Ikon er vendt tilbage: Så anderledes er det spritnye ’Rugbrød’

Ikon er vendt tilbage: Så anderledes er det spritnye ’Rugbrød’

3. april 2022

Hos mange fremkalder Folkevognsrugbrødet følelsen af det tilbagelænende og frie liv på landevejen. Nu er den ikoniske bil kommet i en spritny og klimavenlig udgave. Læs med her og bliv klogere på, hvad vores bilekspert siger til den nye model og tag samtidig med ned ad ’memory lane’ og se den vilde udvikling, rugbrødet har været igennem.

Hippievognen, VW-transporteren eller bare minibussen. Kært barn har mange navne, og det har det ikoniske Volkswagen Folkevognsrugbrød også.

Den ikoniske bil har rundet 75 år, og gennem disse år har den været igennem flere forvandlinger. For første gang i 30 år har den gennemgået endnu en modernisering. Onsdag den 9. marts var der nemlig verdenspremiere på den længe ventede Volkswagen I.D. Buzz, og det glæder blandet andet vores bilekspert her på DBA, Jan Lang.

- Den er jo helt fantastisk, og det er der flere årsager til. Den favner rugbrødets brand, og samtidig favner den meget af DNA’et fra Boblen. Den nye version er en elbil, og det gør mig ret begejstret. Den lever fuldstændig op til mine forventninger. Det bliver en succeshistorie, siger Jan Lang.

Ifølge Volkswagen selv, symboliserer den nye version af ’Rugbrødet’ en ny æra for den ikoniske bil. Den nye version udkommer nemlig kun som elbil, og den er også den første af sin slags, der har ’animal-free’-materiale på sæderne fremfor ægte læder lavet på dyr.

- Det er en spritny bil, men den har meget af det oprindelige fra Folkevognsrugbrødet. Udover det visuelle, er funktionaliteten det, der minder mest om det originale rugbrød. Den kan både bruges i det daglige og som feriebil, fortæller Jan Lang.

Det nye ’Rugbrød’ er udkommet i to versioner – nemlig som I.D. Buzz, der er eldreven, og som multivanen, der er en hybridbil. Den fås i syv forskellige farver og fire forskellige to-tonet farver. Foto: Pressebilleder fra Volkswagen

Ekspert spår: ’Det bliver den mest hyped bil’

Jan Lang har dog kun set Vokswagen I.D. Buzz på video. Det moderne rugbrød kommer nemlig først på markedet i september, og hvis man skal have fat i en af slagsen, skal man være drønhurtig.

I første omgang er der kun produceret 30.000 på verdensplan af I.D. Buzz, da der lige nu er produktionsudfordringer. I 2024 vil produktionen blive firedoblet, og ifølge Jan Lang er de første 30.000 allerede ved at være udsolgt.

- Den nye version er allerede én af de allermest hyped biler på det internationale bilmarked, og udbuddet lever slet ikke op til efterspørgselen. Der er mange, der vil købe den, fordi brandet fungerer så godt, og der er taget så mange elementer fra en ikonisk bil. Der er noget coolness over at køre i sådan en, og det sender et meget stærkt signal om, hvilken type man er, når man kører i sådan en bil, fortæller Jan Lang og fortsætter:

- Man skal huske på, at den ikke har ret mange konkurrenter. Den har markedet for sig selv i forhold til at være en mindre bil, som man kan holde ferie i. Den har mulighed for at blive et nyt ikon, siger bileksperten.

LÆS OGSÅ: Køb dette næsten totalistandsatte VW Folkevognsrugbrød fra 1973

I.D. Buzz er oplagt at tage på ferie i med sin familie og sine venner. Foto: Pressebilleder fra Volkswagen

Den nye version er ikke folkelig

Der er dog én ting, som kan afholde mange fra at købe bilen, og det er prisen. Multivanen koster lidt over en halvmillion danske kroner, og I.D. Buzz koster omkring 450.000 kroner. Ifølge Jan Lang har prisen en helt særlig indvirkning på, hvordan vi omtaler bilen.

- Så længe prisen er så høj, kan vi ikke kalde bilen et ’Folkevognsrugbrød’, for det er ikke en folkelig pris. I 1960’erne var det et relativt billigt transportmiddel, som de fleste familier havde råd til. Sådan er det ikke med den nye version, slår Jan Lang fast.

Ifølge Jan Lang skal I.D. Buzz koste omkring 300.000 kroner, før vi kan kalde den for et ’Folkevognsrugbrød’.

- Det kommer den ikke ned i. Jo, det gør den nok på brugtbilmarkedet. Når først den kommer på brugtbilmarkedet, kommer den også til at blive hyped, og den vil være eftertragtet mange år ud i fremtiden, fortæller Jan Lang.

Volkswagen har lavet et utal af forskellige biler. På DBA er der lige nu over 19.000 forskellige at vælge imellem.

Det hele begyndte med en bobbel

Denne fine, grønne, VW Bobbel 1303 1,3 fra 1973 har kørt 55.000 kilometer. Den er på sorte plader, og den er synet den 19. Marts 2019. Den er i skrivende stund sat til salg for 68.500 kroner af Jan S. fra Gedved.

