5 ting du skal vide, når du køber en brugt cykel

5 ting du skal vide, når du køber en brugt cykel

28. juni 2017

Vi har allieret os med en cykelmekaniker, der klæder dig på til at købe en brugt cykel. Få de fem råd her!

Det er gratis at komme fra a til b, og du får endda motion ud af det. Ja, det er mange gode grunde til at cykle, og nu hvor sommeren er over Danmark, er det nærmest helt idiotisk ikke at vælge den mulighed. Hvem elsker ikke at mærke sommervarmen i ansigtet og vinden i håret, mens man suser gennem byen?

Hvis du ikke allerede har en cykel, kan du gå på brugtmarkedet og finde en. Her er der nemlig over 14.000 cykler til salg og mange til en god pris.

Men inden du vælger at trykke sælger i hånden så læs lige disse fem råd. DBA Guide har i samarbejde med Magnus Lindhart Jørgensen, der er cykelmekaniker hos Cyklistforbundet, samlet en række råd til, hvordan du sikrer dig, at du får købt en ordentlig cykel, som virker helt, som den skal.

5 råd til dig, der skal købe en brugt cykel, DBA Guide
Tjek om krankboksen er i orden ved at tage fat om pedalerne og afprøve, om de rokker fra side til side er råd nummer 1

1. Hvis pedalerne kan mere end bare at dreje rundt

Noget af det første, du skal sikre dig, når du køber en brugt cykel, er, om krankboksen fungerer. Den er nemlig helt essentiel for, at cyklen fungerer optimalt. Inde i krankboksen er et kugleleje, som sørger for, at cyklen kører rundt, når man træder i pedalerne.

- Du tjekker, om krankboksen er i orden ved at tage fat om pedalerne og afprøve, om de rokker fra side til side. De skal kun kunne køre rundt – men hvis de også rokker, er krankboksen i stykker, siger Magnus Lindhart Jørgensen.

Hvis kranboksen er i stykker, vil der komme mere og mere mostand, når du træder i pedalerne, og det kan også larme og støje. Hvis kranboksen er slidt, kan tandhjulet foran på cyklen også bevæge sig så meget, at kæden oftere og oftere vil hoppe af.

Magnus Lindhart Jørgensen siger, at krakboksen er noget af det dyreste at få udskiftet på en cykel. Det kan godt koste 700-800 kroner vurderer han.

I alt er der mere end 2.400 damecykler til salg på DBA.

2. Bliv ikke skræmt væk af rust – kun hvis..

Rust er aldrig et kønt syn. Heller ikke på en cykel. Men Magnus Lindhart Jørgensen forklarer, at du kun skal bekymre dig om rusten, hvis den har spredt sig i mange store pletter på stellet, og hvis den har fået lakken på cyklen til at boble op, så du nærmest kan tage rustflagerne af.

Når cyklen ruster på den måde, så er det et tegn på, at den er ved at cykle på sidste vers. At cyklens stel snart er så rustens, at det knækker sammen

siger Magnus Lindhart Jørgensen, der dog forklarer, at alle gamle stålcykler på et eller andet tidspunkt ruster.

Når du tjekker cyklen efter for rust, skal du på knæ og sidde. For det er i cyklens nedre regioner, at rusten ofte befinder sig:

- Det er især nede ved pedalerne og nederst på baghjulet, at der forekommer rust på cykler. Her er cyklen nemlig mest udsat for vand og salt. Men det er samtidig her, cyklens stel er tyndest, og derfor skal der mindst til at knække cyklen, hvis en cykel ruster her, siger cykelmekanikeren.

Han påpeger dog, at det ikke er slemt, hvis kæden eller andre smådele på cyklen er rustnet. De kan nemlig bare skiftes ud, hvilket cyklens stel ikke rigtig kan. En ny kæde koster for eksempel ”kun” 200 kroner.

Hvis du er ved at købe en kulfibercykel, skal du ikke være bange for rust. Disse slags cykler ruster ifølge mekanikeren aldrig op.

