10 ting du skal vide, når du køber en brugt el-cykel

10 ting du skal vide, når du køber en brugt el-cykel

20. juni 2018

At cykle på en el-cykel er som at få medvind på cykelstien… men medvinden er dyr. Heldigvis kan du på brugtmarkedet finde mange brugte el-cykler og spare penge. Jeg klæder dig på, så du træffer de rigtige valg.

Brugte el-cykler er et væsentligt mere kompliceret køb end en traditionel, brugt cykel. Der er nemlig kommet teknik på cyklen.

Det er dog ikke kun teknikken, du skal holde øje med: Stel, dæk, gear, bremser og skrammer er noget af det andet, du skal tjekke op på, inden du køber.

Sammen med Kristian Justesen fra Fri BikeShop har jeg skruet denne guide sammen. Kristian har bidraget med guldkorn og do’s and dont’s inden for køb af brugte el-cykler. Hans erfaring strækker sig over en mere end 10 år.

Guiden er en lille håndbog ud i, hvad du skal vide, når du begiver dig ud i at købe en brugt el-cykel via DBA. Her har vi samlet 10 gode og let tilgængelige råd.

De kendte mærker som Kildemoes og Mustang findes brugt på DBA.

1. Service

Teknologien på en el-cykel kræver mere end på en almindelig cykel. Kabler og elektroniske komponenter skal du være særligt opmærksom på.

Det er derfor vigtigt at vide, om der er udført løbende service på cyklen. Et servicetjek forlænger cyklens og komponenternes levetid.

Hvis cyklen er købt i udlandet eller i en webshop, kan der være risiko for, at servicen ikke er overholdt.

Dette skal du tjekke:

Spørg sælgeren om en servicebog. Hvis servicebogen ikke eksisterer, kan det indikere, at service på cyklen ikke har været i fokus.

LÆS OGSÅ: Så mange penge kan du spare på en brugt ladcykel

2. Batteriet

Batteriet på en el-cykel holder ikke evigt. Hvis batteriet er blevet behandlet efter forskrifterne, vil det holde mellem to og fire år – svarende til 400-800 af- og opladninger. Et nyt batteri koster fra 3.500 til 4.500 kroner afhængig af, hvilken kvalitet du vælger.

Levetiden afhænger af, hvordan batteriet er blevet behandlet. Eksempelvis skal batteriet med ind til opladning - selv efter kortere ture. Det må heller ikke efterlades på cyklen i regnvejr, frost eller i bagende sol.

Bliver batteriet helt afladet, risikerer du, at det går i stykker og skal udskiftes.

Hvis el-cyklen er af et ukendt mærke, er det nogle gange nærmest umuligt skaffe et nyt.

Dette skal du tjekke:

Spørg til alderen på batteriet og forhør dig om, hvor langt cyklen kører på en opladning. Opbevaring og vedligehold af batteriet er også vigtige oplysninger. Spørg sælgeren om informationer i forhold til at genanskaffe et nyt batteri til cyklen.
Denne Raleigh damecykel har været til salg på DBA. Cyklen med 7 gear var fra 2012, og havde lige fået nyt batteri. Desuden havde den netop været til service. Den var udbudt til 5.000 kroner.
Denne Raleigh damecykel er i skrivende stund til salg på DBA. Cyklen med 7 gear er fra 2012, og har lige fået nyt batteri. Desuden har den netop været til service. Den er udbudt til 5.000 kroner

3. Tjek stelnummeret

Undersøg, om el-cyklen er meldt stjålet.

Dette skal du tjekke:

Bed om en kvittering på cyklen. Stelnummeret står altid på kvitteringen / fakturaen. Stelnummeret skal matche med det, der findes på cyklen. Du finder stelnummeret på saddelrøret, under kranken eller kronrøret, som er det forreste rør på cyklen, hvor forgaflen går ned igennem. Stelnummeret tjekker du på politiets hjemmeside eller app.

Mountainbikes findes også som el-cykler, men de er væsentligt dyrere end traditionelle el-cykler.

4. Prøvekør cyklen

Ligesom med biler skal el-cykler også prøvekøres. Først når du har været ude på en prøvetur, ved du, om cyklen kører godt, og om du føler dig tilpas på den. Det er også vigtigt, at cyklens størrelse passer til dig.

Prøveturen behøver ikke være mange kilometer, men kør indtil du har en god fornemmelse af cyklen.

Dette skal du tjekke:

Mærk efter, om hjulene kører godt. Skifter gearet ordentligt? Virker displayet på styret? Trækker motoren som forventet? Tjek også, om fodbremsen virker tilstrækkelig effektiv. Føles cyklen stabil? Kører den godt rundt i sving? Er du den frække type, så besøger du en cykelhandler og tager en prøvetur på en helt ny el-cykel. På den måde har du noget at sammenligne med.

