Til salg: Køb Andrees nyrenoverede og unikke båd

Til salg: Køb Andrees nyrenoverede og unikke båd

6. december 2017

Andrees orange båd er helt unik: Med den kan du opspore vrag, "undervands-biler" og måske endda finde rav. Her kan du læse, hvordan den tidligere, norske redningsbåd fungerer, og du får også svar på, hvorfor Andree har sat sin specielle båd til salg.

Undrende blikke og nysgerrige spørgsmål. Andree Gothes båd ser noget speciel ud, og han er derfor vant til at svare på de mærkeligste teorier om den orange vandhund.

- Folk spørger konstant, hvad båden kan. Mange har en teori om, at det er en ubåd, så de spørger, hvor dybt den kan dykke, griner 56-årige Andree, der bor i Klitmøller.

Men sandheden er, at hans båd kan alt andet end at dykke. Det er nemlig en gammel redningsbåd, som har aftjent sin værnepligt på en norsk færge. Båden er udstyret med så meget skum, at det er helt umuligt for den at synke. Og hvis det nu skulle ske, at den tippede så meget til den ene side, at den nærmest vendte på hovedet, ja så er båden bygget således, at den kan tippe tilbage igen.

Som en tumling, der bliver ved med at rejse sig.

Både til salg på DBA i samme prisklasse som Andrees:

Her kan du se de både, der i skrivende stund er til salg på DBA i samme prisklasse som Andrees båd. Du kan også klikke her for at se de både, der ligesom i Andrees tilfælde, sælges fra området: Nordjylland.

Kom med ned under vandet i Andrees båd

Men selvom ”ubåds-teorien” altså ikke holder, så har folk dog ret i, at der er noget helt særligt over båden. For ud over bådens unikke udseende har den faktisk også en hel unik funktion, som Andree aldrig har set lignende på andre både – hverken i Danmark eller udlandet.

Båden kan nemlig tage dig med ned dybt under havets overflade – bare ikke på ubåds-måden:

- Jeg har bygget båden sådan, at den nu har plads til 12 passagerer, og til hver passager har jeg sørget for, at der er et undervandskamera, som sidder på sit eget kabel. Jeg sejler passagererne ud på havet, og så lader man kablet dykke ned i vandet, mens man selv sidder i båden og via en monitor (en skærm, red.) kan overvåge, hvad der sker på havbunden, siger Andree.

Kablet er 100 meter langt, så det er derfor muligt at sidde i havoverfladen på Andrees båd og holde øje på monitoren med, hvilke fisk der svømmer forbi helt nede på havets bund. På kablet, foran kameraet, har Andree placeret en krog, som passagerne kan sætte ”lokkemad” på. Sådan kan du fange fisk fra båden samtidig med, at man kan se, når det sker.

Blandt andet har Andrees pasagerer fanget torsk fra båden.

LÆS OGSÅ: Har du nogensinde set en sejlende terrasse? Lars har sat sin til salg på DBA – se blot her

DBA Guide
Andree har selv fået idéen til den funktion, hans båd har. Han fik idéen, fordi han godt gad at lave en dansk version af det, man i udlandet kalder for ’Glasboat’ eller ’Glasbottom-boats’. Det er både, hvor der blot er glas i en del af bunden, så du kan se på fiskene fra overfladen. Men i Danmark er vandet så grumset, at du ifølge Andree bliver nødt til at få kameraet helt ned til fiskene for at kunne se dem
DBA Guide
’Jeg købte båden af en virksomhed, der havde købt færgen, som redningsbåden hørte til. De havde renoveret færgen, og redningsbåden var til overs. Redningsbåde i den form og facon er ikke brugbare til mange ting, så jeg måtte tænke kreativt for at finde ud af, hvad jeg kunne bruge den til', fortæller Andree

- Vinduet i båden er vigtigt, for det muliggør, at du kan sidde inde i båden og se på monitoren samtidig med, at du har kablet hængende ud af vinduet. Hvis du står udenfor og kigger på monitoren vil du få svært ved at se det hele – det er som at kigge på en bærbar computer, mens solen skinner. Derfor er det en forudsætning, at du kan sidde indenfor, mens du kigger, fortæller Andree.

Derfor har Andree sat båden til salg

Hans koncept er forholdsvist nyt. Han har haft båden i et par år og har brugt en del tid på at gøre den klar.

- Jeg har indtil videre kun haft lystfiskere og skoleklasser med ude. Men det er et koncept, jeg tror så meget på, at jeg gerne vil lave en forretning ud af det. Så nu sælger jeg den her båd for at købe en større én og dermed udvide forretningen, siger Andree.

Han sælger sin båd med alt udstyret til, og det har vakt interesse hos en del.

Andrees orange båd har givet et så særligt indblik ned under havets overflade, at havbiologer allerede har henvendt sig til ham, fordi de overveje at købe den, så de kan lave forundersøgelser af bevoksningen og havoptællinger med den.

Klik her for at se de både, der lige nu er til salg med 30 hk - ligesom Andrees båd.

Et uopdaget vrag.. og en bil på havets bund

Hvis du er praktiserende arkæolog, burde du måske også overveje at købe Andrees båd, for den orange redningsbåd har faktisk fundet et hidtil ukendt vrag på havets bund.

Vi har via bådens teknik fundet et skribsvrag, man ikke kendte noget til. Vi har dog endnu ikke fundet ud af, hvad det er for et vrag, men nu har jeg pippet om det, sådan så der nu er nogle dykkere på vej ned til vraget for at undersøge det nærmere

fortæller Andree.

Andree har også installeret en skærm i båden, hvorfra man se bunden, mens båden sejler. Her har passagerer blandt andet set, at der ligger en bil under havets overflade, få meter uden for Hanstholm Havn.

Andree har også overvejet, om det var en idé at finde rav via båden.

LÆS OGSÅ: Sælg for pokker: Priserne på disse fire vintageknallerter er gået amok

DBA Guide
Andree har typisk sejlet passagerne ud til det kalkstensrev, der ligger tæt på Hanstholm Havn. Her er tætte bevoksninger, der ifølge Andree er spændende at udforske

Derfor er redningsbåde ret eftertragtet i Holland

Det er ikke kun alt det elektroniske udstyr, som Andree selv har sørget for på båden. Vinduerne er også nogle, han har sat ind. Renoveringen af båden er sket på et skibsværft i Hanstholm, og Andree har hjulpet en del til.

Der findes ingen sammenlignelig båd i hele verdenen, siger Andree, der samtidig påpeger, at båden er godkendt af Skibstilsynet

fortæller Andree.

Vinduer i en gammel redningsbåd er dog set før, og særligt i Holland er det meget udbredt, fortæller Andreee:

- I Holland bruger mange de gamle redningsbåde som husbåde. Redningsbåde er nemlig ret aflange og smalle, for at de ikke fyldte for meget på færgerne. Det harmonerer godt med, at der heller ikke er frygtlig meget bredde i kanalerne i Amsterdam. Derfor har mange hollændere valgt at bygge netop redningsbådene om til husbåde, siger bådejeren.

LÆS OGSÅ: Til salg på DBA: Charmerende og børnevenlig husbåd fra 1977

Klik her for at se alt det redningsudstyr, der lige nu er til salg på DBA.

At båden er en tidligere redningsbåd kommer også til udtryk ved, at den bruger ’ufatteligt’ lidt brændstof, som Andree selv udtrykker det:

- Båden bruger maksimalt 3 liter brændstof i timen, så der er en ganske udmærket økonomi i båden, fortæller Andree.

Foruden en god økonomi kan båden prale af at have 30 hestekræfter, og dens motor er en Volvo Penta, som sejler på diesel. Båden kan sejle 6,2 kilometer i timen og have 12 passagere med. 

Båden er en type MCBR24 Byggenr. 189032.


Hvis du er interesseret i hans båd, han du gå til annoncen på DBA, her. Du kan også klikke dig ind på artikels opslag på Facebook, hvor du eventuelt kan tagge en ven eller veninde, som ville passe perfekt som den nye  ejer af båden.

DBA Guide
Andree siger, at der ER lys nok til at kunne se noget på monitoren, når kablet udnytter hele sin længde på de 100 meter. Han har typisk sejlet passagerne ud til det kalkstensrev, der ligger tæt på Hanstholm Havn. Her er tætte bevoksninger, der ifølge Andree er spændende at udforske.

Har du fået lyst til at købe en båd på DBA, så burde du måske lige læse denne guide med råd om, hvad der er vigtigt at vide, når du køber en brugt båd.

Du kan også læse historien bag DBAs dyreste seng. Sælgeren hedder Niels, og han er nærmest ”kommet til” at købe sin dyre seng – historien bag er temmelig pudsig, og helt klart værd at læse.