Det skal du kigge efter, når du køber brugt bil

Det skal du kigge efter, når du køber brugt bil

23. januar 2019

Du kan hurtigt brænde nallerne, hvis ikke du ved, hvad du skal kigge efter, når du er ude for at købe brugtbil. Køber du en bil med rust eller større forestående reparationer som skift af tandrem, kan bilen hurtigt blive dobbelt så dyr, som du havde regnet med. Heldigvis er der råd at hente her, før du fortager dit køb.

Brugtbilsmarkedet kan være en jungle, hvis ikke man er videre teknisk anlagt eller bilinteresseret. Der er mange beslutninger, der skal træffes inden køb: Hvilket mærke og hvilken model vil du have? Skal det være benzin eller diesel? Skal det være med manuelt gear eller automatgearkasse?

Disse spørgsmål handler om dine præferencer, dit budget samt til hvilket formål. din bil skal bruges. Når du har styr på dét, skal du granske markedet for de modeller, du finder interessant. Kend det gennemsnitlige prisniveau, så du ved, om der er plads til forhandling.

Tjek dernæst op på om modellen har kendte fejl og mangler, som du skal være særligt opmærksom på, når du besigtiger bilen. Nogle modeller får mere rust end andre, mens andre ruller fra fabrikken med skrøbelige dele i motor eller gearkasse. En simpel Google-søgning på mærke, model og årgang er din ven inden du beslutter dig for hvilken bil du skal have. 

Når du har styr på prisen og modellens kendte fejl, kan du begynde at forberede dig på selve inspektionen.

Lige nu er der mere end 16.000 biler til under 100.000 kroner til salg på DBA, og over 1.200 af dem har automatgear.

Bilkøb i blinde: Husk disse to ting når du skal kigge på brugtbil

Tag aldrig ud og kig på en bil, når det er mørkt, eller hvis det regner. Når det er mørkt, har du ingen chance for at spotte småbuler, ridser, begyndende rust eller lakfejl. Det samme gør sig gældende i regnvejr. Se derfor helst på bilen i dagslys og vælg gerne en klar dag.

Hvis du har mulighed for det, bør du også tage en kompagnon med ud og kigge på bil – gerne en der har mere forstand på biler end dig selv.

Det giver sig selv, at en med forstand på biler, kan hjælpe dig med at spotte fejl og mangler, du måske selv ville overse. Men selv hvis din kompagnon ikke har forstand på biler, kan personen hjælpe dig med at ’holde fødderne på jorden’.

Det er nemt at blive blind på småfejl, hvis du endelig har fundet den bil, du rigtig gerne vil have. Sælgeren sørger højest sandsynligt kun for, at vise dig bilens bedste sider. En kammerat, nabo eller forælder kan hjælpe dig med at spotte kantstensridser og huller i sæderne.

LÆS OGSÅ: Tør jeg købe en bil med automatgear?

'Ejet af ældre dame' har du sikkert læst før på en salgsannonce - men er det et succeskriterie? Du får svaret herunder

Er bilen brugt for meget eller for lidt?

For mange er det et succeskriterie, at komme ud til en brugtbil hvor sælgeren er en ældre dame, som kun har brugt bilen til den lokale brugs og tilbage. Men det er altså misforstået.

En bil skal bruges. Hvis en bil holder stille for længe ad gangen, bliver motorens indre vitale dele ikke smurt og motioneret, mens slanger og rør mørnes.

Er det en dieselbil, som kun har kørt småture, er det imidlertid endnu værre. Det tager længere tid for en dieselmotor at blive driftsvarm, og hvis den ikke når at blive varm under en køretur, kan den sode til og på sigt blive mindre økonomisk effektiv og køre ujævnt.

Hvis bilen omvendt har kørt meget, vil bærende dele, bremser, dæk, sæder og lignende være slidte. En god fingerregel for fornuftigt brug er cirka 20.000 kilometer om året.

På DBA finder du 7.571 brugte biler der er markeret som ’nysynet’ lige nu.

Er bilen sund, hvis den er nysynet?

Det kan ikke understreges nok, at et nysyn på ingen måde er en garanti, når du køber brugtbil. Et syn er i gåseøjne kun en sikkerhed for, at bilen er lovlig til vejbrug.

Et syn giver dig dog alligevel en lille form for vished. For hvis bilen er gået igennem syn uden anmærkninger, er bremser og bærende dele i orden, rust er minimal eller uvæsentlig, og udstødningen er hul-fri. Men om udstødningen holder 1.000 kilometer eller 100.000 kilometer endnu, giver synet dig ikke svar på.

