Hvis det ikke er størrelsen men gørelsen, der betyder noget for dig, når du skal købe bil, kan der være penge at spare – i hvert fald hvis du skal krydse Storebælt. Læs hvordan og se DBAs 5 allermindste biler i denne artikel.
Vidste du, at du kan krydse Storebæltsbroen til (næsten) halv pris, hvis din bil er lille nok?
Hvis du skal til familietamtam på den anden side af Storebælt, og du tager turen i en bil, der er under 3 meter i længden, bliver du kun opkrævet 130 kroner i stedet for de normale 245 kroner, fordi din bil klassificeres som en motorcykel. Den er god nok!
Så hvis du er en rigtig krejler og er af den overbevisning at alt, der er sparet, er tjent, kan det være, du skal købe én af bilerne, vi har samlet i denne artikel.
Ret skal være ret: Af de 5 biler, vi har fundet, er kun de første 4 korte nok. Men det kan også være, at du bare vil gøre det til en sport at være kort. Derfor har vi givet plads til den femte bil alligevel, som i sig selv er ganske bedårende og bestemt et kig værd.
Det er sølle 5 centimeter, den sidste bil er for lang, så hvem ved; hvis du hugger en hæl og klipper en tå, kan det være, at Storebæltsbroen opkræver dig den lave afgift alligevel?
Nok snak! Se de 5 allermindste, men mest bedårende biler på DBA herunder. Vi starter selvfølgelig med den mindste.
Opel Vectra, 1,8 16V 115 Elegance stc., Benzin, 2000, km 249000, sort, 5-dørs, Sælger denne opel vectra køre rigtig godt. Har lang tid til syn. Byd.
9.500,00 kr.Peugeot 306, 1,4 GLX, Benzin, 1998, 3-dørs, Peugeot 306 1.4 Benzin Personbil 1988 FORBRUG 13,9 km Km,241xxx ikke ryger Syn 15-12-2024 Køre godt Vi tager gerne din bil i bytte Skrotbil pris fra 3.000
7.500,00 kr.Saab 9-3 2,0i Benzin modelår 1999 km 314000 ABS airbag, synet 20 jan 2022. tidligere regnr. ae83601. , aftag. træk 750/1600 kg. elruder. el spejle. klima. sædevarme. stofindtræk. kædetræk ikke t-rem.
6.980,00 kr.Skoda Fabia 1,4 16V 75 Ambiente Combi Benzin modelår 2005 km 258 Blåmetal træk ABS airbag servostyring, airc., fjernb. c.lås, fartpilot, sædevarme, højdejust. førersæde, el-ruder, el-spejle, musikstre
9.800,00 kr.Peugeot 106, 1,4 XR, Benzin, 1998, km 187000, sort, ABS, airbag, 3-dørs, service ok, servostyring, Peugeot 106 Motor 1.4 benzin Km 187.399 Årgang 1998 Køre 14, 5 km/l Vægtafgift 1722kr Halvårlige Sids
9.000,00 kr.Toyota Aygo, 1,0, Benzin, 2006, km 179000, rød, 5-dørs, Starter og køre fint. Holder syn til august. Kobling er lidt slidt. Har nogle små fejl ellers køre den fint.
6.500,00 kr.Af de 1.631 biler der er til salg for under 10.000 kroner på DBA, er 344 af dem VW og Peugeot.
Tilbage i 1998 ville det dengang splinternye bilmærke, som var ejet af Mercedes, vise, at man sagtens kunne producere en moderne mini-mikrobil, som man kunne i gamle dage. Denne gammeldaws nytænkning fra bilmærket Smart blev velmodtaget, hvorfor modellen er produceret i over 1,7 millioner eksemplarer til dato på tværs af tre generationer.
Det høje produktionstal betyder, at du kan få fingrene i sådan en lille bandit for mellem 20.000 kroner og 50.000 kroner alt efter stand i dag på DBA. Se udvalget af Smart ForTwo her.
