3 bilmodeller, vi alle husker

3 bilmodeller, vi alle husker

21. september 2020

Vi tager et smut ned ad barndommens gade og ser, hvad der holder parkeret ved kantstenen. I denne artikel har vi udvalgt 3 charmerende og nostalgiske køretøjer, som du kan købe på DBA.

Biler har – ligesom så meget andet – udviklet sig meget de sidste 30-40 år. Kantede biler med høje antenner og helt uden airbags eller nakkestøtter hører fortiden til. Biler i dag er sikrere og heldigvis for det! Men de er bare ikke så charmerende i dag, som de var engang.

Vi har fundet tre über populære og charmerende bilmodeller, som de fleste husker. Enten har de været din egen første bil, eller også har dine forældre, din nabo eller dine bedsteforældre haft en.

Selv hvis du ingen førstehånds-minder har med disse tre bilmodeller, er det nogle, du vender dig om efter på gaden. De emmer af deres respektive tidsaldre og er et kig tilbage på en mere simpel tid.

Ingen af bilmodellerne produceres i dag. De er erstattet af sikrere og mere marketingvenlige modeller, som kan sælges i massevis i forskellige former og varianter. Det er derfor på DBA, du skal lede, hvis du fristes til at købe én af disse nostalgi-basser til lange søndagsture i sommerens sol med armen i karmen.

Ford Escort

Du skal til Them lidt uden for Silkeborg, og stikke 99.900 kroner i hånden på EZ Biler hvis denne underskønne Ford Escort skal blive din.

Ford Escort blev lanceret på en bilmesse i Brussel tilbage i 1968. Den nye Escort skulle erstatte den ellers så populære Ford Anglia, og folk havde derfor ganske store forventninger.

Heldigvis levede den op til folks forventninger – og lidt til. Ford Escort blev en kæmpe sællert i hele Europa; herunder i særdeleshed i Storbritannien. Efter blot seks år på markedet havde Ford solgt to millioner eksemplarer af den lille, charmerende Escort.

Siden begynde man også at eksportere Ford Escort, hvorfor den kan findes i lande som New Zealand, Australien og Japan.

Den Escort, du ser på billedet ovenfor, er den første og også mest legendariske generation; Mk I. Men som annoncerne herunder nok afslører, er det en lidt anden variant, der er flest til salg af på DBA.

Lige nu er der 19 gamle Ford Escort til salg på DBA, men der kun er 3 eksemplarer til salg af forgængeren Ford Anglia.

Mens du både finder et par Mk I og Mk II af Ford Escort på DBA, blev modellen produceret helt til år 2000, og det er altså den sjette og sidste generation, Mk VI, der er flest til salg af.

Den sjette generation er lidt blødere at se på og har endnu ikke den samme ikoniske status, som de første generationer – men det kan stadig nå at ændre sig.

Det har tidligere vist sig, at velholdte særversioner af Ford Escort Mk I kan sælges for klækkelige summer. I starten af året blev en Ford Escort RS 2000 solgt for over en halv million danske kroner på auktion i Storbritannien, mens den specielle rallyversion, der går under navnet Escort Mexico, sagtens kan sælges på hammerslag til over 400.000 kroner.

Så hvis du køber én af de billige Mk VI Ford Escort for små penge på DBA og holder dem trygt og sikkert i din garage, kan de potentielt gå hen og blive penge værd med tiden.

Opel Kadett

Julia fra Kalundborg sælger denne retro-style Kadett for bare 39.900 kroner. Et fund til de penge!

Herhjemme er Opel Kadett udødeliggjort af rapperen L:Ron:Harald, der i 1998 udgav sangen ”Mæ å min Kadett”. En sønderjysk rapsang, der udbasunerede, at L:Ron:Haralds Kadett altid var nummer ét, og som generelt bare handlede om, at det at køre Kadett, det æ’ fannemgame fedt.

Egentlig stammer modellen Kadett helt tilbage fra 1936, men det er først omkring lanceringen af generationerne Kadett A og Kadett B, at salget rigtigt stikker af, og modellen får ikonstatus.

Kadett blev, ligesom Escort, produceret i millioner af eksemplarer og eksporteret til Sydafrika og Brasilien – i sidstnævnte blev den omdøbt og solgt under navnet Chevrolet Ipanema.

Som billedet ovenfor illustrerer, blev det sidenhen også populært at style Opel Kadett. Små og brede fælge, retro-tagbøjler samt lidt gul folie på tågelygterne, og pludselig kommer Kadett til at se væsentligt mere cool og rå ud.

Af de 14 Opel Kadett der er til salg på DBA lige nu, er 7 af dem den seneste Opel Kadett E.

Fuldstændigt som med Ford Escort blev Opel Kadett også produceret i en længere årrække, og blev først erstattet af Opel Astra i 1995. Den femte og sidste generation Opel Kadett E blev også blødere i formerne, men er trods alt et mere sjældent syn end den tilsvarende bløde generation Escort.

Som annoncerne herover nok afslører, er det også den seneste Kadett E, vi har flest til salg af på DBA. Men det er ikke desto mindre nogle sjove nogen af slagsen.

Opel Kadett E var nemlig en yndet cabriolet på budget, hvorfor der er en håndfuld til salg af dem til ganske små penge. Skal du op og have toppen af kransekagen fra 90’erne, skal det være en Cabriolet med GSI-motoren.

Selvom 130 hestekræfter og en acceleration fra 0 til 100 på 8,5 sekunder ikke lyder af meget i dag, var det ret imponerende i begyndelsen af 1990’erne. Faktisk var Opel Kadett GSI den hurtigste serieproducerede bil i sin klasse dengang.

Volvo 140

Vi tager os selv i at blive lidt forelskede. Køb den for 41.500 kroner af Ove fra Tørring, før vi gør det!

Volvo 140-serien var begyndelsen af den æra, som de fleste stadig associerer med det svenske bilmærke. I stik modsætning til den Volvo Amazon, den skulle afløse, var Volvo 140-serien meget firkantet. Serien bestod af coupé-version 142, sedan-versionen 144 og stationcar-versionen 145.

Det var alle biler, der lignede, at de var tegnet af en 5-årig, og selvom det lyder negativt, så var det netop dét, der virkede for Volvo. I adskillige år efter holdt de fast i den kasseformede-designlinje, og takket være Volvo 140-serien er det netop det kampvognsagtige design, mange husker Volvo for.

I modsætning til de to foregående biler, Escort og Kadett, blev 140-serien kun produceret fra 1966 til 1974. Men serien havde så stor designmæssig betydning for Volvo, at den er mindst ligeså legendarisk.

Der er 8 biler fra Volvos 140-serie til salg på DBA lige nu, og kun 5 biler fra den efterfølgende 240-serie.

Trods den kortere levetid af 140-serien sammenlignet med de to andre biler i artiklen, blev der stadig produceret over 1 million eksemplarer, før den blev afløst af Volvo 240-serien, der var endnu mere kantet.

For Hr. og Fru Danmark var det naturligvis Volvo 144 og Volvo 145, der var mest populære. Her var plads til alskens bagage og en hel håndfuld børn. Derfor er det lidt mærkværdigt, at det er coupé-versionen Volvo 142, der er flest til salg af på DBA lige nu.

Det gør absolut ikke noget, at det er den, der er flest af. For selvom de praktiske versioner gav mere mening, da serien blev lanceret, er coupéen noget mere charmerende at se på, og er klart den, der trækker mest opmærksomhed som veteranbil på lange søndagsture ad solbeskinnede landeveje.

Der er rigeligt med veteranbiler til salg på DBA. Faktisk er hele 453 af bilerne på DBA gamle nok til at blive indregistreret som veteran.

Har du fået blod på tanden for at finde dig din egen fikse veteranslæde til sommer? Så er der heldigvis hjælp at hente her på DBA Guide. Læs vores artikel om, hvad du bør vide, før du køber en veteranbil.

Tænker du i stedet at gøre landevejene usikre på en motorcykel, kan du også læse vores seks råd til køb af brugt motorcykel.

Hvis du vil se, hvordan en veteranekspert klarer ærterne, kan du lige herunder se vores video med Niki, der sælger sin gule Audi (som egentlig ikke er en Audi).