Seks råd til dig, der skal købe en brugt motorcykel

Seks råd til dig, der skal købe en brugt motorcykel

31. maj 2017

Hvordan tjekker man, om motorcyklens stel er blevet skævt efter en skade, selvom de udvendige skræmmer er blevet ordnet? Det giver motorcykel-eksperten blandt andet svar på her!

Vind i håret, sol i hovedet og 50 kilometer ud i det blå. Mange har en drøm om at blive motorcykelejer, men det er ikke altid pengepungen er lige så venligt stemt over for den tohjulede drøm.

Derfor slår mange vejen forbi DBA, hvor du let kan finde drømmemotorcyklen billigere. Lige nu er der omkring 4.600 motorcykler til salg.

Men inden du trykker sælgeren i hånden og kører væk på din nyerhvervede motorcykel, er der nogle ting, som er gode at være opmærksom på. DBA Guide har allieret os med formanden for interesseorganisationen Danske Motorcykellister, Rolf Skovløkke, der her giver sine seks råd til, hvad du skal være opmærksom på, når du skal købe en brugt motorcykel.


1. Tjek, om motorcyklen har været skadet

Ifølge Rolf Skovløkke betyder det ofte noget for en motorcykels køreegenskaber, om den har været skadet. Det er dog ikke altid helt nemt at se, om den tohjulede har en skade på cv’et.

Hvis skaden er blevet udbedret, kan det være rigtig svært at se, men det er stadig vigtigt at vide. For stellet kan nemlig stadig være skævt.

Det siger Rolf Skovløkke, der dog har et ganske simpelt trick til, hvordan du tjekker, om det er tilfældet.

Sæt motorcyklen på centralstøttebenet, og ret forhjulet, så det peger ligeud. Hvis baghjulet også peger ligeud, er stellet ikke skævt. Hjulene skal altså være parallelle.

Hvis du køber en motorcykel med et skævt stel, kan du forhandle prisen ned.

LÆS OGSÅ: Motorcykel til salg: Den er registreret som en bil, og derfor er hjelm ikke påkrævet

Inden du køber motorcyklen brugt, så tjek disse seks råd ud, DBA Guide
Dækmønstret på en bil må maksimalt være slidt ned til 1,6 millimeter. Men med motorcykler er målene anderledes. Få svaret i det følgende

2. Tjek de to hyppigste sliddele

- Bremserne og dækkene vidner om, om motorcyklen har kørt mere end det, ejeren siger, forklarer motorcykeleksperten, og fortsætter:

- Hvis bremserne er slidte, vil der typisk være slidspor på bremseskiverne, som ikke ser helt normale ud, og som vidner om, at man har kørt bremseklodserne for hårdt ned. Slidene på skiverne vil kunne afsløre, om tilstand og kilometertæller stemmer overens, siger Rolf Skovløkke.

Dækkene er også noget af det, der hurtigst bliver slidt på en motorcykel, så dem bør du også tjekke, så du ved, hvor lang tid du kan køre på motorcyklen, inden du skal ud og investere i nye dæk.

Dækkenes tilstand kan du tjekke med et målebånd. Dækmønstret må nemlig ikke være tyndere end 1 millimeter. På en bil siger loven 1,6 millimeter.

Lige nu er der omkring 1.100 Honda-motorcykler til salg på DBA. Se dem alle her.

3. Tjek olieforbruget

- Det er vigtigt, at du får prøvekørt motorcyklen, så du kan høre, hvordan motoren er blevet behandlet. Om den lyder rigtig, fortæller Rolf Skovløkke.

Han har dog også en anden måde at få tjekket på, om motoren synger på sidste vers. Spørg ejeren, hvor meget olie, motorcyklen bruger. Ifølge motorcykeleksperten er motoren for slidt, hvis den drikker 1 liter olie eller mere per 1.000 kilometer.

- Det vidner om, at der er noget, der bør repareres, fortæller Rolf Skovløkke.

LÆS OGSÅ: Nu kan OL Guld-cykelrytterens racercykel blive din

Vær opmærksom på disse seks ting, inden du køber motorcyklen brugt, DBA Guide
Tænk dig om en ekstra gang, inden du køber en motorcykel, der er importeret til Danmark i årene 2007, 2008 og 2009. Hvorfor? Ja det kan du få svar på i det følgende

Lige nu er der omkring 1.000 Yamaha-motorcykler til salg på DBA. Se dem alle her.

4. Har motorcyklen støv på forgaflen?

'Hvorfor skal jeg tjekke, om køretøjet har støv på forgaflen' - er måske din første reaktion til denne underoverskrift. Svaret er, at støvet dækker over en mulig skade ved motorcyklen:

Lækker motorcyklen olie fra forgaflen, er det fordi, olieringene er slidt og skal udskiftes, og det har en betydning for sikkerheden og for motorcyklens køreegenskaber.

LÆS OGSÅ: 15 gode råd til at købe en brugt motorsav

- Du kan selvfølgelig tjekke olielækket ved, om der løber olie ned ad forgaflen og ned på gulvet/vejen. Men hvis sælgeren har tørret det op, vil du alligevel kunne se olielækket ved at tjekke benene på forgaflen, for oliefilmen på ydersiden af benet vil samle støv, siger Rolf Skovløkke.

Det behøver dog ikke nødvendigvis være så dyrt at forbedre skaden. Motorcykeleksperten spår, at det koster omkring 1.000-1.200 kroner. Men det er dog en udgift, du kan prutte sælgers pris ned med.

Se alle 81 motorcykler, som koster under 10.000 kroner, her.

5. Tjek om der er restgæld i motorcyklen

Rolf Skovløkke forklarer, at der ligesom med biler også kan være restgæld i motorcykler. Han oplever især, der er restgæld på de nye modeller, og det skal du selvfølgelig tjekke, inden du køber en – måske – forgældet motorcykel.

Heldigvis er det nemt at tjekke. Bed sælgeren om at sende nummerpladen, som du så kan tjekke helt gratis for restgæld, her:

6. Vær ekstra opmærksom på motorcykler, der er importeret til Danmark i 2007,08 og 09

- Noget af det vigtigste, man skal være opmærksom på, når man køber sin motorcykel brugt, er, om den er importeret til Danmark i 2007, 8 eller 9. For dengang kunne man få motorcykler billigt i udlandet, så mange privatpersoner og forhandlere importerede brugte motorcykler til Danmark. Motorcyklerne var dog ikke beregnet til det danske marked, forklarer Rolf Skovløkke.

Derfor er det meget vanskeligt at finde reservedele til netop de slags motorcykler fra den årgang. Rolf Skovløkke påpeger, at brugte motorcykler, der er importeret for omkring 10 år siden, typiske var 6 - 8 år gamle på det tidspunkt.

Se de 401 motorcykler, der er sat til salg på DBA, og som koster mere end 200.000 kroner, her.

Hvis du ikke har brug for - eller råd til - en motorcykel, men snare godt kunne trænge til at få udskiftet din bil, så kan vi skam også hjælpe dig med det. Her får du en guide til, hvilke brugtbiler som ikke har noget bøvl med mekanikken.

Vi kan også hjælpe dig med bådkøbet – eller i hvert fald, hvad du skal være opmærksom på, når du køber din båd på DBA. Her kan du læse de seks råd fra bådeksperten.