Unikt på DBA: Jørn Utzons hjemmebyggede sejlbåd kan blive din
MotorVideo

Unikt på DBA: Jørn Utzons hjemmebyggede sejlbåd kan blive din

Kristoffer og Julie
Kristoffer og Julie

Jan Utzon har sat sin fars sejlbåd til salg på DBA. Den verdensberømte danske arkitekt Jørn Utzon har selv fået idéen til - og designet - denne båd, der er en klassisk sejlbåd forfra, men bagtil er den en katamaran. Se selv i videoen herover.

Opdatering: I dag er båden solgt.

Lige nu har du mulighed for at blive ejer af en båd, der er opfundet og designet af ingen ringere end den verdenskendte, danske arkitekt, Jørn Utzon.

Jørn Utzon er verdensberømt for at have tegnet operahuset i Sydney, som er optaget på Unescos verdensarvsliste. Operahuset går i dag for at være en af de mest kendte bygninger i verden.

Båden er sat til salg af Jørn Utzons søn, Jan Utzon. Jans far fik selv idéen til båden, som er hel unik. Båden er nemlig ikke en normal, typisk sejlbåd.

- Båden blev bygget som et eksperiment til eget brug og har aldrig været tænkt produceret i flere eksemplarer, forklarer 75-årige Jan og forsætter:

- Den der anskaffer sig denne båd får et velsejlende, solidt og unikt fartøj, der er det eneste af sin slags i verden, siger Jan, der bor i Helsingør.

Den har du altså nu mulighed for at få fingrene i. For Jan Utzon, der også var med til at konstruere båden, har nu valgt at sætte familiesejleren til salg på DBA. Efter 50 år i familiens varetægt, er det nu tid til, at det sejlende, arkitektoniske eksperiment får en ny ejer. Og det kan blive dig.

I videoen, som du finder øverst i artiklen, kan du se og høre mere til båden. I teksten herunder finder du alle detaljer om den unikke sejlbåd.

’Fra midten af båden og agterud, deler deplacementet sig i to, så båden ender med en katamaran udformning agter’, fortæller Jan
’Fra midten af båden og agterud, deler deplacementet sig i to, så båden ender med en katamaran udformning agter’, fortæller Jan

Sådan har du aldrig set en sejlbåd før

De fleste både produceres i massevis, hvilket gør mange af dem temmelig ens. Men denne Utzon-båd finder du ikke magen til. Det garanterer sønnen Jan.

I 1970 kom Jørn Utzon på den idé, at han ville skabe et eksperiment: En stor sejlbåd, hvor der var mere plads til familien end i familiens nuværende Soling-båd, og som sejlede mere optimalt og sikkert end de klassiske sejlbåde, som var tilgængelige på den tid.

Sejlbåden er jo kendt for dens langstrakte form, hvilket du også ser på denne båd. Men hvor de fleste sejlbåde ”runder” i bådens ende – kaldet 'agteret' - ville Jørn Utzon gå andre veje.

Min fars idé var at designe en båd, som kunne rumme familien, og samtidig sejle hurtigt. Det kræver en sejlbåd, vandet kan bevæge sig nemt udenom. Derfor havde han et ønske om at undersøge muligheden for at designe nye skrogformer

fortæller Jan.

Jørn Utzon holdt en ske op mod en vandstråle. Her lægger vandet sig på midten af skeens ryg, men finder så vej uden om skeens runde flade. Det medfører et vist sug eller undertryk på selve skeens ryg. Jørn Utzon forsøgte så med en gaffel. Her løber vandet gennem takkerne på gaflen, hvilket betyder, at vandet ikke lægger et nær så hårdt pres gaflen, som på skeen.

Og det var den indsigt, der skabte kimen til familiens unikke sejlbåd.

