Veteranbiler: Alt du skal vide, inden du køber

Veteranbiler: Alt du skal vide, inden du køber

13. marts 2019

Når det bliver varmere i vejret, og de danske landeveje bugner med flotte veteranbiler, der er kommet ud af deres vinterhi, er det svært ikke at drømme sig væk til lange søndagsture i en klassisk bil. Måske det er på tide, at du gør den drøm til virkelighed? Læs med og få svar på alle de mest stillede spørgsmål om veteranbiler.

I Danmark er der ganske mange fællesskaber omkring veteranbiler med et utal af danske veteranbilklubber og veteranbiltræf. Men for at være en del af det, skal du naturligvis have en veteranbil først.

Måske du allerede har en veteranbil i kikkerten? Men hvilke regler for veteranbil er gældende, og hvornår er en bil en veteranbil? Det er det, vi svarer på i denne artikel. Så læs med og få alt den viden, du skal bruge.

Lige nu er der 543 biler til salg på DBA som kan registreres som veteranbil, og 254 af dem koster under 50.000 kroner.

Hvornår er en bil en veteranbil?

Først og fremmest skal en bil være mindst 30 år gammel for at kunne kalde sig en veteranbil i Danmark. Det betyder, at hvis du skal købe en veteranbil i år 2019, så skal bilen senest være produceret i 1989.

Men bare fordi en bil er 30 år gammel, er det ikke ensbetydende med, at den er registreret som en veteranbil. Veteranbilstatus er nemlig noget. du aktivt selv skal bede om at få bilen registreret som til syn - det skyldes, at den skal registreres som veteranbil hos SKAT.

Når dét er gjort, skal næste syn af bilen altid ske, når den er 35 år gammel. Derefter skal syn af veteranbilen kun foretages hvert 8. år i stedet for de lovpligtige hvert 2. år med almindelige personbiler. Sammen med den lavere forsikring - som vi uddyber senere - er de længere synsintervaller én af fordelene ved at registrere sin bil som veteranbil.

SE OGSÅ: Unikt på DBA: Jespers dueblå Volvo Amazon

Denne underskønne Volvo Amazon er lige nu til salg på DBA for kun 50.000 kroner.

Hvornår må man køre i veteranbil?

Når bilen er indregistreret til veterankørsel, må den kun bruges lejlighedsvist. Det vil sige, at den ikke må bruges i erhvervssammenhæng som blandt andet omfatter udlejning og taxakørsel.

Men du må altså gerne bruge den hver dag til og fra arbejde. At du primært ser veteranbiler om sommeren er grundet forsikringsmæssige årsager, som du kan læse mere om lige herunder. Vejsalt om vinteren er også en faktor, da det kan være med til at give rust.

En veteranbils vægtafgift er lavere og daler til en fjerdedel end, hvad du ellers betaler for en tilsvarende bil, hvis alderen er 35 år eller derover – og det er uanset, om den er registreret til veterankørsel eller ej.

Lige nu er der 66 veteranbiler af mærket VW til salg på DBA, mens der er 41 Volvo veteranbiler.

Forsikring af veteranbil – er der nogle særlige regler?

Der er ingen særskilte regler for veteranbilsforsikring. Alligevel ses det dog ofte, at forsikringsselskaber tilbyder en billigere forsikring til veteranbiler. En veteranbil skal som minimum have en ansvarsforsikring.

Forsikringsselskabet kan i den forbindelse opsætte en række krav om, at bilen eksempelvis kun benyttes i sommerhalvåret, at bilen skal være parkeret i en lukket garage, eller at den skal være monteret med en brandslukker.

Hos enkelte forsikringsselskaber kan der være penge at spare, hvis din bil blot er fyldt 25 år og dermed kan kategoriseres som en ”Youngtimer”.

Er dit veteranbilsbudget lidt højere, kan du købe denne Jaguar XK150, der lige nu er den dyreste veteranbil til salg på DBA.

Import af veteranbil

Hvis du nu er i en situation, hvor bilen, du er blevet forelsket i, står i udlandet, og du dermed skal importere din veteranbil, så er der også særskilte regler for registreringsafgift på veteranbiler.

Veteranbilen skal være i original stand og over 35 år gammel. Er de kriterier opfyldt, skal du betale registreringsafgift af bilens markedsværdi hos forhandlere, som dog maksimalt kan være 40 procent af bilens oprindelige nypris.

LÆS OGSÅ: Disse biler var der flest til salg af på DBA i 2018

Skal forårssolen nydes til fulde? Så er det måske en veteranmotorcykel du skal have i stedet.

Hvis du mere ser dig selv på en veteranmotorcykel end i en veteranbil, så har vi lige nu intet mindre end 321 veteranmotorcykler til salg på DBA. En motorcykel skal også være 35 år gammel, for at den kan indregistreres som en veteranmotorcykel.

Du kan også kombinere din interesse for veteranbiler med dit job? Læs artiklen om en fantastisk Citroën HY fra 1971, der er opbygget med køkken i lastrummet, så du kan lange snacks og kolde drinks over disken fra din veteranbil. Skynd dig - den er stadig til salg.

Hvis du efter denne artikel har fået nok af at læse om veteranbiler, så kan du også læse om de ting folk mest ville af med på DBA i 2018. Eller læse om en ikonisk rød telefonboks der lige nu er til salg på DBA.

Du kan også se med i de to videoer herunder, hvor Michael, der elsker gammelt mekanik får sin gamle Puch Maxi fra laden vækket til live igen ved hjælp af nogle simple tricks. Dem kan du lure ham efter, her:

Få gang i den gamle  Puch Maxi (læs mere her):

 


Væk motoren til live på din gamle Puch Maxi (læs mere, her):