Der er omkring 2.200 cykler til mænd til salg på DBA.

Råd til dig, der er på jagt efter en brugt cykel, DBA Guide
Er der slør i styrstilling? Det skal du huske at tjekke, inden du køber cyklen brugt. Læs råd nummer fire for at forstå, hvad 'slør i styrstillingen' betyder, og hvad det har af konsekvenser

3. Tjek om dækket er slidt

Husk, at bare fordi tingene ikke bliver brugt, er det ikke det samme som, at de er så gode som nye. Hvis sælger har fået nye dæk på cyklen og efterfølgende bare har ladet cyklen stå i skuret med de nye dæk på, kan du godt regne med, at dækkene er blevet møre.

Du tjekker dækkenes tilstand ved at se efter for sprækker – kan du se helt ned i vævningen under gummiet? Mønstret på hjulene sladrer også om dækkenes tilstand.

- Typisk vil mønstret være mest slidt på midten af hjulene, så her kan du nemmeste se, om mønstret er kørt helt glat, siger Magnus Lindhart Jørgensen.

Han forklarer, at en cykel med slidte hjul har et dårlige vejgreb, og samtidig har cyklen nemmere ved at punktere.

Hvis cyklens dæk er slidte, skal du som minimum slippe 300 kroner i en cykelhandler per dæk, vurderer cykelmekanikeren, der i sin egen biks tager gennemsnitligt 500 kroner for at montere nye dæk på en cykel.

Lige nu er der mere end 5.000 cykler til børn til salg på DBA.

4. Er der slør i styrstilling?

Ja, hvad betyder den overskrift lige? ’Slør i styrstillingen’?

Magnus Lindhart Jørgensen forklarer, at når der er slør i styrstillingen, roterer kuglelejet, der styrer forhjulet, dårligt. Slør i styrstillingen betyder altså, at forhjulet ikke altid drejer, ligesom styret beder hjulet om. Hjulet bevæger sig dårligt og låser sig måske fast, så du får svært ved at køre ligeud.

Du kan tjekke, om der er slør i styrestillingen, ved at tage fat om håndbremserne og rykke styret frem og tilbage. Hvis det klikker, er kuglejet i styrstillingen slidt, og så skal forgaflen skiftes. Det koster cirka 500 kroner at skifte forgaflen.

Gode råd til at købe en brugt cykel, DBA Guide
Du ved det nok godt i forvejen, men vi skriver det lige til dig alligevel.. Husk nu at få prøvekørt cyklen, inden du køber den (se råd nummer 6)

5. Inden du cykler hjem på din ”nye” cykel, så husk at…

 .. du lige skal sikre dig, at cyklen er lovlig. Med det mener Magnus Lindhart Jørgensen, om cyklen har det nødvendige udstyr.

En cykel er først lovlig, når den har en:
- ringeklokkke
- hvid refleks foran
- en rød refleks bagved
- reflekser på pedalerne
- reflekser på hjulene – enten gule reflekser inde i midten af hjulet eller hvide på selve indersiden af dækket.
- Dertil skal cyklen være udstyret med bremser, der virker uafhængigt af hinanden. Det vil sige, at både håndbremsen og bremsen i pedalerne skal virke. 


(6. Alt det, du sikkert godt ved i forvejen)

Sidst men ikke mindst påpeger cykelmekanikeren, at det er vigtigt at få prøvekørt cyklen. Cykler den, uden at cyklen kirker og larmer, og uden, at noget støder på hjulene? Er stellet i den rigtige størrelse?


Husk også at tjekke stelnummeret, så du sikre dig, at cyklen ikke er efterlyst. Du kan tjekke stelnummeret her.

Det var de 5 - og et lille sjette - råd, som DBA Guide havde til dig i denne omgang. Hvis du derimod mere er til lidt større "tohjulede", så læs vores guide til, hvad du bør vide, når du køber en brugt motorcykel.