Toyota Supra til salg – godkendt til 520 hk!

Toyota Supra til salg – godkendt til 520 hk!

16. marts 2018

Hurtig som en Ferrari, pålidelig som en Toyota Corolla og lettere at tune end en Puch Maxi. Det er dyder, der har gjort Toyotas sportsvogn ultrapopulær blandt bilentusiaster, og nu er den til salg på DBA.

Toyota har i 2018 annonceret efterfølgeren til den legendariske Supra, som du ser på billederne her. Det gør næppe den gamle Supra mindre populær, for den har i over 20 år haft kultstatus over hele verdenen. Alan Thorup, der sælger den hvide Toyota Supra mk IV (fjerde generation) på DBA, har haft sin i mere end ti år.

- Det er en faceliftet version fra 1997, og den har kørt under 100.000 kilometer. Jeg har selv importeret den fra Japan i sin tid, og det er da også med blødende hjerte, at jeg skiller mig af med den, fortæller han

Alan har været glad for bilen, der, som han selv siger, ’ikke har slået en prut forkert’, men det er tid til noget andet.

- Jeg fylder snart 50, så jeg er faldet for en bil, der passer lidt bedre til min alder.

illedtekst: En del Toyota Supra er bygget meget om, men Alans er tæt på originalen med fine detaljer. Foto: Bilmesser.dk
En del Toyota Supra er bygget meget om, men Alans er tæt på originalen med fine detaljer. Foto: Bilmesser.dk

Alan har kig på en Mercedes-Benz SL 500. En noget mere tilbagelænet bil, men også en superlækker cabriolet. Det gør heldigvis, at en ny ejer kan få sin drøm opfyldt med Alans flotte, hvide Supra, der i virkeligheden ikke bare er hvid:

Der var lidt farveforskelle, da jeg fik bilen, og det kunne jeg ikke leve med, så den er blevet lakeret om i den hvide standardfarve. Lakken har fået lidt guldstøv blandet i, så den virkelig stråler i solen. Den har fået syv lag lak. Bilen får altid ros for lakken, når jeg er ude til træf

siger Alan.

Lige nu er der 1.465 Toyotaer til salg på DBA, til priser mellem 3.500 kroner og 550.000 kroner.

Nogle vil betragte dette som et problem ved Alans Supra

Der er én ting ved bilen, der kræver lidt tilvænning. Da bilen oprindeligt kommer fra Japan, er den højrestyret. Nogle entusiaster vil helst have den højrestyret, mens andre vil se det som et problem.

- Man vænner sig lynhurtigt til at sidde i højre side – det tager en dag. I byen er det faktisk rart, fordi du nemmere ser fodgængere og cyklister. På landevejen kan det være lidt sværere at overskue en overhaling, siger Alan

LÆS OGSÅ: Rød Ferrari til salg på DBA

Kabinen er meget original at se på, hvilket kun er et plus
Kabinen er meget original at se på, hvilket kun er et plus

Vælg selv mellem 400 og 520 hk

Når du befinder dig i kabinen, ser alting næsten ud, som da bilen var ny. Nogle af de Supra, der ellers er til salg, kan være temmelig ombyggede, men hvis bilen skal stige i værdi, så er det bedre, at den er standard. Der er dog et par detaljer, der ikke er helt standard, men de er svære at få øje på:

- Der er monteret et ladetryks-ur, hvor uret normalt sidder, og så er der monteret et AFR-ur i en luftdyse. (AFR fortæller om blandingen mellem benzin og luft i motoren).

LÆS OGSÅ: Nu kan OL Guld-cykelrytterens racercykel blive din

En af de ting, der har gjort en Toyota Supra populær, er motorens enorme tuningspotentiale. Med få midler er du over 400 hk, uden at motoren går i stykker. Og hiver du den store tegnebog frem, så er over 1.000 hk slet ikke umuligt. Alans motor er opgraderet i den mildere ende.

Turboerne er skiftet til hybrid. De japanske er med keramisk belægning, men jeg har fået dem skiftet til metalturboer, ligesom de europæiske versioner har. Den har en skarpere knastaksel og justerbar motorstyring fra HKS. Udstødningen er også HKS.

Med de opgraderinger yder bilen mellem 400 og 520 hk ved henholdsvis 1,0 og 1,5 bars ladetryk. Det bestemmer man selv.

Alans Supra har ikke set en vaskehal i de ti år, han har haft bilen

Fælge for over 20.000 kroner

Alans Toyota Supra er en af de biler, der er nænsomt opdateret. Nogle er gennem tiden gået helt bonanza, men her er harmonien i linjerne bevaret. Og så er der de små detaljer, som tiltrækker opmærksomhed. For eksempel er spoileren spartlet ind i bagklappen, og selve spoileren er i ægte kulfiber. Fælgene er Volk Racing GT-7, der på trods af sit tyskklingende navn, er ærkejapanske.

De produceres af Rays Engineering, der har hovedsæde i Osaka. Og det er altså ikke fælge for fattigrøve – et sæt koster langt over 20.000 kroner – de har også været skilt ad, så

Alan fortæller i øvrigt, at bilen ikke har kørt om vinteren eller i regnvejr, mens han har haft den. Og den er altid blevet vasket i hånden.

Der er over 60 Porsche 911 til salg på DBA netop nu, og du kan se dem her.

Specifikationer – Toyota Supra mk IV

Bygget fra 1993- 2002

Faceliftet i 1996

Motor: 3-liters rækkesekser med to turboer (2JZ-GTE) eller uden turbo (2JZ-GE)

Gearkasse: 6-trins manuel eller 4-trins automatgearkasse

Ydelse: 280 hk i Japan. 320 hk i Europa

Topfart: 250 km/t i Europa for turboversionen. 180 km/t i Japan


Klik dig ind på Alans DBA-annonce og læs mere om bilen, her.

Bagspoileren på Alans Toyota Supra er spartlet ind i bagklappen
Bagspoileren på Alans Toyota Supra er spartlet ind i bagklappen

Toyota Supra er blevet et sjovt investeringsobjekt ligesom bilerne i denne artikel.

Vi har også skrevet om mere almindelige biler, der ikke stiger i værdi.