Fly til salg på DBA: Ejeren lider af højdeskræk
Luk

Fly til salg på DBA: Ejeren lider af højdeskræk

Af Louise Guldager / 24. september 2018

Det er billigere end at have en hest, du kan lande og lette stort set alle steder, og følelsen af frihed er ikke til at tage fejl af. Heller ikke selvom, man lider af højdeskræk. David fra Torslunde sælger sit postkasserøde fly, der kan blive dit. Læs her, hvad det kræver, hvis du drømmer om at eje et fly. Højdeskræk er ingen hindring.

Han lider af højdeskræk og har altid gjort det. Men er ikke spor bange for at flyve. Faktisk styrer han helst flyet selv, og efterhånden er rutinen så god, at han i dag er blevet instruktør og underviser.

54-årige David Nyhjem fra Torslunde elsker at flyve – og så drømmer han om at skifte sit elskede røde UL-fly ud med en opgraderet og noget dyrere model. For der er ikke noget, der kan sætte en stopper for fly-glæden:

- Jeg lider faktisk af højdeskræk. Det lyder skørt, men jeg føler ikke rigtig, jeg har nogen højdefornemmelse inde i flyet. Det føles bare som ultimativ frihed at sidde dér, forklarer David, der godt kan forstå, at mange griner lidt af, at han er pilot og samtidig døjer med flyskræk.

En pilot med højdeskræk er ikke umiddelbart en helt gangbar kombination. Og så alligevel:

- For mig var begæret for at finde ud af, om flyvning var noget for mig, større end frygten for, om min højdeskræk ville blive for stor.

Og det skulle altså vise sig at være en god beslutning, for når David flyver, mærker han ikke højdeskrækken. Normalt mærker han den i omkring 5. sals højde, og han har svært ved at forstå folk, der springer bungi-jump. 3-meter vippen i svømmehallen skal han heller ikke nyde noget af.

Med andre ord, så har flyvningen ikke kureret hans højdeskræk. Den lever i bedste velgående. Bare ikke, når han sidder i sit fly. Du kan selv tjekke, hvor langt ned, der er i Davids fly, når det er i luften. Du klikker på videoen øverst i artiklen. Den er optaget af David fra hans fly

Hvis dit indre legebarn ikke helt har finanserne til et rigtigt fly endnu, kan du jo starte med et model-hobbyfly. De findes i et utal af varianter, lige nu er der 184 modelfly til salg på DBA, og de 159 af dem ligger til en pris på under 2.000 kroner. En lidt bedre pris at starte på måske?

Fly til salg på DBA - Ejeren lider af højdeskræk, og nu kan det blive dit. Du kan læse om det her og se video optaget fra flyet ved at klikke her på artiklen fra DBA Guide.
’Fly like an eagle’. En af fordelene ved de ultra lette fly, som er det, betegnelsen ’UL’ dækker over, er, at de er meget nemme at lande og lette. Faktisk kræver det hverken asfalteret landingsbane eller andet – du kan lande langt de fleste steder

Hjertebanken i Eiffeltårnet og 15 minutters overtalen

David Nyhjem havde længe drømt om at flyve, men både højdeskræk og livets almindelig gang gik lidt i vejen for dén drøm:

- Jeg drømte som ung om at svæveflyve, men fik aldrig gjort noget ved det. Så fik jeg familie og karriere, og drømmen blev lagt på hylden. Da jeg fik en ny kæreste for nogle år siden, viste det sig, at vi begge drømte om at lære at flyve, fortæller David, der til dagligt arbejder som Revisionschef.

Og så gik de begge i gang med at lære at flyve. David bruger i dag sin fritid i flyklubben Albatros i Måløv, hvor han også har det fly stående, som nu altså er sat til salg.

Han forstår godt, hvorfor det lyder skørt, at man kan være pilot og ligefrem elske at flyve, når man er bange for at gå en tur i Rundetårn:

Jeg har været i Rundetårn, Eiffeltårnet og Burj Khalifa, og det er stadig grænseoverskridende for mig. Det tager mig godt 15 minutter og hjertebanken at komme hen til kanten eller gelænderet. Men i mit fly, der er jeg i et aflukket rum, i min 'comfort zone'

forklarer han.