Find det på DBA

  1. Hunter 410

    Hunter 410

    Hunter 410, årg. 2000, fod 41, skrogmateriale Glasfiber, bredde 4.26, dybde 1.56, hk 75, hjemhavn Southern Sjælland, STOR, RUMMELIG OG GOD PLADS I COCKPITTET. Et fint eksemplar på den populære Hunter

    695.000,00 kr.31-08-2024
  2. X-362 X-Yachts

    X-362 X-Yachts

    X-362 X-Yachts, årg. 1995, fod 36, skrogmateriale Glasfiber, bredde 3.48, dybde 1.90, hk 29, hjemhavn Eastern Jutland, VELHOLDT X-362 MED KUN 2 EJERE! Denne X-362 er løbende opgraderet og er udrustet

    645.000,00 kr.27-09-2024
  3. Sejlbåd International 1006, DEN-40

    Sejlbåd International 1006, DEN-40

    International 1006, DEN-40, årg. 1984, bredde 2.48, dybde 1.65, motor Lombardini, hk 13, Diesel, Ualmindelig fin International 1006, byggenummer 40,Olivia, med lokal historie er nu til salg. Båden er

    139.000,00 kr.06-09-2024
  4. Dehler Optima 92

    Dehler Optima 92

    Dehler Optima 92, årg. 1978, fod 30, skrogmateriale glasfiber, bredde 3, dybde 1.8, Kg 3900, LWL 9.2, hk 27, diesel, hjemhavn Rudkøbing, Dehler Optima 92 er en klassisk sejlbåd, designet og bygget af

    169.000,00 kr.06-09-2024
  5. Puzzle 36

    Puzzle 36

    Puzzle 36, årg. 1986, fod 36, skrogmateriale Glasfiber, bredde 3.50, dybde 1.95, hk 30, hjemhavn Eastern Jutland, Én-ejers yderst velholdt Puzzle 36. En sjælden udbudt cruiser i solid og gedigen udfø

    325.000,00 kr.11-06-2024
  6. Nordship 28 NY MOTOR

    Nordship 28 NY MOTOR

    Nordship 28 NY MOTOR, årg. 1984, fod 28, skrogmateriale Glasfiber, bredde 2.90, dybde 1.75, hk 18, hjemhavn København, NORDSHIP 28 MED NY MOTOR! Nordship er den ideelle familiebåd med 2 kahytter og a

    135.000,00 kr.20-12-2023

898 sejlbåde er netop nu til salg på DBA, og du kan se dem, der er ældre end fra 1975, her.

En båd, der er halv klassisk sejlbåd og halv ...

For at få skabt en klassisk sejlbåd, der samtidig har bedre sejleegenskaber end datidens sejlbåde, designede Jørn Utzon bådens agter anderledes end de klassiske sejlbåde. Bådens snude og frem til bådens midte er designet som en normal sejlbåd, mens bådens midte og agter er konstrueret som en katamaran.

- Ideen med denne udformning, som skal ses på baggrund af de bådformer, der var tilgængelige dengang, var at give båden en mere langstrakt form, større stabilitet og dermed større fart igennem vandet, fortæller Jan.

Bådens katamaran-agter betyder, at båden har en god stabilitet.

- Denne unikke båd har lidt af katamaranens egenskaber, samtidig med at den bjerger sig som en "normal" kølbåd.

LÆS OGSÅ: Denne husbåd kan du stå på vandski efter

Båden blev bygget af Jørn Utzon som et eksperiment på, hvordan man opnår den mest optimale sejlads. Båden er designet til at kunne sejle hurtigt, men samtidig sikkert - den kan nærmest ikke kuldsejle
Båden blev bygget af Jørn Utzon som et eksperiment på, hvordan man opnår den mest optimale sejlads. Båden er designet til at kunne sejle hurtigt, men samtidig sikkert - den kan nærmest ikke kuldsejle

Derfor sælger Jan nu båden

Hvad får Jan til at sætte en båd til salg, der alene på grund af sit design er så unik, og som sejler rundt med 50 års familieminder?

- Min kone gennem 10 år synes, det er kedeligt at sejle, svarer Jan hurtigt til spørgsmålet om, hvorfor han sætter båden til salg.

Selvfølgelig er svaret ikke så enkelt, og så alligevel: For med en bedre halvdel, der ikke er frisk på at sætte til søs, Efterhånden er båden blevet lidt af en ensom beskæftigelse for Jan. Selvom hans børn er glade for at sejle, har de dedikeret det meste af deres ”hav-tid” til surfing.

- Mine venner kan jeg jo sejle med, men de har jo også andre ting at lave. Derfor er det ikke altid, at de kan, hvis jeg spørger, om de er friske på at tage med ud og sejle, fortæller Jan.

Han har allerede sejlet mange ”solo-ture” i båden, hvilket han også har nydt. Men også tiden er blevet en faktor:

- Et eller andet sted, vil jeg jo heller ikke af med den, men på den anden side har jeg sejlet så mange år i den, og haft stor glæde af den. Jeg er på det tidspunkt i livet, hvor jeg ikke orker alle de ting, jeg skal passe, vedligeholde og tage mig af. Men hver ting har sin tid, og nu føler jeg, at nu er den tid kommet, så hvis der nu er nogle andre, der kan få glæde af båden, synes jeg, det er helt fint, siger han og fortsætter:

- Jeg har en lang ’to do-liste’ med ting, jeg skal tage mig af. Vi ejer også et sommerhus og andre både, så der er nok at se til, forklarer Jan.

Find det på DBA

  1. Lm 27 mrk 2

    Lm 27 mrk 2

    Lm 27, Motorbåd, årg. 1982, 27 fod, 4 sovepladser, 30 hk , Bukh, diesel, motorårgang: 1982, saltvandskølet, indenbordsmotor, skrog: glasfiber, bredde 2,75, dybde 0,95, Kg 4000, hjemhavn: Holbæk, Grund

    90.000,00 kr.03-12-2024
  2. Crescent 610 Marlin

    Crescent 610 Marlin

    Crescent 610 Marlin, Motorbåd, årg. 2006, hk 100, Yamaha, Benzin, bredde 2.35, dybde 0.7, Kg 1100, hjemhavn: Bådmægleren Vejle, Super fed styrepultsbåd fra Crescent i den helt rigtige størrelse - Per

    114.800,00 kr.01-06-2022
  3. Quicksilver Activ 805 Cruiser 2020

    Quicksilver Activ 805 Cruiser 2020

    Quicksilver, Cruiser, årg. 2020, fod 8.29, hk 300, bredde 2.55, dybde, hjemhavn: Silkeborg, SUPER TILBUD 1 ejers Quicksilver 805 Cruiser søsat på Silkeborgsøerne i 2020 - sælgers for kunde - udstyret

    599.900,00 kr.15-12-2023
  4. Sea Ray 290 SDX

    Sea Ray 290 SDX

    Sea Ray 290 SDX, Motorbåd, årg. 2024, fod 9.22, hk 300380, MerCruiser, Benzin, bredde 2.74, dybde 0.66, Sea Ray 290 SDX Sea Ray SDX 290 Sea Ray SDX 290 er en helt ny og sporty bowrider udstyret me

    1.377.611,00 kr.15-12-2023
  5. Quicksilver Activ 505 Open med F100 hk Mercury-EFI 4 takt CT - udstyr

    Quicksilver Activ 505 Open med F100 hk Mercury-EFI 4 takt CT - udstyr

    Quicksilver, Motorbåd, årg. 2022, fod 17, hk 100, Mercury, motorårgang: 17, skrog: Glasfiber, Quicksilver Activ 505 Open med F100 hk Mercury-EFI 4 takt CT - udstyr Quicksilver Activ 505 Open med F10

    184.990,00 kr.05-10-2024
  6. Ryds 23 DC finansiering tilbydes! Lavt timetal på KUN 311 timer

    Ryds 23 DC finansiering tilbydes! Lavt timetal på KUN 311 timer

    Ryds, Daycruiser, årg. 2005, hk 200, Mercruiser, benzin, motorårgang: 2005, ferskvandskølet, indenbordsmotor, Attraktiv finansiering tilbydes med eller uden udbetaling! Se flere billeder ved at try

    179.000,00 kr.19-12-2023

1.685 motorbåde kan lige nu blive dine på DBA. 57 af dem koster mindre end 15.000 kroner.

