Ellerten er et stykke dansk historie, som du kan købe for små penge

Ellerten er et stykke dansk historie, som du kan købe for små penge

21. maj 2020

For kun 5.000 kroner kan du blive ejer af et charmerende stykke dansk historie på tre hjul. Det er Claus fra Rødekro, der sælger dette røde eksemplar af en mini-el City, som bedst er kendt under kælenavnet Ellert.

Når man siger elbil i dag, tænker de fleste nok på Tesla. Men faktisk var vi herhjemme meget forud for vores tid, og satte en elbil på verdenskortet før de fleste overhovedet tænkte på elektrificering af personbiler.

Ingeniøren Steen Volmer Jensen opfandt i begyndelsen af 1980’erne en lille, trehjulet elbil med navnet mini-el, som hurtigt fik det folkelige kælenavn Ellert.

Den danske ingeniør var bekymret for de skadelige gasser, personbiler udledte. Derfor ville han producere en bil, der kunne fragte folk til og fra arbejde alene ved elektrisk fremdrift og altså helt uden udledning.

Startprisen på Ellerten i 1985 var lige 27.000 kroner, og hvis vi medregner inflation, svarer det til 55.500 kroner i dag. Den Ellert, som er til salg på DBA i dag, koster 10 procent af det! Hvis denne Ellert er solgt, når du læser artiklen, kan du lede efter flere lige her, selvom det er sjældent, de bliver sat til salg.

Vi kigger nærmere på Ellerten, historien og alle dens underfundigheder.

Hvis el og batterier ikke er dig, findes der andre små og sjove køretøjer på DBA. Vi har 21 Piaggio Ape til salg lige nu.

35 års dansk automobilhistorie

Den nu afdøde Steen Volmer Jensen udviklede mini-el med støtte fra Teknologistyrelsen og præsenterede bilen for første gang på en bilmesse i Bellacenter tilbage i 1985. To år senere, i 1987, begyndte fabrikken ved navn El-Trans i Randers at spytte biler ud til de første danske privatkunder.

Allerede året efter måtte El-Trans dog sande, at salget af mini-el, senere døbt mini-el City, ikke matchede firmaets forventninger eller økonomi, og de måtte derfor dreje nøglen om.

Heldigvis stopper historien ikke her, for en tysk investor trådte til og overtog både patent og produktion, så den lille trekantsformede bil kunne fortsætte sit liv.

LÆS OGSÅ: 5 billige brugte biler, der (næsten) ikke bruger noget brændstof

Sådan så det ud, da Ellerten først blev lanceret.

Kært køretøj har mange navne

Det er ikke kun den danske virksomhed El-Trans, der har prøvet og siden fejlet med at producere og sælge Ellerten. Det betyder, at bilen, eller hvad vi skal kalde den, har haft mange navne i tidernes løb.

Den er blevet solgt under navnene Mini-el, Mini-el City, City-el og CityEL, mens vi herhjemme hårdnakket holdt fast i det mere mundrette danske kælenavn Ellert.

Efter den tyske investor opkøbte rettighederne fra El-Trans i 1988, skete det første navneskifte, da det i Tyskland ikke var tilladt, at have ordet ’mini’ som del af et produktnavn. Derfor blev navnet mini-el ændret til City-el. I dag står der CityEl på fødselsattesten, og bilen produceres af det tyske firma Krabatt, der har ejet rettighederne siden 2012.

Herhjemme er det dog passionerede Ellertister, der holder hjulene kørende på Ellerten. Hjælp, råd, vejledning og reservedele kan via ganske få klik hentes fra folk, der bærer en stor kærlighed for den danske trehjuler; her især den danske importør Cityel.dk, der har alt, hvad Ellert-hjertet begærer.

SE OGSÅ: Rullende Danmarkshistorie til salg på DBA: Køb den originale bil fra Olsen Banden

En grundig tur med sæbevand og en højtrykspuler, så er ligner denne Ellert næsten den på reklamebilledet!