Vigtigst af alt giver et syn dig ikke svar på, om bilens motor, gearkasse, og kobling har det godt. Netop disse dele på bilen er dem, der risikerer at give dig de største udskrivninger fra værkstedet, hvis først det går galt. Det er derfor her, du skal være ekstra opmærksom, når du inspicerer en brugtbil.

Hvordan lyder motoren i tomgang? Mislyde kan være tegn på nært forestående og dyre reparationer.

De største reparationer, der gør ondt på pengepungen

Går det først galt i motor eller gearkasse, betyder det som oftest, at dit værksted bliver glade for dig. Selvom det kan være svært at finde en motorfejl uden en mekanikeruddannelse, er der alligevel et par forholdsregler, du kan tage dig.

Åben kølerhjelmen når bilen holder i tomgang. Hvis motoren ’klikker’ eller har andre lignende mislyde, kan det være et tegn på, at en stor reparation er nært forestående – eller i værste tilfælde, at motoren er ved at stå af.

Det er selvskrevet, at du skal have dig en prøvetur, før du køber bilen. Det er nemlig her, du har bedst mulighed for at mærke, om motor, gear og kobling er, som de skal være.

I en bil med manuelt gear kan du hurtigt mærke, om koblingen trænger til en udskiftning. Hvis koblingen ’glider’, når du skifter gear, og det føles som om, dit gearskift er forsinket, når du slipper koblingen, skal koblingen skiftes. Er bilen svær at få i ét eller flere gear, kan det være et tegn på, at hele gearkassen trænger til en reparation eller udskiftning.

Man ser ikke specielt mange problemer med automatgearkasser. Men hvis uheldet først er ude, så er reparationerne på disse ofte meget dyre. Tjek derfor hvornår, der sidst er udført service og olieskift på gearkassen, før du køber.

Mange nyere biler med automatgear kører med dobbeltkoblingsgearkasse kendt under navne som DSG, PDK og DCT. Dobbeltkoblingsgearkasser er mere effektive end traditionelle automatgearkasser, men har altså to koblinger som der slides på – og en udskiftning af disse løber nemt op i over 15.000 kroner.

Lige nu er der godt 30.000 brugtbiler til salg på DBA, mens 21.340 af dem står hos en forhandler

Tandremmen: En billig reservedel, der er dyr at skifte

Sørg altid for at tjekke hvornår bilens tandrem sidst er blevet skiftet. Tandremmen er en billig gummirem af syntetisk gummi, der sørger for, at motorens indre vitale dele kører i det rette tempo.

Selvom tandremmen er en billig reservedel, er det en udskiftning, der er dyr i mandetimer. Den endelige pris er derfor meget afhængig af timeprisen hos det værksted, du bruger. Ydermere skal du være opmærksom på, at vandpumpen som oftest også skiftes, når du får sat ny tandrem i.

Grunden til at skift af tandrem er en dyr reparation, er fordi tandremmen er svært tilgængelig. I nogle modeller skal motoren nærmest hives helt ud af bilen, før udskiftningen er mulig.

Bliver en bils tandrem ikke skiftet i tide, kan det betyde, at den springer. Sker det mens bilen er tændt, forvolder den sprungne tandrem ofte stor skade på andre dele af motoren – og så bliver det først rigtig dyrt.

Kig i bilens servicehåndbog for at se, hvor tit tandremmen skal skiftes samt, hvornår det sidst er blevet gjort. Nogle biler kører med knastkæde i stedet for tandrem, der som udgangspunkt skal holde hele bilens levetid.

LÆS OGSÅ: De vigtigste fotoråd, når du skal sælge din bil

I gennemsnit bruger vi omkring 4 år af vores liv bag rattet af en bil - så det må gerne være en god oplevelse!

Glem ikke mavefornemmelsen

Når du har tjekket småskader, lyttet efter mislyde og snakket med sælger, skal du ud og køre en tur. Og det er ikke kun for at mærke motor, gear og kobling som tidligere nævnt, men også for at mærke din mavefornemmelse.

Har du et godt udsyn? Sidder du godt? Er der nogle irritationsmomenter?

Bilen er trods alt et sted, hvor du sidder forholdsvist ofte og indimellem i længere perioder ad gangen. Det skal derfor være et sted, hvor du føler dig godt tilpas, og hvor der ikke er for mange irritationsmomenter.

Selvom ovenstående tips og tricks kan hjælpe dig godt på vej, så går nogle biler mere i stykker end andre. Læs vores artikel om fire biler, der er perfekte til dig, der ikke gider noget bøvl med mekanikken. Du kan også læse, hvilke biler der var flest til salg af på DBA i 2018.