Til salg på DBA: Ikonisk dansk elbil til 12.000 kr.

Til salg på DBA: Ikonisk dansk elbil til 12.000 kr.

12. december 2018

Søren Schøler Nielsen var ejer af en rød Ellert med 30 år på bagen. Men han kunne ikke få bilen til at køre, og satte den derfor til salg på DBA til det, der må siges at være en ganske skarp pris - og det gav pote, for Ellerten er i dag solgt. 

Det er ikke hver dag, man ser en Ellert i trafikken herhjemme. Faktisk er det lidt af en sjældenhed på de danske landeveje, men nu har du mulighed for at blive den glade ejer af det dansk-producerede køretøj.

Søren Schøler Nielsen fra Randers har således et eksemplar til salg på DBA til den nette sum af bare 12.000 kroner.

- Jeg kender faktisk ikke rigtig noget til Ellerten. Jeg købte den for et halvt års tid siden, fordi jeg troede, at den bare skulle have nye batterier, men det viste sig desværre, at det ikke var nok til at få den i gang, erkender Søren Schøler Nielsen.

Han har brugt i omegnen af 5.000 kroner på at købe nye batterier. Der er tale om en helt særlig form for bilbatterier, som altså er ret kostbare. Til gengæld er der tre styk af dem i en Ellert.

Husk, at du på DBA kan købe flere amerikanskerbiler.

Blev vist frem første gang i 1982

Modellen er fra 1988 og er dermed blandt de sidste, der blev produceret i det oprindelige setup.

Det er den i dag afdøde ingeniør Steen Volmer Jensen, som reelt har opfundet bilen. Og faktisk hedder den slet ikke en 'Ellert' - men derimod først 'Mini-El' og siden 'City-El'. Men i folkemunde var navnet givet - og den elektriske bil med de tre hjul hedder en Ellert.

Steen Volmer Jensen havde allerede præsenteret projektet i 1982 som en 'Mini-el'-prototype. Det var virksomheden El-Trans i Randers, der stod bag produktionen af den lille, trekantede særling, som første gang blev vist frem for offentligheden på udstillingen 'Biler i Bella' i 1985.

LÆS OGSÅ: Her er den mest økonomiske bil

Ellert
Den ser fortsat ganske fin ud, den lille Ellert fra 1988. Den er sat til salg for 12.000 kroner på DBA, og det inkluderer endda tre helt nye batterier. Foto: Søren Schøler Nielsen

Fra fed idé til konkurs

I 1985 var der på det tidspunkt tale om en færdig og køreklar prototype med navnet 'U-36'. Alligevel skulle der gå yderligere to år, før den første Ellert rullede ud fra fabrikken. Og levetiden blev kort, for allerede året efter, i 1988, gik El-Trans konkurs, og dermed blev der sat en midlertidig stopper for produktionen af de charmerende, danske elbiler.

Produktionen var ellers blevet støttet af Teknologistyrelsen, og derudover var det muligt som borger at købe en form for andelsbeviser i projektet.

Klik her og find knallerter på DBA.

Bilen er bygget af plast

Virksomheden blev rekonstrueret i 1989 under navnet 'El-trans 89', og i 1992 kom en ny og forbedret version af Ellerten på markedet. Den fik navnet 'Mini-el City' og var på alle måder en opgraderet udgave.

Dog kunne der fortsat - og med rette - stilles spørgsmålstegn ved sikkerheden i det lille køretøj, der i høj grad var bygget af plast. Idéen om bedre sikkerhed førte til blandt andet til ønsker om, at en Ellert skulle have lov at køre på cykelstier, men da den er registreret som en motorcykel, var der ikke lovmæssig hjemmel for det.

I 1995 blev hele det danske elektriske Ellert-koncept købt af den tyske virksomhed CityCom AG, som flyttede produktionen til Tyskland og begyndte at sælge køretøjet under betegnelsen 'City-El'.

LÆS OGSÅ: Ny undersøgelse: Denne farve bil scorer du flest damer på

Ellert
Den måler bare 273 centimeter på den lange led og 122 ditto på den høje. Man skal med andre krybe gevaldigt sammen, for at finde ind under plexiglastaget i den røde Ellert. Foto: Søren Schøler Nielsen

En ny model koster kassen

I dag er det koncernen Krabatt UG i Würzburg, der står for produktionen, og på virksomhedens hjemmeside kan du ægge billet ind på en spritny udgave.

