Til salg: Her er de billigste brugte elbiler

Til salg: Her er de billigste brugte elbiler

4. februar 2020

Der er ingen vej udenom. Elbiler er fremtiden. Politikerne taler om miljø som aldrig før, og derfor spytter bilproducenterne flere og flere elbiler ud af deres fabrikker. Men batteriteknologien er dyr, så det er elbilerne også – eller hvad? Vi har samlet de billigste elbiler fra DBA og giver dig råd med på vejen til køb af en brugt elbil.

Selvom snakken om elbiler er nærmest altoverskyggende i medierne såvel som om middagsbordet, er vi, hele familien Danmark, stadig påpasselige med at købe dem – i særdeleshed hvis der er tale om brugte elbiler.

Og det er der egentlig ikke noget at sige til. For vi kender alle slagets gang med iPhones, der højest kan holde strøm en halv dag, så snart de har fået nogle år på bagen. Men historien er altså ikke helt den samme, når det kommer til elbiler.

Bevares. Rækkevidden bliver mindre i takt med, at årene går. Særligt i de elbiler, der var først på markedet, hvis teknologi i dag er mindre tidssvarende end den, du finder i elbilerne i dag. Men det er altså ikke sådan, at rækkevidden forsvinder, eller at batterierne skal skiftes ud, bare fordi bilen er fem eller 10 år gammel.

Det er desværre bare lidt den forståelse, som mange har. Derfor har brugte elbiler i gennemsnit længere liggetider på brugtmarkedet end almindelige benzin- og dieselbiler, men det kan altså komme dig til gode!

Lige nu er der 175 brugte elbiler til salg på DBA og 31 af dem koster under 150.000 kroner.

Før du køber brugt elbil

Lange liggetider presser priserne. Derfor kan du lige nu få gode og solide elbiler, der holder mange år endnu, for meget, meget små priser. Men der er selvfølgelig nogle ting, du skal være opmærksom på.

De billige, brugte elbiler vi har fundet til dig i denne artikel, vil utvivlsomt have en kortere rækkevidde, end da de var spritnye. Men heller ikke kortere end, at de er oplagte som husets bil nummer to, som sagtens kan nå til skolen for at smide børnene af, til arbejde og tilbage igen.

Hvis du er i tvivl, kan du læse rapporten fra det britiske bilmedie ’Drive Green’, som har testet en brugt Nissan Leaf med 200.000 kørte kilometer. Selv efter så mange kilometer på klokken, havde batteriet stadig 88 procent af dets fulde kapacitet.

Først i udgangen af 2020 kan du få analyseret helbredstilstanden på en brugt elbils batteri i Danmark. Indtil da må du selv have analysebrillerne på under en prøvetur. Hvis rækkevidden falder markant på en kort prøvetur, kan batteriet være dårligt behandlet og dermed træt, og du bør takke nej til handlen.

Derudover skal du blot tjekke en brugt elbil, som du vil tjekke en almindelig brugtbil, før du køber. Er du i tvivl om, hvad dét omfatter, kan du læse vores artikel om, hvad du skal tjekke, før du køber brugt bil.

Herunder kan du se vores udpluk af fem brugte elbiler fra DBA, som er svinebillige sammenlignet almindelige benzin- og dieselbiler af samme årgang:

 

DBAs billigste elbil – Peugeot iOn

Hvis DBAs billigste elbil skal være din, skal du til Horslunde og trykke privatsælgeren Ivar i hånden.

Ja. Den ligner en cykelhjelm med hjul på. Til gengæld koster den sølle 45.000 kroner.

Peugeot iOn var en af de første massemarkedselbiler, og rækkevidden fra ny var kun omkring 150 kilometer. Ejeren af denne iOn melder om en praktisk rækkevidde på mellem 80 og 130 kilometer i dag, og selvom det ikke er meget, er det rigeligt til de flestes husbehov frem og tilbage til supermarkedet eller børnehaven.

Hvis ikke den er solgt, kan du finde DBAs billigste elbil her.

Den rummelige – Renault Fluence

Det er Engros Biler i Holsterbro, der sælger DBAs umiddelbart eneste Renault Fluence.

De første massemarkedselbiler, der så dagens lys, var i de fleste tilfælde nogle små gnallinger, hvor man helst skal have ingen eller meget små ben for at komme til på bagsædet.

Med Renault Fluence skal du ikke vakuumpakke dine børn, før du lydløst og klimavenligt kan smide dem til skole. Denne Renault Fluence koster lige under 50.000 kroner og har ikke en gang rundet 100.000 kørte kilometer endnu! Der er masser af levetid tilbage i det batteri. Ejere af brugte Renault Fluence melder om praktiske rækkevidder på omkring 100 kilometer, hvilket igen bør være nok til husbehov.

Den sikre – Renault Zoe

Som billedet nok afslører, er det Autolandet i Køge, der sælger dette fine eksemplar af en Zoe.

Bor du i Århus eller København, har du med garanti set Renault Zoe som del af delebilstjenesten ’Green Mobility’. Men her har du altså mulighed for at få din helt egen.

Grunden til, at jeg har kaldt denne for ’den sikre’, skyldes, at bilen kører med et lejet batteri, som du skal betale 449 kroner for om måneden. Til gengæld garanterer Renault, at bilens batteri har mindst 75 procent kapacitet i hele bilens levetid. Med en estimeret rækkevidde på 300 kilometer fra ny, betyder det, at du gennem lejeaftalen på batteriet er sikret en rækkevidde på omkring 225 kilometer.

Denne Renault Zoe er fra 2015, har kun kørt 90.000 kilometer og kan købes for den nette sum af 75.800 kroner, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.

Den folkekære – VW e-Up

Denne veludstyrede og klimavenlige Folkevogn findes hos Auto-Qvist beliggende i det centrale Frederiksberg.

VW Up i har i al almindelighed taget kegler hos Hr. og Fru Danmark. Det er kompakt, tysk kvalitet for små penge – og det samme gælder den elektriske version, der går under navnet e-Up.

Her yder VW dig også en god portion sikkerhed, hvis du fortsat er bange for at købe en brugt elbil. Der er nemlig 3 års garanti tilbage på batteriet. Derudover er denne pågældende VW e-Up velsignet med den helt store udstyrspakke fra 2015 og har kun kørt 49.000 kilometer.

Netop VW e-Up er blevet udsat for adskillige tests, hvor den praktiske rækkevidde meldes at ligge omkring 80 og 95 kilometer, selv efter den har fået nogle år på bagen.

Den solide – Nissan Leaf

Det er Emil fra Valby, der sælger denne sorte og lydløse japaner.

Som jeg skrev indledningsvist, havde et britisk elbilmedie en Nissan Leaf med 200.000 kilometer under luppen, som viste forbløffende solide resultater på batterihelbredet.

Her kan du få dig en Nissan Leaf, som har kørt 150.000 kilometer MINDRE end ovennævnte testbil — altså lige over 50.000 kørte kilometer. Der er med andre ord masser af suppe tilbage på dette batteri. Derudover er den frisk nysynet, og sælger beretter om, at den kun har været i én ejers varetægt i dens levetid.

Prisen? 89.400 kroner. Det er godt 250.000 kroner billigere, en hvad den kostede fra ny. Se den her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.

En af de mest populære billige brugte elbiler på DBA er Renault Zoe, skarpt forfulgt af Nissan Leaf og VW e-Up.

Hvis du - selv efter denne artikel - ikke er solgt på ideen om en brugt elbil, har vi heldigvis rigeligt med andet motorstof her på DBA Guide. Du kan blandt andet læse om de mest økonomiske brugte biler på DBA eller se de 5 grimmeste biler, vi har til salg på DBA.

Hvis det er fordi, du skal sælge din bil, før du kan købe en brugt elbil, har vi også skrevet en artikel om, hvordan du skriver en annoncetekst, der får din bil solgt.

Er læseøjnene trætte, kan du også smide benene op og se noget af vores videoindhold om biler. Se blandt andet videoen om et stort skrummel af en Lyserød Cadillac, eller klik og se videoen herunder, der omhandler en helt speciel og gammel 'Audi'.