Stop rusten på din bil
DIYVideo

Stop rusten på din bil

Lise & Michael
Lise & Michael

Husk at holde øje med rustbobler på din bil. I det danske klima forværres det hurtigt. Men bare roligt. I videoen herover kan du se, hvordan du fjerner rustpletterne på din bil.

Bilerne på de danske veje er nogle af de mest udsatte biler, hvad angår rust. Kombinationen af meget regn og i særdeleshed den mængde salt, der bliver brugt i Danmark, udgør et kæmpe rustproblem. Så det er rigtig vigtigt, at man vedligeholder sin bil, herunder gælder regelmæssig vask og service med mere.

Men husk nu at tjekke din bil for synlige rustophobninger. Jo før man udbedre rusten jo nemmere. Får rusten lov at arbejde, kan det ødelægge en bil fuldstændig og blive rigtig dyrt.

Find det på DBA

  1. VW T3, 1,6 D, Diesel, 1990, km 146000, grå, træk, 4-dørs, startspærre, service ok, 15" alufælge, VW

    VW T3, 1,6 D, Diesel, 1990, km 146000, grå, træk, 4-dørs, startspærre, service ok, 15" alufælge, VW T3 Camper Van 1981 – Klar til eventyr! Nu har du muligheden for at eje en unik og charmerende campe

    130.000,00 kr.17-11-2024
  2. Volkswagen T3 Caravelle

    Volkswagen T3 Caravelle

    VW T3, 2,1 Db.Kab, Benzin, 1989, km 364000, hvid, 3-dørs, Gear: Manuel
 Brændstof: Diesel


 Hejsa,

 Jeg blevet nødsaget til at sælge min gamle bil/campervan, grundet studie og mangel på tid. 

 B

    110.000,00 kr.13-11-2024
  3. VW T3, 2,1 Db.Kab, Benzin, 1988, 4-dørs, VW T3 1987 benzin med Reimo tag og indretning. 
Den har stå

    VW T3, 2,1 Db.Kab, Benzin, 1988, 4-dørs, VW T3 1987 benzin med Reimo tag og indretning. Den har stået stille et par år og vi har nu indset at vi alligevel ikke har tiden til at sætte den i stand. Ta

    48.000,00 kr.18-10-2024

Der er 9 VW T3’ere til salg.

Det er vigtig at holde steder som disse nede, så sikre man levetiden på bilen bedre
Det er vigtig at holde steder som disse nede, så sikre man levetiden på bilen bedre

LÆS OGSÅ: De 10 vildeste både til salg på DBA

Holder man det ikke ved lige, opstår der huller som disse. Så er der ingen vej udenom et svejseværk og flere timers arbejde
Holder man det ikke ved lige, opstår der huller som disse. Så er der ingen vej udenom et svejseværk og flere timers arbejde

Trin for trin:

1. Til at starte med skal du rense det helt i bund. Begyndende rust ses ved, at malingen er helt opkogt, eller at rustfarven flyder ud.

2. Når det er renset helt ned til det “friske” metal, skal du slibe efter med sandpapir. Gerne slut af med korn 400.

3. Herefter skal der en tyk primer på med ruststop. Sådan sikrer du dig, at rusten ikke kan arbejde sig ud igen.

4. Lad det tørre, og så kan man eventuelt spartle hvis, man vil opnå et bedre resultat. Jeg valgte bare at bruge en grunder med filler, da det meste er skjult under bundmåtten. Filleren fylder ud i sprækker og ujævnheder.

5. Lad grunderen tørre, og så kan du lægge det sidste lag, nemlig malingen.

6. Om du vil, kan du afslutte med en klarlak.

Så kan det holde i de næste mange år igen
Så kan det holde i de næste mange år igen

Nu du er i gang med vedligeholdelsen på bilen, så se her, hvordan du kan gøre din bil forårsklar.

Ellers se, hvordan du gør den klar til kør-selv-ferien, her.

Du kan også kigge med herunder, hvor Michael fortæller, hvorfor han elsker sin bil, og aldrig vil gå af med den. Også selvom den har lidt rustpletter hist og her.

Læs mere om Michaels elskede veteranbil, her.

Relaterede artikler