Båden er blevet til med hjælp fra hele familien

Båden har sejlet i familien i dens 50 års lange levetid. I begyndelsen var det Jørn Utzons båd, men langsomt begyndte Jan at sejle mere og mere i båden for til sidst at overtage den. Båden betyder ikke kun meget for Jan, fordi den var hans fars idé og design. Jan og Jans farfar har på sin vis været med til at få stablet båden på ”benene”.

Da min far byggede båden, var jeg i tyverne, og jeg kunne hjælpe med alt det praktiske. Så det er mig, der har lavet arbejdstegningerne til båden og de mange udviklingsmodeller, der gjorde det muligt at justere skrogformen

fortæller Jan.

Jørn Utzons far har også haft en finger med i spillet: Jans farfar var specialist i de sejlbådstyper, der kaldes for spidsgatter. Derfor kunne farfaren, Aage Utzon også hjælpe til i processen.

Båden blev prøvet i hydrodynamisk laboratorium, hvorefter skroget blev fremstillet i søvandsbestandig aluminium hos Alboats i Helsingør.

LÆS OGSÅ: Køb Lars’ sejlende terrasse

Arkitekten Jørn Utzon konstruerede i 1970 denne specielle båd, hvor forreste halvdel fremtræder som på en normal sejlbåd
Arkitekten Jørn Utzon konstruerede i 1970 denne specielle båd, hvor forreste halvdel fremtræder som på en normal sejlbåd

Dette kræver båden som minimum af dig

Det er jo ikke nogen hemmelighed, at en båd kræver vedligeholdelse. Jan fortæller dog, at det kan gøres meget simpelt, hvis man ikke er den store handyman.

- Som et minimum skal undervandsskroget én gang om året renses og påføres begroningshæmmende bundfarve.

Jan tager hvert år båden op af vandet, så den kan hygge sig indendørs på et værft vinteren over. Men hvis du helst er fri, kan det vist godt lade sig gøre at holde den i vandet over vinteren, fortæller Jan.

Båden byder dog også op til større renoverings-dans, hvis man magter dette, og i forhold til det udvendige kunne bådens træværk godt trænge til lidt olie og slibning, mens især bådens indre i fleres øjne nok kalder på lidt kærlighed.

Find det på DBA

  1. Jørn Utzon, Loftslampe, Jørn Utzon, Tivoli modellen, ren vintage i flot solgul farve, alm. brugsslit

    Jørn Utzon, Loftslampe, Jørn Utzon, Tivoli modellen, ren vintage i flot solgul farve, alm. brugsslitage herunder stænkpletter på den ene side (se sidste foto) som ikke kan ses når den hænger, uden fat

    900,00 kr.23-11-2024
  2. Jørn Utzon, Stor søværnspendel , pendel, Vintage pendel designet af Jørn Utzon . Produceret 50-60 er

    Jørn Utzon, Stor søværnspendel , pendel, Vintage pendel designet af Jørn Utzon . Produceret 50-60 erne. Dansk design lampe. Original stand med alm. brugsspor . Søgeord : Lyfa . Fog&Mørup. Louis Pouels

    600,00 kr.14-11-2024
  3. Jørn Utzon, Tivoli lampe – model P254, pendel, En original Tivoli pendellampe i sort og hvid. Fremst

    Jørn Utzon, Tivoli lampe – model P254, pendel, En original Tivoli pendellampe i sort og hvid. Fremstillet af Nordisk Solar i 1950’erne eller 1960’erne. Tivolipendlen blev designet i 1947 af den dansk

    2.200,00 kr.07-11-2024
  4. Jørn Utzon, JU1, Original indpakning - aldrig brugt

Kom med et bud

    Jørn Utzon, JU1, Original indpakning - aldrig brugt Kom med et bud

    550,00 kr.05-11-2024
  5. Jørn Utzon, P1 , pendel, Pendel / lampe brugt
P1, hvid, Ø 320
Giver behageligt lys, blændfrit
Mindre

    Jørn Utzon, P1 , pendel, Pendel / lampe brugt P1, hvid, Ø 320 Giver behageligt lys, blændfrit Mindre fejl vist på billede Sendes ikke

    1.000,00 kr.03-11-2024
  6. Søværns pendel

    Søværns pendel

    Jørn Utzon, Søværns pendel, pendel, Smuk messing pendel

    1.675,00 kr.13-10-2024

Klik her og se alt det fra Jørn Utzon, der lige nu er til salg på DBA.

