Stort kørekort: Her er de bedste motorcykler til begynderen

Stort kørekort: Her er de bedste motorcykler til begynderen

26. maj 2018

Livet på en motorcykel er den ultimative frihed, og med det store kørekort til motorcykel i lommen er du klar til at give den gas. Men ro på. Din første motorcykel skulle jo nødig blive din sidste, så vi har fundet nogle oplagte begyndercykler lige her.

Først når du er fyldt 24 år, er du ikke længere underlagt betingelser om alder og erfaring i forhold til størrelsen på MC-kørekortet. Du skal dog have bestået en praktisk prøve til “stor motorcykel”.

Som førstegangskøber må præmissen for et valg af motorcykler uden begrænsning være, at du som motorcyklist netop ikke må føle dig begrænset, men at du heller ikke bliver fristet over evne, før erfaringen retfærdiggør, at du tømmer sparegrisen og kaster alle pengene efter et brølende monster af en drømmecykel.

Før du tager den første prøvetur, kan du med fordel læse vores gode råd ved køb af brugt motorcykel.

Her kan du finde inspiration til motorcykler til store kørekort (kategori A):

Suzuki SV650s

Udvalget af brugte Suzuki-motorcykler er enormt. Der er eksempelvis mere end 700 eksemplarer på DBA lige nu.

Med en SV650s som denne får man en af de mest alsidige cykler, som har tilstrækkelig motorkraft til længere ture uden at være for tung at manøvrere, når trafikken i byerne bliver tæt.

Kåben omkring de små forlygter mindsker vindmodstanden, når du drejer gashåndtaget i bund

En ny 650'er fra Suzuki koster mindst 80.000 kroner, men den gule djævel på billedet ovenfor er med 17 år på bagen og 25.000 kilometer på tælleren en noget billigere fornøjelse – 32.000 kroner lyder prisen på.

Med et pænt udvalg er det næsten altid muligt at finde et pænt eksemplar til en god pris. Du kan selv gå på opdagelse her:


Honda Transalp

Et vaskeægte ikon er Transalp-modellen fra Honda, som giver associationer til hæsblæsende ørken-etaper i Dakar Rally.

Vil du have fingrene i en lignende model fra ny, skal du helt op at lægge i omegnen af 200.000 kroner for en Honda VFR800X Crossrunner. En brugt Transalp fra 1994, som du ser på billedet, kan blive din for under 40.000.

Den højbenede MC er kendt for sin manøvredygtighed, som særligt skyldes den oprette kørestilling.

Modellen fås naturligvis med forskellige motorer, men med 600 kubik har du et fint kompromis, som sikrer rigeligt med power i gashåndtaget, uden at den dog bliver uhåndtérbart hurtig.


Ducati 600SS

For mange motorcykelentusiaster er Ducati-mærket noget helt specielt. På samme måde som Harley-Davidson er det et mærke, der vækker følelser, og for italienerens vedkommende er det i høj grad følelser, der handler om sport.

Det kan godt være, det efterhånden er en aldrende sag, men en Supersport fra Ducati går aldrig af mode

Det skarpe design og det vrælende lydbillede fra motor og udstødning går lige i blodet, og derfor er prisniveauet ofte en anelse højere end tilsvarende modeller fra andre mærker. Det er dog muligt at finde nogle fine eksemplarer til begynder-priser, hvis du søger brugt.

En oplagt løsning til førstegangskøberen kunne være en 600SS som denne, hvor speedometernålen trods alt ”allerede” stopper omkring 190 km/t.


Hyosung GT650R

Hyosung har med GT650R lavet en motorcykel, der både ser godt ud og teknisk leverer varen. Med en topfart på pænt over 200 km/t og en acceleration fra 0 til 100 i nærheden af de fem sekunder leverer den sydkoreanske racer særdeles konkurrencedygtige præstationer, og samtidig er priserne i bund.

Både på afstand og helt tæt på er Hyosung-modellen knivskarp i sit design

På grund af den begrænsede danske import af Hyosung-mærket er udvalget ikke lige så stort som hos de konkurrence asiatiske mærker, men på DBA er der trods alt adskillige pæne eksemplarer til salg. Du kan selv gå på opdagelse herunder.


Køb din første motorcykel – huskeregler

Når du skal købe motorcykel, er der nogle helt grundlæggende ting, du skal være opmærksom på:

  • Hvornår er den sidst blevet synet? Ved ejerskifte skal motorcyklen synes, hvis den er mellem 5 og 10 år, og det er over 2 år siden, den sidst blev godkendt. Er motorcyklen over 10 år, og det er over 1 år siden, den sidst blev godkendt, skal den også synes igen.

  • Hvor mange kilometer har den kørt? En motorcykel lever ikke evigt. Man kan gøre meget med service og vedligehold, men på et tidspunkt kan teknikken bare ikke mere. Har motorcyklen kørt mere end 40-50.000 kilometer, er det særligt vigtigt at tjekke op på servicehistorik.

  • Sveder motoren? Som sagt kan man forlænge motorcyklens levetid markant ved at behandle den ordentligt, så du behøver ikke afskrive en flot motorcykel, bare fordi den har mange kilometer på tælleren. Men vær i så fald opmærksom på, om "motoren sveder" – altså om lækker en smule olie under kørsel. Tag en lang prøvetur og nærstudér motorblokken, før du slår til.

  • Hvad koster den i forsikring? Forsikringspræmien varierer som regel meget. Motorcyklens mærke, årgang og motorstørrelse spiller selvfølgelig ind, men det gør din alder og bopæl som udgangspunkt også, så du kan sjældent bruge den tidligere ejers prisniveau som indikation. Indhent eventuelt tilbud, før du køber en motorcykel, så du ved, hvor meget den koster i forsikring.

  • Hvor skal den opbevares? Både teknik og elektronik er mere udsat på en motorcykel end på en bil, så god og tør opbevaring forlænger både motorcyklens levetid og ikke mindst gensalgsværdien, hvis den på et tidspunkt skal skiftes ud.

Her kan du læse flere god råd til køb af din første motorcykel.