan blive.

Se udvalget af de fede veteranknallerter på DBA, når vi udvælger 4 fede og ikoniske modeller.

Puch Maxi

Dette snorlige eksemplar af en Puch Maxi fra 1974 sætter dig 12.000 kroner tilbage. Sælges af Kenneth fra Roskilde.

Vi starter selvfølgelig med ikonet over dem alle, Puch Maxi. De fleste har som minimum kendt en, som ejede en Puch Maxi. Personligt har jeg selv haft en halvrusten og udboret Puch Maxi stående i skuret, foræret til mig af en ven af familien og senere solgt for en slik. Jeg skulle have beholdt den!

Det kunne nemlig have været en fin forretning, hvis man havde holdt fast i sin Puch Maxi fra dengang. De er steget gevaldigt i værdi de senere år, hvorfor du må op og betale over 10.000 kroner for et flot eksemplar. Min havde næppe indbragt så meget.

Det var det østrigske produktionsfirma Puch, der i starten af 70’erne spyttede den populære Maxi-knallert af samlebåndet. Særdeles god timing, fordi oliekrisen kradsede i 1973, og Puch Maxi kunne køre op til 50 kilometer på én liter benzin.

Den på billedet kan du se her, hvis ikke den er solgt. Hvis den er, kan du finde flere Puch Maxi til salg herunder.

Er denne 4-gearede og røde bandit noget, der lokker? Den er sat til salg af Jimmi fra Nykøbing Sjælland for 25.500 kroner.

Den næstmest søgte veteranknallert på DBA, er Yamaha FS1, der i folkemunde også går under navnet 'Yamaha 4 Gear'. Det er ikke svært at gætte, hvorfor den har fået netop det tilnavn. For ja, det er en knallert med fire gear…

Yamaha FS1 havde, ligesom den førnævnte Puch Maxi, sin storhedstid i løbet af 1970’erne, og blev, grundet sin popularitet, produceret helt frem til 1990’erne. Oprindeligt var den udviklet som en lille motorcykel med fem gear, mens den altså måtte indtræde på det europæiske marked i en firegearet version for at imødekomme knallertlovgivninger.

Netop grundet sit oprindelige ophav som motorcykel, blev Yamaha FS1 hurtigt kendt som lidt af en bølleknallert. Med få tuningsdele og et sæt fikse fingre kunne Yamaha FS1 snildt komme op og ramme 100 kilometer i timen – noget som en Puch Maxi havde svært ved at hamle op med.

Der er sjældent mere end en håndfuld FS1'ere til salg på DBA, og de flotteste eksemplarer kan godt gå for helt op til 25.000 kroner. Hvis den på billedet er lige dyr nok til dig, kan du tjekke udvalget af Yamaha FS1 ud her.

Der er 404 motorcykler til salg på DBA, der er gamle nok til at blive registreret som veteran.

Kreidler Florett

Kunne det friste med en Kreidler Florett med skinnende tank? I så fald skal du af med 28.500 kroner til Michael fra Vamdrup.

Den helt store konkurrent til Yamaha FS1 var Kreidler Florett af ganske åbenlyse årsager. Ligesom Yamaha FS1 var Kreidler Florett nemlig ligeledes opbygget som en motorcykel, hvor bremser og affjedring var bygget til at tåle motorcykelhastigheder. Derfor gik der sport i at tune sin Kreidler til op mod 120 kilometer i timen.

Kreidler Florett havde en længere historie end Yamaha FS1, og de første modeller så dagens lys allerede i 1950’erne. I knallerternes storhedstid, 1970’erne, var Florett den dyre og meget eftertragtede model, der nærmest kan betegnes som knallerternes Rolls Royce.

I 1970’erne var knallerterne synonymet for den frie ungdom, og der skabtes hurtigt kulturer omkring de tohjulede maskiner. Netop grundet modellerne FS1 og Florett var politiet nødsaget til at øge kontrollen af knallerterne, fordi tunede knallerter og slemme ulykker hurtigt blev hverdag. Modellerne var således også skyld i, at aldersgrænsen for knallertkørsel blev hævet fra 15 til 16 år.

Ligesom med Yamaha FS1, er stort set alle knallerter fra Kreidler uhyre eftertragtede i dag. Dem, der sættes til salg, ryger hurtigt og for pæne summer. Se udvalget af Kreidler-knallerter på DBA, eller se den på billedet, hvis ikke den er solgt.

Der er 543 knallert 45 til salg på DBA, og kun 25 af dem er veteraner.

Suzuki FZ50

Denne Suzuki FZ50 står med den helt rigtige blå lakering og hvidt sæde. Den sælges af Mee fra Odense for 7.500 kroner.

Med Suzuki FZ50 går vi mere tilbage til den type knallert, som Puch Maxi er. De to ligner hinanden mere af udseende, og FZ50 var ene og alene produceret som en knallert – ikke en motorcykel. Det betyder samtidigt, at en Suzuki FZ50 har en mere almindelig knallertmotor uden gear, hvilket gør det førnævnte tuningspotentiale noget mindre.

Hvis du synes, at Suzuki FZ50 ser lidt mere moderne ud, bedrager dine øjne dig ikke. Den kom nemlig lige en postgang senere end de andre modeller og blev produceret fra 1979 og helt frem til 2000.

Suzuki FZ50 blev populær, fordi den ikke lignede alle de andre knallerter. Den var mindre, og desuden opbygget mere som en moderne scooter, vi kender fra i dag frem for en knallert.

Klik her for at se, om der ikke skulle være en charmerende Suzuki FZ50 til salg på DBA, eller se den på billedet, hvis ikke den er solgt. Er de alle revet væk, kan du finde andre veteranknallerter til salg herunder.

Der er 504 knallerter med mere end 30 år på bagen til salg på DBA.

Har du en elcykel stående, der skal sælges, for at du kan gøre plads i skuret til en veteranknallert? Vi har skrevet en guide om 5 ting du skal vide, når du sælger din elcykel.

Hvis en veteranmotorcykel ikke er helt speciel nok til dig, skal du se med her. Vi besøger Gunnar, der er gammel traktorforhandler, og som nu sælger sin knaldrøde og højtelskede Porsche-traktor. Hør historien, og hvad du skal give for den i videoen herunder.