David tænker, det kan have noget at gøre med selve det ’rum’, han befinder sig i:

- Kabinen, jeg sidder i inde i flyet, ændrer sig ikke. Det gør kun omgivelserne. I udsigtstårne er det mig selv, der skal flytte mig hen til kanten. Det føles naturstridigt for mig. Det er min personlige lommefilosofiske forklaring.

LÆS OGSÅ: Her er de dyreste autocampere på DBA

Fly til salg på DBA - Ejeren lider af højdeskræk, og nu kan det blive dit. Du kan læse om det her og se video optaget fra flyet ved at klikke her på artiklen fra DBA Guide.
David Nyhjem fra Torslunde forfulgte først sent i livet drømmen om at lære at flyve trods sin højdeskræk. Siden har han ikke fortrudt. Modellen, han sælger her, er en Aeroprakt A22L og et rigtig godt begynder-fly, fortæller han

Lige nu er der 458 droner til salg på DBA, så du på anden vis kan få fornemmelsen af at være ’i luften’. Cirka 300 af dem ligger til en pris på under 2.000 kroner. Så kan du spare op til flyet imens.

Dårlige undskyldninger er der nok af

Højdeskræk, alder, finanser eller mangel på samme. Der er ofte mange grunde til, at folk, der ellers drømmer om at flyve, alligevel aldrig gør det. Men det er der ingen grund til, hvis man skal tro David.

Hvis man drømmer om at gøre som David og de cirka 90 andre, der er medlem af flyklubben ’Albatros’ i Måløv, så kræver det teoriundervisning på aftenskole. Man skal have gennemført minimum 15 instruktør-timer og 10 solo-timer. Nogle har brug for mere. Men det er minimumskravet.

Du skal være 16 år for at påbegynde teoriuddannelsen og 17 år for at kunne aflægge prøve i flyvning. For at måtte flyve et dansk indregistreret UL-fly, skal du have et dansk UL certifikat. Hvis man har sit eget fly, vil det formentlig koste 10.000 - 15.000 kroner at få eget pilotcertifikat.

LÆS OGSÅ: Nu kommer dronereglerne: Har du styr på, hvad du må?

Driftsomkostningerne er en del billigere end ved ’almindelige’ fly. Vi flyver på almindeligt brændstof (blyfri 95 oktan) og skal skifte olie for hver 100. timer. I folkemunde kaldes det ’Fattigmandsflyvning’. Det er billigere end at have en hest – eller en motorcykel. Men det er meget sjovere

fortæller David, der ikke ser det som nogen hindring, hvis en potentiel køber ikke endnu kan flyve.

- Man er aldrig for gammel til at lære det. Det er jeg selv beviset på.

Og end ikke højdeskræk godetager han som en gyldig afvisning:

- Det har vist sig, at de to ting ikke har noget med hinanden at gøre. Jeg vil erkende, at første gang jeg var oppe, var det grænseoverskridende. Dørene i flyet er gennemsigtige fra gulv til loft, hvilket giver et fantastisk udsyn, men samtidig var det underligt at sidde og vide, at det eneste, der adskiller mig og jorden 2-3 kilometer nede, er 2,5 millimeter gennemsigt akryl.

Lige nu er der 426 motorcykler til salg på DBA, der koster omkring 200.000 kroner. Altså det samme, som Davids fly. Men driftsomkostningerne er faktisk billigere, hvis du køber flyet.

En go-cart med en parasol på

Et byggesæt til et rorstyret fly kan erhverves for mellem 60.000 kroner og 150.000 kroner. En brugt, flyveklar maskine kan være i forskellige prislejer afhængig af type, udstyr og stand.

Du kan også begynde med at købe en anpart i et allerede flyveklart fly. Anparter koster typisk mellem 15.000 kroner og 80.000 kroner. Så det behøver ikke slå bunden ud af økonomien, fortæller David.

Driften af et UL-fly ligger på mellem 5.000 kroner og 15.000 kroner årligt, alt afhængig af eksempelvis forsikringspræmien.

