Mellemstort kørekort: Her er de bedste motorcykler til begynderen

Mellemstort kørekort: Her er de bedste motorcykler til begynderen

9. november 2017

Der er kun én ting, der er værre end ikke at have kørekort til motorcykel. Det er at have kørekortet men ikke at have en motorcykel at køre på. Vi har fundet nogle gode eksempler til dig, der lige har fået kørekortet i hus til en mellemstor motorcykel.

Når du er fyldt 20 år, kan du få det mellemstore kørekort, hvis du har haft MC-kørekort til lille motorcykel i mindst to år og bestået praktisk prøve til kategori A2 eller gennemført køreundervisning samt bestået køreprøve til mellemstor motorcykel.

Med en mellemstor motorcykel må motoren højst have 47,5 hestekræfter (35 kW), men du kan ikke bare købe en 47-hestes motorcykel og så skrælle den for al vægt, så den bliver hurtigere. Reglerne siger nemlig, at forholdet mellem motoreffekt og køreklar vægt må højst være 0,2 kW/kg. Det vil sige, at en MC med maksimal kraft mindst skal veje 175 kg.

Før du tager den første prøvetur, kan du med fordel læse vores gode råd ved køb af brugt motorcykel.

Her kan du finde inspiration til motorcykler til mellemstort kørekort (A2):

Suzuki GS500

Når vi taler motorcykler til begyndere, kommer vi ikke uden om den efterhånden legendariske GS500-model fra Suzuki. Den er billigere i drift end prisen på et månedskort til bussen, og så er den alsidig som bare pokker.

Modellen produceres ikke længere, så hvis du vil have fingrene i et eksemplar, må du altså ud på brugtmarkedet.

Den her er fra 2007 og koster omkring 20.000, men du kan finde endnu billigere eksemplarer, hvis du snupper en lidt ældre model.

Som sagt får du med GS500-serien en meget alsidig model med gode køreegenskaber, men selvom den sagtens kan presses op på hastigheder, hvor det også på motorvejen er nok til at sikre dig en ny orienterende køreprøve, har den det bedst i byen eller på de snoede landeveje, hvor den har tilstrækkeligt med overskud.

KTM Duke 390

Østrigske KTM er kendt for deres hårdkogte offroad-motorcykler, men i slutningen af 90’erne kastede de sig over gadecyklerne, og i dag er de opsigtsvækkende, orange designelementer efterhånden almindelige at opleve på landevejene.

Den orange farve er et gennemgående tema blandt modellerne fra den østrigske motorcykelproducent

Det er en af de mindre modeller i programmet hos KTM er 390’eren, som dog både teknisk og design-mæssigt minder meget om de større modeller. Men den her kan du altså få lov til at vride gashåndtaget om på, selvom du kun har det mellemstore kørekort i inderlommen.

Yamaha Virago

Med sine 46 hestekræfter er Virago 535’eren blandt de kraftigste modeller, du kan få fingrene i, når du skal finde noget til dit mellemstore kørekort. Selvom den udgik af produktion for 10 år siden, er det fortsat en uhyre udbredt model, hvilket kommer dig til gavn, når du kigger på de generelle brugtpriser, hvor udvalget helt nede under 30.000 kroner er interessant.

Denne Virago er fra 1997 og står til blot 24.999 på DBA.

Med den afslappede kørestilling og de bløde sæder er det en model, både du og din eventuelle passager kan holde ud at trille på længere ture med.

Aprilla Pegasus

Italienske Aprilla er ikke blandt de mest udbredte motorcykler i Danmark, men det Piaggio-ejede mærke har altså lavet motorcykler siden slutningen af 60’erne, så de ved udmærket, hvordan en ordentlig kværn skal skrues sammen.

Pegasus-modellen har med sit offroad-inspirerede design en behagelig oprejst kørestilling, som gør den let at manøvrere, selvom det er en relativt stor motorcykel.

Det relativt smalle offroad-sæde giver ikke uanet komfort, men kørestillingen er behagelig for særligt hofter og håndled

Det kan godt være, den kun har 35 hestekræfter, men motoren på 660 kubik sørger for tilstrækkeligt med power til en sjov tur i det grønne.

Køb din første motorcykel – huskeregler

Når du skal købe motorcykel, er der nogle helt grundlæggende ting, du skal være opmærksom på:

  • Hvornår er den sidst blevet synet? Ved ejerskifte skal motorcyklen synes, hvis den er mellem 5 og 10 år, og det er over 2 år siden, den sidst blev godkendt. Er motorcyklen over 10 år, og det er over 1 år siden, den sidst blev godkendt, skal den også synes igen.

  • Hvor mange kilometer har den kørt? En motorcykel lever ikke evigt. Man kan gøre meget med service og vedligehold, men på et tidspunkt kan teknikken bare ikke mere. Har motorcyklen kørt mere end 40-50.000 kilometer, er det særligt vigtigt at tjekke op på servicehistorik.
  • Sveder motoren? Som sagt kan man forlænge motorcyklens levetid markant ved at behandle den ordentligt, så du behøver ikke afskrive en flot motorcykel, bare fordi den har mange kilometer på tælleren. Men vær i så fald opmærksom på, om "motoren sveder" – altså om lækker en smule olie under kørsel. Tag en lang prøvetur og nærstudér motorblokken, før du slår til.

  • Hvad koster den i forsikring? Forsikringspræmien varierer som regel meget. Motorcyklens mærke, årgang og motorstørrelse spiller selvfølgelig ind, men det gør din alder og bopæl som udgangspunkt også, så du kan sjældent bruge den tidligere ejers prisniveau som indikation. Indhent eventuelt tilbud, før du køber en motorcykel, så du ved, hvor meget den koster i forsikring.

  • Hvor skal den opbevares? Både teknik og elektronik er mere udsat på en motorcykel end på en bil, så god og tør opbevaring forlænger både motorcyklens levetid og ikke mindst gensalgsværdien, hvis den på et tidspunkt skal skiftes ud.

 Her kan du læse flere gode råd ved køb af brugt motorcykel.