Til børnehaven og tilbage

Ellert er bygget i plast, måler 2,7 meter i længden, lige over 1 meter i bredden og rager små 1,2 meter op i vejret. Sagt med andre ord bliver Ellerten aldrig en fuldfed familiebil.

Alligevel kan Ellert sagtens bruges til børnehaven og tilbage. Bag det centralt placerede førersæde kan der nemlig sidde et barn, der dog højest må veje 30 kilo, da denne plads er placeret oven på bilens motor og bagerste aksel.

Den bagerste børneplads vender modsat kørselsretningen og kigger bagud. Som om det ikke var sjovt nok at blive kørt til børnehave i et eldrevet missil, kan barnet også følge med fra bagruden og se landskabet suse forbi.

Eller… 'Suse' er måske så meget sagt. Tophastigheden er nemlig beskedne 40 kilometer i timen i denne første generation, som sælges på DBA. Rækkevidden anslås til at være mellem 60 og 70 kilometer fra ny, hvor man nok i virkeligheden skal regne med omkring 40 kilometer, når der er tale om et brugt eksemplar.

Er du til specielle biler generelt? På DBA har vi lige nu 21 biler markeret som specielle amerikanerbiler til salg.

Sælges for en ven

Claus fra Rødekro er ikke selv indehaver af den røde bandit. Han sælger den nemlig for sin kammerat. Selv vidste hverken Claus eller kammeraten, at de lå inde med en Ellert. Den er nemlig et ladefund, som de ikke helt ved, hvad de skal stille op med.

Af den grund er det også sparsommeligt med information på Ellerten, der ikke har været på vejene i en håndfuld år.

Til 5.000 kroner er det måske også for meget forlangt at få et skinnende eksemplar af en Ellert, når en spritny tysk-produceret version koster 10.000 Euro svarende til cirka 75.000 kroner.

Hvis den røde Ellert her er solgt, når du læser artiklen, kan du lede efter flere lige her. Det er dog desværre ganske sjældent, de bliver sat til salg herhjemme.

LÆS OGSÅ: Brugt elcykel: Hvilken elcykel skal du vælge?

Det vil være synd at sige, at du får meget plads at brede dig på, hvis du køber en Ellert.

En motorcykel uden motorcykelkørekort

Fuldstændigt som med de mange virksomheder, der har forsøgt at drive Ellerten videre uden succes, er det også lidt af en rodebutik, når det kommer til indregistrering og syn.

Med en topfart på 40 kilometer i timen i den første generation Ellert, var det i princippet langsomt nok til, at den kunne indregistreres som 30-knallert og dermed køre på cykelstierne. Flere forsøgte at slå hånden i bordet, fordi man mente, at man på vejene var udsat, når man sad i en langsom plastikkapsel. Men Ellert blev aldrig godkendt til indregistrering som 30-knallert.

Ellert-ejere gennem årene har ligeledes forsøgt sig med at indregistrere Ellerten som 45-knallert – men den gik altså heller ikke.

Og selvom vi konsekvent har kaldt Ellerten en bil gennem hele artiklen, så er det i virkeligheden en motorcykel. Ellerten bliver i al fald indregistreret som trehjulet motorcykel, når der skal nummerplader på.

Det får naturligvis nogle til at tro, at man skal have motorcykelkørekort for at køre Ellert, men det er ikke et krav. En Ellert kan lovligt føres på de danske landeveje med almindeligt kørekort til bil eller motorcykelkørekort.

Vi har 4.408 motorcykler til salg på DBA, og 331 af dem er veteranmotorcykler.

Hvis det er en motorcykel, du skal have, kan du med fordel læse vores artikel, der giver 6 råd til dig, der skal købe en brugt motorcykel.

Du kan også læse om 6 biler, du aldrig har hørt om, som lige nu er til salg på DBA. Listen indeholder blandt andet en anden lille og underfundig elbil, der også er produceret i Danmark.

Generelt er mærkelige køretøjer et hit på DBA. Herunder kan du derfor se en video om en tysk veteran-brandbil, der sælges, fordi den er rød.