Betegnelsen UL-fly betyder ’ultra let’. Det har nogle begrænsninger, eksempelvis er der blot 2 sæder i flyet. I det øjeblik, man letter fra jorden, må det i alt veje maksimalt 450 kilo, så det sætter lidt begrænsninger dog ikke ved oplevelsen og flyveglæden, forklarer David:

I gamle dage var UL-fly jo nærmest en go-cart med en parasol på, men i dag er det fuldt udviklede sportsfly med stabile, driftssikre motorer, gode flyveegenskaber og fornuftig komfort.

Det kræver som udgangspunkt det samme som rigtige A-fly. Men den store forskel er, at de flyver i det, man kalder ’ureguleret område’, de flyver på almindelig, billigere benzin, selv må servicere flyene og flyver en smule langsommere - cirka 150-160 kilometer i timen, forklarer David.

Men det forhindrer ikke, at man kan få store oplevelser. Fordelen med et UL-fly er blandt andet, at man kan lande og lette stort set alle steder, forklarer David.

- Vi kan komme ned overalt. Jeg plejer at sige, at Danmark er én stor landingsbane.

Køb fly på DBA - David har sat sit til salg og det er faktisk billigere end at købe en motorcykel. Læs og flyet og se en video fra flyet her på DBA Guide
David - en glad mand. Og det kan man godt forstå, for han kan nemlig flyve lige derhen, han har lyst til! Nu sælger han dog sit fly i håb om at købe et endnu større fly til ham selv
Fly til salg på DBA - Ejeren lider af højdeskræk, og nu kan det blive dit. Du kan læse om det her og se video optaget fra flyet ved at klikke her på artiklen fra DBA Guide.
David Nyhjem fra Torslunde forfulgte først sent i livet drømmen om at lære at flyve trods sin højdeskræk. Siden har han ikke fortrudt. Modellen, han sælger her, er en Aeroprakt A22L og et rigtig godt begynder-fly, fortæller han

Luftens helte – med eller uden højdeskræk

Selv flyver David omkring i Danmark og Sverige, og en gang om året arrangerer klubben en større og fælles tur. Sidst var de 16 fly af sted til Tjekkiet og Ungarn. De fik set en masse af Budapest, fik rundvisning på Budweiser-bryggeriet og besøgt de gamle Skoda-fabrikker. 30 procent af deltagerne var kvinder. I sommer var David en uge nede og flyve i de franske alper.

- Det er en virkelig sjov hobby at have. Tænk, at man bare kan sætte sig ind i sit eget fly – og flyve derhen, man vil, fortæller David, der også synes, at sammenholdet i flyklubben er værd at nævne:

- Vi hygger os. Vi er en del midaldrende mænd, men der er også nogle unge, friske typer.

De er cirka 90 medlemmer i UL-flyklubben ’Albatros’ i Måløv. Her mødes man og nørder fly sammen, fortæller røverhistorier, og man får naturligvis luft under vingerne. Men David er vist nok den eneste, der har højdeskræk.

Det er også i flyklubben, David har sit fly ’parkeret’. For det er naturligvis også noget, man skal overveje, hvis man drømmer om at eje sit eget fly - at finde en holdeplads til flyet:

- Man kan se, om man kan finde en gammel hangar, som nogle flyvepladser har ledige. Eller et nedlagt landbrug. Det er der mange, der gør. Vi skal ikke bruge ret meget plads til start og landing, så kan man blot klippe lidt græs op. En dygtig pilot skal vel bruge en halvanden-hundrede meter, fortæller David.

LÆS OGSÅ: Til salg på DBA: Nu kan du blive flyejer for kun 55.000 kroner

Fly til salg på DBA - Ejeren lider af højdeskræk, og nu kan det blive dit. Du kan læse om det her og se video optaget fra flyet ved at klikke her på artiklen fra DBA Guide.
Davids UL-fly er ét af dem, hvor der er bedst plads i, fortæller han. Og så har det vindue hele vejen ned. Det giver et fantastisk udsyn. Og mærkeligt nok, så generer det ikke hans Davids’ højdeskræk spor. Rundetårn derimod…..Nej tak!

Det sker ikke ret tit, at der er et fly til salg på DBA. Hvis du er interesseret i at købe et fly, kan du oprette en søgeagent på DBA. Så får du en mail, når en flyvemaskine sættes til salg. Du kan også stille dig i søgefeltet og skrive ’flyver’ i kategorien ’Sport og fritid’ – og herunder ’flyvning’. Her kommer der eksempelvis en ægte flyverdragt eller droner til syne lige nu.

UL-verdenens svar på en Ford Mondeo

Der findes omkring 250 fly af den her type i Danmark, som det, David sælger. Og det røde Aeroprakt A22L er et godt sted at starte, fortæller han:

Det er vel UL-verdenens svar på en Ford Mondeo. Det er sådan ”all-round” og opfylder alle kriterier. Det er et solidt fly. Det flyver ikke super hurtigt, men har gode flyegenskaber og er meget nemt at lande.

Nu har David imidlertid fået en god ekspertise og en økonomisk mulighed for at opgradere. Og derfor sælger han altså sit fly:

- Jeg vil gerne købe et nyt. Det bliver så nok mit sidste fly. Det bliver et fly med en større og bedre kapacitet. Men det er også et fly, der kræver lidt mere.

SE OGSÅ: Video: Sådan bygger du en flyvemaskine-hylde til børneværelset

Fly til salg på DBA - Ejeren lider af højdeskræk, og nu kan det blive dit. Du kan læse om det her og se video optaget fra flyet ved at klikke her på artiklen fra DBA Guide.
Hvis du overvejer at købe et fly, skal du også huske at tænke i, hvor det skal stå. Her ses Davids fly foran en hangar, han har lejet sig ind i. Du kan også finde et gammelt, nedlagt landbrug. Lige nu er der faktisk en hangarplads til salg på DBA, hvis du bor i nærheden af Horsens

Stormfulde højder – derfor flyver han

Ifølge David, så flyver folk, af samme årsag, som folk, der elsker at sejle:

- Vi gør det for at være midt i naturen. Det er en særlig oplevelse at flytte sig fra landjorden og gå i ét med naturen på den måde. Det er følelsen af total frihed. Du bestemmer selv kursen og kan tage af sted, når du vil.

Han forstår godt, hvorfor mange synes, det lyder ulogisk at være så glad for at flyve, når man lider af højdeskræk. Men ifølge ham, så kan folk, der som han engang gjorde det, tager en prøvetur, groft sagt inddeles i kategorier:

- Dem, hvor det er en ting, der skal prøves på lige fod med et maratonløb, dem, som efter turen siger 'tak-men nej tak!' og dem, der straks spørger, hvornår man kan komme op igen. Vi piloter ved, hvorfor fuglene synger.

Klik her og se alt det surfingudstyr, som du lige nu kan købe på DBA.

Du kan se og læse mere om Davids fly lige her.

Disse to fly er også til salg på DBA (hvis de ikke imellemtiden er blevet solgt)

De to fly, du kan se på billedet herunder er også til salg på DBA, hvis altså ikke ejerne har nået at få flyene solgt.

Flyet på billedet til venstre kan du læse mere om her, mens du kan klikke her for at læse om det hvide fly.

Fly til salg på DBA. Læs om dem her på DBA Guide
Disse to fly, som du ser her på billedet, har også engang været/er til salg på DBA. Du kan finde linket til artiklerne om dem lige oppe ovenover billedet


Drømmer du også om mere frihed og selvbestemmelse, om at være den, der styrer vejen selv? Måske er det tid til at sadle om? Hvis du overvejer at skifte branche og blive selvstændig, så er der faktisk rig mulighed for det, hvis du søger på DBA. Disse ti ting kan du lige nu starte virksomhed indenfor.

Skal du i gang med at spare op – måske til dit eget fly? Så læs med her, hvor du kan se, om din gamle, almindelige bil kan være på vej til at blive mange penge værd. Eksperter har nemlig udpeget disse ti almindelige biler til at stige i værdi.