Til salg på DBA: Charmerende folkevognsrugbrød T1 fra 1964

Til salg på DBA: Charmerende folkevognsrugbrød T1 fra 1964

28. april 2017

Den er skyld i dårlig nattesøvn – på den gode måde, og så er Peters folkevognsrugbrød T1 så populær, at han har brugt den som blikfang til at sælge alverdens andre produkter.

Hvis man ejer en unik bil, som de fleste drømmer om at køre i, skulle man tro, at livskvaliteten var i top. Men det gælder ikke for Peter. Hans unikke bil er nemlig skyld i dårlig nattesøvn.

- Jeg har flere gange camperet i bilen på festivaller som Smukfest og Nibe Festival, men når det sker, får jeg ikke særlig meget søvn. Når vi overnatter i bilen, bliver vi nemlig vækket flere gange om natten, fordi det er en bil, som tiltrækker folks opmærksomhed, griner 41-årige Peter Ibsen.

På festivalerne ser man nemlig rundt omkring telte, der er formet og malet som et folkevognsrugbrød, men når festivalgæsterne går Peter Ibsens soveplads i møde, er det den ægte vare, de står overfor.

Peter ejer nemlig et folkevognsrugbrød T1 i lysegrøn fra 1964. Men det kan der blive lavet om på nu. Peter har nemlig valgt at sætte det gamle men velholdte folkevognsrugbrød til salg på DBA.

Denne skønne bil er netop blevet sat til salg på DBA, DBA Guide
Bilen kører cirka 15 kilometer på literen. Peter købte bilen hos en forhandler for 5 år siden

Peters folkevognsrugbrød går også under navnet 'Transporteren', og bilen med de mange navne er den ukronede konge af de lidt større varevogne. Det var Ben Pon, som var Hollands Volkswagen-importør, der fik idéen til bilen.

I 1946 besøgte han folkevognsfabrikken i Wolfsburg, hvor han fik øje på et lastkøretøj, der flyttede gods på fabriksområdet. Det fik ham til at tænke over, at det måtte være muligt at basere et erhvervskøretøj på de allerede gennemprøvede komponenter, som man havde anvendt i 'boblen'. I 1949, efter en række prototype,r kunne Volkswagen præsentere den første 
model, og året efter fik de første kunder deres vogne.

Rugbrødet har altså samme motor som 'boblen', altså den 
kendte, firecylindrede luftkølede boxermotor på beskedne 1.131 kubikcentimeter og en ydelse på 24 hestekræfter. Motoren har en meget karakteristisk lyd. 

Sådan ser den olivengrønne folkevogn ud indeni, DBA Guide
Også indenfor er Peters folkevognsrugbrød utrolig velholdt

Salget burde ikke være svært at få gennemført, for Peters bil er så ’hot stuff’, at den faktisk har hjulpet ham med at sælge andre produkter.

- Jeg ejer et firma, hvor jeg sælger forskellige produkter. Når jeg skal tage billeder af dem, bruger jeg ofte bilen som blikfang, for den gør mine produkter mere interessante, fortæller Peter, der bor i den nordjyske by, Aabybro.

På DBA er der ligenu nogle VW T3 til salg, se nogle af dem, her

Det er ikke kun potentielle kunder og begejstrede festivalgæster, hvis opmærksomhed Peters charmerende folkevognsrugbrød har fanget. Flere gange har Peter også lånt bilen ud til vennernes bryllupper, så de nygifte kunne køre væk i bilen. Nogle har endda valgt at dele deres bryllupsbillede med Peters folkevognsrugbrød.

- Der er stor forskel på at blive fragtet i en stor, amerikansk flyder og så et folkevognsrugbrød. Jeg synes, det er mere romantisk at køre i et folkevognsrugbrød, siger Peter.

Bilen er flere gange blevet udlånt som bryllupsbil, DBA Guide
Ifølge Peter symboliserer bilen frihed, men tilsyneladende også kærlighed. Flere vennepar har nemlig lånt bilen til deres bryllup

Alle har et forhold til folkevognsrugbrødet. Den er blevet et ikon, og jeg møder altid smilende ansigter, når jeg kører i den. Mange forbinder bilen med hippiebevægelse og frihed

forklarer Peter.

Og du får i den grad også frihed for pengene, hvis du investerer i Peters unikke dyt. Du kan nemlig både køre og bo i bilen, så hvis du en dag bliver træt af tilværelsen, kan du bare køre ud i det blå uden at tænke på, hvor det nærmeste hotel er.

- Vi har camperet i bilen, og om sommeren kører vi ud til stranden i den. Bilen har et soltag, og om aftenen kan køretøjet holde sig varmt, fordi den er udstyret med et oliefyr. Bænken bagi kan trækkes ud, så den bliver en seng, siger Peter.

Du kan også købe Peters gamle telt til folkevognsrugbrødet, DBA Guide
Teltet er ligesom bilen oldgammelt men helt unikt, og det kan du købe med, hvis du er villig til at betale ekstra

Bilen er produceret i adskillige varianter. I starten blev den designet som en lukket varevogn, men siden er den også blevet konstrueret som en kombi, med sideruder i lastafdelingen og en sæderække monteret inde i vareafdelingen. I 1951 var Volkswagen klar med den charmerende de luxe-udgave, som hedder 'Samba'. Her har T1'eren vinduer hele vejen rundt inklusiv i tagkrumningen.

WV til salg på DBA, DBA Guide
Bilen har et soltag/foldetag, som holder tæt i regnvejr

Når familien camperer med bilen, udvider de indearealet med et fortelt, som er fra 80’erne og købt på DBA. Et telt, han er villig til at sælge, hvis det rigtige bud kommer.

Selvom Peter har haft mange gode minder med bilen, er det nu på tide, at den får en ny ejer. Peter har nemlig ikke rigtig plads til den derhjemme, for han ejer også en anden veteranbil.

 

Så hvis du gerne vil køre i en bil, der får folk til at smile og tænke på frihed, så har du nu chancen, hvis du altså ligger inde med 270.000 kroner. Det er nemlig hvad Peter vil have for sit grønne ”rugbrød”.

Er du helt vild med folkevognsrugbrød så læs om denne smukke, pastelblå folkevogn, der i efteråret var til salg på DBA.