5. Tjek de indvendige gear

Gearet, også kaldet ’bagnavet’, sidder i baghjulet. Dette er MEGET følsomt overfor vand og snavs. Hvis bagnavnet er i stykker, er det en rigtig dyr reparation. Et firecifret beløb er ikke unormalt.

Dette skal du tjekke:

Løft cyklen. Tag fat i sadlen og drej baghjulet hurtigt rundt med den anden hånd. Lyt nu efter, om gearet lyder velsmurt. Der skal regelmæssigt komme en lille kliklyd. Kommer lyden kun sporadisk, eller hører du en knasende lyd, skal du forvente en større reparation.
Denne mountainbike var udbudt til 26.650 kroner på DBA. Cyklen var udstyret med 500wh batteri, samt 250w motor fra Bosch
Denne mountainbike er udbudt til 26.650 kroner på DBA. Cyklen er udstyret med 500wh batteri, samt 250w motor fra Bosch

6. Knirker kranklejet?

Pedalerne forbindes af en krankboks, der sørger for, at pedalarmene kører let rundt. Krankboksen sidder tæt på vejen og er hårdt udsat for regn og skidt. Over tid udtørres lejets smøring. Hvis lejet er tørt, ødelægges det hurtigt.

En defekt krankboks giver knirkende lyde, og gør det sværere at træde pedalerne rundt.

Dette skal du tjekke:

- Læg mærke til, om pedalarmen bevæger sig, når du vrikker den fra side til side. Pedalarmen skal kun kunne bevæges i den ”rigtige retning”. Fornemmer du slør, kan kranklejet have nået udløbsdatoen.

LÆS OGSÅ: 5 ting du skal vide, når du køber en brugt cykel

7. Undersøg dækkene

Nye dæk er ikke specielt dyre, men alligevel er det irriterende at punktere. Hvis dækkene er slidte, så har de ikke et optimalt vejgreb hvilket kan føre til farlige situationer. Nedslidte dæk giver desuden flere punkteringer.

Dette skal du tjekke:

Gennemgå dækkene grundigt. Hold særligt øje med siderne af dækkene. Se efter flænger på siden. Dette indikerer, at dækket snart revner. Revnerne åbner for småsten, der kan punktere cykelslangen. Se desuden efter, om dækket er krakeleret eller ujævnt, og om slidbanemønsteret er intakt.

Her kan du gå på opdagelse i herremodeller inden for el-cykler på DBA.

8. Tjek håndbremsen

Bremserne på cyklen er særdeles vigtige. Sliddelen til håndbremsen er ikke specielt dyr, men er absolut nødvendig.

Dette skal du tjekke:

Test bremserne på en prøvetur. Træk godt i bremsegrebet for at teste effektiviteten. Sidder der en flægbremse forrest på cyklen, skal du tjekke, om bremsefladen er hule for slitage. Dette kan betyde et nyt forhjul. Ved skivebremser må bremseklodserne ikke skrabe på eller hyle. I så fald skal klodserne skiftes, og skiven renses. Går bremsen en smule på, kræver det blot en justering.

9. Skrammer kan være farlige

Hvis cyklen har skrammer og ridser på stellet, skal du være opmærksom. Markante indhak kan være decideret farligt med hensyn til sikkerheden.

Dette skal du tjekke:

Se efter ridser, buler og indhak i stellet. Kør fingeren eller neglen hen over stedet med ridser. Mærk efter, om der er skabt et krater, eller om der kun er tale om en overfladisk ridse i lakken. Deciderede indhak eller buler nedsætter styrken på stellet.

10. Er der rust?

Rust er grimt, og du skal passe på, det ikke tager overhånd.

Dette skal du tjekke:

Spørg sælgeren, hvor meget el-cyklen har kørt om vinteren. Den skal helst have været udsat for så lidt vejsalt som muligt. Vejsalt accelererer nemlig rustdannelsen. Overfladerust betyder ikke noget for køreegenskaberne. Rust omkring stelrørssamlinger, bremser, krankboks og styr kan være farligt – særligt hvis det er gennemtæret.
El-cykler behøver ikke være kedelige. Se blot denne Sonders model. Op til 25 kilometer i timen kan den køre.
El-cykler behøver ikke være kedelige. Se blot denne Sonders model. Op til 25 kilometer i timen kan den køre

Det gode køb afhænger af prisen

Kan du sætte kryds ved alle punkter i denne el-cykel-guide, er du godt kørende. Desværre koster den brugte cykel så også noget ekstra.

Om du gør et godt brugtkøb afhænger af balancen mellem pris og kvalitet. Vurder med dig selv, hvor meget du er villig til at betale for en brugt el-cykel. Skal du skifte for mange vigtige dele på cyklen, bliver det hurtigt et ærgerligt og dyrt bekendtskab.

Er du mest stemt for at beholde din gamle cykel, så kan du give den et facelift. Tjek vores serie: Giv din gamle cykel en makeover. Vi har også gode råd til dig, der er på jagt efter en brugt mountainbike.