Komfort er ikke i fokus

Jan lægger ikke skjul på, at bådens indvendige indretning eller komfort hverken har været hans eller farens fokus.

Båden er udstyret med to små kahyttet, som befinder sig ude i hver sin ende af katamaran-agteret.

Dertil er sofa-arrangementet muligt at lave om til en dobbeltseng. Jan har nemlig et bord, der kan slåes op og lægges madras på, sådan så sofaerne forenes til en dobbeltseng.

Køkkenet er småt, men godt, og overfor køkkenet findes et lille hjørne, hvor skibets kaptjan kan fordybe sig i sejladsens planlægning.

- Bådens indretning er meget simpel, men den har fungeret fint for vores familie, fortæller Jan, der godt er klar over, at i nyere både er den indvendige del tæt på at minde om et sommerhus.

Sådan er det ikke i denne båd.

- Min far har ikke tænkt på båden som et sted, man kunne holde sommerferie. Båden er bygget som et hyggeligt og effektivt transportmiddel, og også derfor er der ikke noget toilet i båden. Det har vi i alle årerne klaret fint med en spand, fortæller Jan og fortsætter:

Min far var ikke særlig glad for, at der skulle laves et søtoilet ombord. For jo flere huller, der er ombord, jo flere risiko er der for, at der kommer vand ind.

Der er dog rigeligt med plads og hygge på bådens agterdæk, som er bredt, og hvor meget af det er belagt med hynder, så man kan sidde rundt om cockpitet og holde kaptjanen med selskab.

LÆS OGSÅ: Har du råd? DBAs dyreste båd kan du se, her

I dag tilføjer man mange elementer til bådens indre, for at gøre den mere sommerhus-agtig, men Jørn Utzon var ikke så glad for, at der skulle laves alle mulige huller i skibet. For hvert hul, man laver, bliver risikoen for, at skibet tager vand ind, større, mente han
I dag tilføjer man mange elementer til bådens indre, for at gøre den mere sommerhus-agtig, men Jørn Utzon var ikke så glad for, at der skulle laves alle mulige huller i skibet. For hvert hul, man laver, bliver risikoen for, at skibet tager vand ind, større, mente han

Skal vi filme dig og din ting/historie næste gang?

Har du en ting til salg på DBA, som er hel unik, eller som har en hel unik historie, og vil du stå frem og fortælle om den i vores video-koncept 'Unikt på DBA'. Så skriv til os på Julie.schoen(snabel-a)schibsted.com. Så kan det være, det er dig, vi kontak
Her ses båden indeni
Her ses båden indeni

Her har båden sejlet

Båden er af familien blevet kaldt for ’Tritail’, men det udtales, som var det det engelske navn for ’Tre haler’. Bådens katamaran-agter syner nemlig af tre haler.

- Jeg har sejlet mange, dejlige sejlture i de danske og svenske farvande, fortæller Jan, der vurderer, at båden i sin levetid nok har sejlet, hvad der svarer til, at den har været rundt om jorden.

- Jeg har har sejlet båden alene frem og tilbage mellem Helsingør og Sydfyn og mellem Helsingør og Strømstad i Sverige gennem mange år, fortæller Jan.

Han anslår, at båden har sejlet cirka 1.000 sømil om året. Én sømil svarer til 1,6 kilometer.

Find det på DBA

  1. Philéas Open 570

    Philéas Open 570

    Philéas, årg. 2006, skrogmateriale Glasfiber-armeret plast, Elektro, hjemhavn Wedel (Tyskland), Jeg tilbyder min Philéas Open 5.70 One-Design med sejlnummer 173 i meget god stand. Båden er i vandet og

    103.700,00 kr.18-07-2024
  2. Beneteau Blue II - E-Torque electrical engines from 2013