Det lille, populære vidunder måler 1.810 millimeter i sin første generation, hvilket gør den små 20 centimeter kortere end Storebæltsbroens mindstemål for personbiler
Den absurd lille størrelse på Smart ForTwo betyder faktisk også, at du i visse storbyer kan holde på tværs i en parallelparkeringsplads, fordi den ikke måler meget mere i længden, end normale biler gør i bredden. Om den går an med parkeringsselskaberne herhjemme er dog mere tvivlsomt.
Der er 43 Smart ForTwo til salg på DBA lige nu, mens den større ForFour er mere sjælden med kun 5 til salg.
Nej. Det er ikke den pensionerede cirkusklovns bil, vi har fået til salg. Den lille Goggomobil er en vaskeægte produktionsbil, der blev produceret fra 1955 til 1969 – og i de sidste 4 produktionsår var det faktisk BMW, der stod bag.
Goggomobil T 300 måler sølle 2.900 millimeter i længden, hvilket altså gør den 10 centimeter kortere end Storebæltsbroens skillelinje.
Faktisk er det ikke så unfair, at denne lille Goggomobil kun opkræves som en motorcykel. Motoren i den er nemlig meget lig en motorcykelmotor, eller nærmere en knallert, da den er to-takt med bare to cylindre.
Med lige knap 15 hestekræfter kan du kun lige skubbe dig selv og en eventuel passager over broen – men du kan storsmile hele vejen. Ikke kun fordi, bilen er så nuttet, som en bil kan blive, men også fordi du lige har skåret en pæn portion af prisen for broovergangen.
Goggomobil T 300 er ikke et hyppigt syn på de danske landeveje. Med omkring 200.000 producerede eksemplarer, er den en halv-sjælden, delikat og gammel fætter. Derfor skal du betale 99.800 kroner for herligheden på billedet ovenfor. Men du skal skynde dig, for det er den eneste af sin slags til salg herhjemme lige nu! Se den her, hvis ikke den er solgt.
Vi bliver i samme tidsalder som med Goggomobil. Den første, lille Fiat 500 blev produceret fra 1957 til 1975 – og sågar i næsten 4 millioner eksemplarer! Og ja. Der findes også nye Fiat 500 på DBA, men de er altså for lange til at komme med i denne artikel.
Den gamle Fiat 500 er et nuttet ikon, der ligesom Goggomobilen har, hvad der bedst kan beskrives som en motorcykelmotor med to cylindre – dog en mere medgørlig 4-takts motor med mellem 17 og 37 hestekræfter.
I kølvandet på krigstider, finansielle kriser og andre udueligheder blev Fiat 500 produceret så billigt som muligt, så folket – i starten primært italienere – faktisk havde råd til at transportere sig selv rundt i bil.
Det store soltag på Fiat 500 var derfor ikke en luksusgode, der kunne krydses af på ekstraudstyrslisten, men en måde for Fiat at spare stål på. Ved at lave et stort hul i taget og putte stof over, kunne Fiat spare meget stål på tværs af de godt 4 millioner eksemplarer.
I dag er der ingen uduelige krise-associationer til Fiat 500, som omvendt nærmest har fået ikonstatus. Skal du have fingrene i et velholdt eksemplar på DBA, skal du betale i omegnen af 60.000 kroner. Se udvalget af de gamle Fiat 500 på DBA lige her.
Spol tiden godt 50 år frem fra de to ovenstående biler – og 10 år fra Smart Fortwo. Her meldte Toyota sig på banen med en lillebitte bil, der kunne sikre dig billig broovergang.
Måske det netop var Smarts indiskutable succes med ForTwo-modellen, der gjorde, at Toyota gav sig i kast med deres IQ-model, der måler 2.985 millimeter i længden – altså godt 30 centimeter mere end ForTwo.
Det mere moderne udgangspunkt for Toyota IQ gør, at du får en motor, der er mere tidssvarende end Goggomobil og Fiat 500, der har 4 cylindre, som du kender det, med mellem 67 og 97 hestekræfter, der kan skyde dig over broen med et smil på læben.
Selvom Toyota havde set Smart lykkedes med det, blev IQ-modellen aldrig en salgssucces, og efter kun 8 års produktion trak Toyota stikket. Det er svært at finde præcise salgstal, men det er sikkert, at det ’kun’ kan måles i tusinder og ikke millioner som med Smart ForTwo.
Den forholdsvis korte produktion gør også, at der kun er 3 Toyota IQ til salg på DBA i dag. Men fordi det er en Toyota, kan du være sikker på, at den er sikker og billig i drift, hvis du passer lidt på den. Du kan således både spare på bro og forbrug, hvis du køber en IQ!
Moderne biler fra mærket Mini er ikke så mini igen og måler det samme i længden som stort set alle deres konkurrenter i minibilssegmentet i dag.
Det er dog en hel anden historie med bilens ophav. Selvom det ikke er til at se det, hvis man ikke lige ved det, deler de moderne Mini Coopers DNA med Morris Mini, som i Danmark blev solgt under navnet Morris Mascot – og måske bedst huskes som Mr. Beans bil.
En gammel Morris Mascot måler 3.054 millimeter i længden – altså lige over 5 centimeter mere end Storebæltsbroens skillelinje. Så hvis du køber en gammel Mini, skal det ikke være for at spare penge på broovergangen. Men det er selvfølgelig ikke 5 centimeter, der skal skille os ad, og derfor er den med her i artiklen alligevel.
Morris Mini, Morris Mascot, Morris Mini-Minor, Austin Seven… Ja, kært barn har mange navne – men den kendes nok bedst under det simple kaldenavn 'Mini'. Og kært barn, det var den! Den blev produceret i omegnen af 5,7 millioner eksemplarer, hvilket gør den til artiklens mest solgte.
Hvis du skal have dig en gammel Mini fra DBA i dag, skal du betale mellem 45.000 og 80.000 kroner for et velholdt eksemplar. Se udvalget af Mini’erne på DBA lige her.
Suzuki, VZR 1800 INTRUDER, ccm 1800, hk 125, 2007, km 18000, Hvid-Metal, m.afgift, Det er en motorcykel der fremstår næsten ny! 1 ejer derfor kilometer garanti. Bagsædeskal, originalt bagsæde medføl
144.800,00 kr.Yamaha, Virago 535 fra Yamaha 1991, 535 ccm, 1991, 7675 km, Sort, m.afgift, Yamaha Virago 535 (Dødsbo) fra 1991. Meget chrom der trænger til en kærlig hånd. Fodhvilere er flyttet frem. Trænger til at
19.500,00 kr.Honda, NT 1100 A, ccm, hk, 2023, km, Med afgift, ABS bremser, TCS (traction control), GPS-navigation, kørecomputer, gearindikator, infocenter, varmehåndtag, fartpilot, fuldkåbe, indsprøjtning, vindskæ
194.995,00 kr.Honda, VFR 800 X, ccm 782, hk 106, 2018, km 12113, Med afgift, Rigtig flot VFR 800 X med lavt km-tal. ABS bremser, sidetasker, forhøjet vindskærm/vindspoiler, ekstra lygter, crash-bar, LED lys m.m. At
149.999,00 kr.KTM, 1290 Super Adventure S, ccm 1290, hk 160, 2023, km, Med afgift, 22 model ABS bremser, corner-ABS, TCS (traction control), wheelie control, kørecomputer, GPS-navigation, gearindikator, infocenter,
279.900,00 kr.Honda, CB 500 X, ccm, hk, 2023, km, Med afgift, Ny opgraderet udgave af den i forvejen særdeles vellykkede CB 500 X. Den har nu dobbelte skiver foran og upside- down forgaffel. Her vist med ekstra uds
87.995,00 kr.Der er 4.049 motorcykler til salg på DBA, som du kan krydse Storebæltsbroen billigt på.
Hvis du hellere vil krydse broen billigt i én af artiklens biler end på din motorcykel, giver vi dig i denne artikel 10 gode råd til, når du skal sælge din motorcykel. Nu ved du i hvert fald, at du sagtens kan komme over Storebælt i bil uden at betale mere.
Er bilerne i artiklen lidt for fimset til dig? Så skal du måske nærmere kigge i retning af Jeppes gejlede Golf II, der har fået større motor og dele fra en Porsche. Se bilen og hør historien om den i vores video herunder: