DIY: Vi vækker motoren på denne 50 år gamle Puch Maxi
Luk

DIY: Vi vækker motoren på denne 50 år gamle Puch Maxi

Af Lise & Michael / 12. marts 2018

Efter små 50 år trænger denne Puch Maxi til en motorjustering. Kig med i videoen herover, hvor du får svar på, om den kommer til at spille igen.

Så du med i sidste video, da jeg fik startet op i min gamle Puch Maxi? Hvis ikke, så se lige den, eller læs med herunder, hvor jeg fortæller dig, hvordan jeg fik liv i den gamle motor på Puch Maxi'en.

Ved opstarten kunne jeg hurtigt høre, at der var et eller andet galt inde i motoren. Jeg havde en mistanke om, at noget var galt med kuglelejerne, så jeg gik igang med at skille den ad og fik hurtigt bekræftet min mistanke:  Lejerne var helt færdige.

I denne video bliver det lidt mere teknisk, dog er det ret ligetil på en Puch Maxi.

Psst:

En god ide, inden du går igang med sådan et projekt, er, at du har alle delene parat, således at du kan skille den ad og samle den igen ret hurtigt. Så er det nemmere at huske, hvordan det hele er skruet sammen.

Klik her for at se alle de Puch Maxi'er, der er til salg på DBA, og de fleste Puch Maxi’er er i prisklassen 2.000-4.999 kroner.

Så du ikke den første video, hvor jeg fixede alt det andet på en gammel Puch Max? Så klik her.

Få gammel puch maxi til at virke igen DBA Guide
Vær forsigtig med skidt og lignende, da det let sætter sig i lejerne

Sådan gør du:

1. Du skal starte med at afmontere motoren.

2. Herefter går du i gang med at afmontere cylinder/topstykke.

3. Nu går du videre til tændingen, som også skal afmonteres.

4. Starterdækslet afmonteres ligeledes. Pas på de små afstandskiver bagved! De må ikke blive væk.

LÆS OGSÅ: Priserne for disse 4 vintage knallerter er eksploderet

5. Tag nu og skru alle skuerne ud i bunden af motoren, og løft forsigtig de to dele fra hinanden.

6. På krumtappen sidder nogle af lejerne, og de skal også afmonteres.

7. Vip lejerne forsigtigt af. Det er smart at erhverve sig en lejeaftrækker, da det hele så går lidt nemmere.

8. Det er tid til, at du skal montere de nye lejer. De skal bankes ind, men kun på den inderste ring. Vær forsigtig, så de ikke går i stykker!

9. Til sidst skal du samle motoren igen med nye pakninger og pakdåser. Nu burde det hele altså bare spille!

Der findes 803 Yamaha 4 Gear i prisklassen 0-1.999kroner.

Det er imponerende at så gamle køretøjer stadig kan vækkes til live ved hjælp af få midler - og så holder den forhåbenligt et par gode år igen! Held og lykke med knallerten!

Og HUSK nu, at du kan se første del af vores fix-den-gamle-Puch-Maxi-video, ved at klikke her.

Gammel puch maxi motor repereret DBA Guide
Så er der liv igen, og så er det bare derudaf

Er det ikke knallerter du er til, så læs om dette folkevognsrugbrød her. Du kan også tjekke, om din gamle bil, om mange år vil stige i værdi, her.