De unge er blevet kaldt Danmarks mest klimavenlige generation og siger, at de går op i den grønne omstilling. Men de sociale medier kan være en hindring.
Skrevet af Laura Kirstine Olesen og Iben Mejlhede, journaliststuderende på DMJX som en del af en afsluttende opgave, hvor flere eksperter og kilder har indgået. Vi har fået lov til at publicere en barberet udgavet:
Mange unge er bekymrede for klimaet. Faktisk viser DBAs Genbrugsindeks (2021), at 72 % af danskerne mellem 25-30 år er bekymrede for klimaet, mens det kun gælder 63 % af den gennemsnitlige dansker.
Men selvom de unge siger, at klimaet ligger dem meget på sinde, afspejler det sig ikke nødvendigvis i deres forbrug. Sociale medier kan være en hæmsko for at downsize sin garderobe, da alt i dag bliver delt med alle ens venner. Sådan kan nogle unge godt få en følelse af, at de altid skal troppe op til events i tøj, man ikke tidligere har set på den unges sociale medier. Det er i hvert fald en trend, som 20-årige Ramina Sliyo genkender:
- Jeg bliver påvirket af, hvad influenserne lægger op på sociale medier. Jeg vil gerne følge med i trends. Især når en influencer promoverer noget, der passer ind i min egen livsstil, siger Ramina.
Hun bor hos sine forældre i Trige, og til dagligt læser hun jura på Aarhus Universitet. Hun er en af de unge, der ikke særlig tit køber genbrug.
- Jeg har ikke købt genbrugstøj i en fysisk butik før, fordi jeg er bekymret for, hvordan kvaliteten af tøjet er. Dog har jeg købt genbrugstøj på genbrugsapps som tise og trendsales, hvor sælgeren selv kan skrive om, hvorvidt det er slidt eller ubrugt, udtaler Ramina.
Ramina er langt fra alene blandt de unge, når det kommer til ikke at købe genbrugstøj i fysiske butikker. 20 procent af de unge køber genbrugstøj sjældnere end en gang om året, viser undersøgelsen, Genbrugsindekset, lavet af DBA.
Julie Schoen, der er presseansvarlig og talsperson hos DBA, har set en ændring i tøjforbruget hos de unge, efter at sociale medier er blevet større.
- Det handler om at iscenesætte sig selv hele tiden, og de unge skal hele tiden vise noget nyt tøj, de har på. Nu bliver alt gemt på de sociale medier, så de skal nærmest have en ny kjole på, hver gang de skal til en fest, udtaler Julie Schoen, der dog samtidig påpeger, at DBAs Genbrugsindeks viser, at flere unge er rigtig flittige til at downsize. Også i garderoben.
Når de unge konstant skal følge med i trends, er de også nødt til at tænke på prisen. Fast fashion er billigere og fylder også meget i reklamer fra eksempelvis influenserne på sociale medier.
Festkjole, Fra Tyrkiet , str. XXL, Mørkegrøn, Næsten som ny, Den er købt fra Tyrkiet, kun brugt i få timer. Nypris 1000 . Byd:)
1.000,00 kr.Anden kjole, SHEIN, str. M, Lyseblå, Bomuld, Ubrugt
40,00 kr.Tunika, ., str. M
100,00 kr.Tunika, ., str. M, Størrelsen er 38
70,00 kr.Anden kjole, ., str. M
50,00 kr.Anden kjole, ., str. L
150,00 kr.