Prisen for en Ellert var 22.000 kroner i 1987 ifølge Den Store Danske Encyklopædi. Allerede året efter var prisen 33.000 kroner, og vil man investere i en ny Ellert i dag - eller en 'City-El', som den hedder, så koster den 10.000 Euro - svarende til 75.000 kroner.

Samlet set blev der på Randers-fabrikken produceret 4.070 Ellerter, hvoraf mellem 1.500 og 1.700 blev solgt i Danmark. Hovedparten af de resterende biler blev eksporteret til Schweiz, og mens produktionen var på sit højeste, blev der fabrikeret op til 12 biler i døgnet hos El-Trans i Randers.

Der er 4.040 motorcykler til salg på DBA, og der er især mange Honda'er.

Den bedst sælgende elbil

Faktisk var den danske Ellert i en lang periode den bedst sælgende elbil i verden - men der var omvendt heller ikke så stor konkurrence på markedet, som der er i dag. Bag produktionen lå en tankegang om, at mere end 80 procent af de danske bilister havde mindre end 15 kilometer til og fra arbejde, samtidig med, at mere end 90 procent af bilisterne lod sig fragte alene i bilen.

I 1987 havde en Ellert en tophastighed på 40 kilometer i timen - et tal, der i 2018-udgaven ligger på 63 kilometer i timen.

LÆS OGSÅ: Vi klæder dig på til at købe en brugt knallert

Ellert
Mekanikken er umiddelbart relativt simpel, og den spinkle Ellert minder mere om en scooter, end den mindre om en bil. Den har dog tre hjul og er reelt klassificeret som motorcykel. Foto: Søren Schøler Nielsen

Kan køre op til 70 kilometer

Bilen - og det er altså den samme udgave, som den Søren Schøler Nielsen har til salg på DBA - har en egenvægt på 285 kilo, hvoraf batterierne alene vejer de 90 kilo.

Køretøjet er 2,73 meter langt, 1,06 meter bredt og stikker blot 1,22 meter op i vejret. I åben tilstand rager vognen 2,10 meter op.

Når man overvejer at investere i en elbil, så er et af de væsentlige parametre altid rækkevidden. I standardudgaven lover producenten, at en Ellert kan køre mellem 40 og 70 kilometer på en opladning. Og når batterierne er flade, skal der bruges et sted mellem 10 og 12 timer for at få fuld power igen.

Du kan få et overblik over alle de mange veteranbiler, du kan finde på DBA, her.

Har ikke noget bud på en løsning

Og det bliver altså ikke den randrusianske elektriker Søren, der får den knaldrøde Ellert i stødet.

Jeg har overhovedet ikke noget bud på, hvad der skal gøres. Som sagt var det lidt af et sats, og jeg har hverken tiden eller evnerne til at reparere bilen. Men ud over, at den ikke kan komme i gang, så er den i rigtig fin stand. Og batterierne er jo helt og aldeles nye

understreger Søren.

Han håber på, at hans bil bliver overtaget af en person, der ved lidt mere om Ellerten, end han selv gør.

- Det er da en speciel bil, andet kan man ikke sige, og det ville da være dejligt, hvis den kunne komme til at køre igen.

LÆS OGSÅ: Denne motorcykel, som er til salg på DBA, er på papiret en bil

Ellert
Den nuværende udgave af Ellerten hedder City-El, og bliver kun produceret i et beskedent antal. Modellen ligner unægtelig den oprindelige udgave. I den moderne version kan en Ellert køre op til 70 kilometer i timen, mens rækkevidden fortsat er begrænset til omkring de 70 kilometer på en fuld opladning alt efter temperatur og andre forhold. Det er ikke ligefrem en rejsevogn, sådan en City-El, der er en den moderne udgave af en Ellert. Ifølge den tyske hjemmeside koster ”bilen” 75.000 kroner i indkøb. Foto: City-El

Hvis du er på jagt efter et nyt køretøj, hvad så med en ny bil - en Berlingo? Den model bliver skamrost af en TV-kendis. Hvem det er, kan du læse, her.

Du kan også bruge 30.000 kroner på at blive ejer af dette Folkevognsrugbrød. Det kræver en del kærlighed og nogle kærlige hænder.