Hvor langt må en brugt bil have kørt?

Hvor langt må en brugt bil have kørt?

24. april 2020

Hvornår er en brugt bil for brugt? Hvornår har en brugt bil kørt for mange kilometer? Det er hyppigt stillede spørgsmål, der er svære at svare på. Alligevel giver vi det et skud i denne artikel!

Det havde været nemt, hvis vi bare kunne skrive ”400.000 kilometer, så har bilen kørt for langt”, men sådan hænger det desværre ikke sammen. Hvor mange kilometer der er for mange hænger sammen med, hvor gode bilens ejere har været til at vedligeholde den.

Her på DBA kan du med al sandsynlighed finde biler, der endnu ikke har rundet 200.000 kilometer, men som er dårligt vedligeholdt. En "Brian-bil", der har fået bundgas på kold motor på daglig basis; dét er en skudsikker opskrift på en motor, der står overfor en snarlig udskiftning – en dyr udskiftning!

Omvendt kan du også finde biler, der har kørt langt over det dobbelte, men som også er passet så godt på, at du med ro i maven kan planlægge kør-selv-ferie med fuld oppakning.

For at illustrere hvad vi mener, giver vi dig to eksempler på, at mange kilometer ikke nødvendigvis er for mange men fortæller dig også, hvilke fire tegn der kan afsløre, at bilen du er ved at købe er for brugt og dårligt vedligeholdt.

Der er intet færre end 32.877 biler til salg på DBA og 12.784 af dem har kørt under 100.000 kilometer.

Når 1 million kilometer ikke er for meget!

Du læste rigtigt. Om bare 70.000 kilometer runder denne Chrysler 300C én million kilometer. Som den står nu med 937.000 kilometer på klokken, svarer det til, at den har kørt til månen og tilbage – og så lige en halv gang mere. Men hvordan er det overhovedet muligt?

Der er statsgaranti for, at en bil aldrig ville kunne køre så langt uden ordentlig vedligeholdelse, men der er også en anden faktor; motoren! Den dieselmotor, der ligger i denne Chrysler, er faktisk fra Mercedes, og den er notorisk kendt for at være en sand evighedsmaskine.

Forhandleren Højbogaard Biler skriver selv, at du ikke må lade dig narre af kilometertallet. Der er ikke noget der indikerer, at denne bil har kørt for langt. Den er synet i slutningen af 2019, er forholdsvist nyserviceret og kan, hvis du passer så godt på den som de tidligere ejere, sagtens runde millionen og køre et par 100.000 kilometer mere.

SE OGSÅ: Unikt på DBA: Henrik sælger brandbilen, fordi den er rød

Du skal slippe lige under 80.000 kroner for denne kilometer-sultne Chrysler, som står hos Højbogaard Biler i Aabybro.

Gennemgribende renovering har meget at sige

Et andet eksempel på at mange kilometer ikke nødvendigvis er for mange, er selvfølgelig, hvis bilen er blevet renoveret. Hvorfor skrotte en bil, hvis man gennem lidt mekanisk kærlighed kan klemme en halv til en hel million kilometer mere ud af den?

Den Mercedes E220 du ser på billedet herunder har for under to år siden gennemgået en totalrenovering, hvilket blandt andet har omfattet en komplet omlakering. Den står som næsten ny, selvom den er fra 1998 og har kørt 725.000 kilometer.

Den er ikke for brugt; den har kun lige startet sit nye liv, som du kan være en del af for bare 14.000 kroner.

SE OGSÅ: DBAs dyreste Toyota Supra

Det er Morten fra Hedensted der sælger dette gennemrenoverede vidunder af en Mercedes for bare 14.000 kroner.

4 tegn på at bilen er for brugt

Nu har vi slået fast, at der ikke er et gyldent kilometertal, som en bil ikke må overstige. Men hvordan spotter man så, om bilen er for brugt? Vi giver dig fire tegn på, at bilen for brugt, for dårligt vedligeholdt eller begge dele:

1: Røg fra udstødning

Gamle dieselbiler med mange kilometer på klokken, som de to eksempler i denne artikel, kan godt ose og udsende lidt sort røg under acceleration – det skal du ikke være bange for! Når biler startes på en kold morgen, kan der også komme lidt damp – det skal du heller ikke være bange for!

Hvis bilen derimod udsender en tyk og hvid røg, når motoren er varm, kan det til gengæld være en god indikator for, at motoren er ved at takke af. Hvis røgen er tynd og blålig i farven, kan det tyde på, at motorens stempelringe eller ventilstammepakninger er ved at gå. Det er tegn på slid og er dyrt at reparere.

2: Bilen smider væske

Hvis bilen enten drypper væske, eller hvis der er tegn på, at bilen sprøjter væske inde i motorrummet, er det klart, at noget ikke er, som det skal være. Det kan være tegn på, at pakninger eller slanger i motoren er gamle, møre og utætte, og altså et tegn på, at motorkomponenter er trætte og kræver opmærksomhed.

Du finder 14.893 jernheste til salg på DBA lige nu, og på 282 af dem er der en elmotor til at hjælpe dig op ad bakken.

3: Olie, der ikke er olie-farvet

Når du kigger på bil, skal du altid tjekke olien. Ikke alene for at tjekke, om ejer har husket at fylde olie på, men også for at kigge på farven.

Hvis olien på nogen måde har uregelmæssigheder i farven, kan det tyde på, at motoren blander kølervæske i olien – og det er rigtig skidt. Typisk vil du kunne se det, hvis olien fremstår støvet eller mælket i farven. Tjek olien før og efter din prøvetur.

Olieniveauet tjekkes via oliepinden i motoren, som har indikatorer indgraveret for både høj og lav oliestand. Det er også på denne pind, du vil kunne se, hvilken farve olien har.

4: Rust!

Her i Danmark salter vi vores veje, når frosten rammer, og det er rigtig skidt for vores biler. Salten sætter sig nemlig og forårsager rust! Mens lidt overfladerust ikke er alarmerende, særligt på ældre biler, så er gennemtæring altså et stensikkert dumpegrundlag hos synsmanden.

Det er særligt i undervognen, rusten kan sætte sig og forårsage problemer, men det er svært at se! Her kan et smart trick være at sætte sin mobil til at filme med lommelygten tændt og så filme bilens underside – eventuelt med en selfiestick, så du ikke skal ned på knæ.

Du slår husleje og bilreparationer sammen i ét, hvis du flytter ind i din bil. Vælg mellem 766 autocampere på DBA.

Vi kan med andre ord ikke give dig et præcist og håndgribeligt tegn på, at en bil er for brugt eller har kørt for langt, men nu har du lidt at pejle efter – og nøgleordet er vedligehold!

Hvis det ikke var helt svar nok, kan du gå anderledes til værks og vælge en pålidelig brugtbil fra vores artikel om de fem mest fejlfrie brugte biler på DBA.

Du kan også se en video om en bil, der snyder øjet. Den ser nemlig rusten og hullet ud, selvom den er helt friskt nyrenoveret. Vi taler selvfølgelig om den originale Olsen Banden-bil, som du kan se en video af herunder: