Lille kørekort: Her er de bedste motorcykler til begynderen

Lille kørekort: Her er de bedste motorcykler til begynderen

21. oktober 2017

Du har lige bestået køreprøven, og nu kribler det i fingrene for at få fat i et gashåndtag. Vi har fundet nogle fede motorcykler til dig, som sikrer masser af smil på læben uden at massakrere pengepungen.

Før du er fyldt 20 år, kan du kun erhverve kørekort til en såkaldt “lille motorcykel” (kategori A1) med højst 125 kubik. Men det behøver ikke være kedeligt af den grund.

På DBA er der masser af små, sjove motorcykler til salg, som kan give dig den helt rigtige følelse af frihed på to hjul, som man kun oplever på en MC. Før du tager den første prøvetur, kan du med fordel læse vores gode råd ved køb af brugt motorcykel.

Her kan du finde inspiration til motorcykler til lille kørekort (A1):

Hyosung RT125

Det er ikke sikkert, du har hørt om Hyosung før, men på samme måde som de sydkoreanske biler fra Hyundai og Kia er det lille motorcykelmærke kendt for velproducerede maskiner til lave priser.

Det rå retro-look giver den kompakte motorcykel masser af stil, og med den grove profil på dækkene er du ikke begrænset til at holde dig inden for vejens hvide striber.

Den sydkoreanske motorcykelproducent har dog aldrig for alvor fået hul på det danske marked, og importen er nu tilsyneladende indstillet, så hvis du i dag vil have fingrene i en Hyosung, er der størst sandsynlighed for at finde den brugt.

Heldigvis er udvalget pænt på DBA, og en af de motorcykler, der passer perfekt til et A1-kørekort, er en Hyosung RT125, som med sine 13 hestekræfter og en topfart på ca. 110 km/t er garant for god underholdning på de små, snoede veje.

Gå på opdagelse blandt Hyosung-motorcyklerne på DBA: Se dem lige her.


Vespa Piaggio

Okay, du får hverken adrenalin i blodet eller street credit hos de lokale rockere, når du kommer tøffende på en klassisk Vespa, men er du vimmer, der er nostalgi og charme for alle pengene med en klassiker som denne.

Der findes et pænt udvalg af velholdte Vespa'er til salg på DBA. Den her er fra 1977 og har kørt 57.000 kilometer.

Samtidig er det en blød start på livet som motorcyklist, hvor du kan blive tryg ved cyklens bevægelser, og når du først har lært maskinen at kende, finder du næppe en mere smart og smidig løsning, når trafikken bliver tæt.


Honda CBF 125

Som verdens største motorcykelproducent ved Honda om nogen, hvordan en god MC skal skrues sammen – uanset størrelse. I den mindste ende af skalaen finder vi Honda CBF 125, der både ser ud og føles som en rigtig motorcykel.

Den kompakte CBF125'er har et sportsligt look og en lille kåbe, som mindsker vindmodstanden på overkroppen.

Med en topfart omkring 120 km/t og et forbrug på op mod 50 km/l kan du teoretisk køre 600 kilometer mellem hver tankning, så selvom motorcyklen er kompakt, er du ikke begrænset til kun at færdes steder, hvor tankstationerne ligger som perler på en snor.

På trods af at de mindste modeller også er billige, når de kommer fra fabrikken, er der mange gode penge at spare på de brugte modeller. En fabriksny CB125F koster knap 30.000 kroner, mens lignende modeller med 10 år på bagen rundt regnet har fået halveret prisen – afhængigt af stand og kilometertal naturligvis. Du kan se nogle af dem her: Motorcykler med max 125cc på DBA


Køb din første motorcykel – huskeregler

Når du skal købe motorcykel, er der nogle helt grundlæggende ting, du skal være opmærksom på:

  • Hvornår er den sidst blevet synet? Ved ejerskifte skal motorcyklen synes, hvis den er mellem 5 og 10 år, og det er over 2 år siden, den sidst blev godkendt. Er motorcyklen over 10 år, og det er over 1 år siden, den sidst blev godkendt, skal den også synes igen.

  • Hvor mange kilometer har den kørt? En motorcykel lever ikke evigt. Man kan gøre meget med service og vedligehold, men på et tidspunkt kan teknikken bare ikke mere. Har motorcyklen kørt mere end 40-50.000 kilometer, er det særligt vigtigt at tjekke op på servicehistorik. Lige nu er der mere end 1.000 motorcykler til salg på DBA, der har kørt mindre end 50.000 kilometer – og som højst koster 50.000 kroner. Se dem her.
  • Sveder motoren? Som sagt kan man forlænge motorcyklens levetid markant ved at behandle den ordentligt, så du behøver ikke afskrive en flot motorcykel, bare fordi den har mange kilometer på tælleren. Men vær i så fald opmærksom på, om "motoren sveder" – altså om den lækker en smule olie under kørsel. Tag en lang prøvetur og nærstudér motorblokken, før du slår til.

  • Hvad koster den i forsikring? Forsikringspræmien varierer som regel meget. Motorcyklens mærke, årgang og motorstørrelse spiller selvfølgelig ind, men det gør din alder og bopæl som udgangspunkt også, så du kan sjældent bruge den tidligere ejers prisniveau som indikation. Indhent eventuelt tilbud, før du køber en motorcykel, så du ved, hvor meget den koster i forsikring.

  • Hvor skal den opbevares? Både teknik og elektronik er mere udsat på en motorcykel end på en bil, så god og tør opbevaring forlænger både motorcyklens levetid og ikke mindst gensalgsværdien, hvis den på et tidspunkt skal skiftes ud.

Se flere gode råd til køb af brugt motorcykel her.