Det er måske ikke lige til at se det, hvis man ikke lige ved det, men den lige så ikoniske bil, nemlig Volkswagen Beetle – også kendt som Boblen, er faktisk Folkevognsrugbrødets storebror.

Boblen, som også går under navnet VW Type 1, udkom i slutningen af 1930’erne og var ’Adolf Hitlers bil til folket’. I 1947 besluttede Volkswagen sig for at lave en ny udgave – nemlig en VW Type 2, og det var her ’Boblen’ blev til et ’Rugbrød’.

- Det var en fortolkning af den gamle Bobble. Og her taler vi om bilhistorie. Det var den allerførste bil, hvor familier kunne køre afsted på ferie. Før ’Rugbrødet’ var der kun personbiler, så det var genialt set af Volkswagen. Det er derfor, bilen er blevet så ikonisk, fortæller Jan Lang.

Rugbrødet blev tegnet af den hollandske VW-importør Ben Pon i 1947, og i 1949 blev den sat i serieproduktion med den samme luftkølende hækmotor som i Boblen.

 

I 1947 blev Boblen omdannet til et Rugbrød. Her kan du se de ’VW Bobbel’, der er til salg på DBA lige nu.

Splitbussen

I januar 2021 satte John og Birgit fra Gråsten denne smukke T1’er med todelt forrude til salg her på DBA. Bilen er blevet helt igennem restaureret, og nu står den snorlige.

Den 21. oktober 2021 rundede rugbrødet 75 år, og de mange år den legendariske bil har på bagen, kan deles op i flere forskellige perioder.

I den første del af VW Type 2’s liv – nemlig fra 1947 til 1968 - havde den todelt forrude. Derfor blev den kaldt for splitbussen. Den havde også en 1,2 liters hækmotor med luftkølet boxer med 25 SAE-heste.

I 60’erne er bilen torfast følgesvend for hippierne, og det er også derfra, bilen har fået kaldenavnet ’hippivognen’. Bilen var blandt andet populær hos den gruppe på grund af dens størrelse. Den havde både plads til mange mennesker, campingudstyr, og hvad man ellers skal bruge, når man vil leve det frie liv på landevejene.

Nogle inkarnerede entusiaster erstattede VW-mærket med fredssymbolet.

Lige nu er det kun fire såkaldte VW Type 2 til salg her på DBA. De bliver mere og mere sjældne og også mere og mere eftertragtede. 

Bay Window

I skrivende stund er denne smukke VW T2’er til salg på DBA. Den er fra 1977, og den har kørt 3.000 kilometer. H K fra Herlev vil gerne have 215.000 kroner i bytte for det blå rugbrød.

LÆS OGSÅ: Til salg på DBA: Charmerende folkevognsrugbrød T1 fra 1964

I 1968 gennemgik Rugbrødet sin allerførste forvandling. Det var dog en lille en af slagsen. Her gik minibussen nemlig fra at have todelt forrude til at have en stor panoramarude.

Derfor blev bilen kaldt for ’Bay Window’ i stedet for ’splitbussen’.

Folkevogne årgang før 1975 til salg på DBA:

Lige nu er der 25 VW folkevogne til salg på DBA i kategorien ’årgang før 1975’. Husk altid, at du kan indsnævre din søgning ved at udfylde årgang, pris, geografi.

 

Hækmotoren dør og entusiaster falder fra

I skrivende stund har Anders fra København NV denne VW T3’er fra 1983 til salg her på DBA for 49.500 kroner.

I 1980 gennemgår Folkevognsrugbrødet sin første store forvandling, da T3-modellen udkommer. Her forsvinder flere af dens særlige kendetegn.

I 1984 følger bilen den morderne udvikling og kan pludselig købes med vandkølet motor. Det får flere entusiaster op i det røde felt. Det forhindrer dog ikke Volkswagen i at ændre ikonet endnu mere. I 1990 vælger de nemlig, at bilen ikke længere skal produceres med hækmotor.

Uinteressant udgave for hard-core fans

Poul fra Næstved har i skrivende stund denne røde VW Transporter T4 til salg på DBA for 45.000 kroner. Den kører på diesel, den er fra 1996, og den har kørt 227.000 kilometer.

LÆS OGSÅ: Bil til salg: Skal du på surferferie til sommer?

I 1992 laver Volkswagen Transporter T4-modellen. Det er en helt ny model, som blandt andet har vandkølet motor, som er placeret forrest på bilen.

Denne model fik efter sigende endnu flere hard-core fans til at falde fra.

- Volkswagen blev nødt til at lave noget nyt til den nye generation. Det er også dét, de gør nu med multivanen og I.D. Buzz. Du kan ikke sammenligne de nye versioner med de gamle. De gamle er veteranbiler i dag, forklarer Jan Lang.

Lige nu er der 56 veteranbiler til salg på DBA.

De mange smukke, gamle veteranbiler kommer altid ud af deres vinterhi, når sommeren kalder. Og det gør den nu. Overvejer du at købe en veteranbil, så du kan forlænge sommeren lidt, så læs med her og få svar på de mest stillede spørgsmål om veteranbiler.

Tag et kig på Franks Folkevognsrugbrød, som han har haft til salg på DBA. Du kan læse om hans fortidsminde i artiklen her. Og i videoen herunder inviterer vi dig med ud på en køretur i Franks bil: