Hvis du vil frem i verden, så gælder det om at have flest mulig hestekræfter og mindst mulig vægt. Det er ren fysik. At en stor motor også lyder godt er så bare en vigtig bonus i disse tre brugte rabalderbiler.
Den tyske Autobahn har givet os mange gode ting: Kort rejsetid til sydeuropa, currywurst og ikke mindst biler, der kan køre over 200 kilometer i timen i timevis.
Formentlig var disse tre biler ikke kommet til verden, hvis ikke det var for de lange stræk med fri hastighed. Tak til Tyskland og tak til Autobahn for ikke kun at lave store biler med store motorer, men også producere små biler med store motorer. Det er nemlig noget, der virker, når man skal have flyttet kadaveret hurtigst muligt fra 0-100 kilometer i timen.
VW Golf V, 1,4 TSi 170 GT Sport, Benzin, 2007, km 230000, 5-dørs, 19" alufælge, Har denne her fine golf V gt sport jeg ikke køre i længere da jeg ikke har haft tid til at lave den Bilen har kørt 230
30.000,00 kr.VW Golf V, 2,0 GTi, Benzin, 2004, km 265000, nysynet, 5-dørs, Pæn og velholdt 200+ hk olepumpe skal skiftes ellers den fejler ikke noget
25.500,00 kr.VW Polo 2,0 GTi DSG Benzin aut. Automatgear modelår 2018 km 93000 Hvid klimaanlæg ABS airbag centrallås servostyring, Flot, frisk og sportslig Volkswagen Polo GTi 200HK med 6-trins DSG automatgearkass
199.900,00 kr.VW Polo 2,0 GTi DSG Benzin aut. Automatgear modelår 2018 km 86000 klimaanlæg ABS airbag startspærre servostyring, 🔵KØB DIN NYE BIL MED 0, - I UDBETALING🔵 ***ATTRAKTIV FINANSIERING TILBYDES*** BEMÆ
209.900,00 kr.VW Golf VI, 2,0 GTi DSG, Benzin, aut. 2011, km 165700, sort, klimaanlæg, aircondition, ABS, airbag, alarm, 5-dørs, centrallås, startspærre, service ok, 19" alufælge servostyring, !!PRIS 95000!! Sælg
49.999,00 kr.VW Golf VII 2,0 GTi Performance DSG Benzin aut. Automatgear modelår 2018 km 37000 Koksmetal ABS airbag startspærre servostyring, aut.gear/tiptronic/DSG, ratgearskifte, 17" alufælge, 2 zone klima, fjer
349.900,00 kr.Der er mere end 120 GTI-biler til salg på DBA – se dem her.
I en verden, hvor små, bitte motorer med tre cylindre med turbo flytter store biler som for eksempel Ford Mondeo, så er disse biler en herlig anakronisme – for som amerikanerne har sagt i mange år: 'There is no replacement for displacement.'
Løst oversat til dansk: 'Der er intet, der kan erstatte et stort slagvolumen.'
Man kunne tilføje – der er ikke noget, der slår en lille bil med stort slagvolumen OG en turbolader, som det sidste eksempel her i artiklen.
Fordelen ved en mindre bil er, at den er lettere og dermed er den hurtigere per hestekraft.
Her er tre brugte biler, som ikke er så store udenpå, men som har masser af punch og lyder godt.
Dette er det ultimative symbol på autobahns betydning: Det startede med Golf VR6, der var den første Golf med sekscylindret motor i 1994.
Det geniale ved motoren i VR6 - og R32 for den sags skyld - er, at vinklen mellem cylinderrækkerne er så lille, at der kun er brug for ét topstykke. Det gør motoren billigere, mindre og lettere. Her er dog stadig 250 hestekræfter, hvilket rækker til en topfart på samme tal. VR6 var en 2,8-liters maskine, mens R32, ja du ved det nok, er på 3,2 liters slagvolumen.
LÆS OGSÅ: Video: Sådan gør du din bil klar til foråret
I rå præstationer er R32 udfordret af lillebroderen Golf GTI, der med en firecylindret turbomotor på to liter leverer stort set samme præstationer, og som passer bedre til kørsel på bane, hvis du har den slags lyster.
Men VW Golf R32 er alligevel noget særligt. Dels er der stylingen med krom i stedet for røde farver, og dels er sæderne decideret smukke. Kirsebærret på kransekagen er dog netop den sekscylindrede motor – den lyder himmelsk. Se VW Golf R32 til salg på DBA.
Hvem skulle tro, at en Audi er billigere end en Volkswagen? Lige i dette tilfælde kan du få drivlinjen fra en Golf R32 samt fire ringe på rat og grill, mens du sparer temmelig mange penge. Årsagen til dette er, at R32 dels er hypet og dels, at den var topmodellen i Golf-klanen, mens Audi 3,2 Quattro overgås af S3 og RS3.
LÆS OGSÅ: Disse biler blev sat mest til salg på DBA i 2017
Audi A3 3,2 Quattro er dog stadig en lækker maskine, hvor du kan nyde den skønne lyd af seks cylindre i fred – der er nemlig ikke noget, der afslører kraftværket ude foran ud over den lækre lyd. Her er 250 hestekræfter og 0-100 kilometer i timenoverstået på lidt over seks sekunder – præcis som Golf R32.
Elsker du Audi, så er der mere end 2.000 til salg på DBA.
Dette er en af min yndlingsbiler. Selvfølgelig ville jeg hellere have en M2, der dels er endnu hurtigere og dels er en nyklassiker. Men den er også langt dyrere. M2, M135i, 240i og 1 M har alle en turboladet rækkesekser på tre liter, og det er noget nær den optimale konstruktion, hvis du spørger mig. En rækkesekser er nemlig i balance, og det giver en lækker turbineagtig motorgang. Og her er en overflod af kræfter – 306 hestekræfter i en bil på størrelse med en VW Golf! Det er noget, der rykker. 0-100 kilometer i timen klares på lige over fem sekunder, og topfarten er holdt elektronisk nede på 250 kilometer i timen.
BMW M135i har altid baghjulstræk, og den er en fornøjelse at kaste rundt på de små veje – på motorvejen har du et kraftoverskud uden lige, men styretøjet er en anelse nervøst. Men vil du have det sjovt eller hvad? Det får du med garanti i en af de BMW M135i, der er til salg på DBA.
Hvis du interesserer dig for gamle biler, der stiger i værdi, så læs denne artikel om biler, der lige nu stiger i værdi. Du kan også læse denne artikel om fire biler til dig, der ikke gider bøvl med mekanikken.