    Beneteau Blue II - E-Torque electrical engines from 2013

    Beneteau Blue II, årg. 1987, fod 34, skrogmateriale glasfiber, bredde 5.95, dybde 0.9, Kg 3600, LWL 10.4, hk 27, electric, hjemhavn Skovnæs, Sejlkatamaranen Beneteau Blue II er designet af Philippe B

    745.000,00 kr.19-05-2024
  3. Iroquois katamaran, årg. 1972, 32 fod, 6 sovepladser, skrogmateriale glasfiber, sejltype genua, bred

    Iroquois katamaran, årg. 1972, 32 fod, 6 sovepladser, skrogmateriale glasfiber, sejltype genua, bredde 4,12, dybde 0,40Ø, 300099 Kg, motor Yamaha, 9.9 hk , benzin, hjemhavn Middelfart, God ,hurtig og

    175.000,00 kr.09-09-2024

Du kan købe katamaraner på DBA. Du kan også købe sejljoller.

Alt det, du også bør vide om båden

Båden er udstyret med et storsejl, en rullefok, og en spiler.

- Hvis en ny ejer ønsker at montere det gamle forstag, en stor genua og en stormfok, følger dette også med, fortæller Jan.

I båden finder du også en selvskødende spil.

- VHF radio, dybdemåler og en BG-kortplotter kan også indgå i handelen, oplyser Jan.

Den sejlende Utzon-arv er en årgang 1970, den er 35 fod stor med sine 3,3 meter i bredde og 1,8 meter i dybde. Båden vejer 5.000 kilo og rummer lige for tiden 4 sovepladser. Sejltypen er Bermuda Rig. Bådens motor udgøres af en Yanmar med 35 hestekræfter, som kører på disel.

LÆS OGSÅ: Køb Andreas nyrenoverede og unikke båd

’Det brede agterskib giver god arbejdsplads på dækket omkring cockpittet’, oplyser Jan
’Det brede agterskib giver god arbejdsplads på dækket omkring cockpittet’, oplyser Jan

Om Jørn Utzon

Bliver du bådens nye ejer, får du altså et sejlende vidunder, der er tænkt og designet af en prisvindende, dansk arkitekt. I 2003 modtog Jørn Utzon Pritzker-prisen, der også kaldes for arkitekturens nobelpris. En pris, ingen andre danskere før eller siden har vundet.

Jørn Utzon står ikke kun bag operahuset i Sydney, men har også bygget det fredede vandtårn i Svaneke, Bagsværd Kirke, Kuwaits parlamentsbygning og mange andre projekter.

Sønnen Jan, der i dag sælger båden, er gået i sin fars fodspor og er i dag også arkitekt med udenlandsk virke. Men Jan har ikke oplevet et forventningspres fra hans forældre:

Min farfar sagde: Du skal ikke konkurre med andre. Du skal konkurre med dig selv

fortæller Jan.

Jan har arbejdet en del i Afrika, Kina, Australien samt USA, og han har blandt andet tegnet Skagen Odde Naturcenter, Musikhuset Esbjerg og Paustians Hus. Sidstnævnet tegnede han sammen med sin far og sine to søskende. De vandt en pris for projektet i 1987.

6.749 annoncer kan du lige nu finde i DBAs ’Båd’-kategori. Her ses Jans båd
6.749 annoncer kan du lige nu finde i DBAs ’Båd’-kategori. Her ses Jans båd

SE OGSÅ: Unikt på DBA: Jespers dueblå Volvo Amazone

Båden har været til salg siden 28. juni. Her kan du se annoncen på DBA
Båden har været til salg siden 28. juni. Her kan du se annoncen på DBA

Jørn Utzons båd er langt fra den eneste kendisbåd, vi har haft til salg på DBA. For eksempel har du kunne købe EM 92’-helten Kim Christoftes båd på DBA for lidt tid siden.

Er du i tvivl om, hvad du skal spørge sælger ind til og kigge efter ved en båd, inden du køber den brugt, guider vi dig i denne artikel.

En båd er for mange lig med frihed. Det samme er et gammelt folkevognsrugbrød, som du jo kan sove og campere i. Se det dyreste, vi har haft til salg, i videoen herunder:

Læs mere om Henriks mørkegrønne veteran-rugbrød i artiklen, her.

Relaterede artikler