Så meget bil kan du få for under 20.000 kroner

Så meget bil kan du få for under 20.000 kroner

29. november 2018

Du kan sagtens finde en bil med plads til både hustruen, hendes mor og hunden, selv om økonomien ikke ligefrem foreskriver en ny bil i Mondeo-segmentet. Med en snes tusinde i tegnebogen er der faktisk masser af muligheder på DBA.

Af Jesper Werge, biljournalist

Der er et væld af store bilmodeller til salg på DBA – også selv om bilbudgettet skal holde sig på de 20.000 kroner. For at vise, hvor utrolig stort et udvalg, der er til salg på DBA, har jeg lavet en søgning, hvor eneste krav var prislejet fra 19.900 til 20.100 kroner.

Resultatet er, at der er i omegnen af 250 biler til salg alene inden for den meget snævre prisramme. Og man skal altså ikke nødvendigvis lade sig nøje med biler i ministørrelsen, blot fordi man har skruet lidt ned for kontantbeholdningen.

Der er masser af store biler fra både c- og d-segmentet – og kan du leve med en vis patina, så er der også bud fra de tre tyske premium-brands.

Da Ford forsøgte at lave en bil til hele verden på en gang

Vi indleder med en af politiets foretrukne køretøjer stort set siden, modellen så dagens lys. Ja, det er rigtigt, vi snakker Ford Mondeo, som ved sin fødsel i 1993 var tiltænkt det store, globale verdensmarked. Deraf navnet Mondeo, der er latin for ”verden”.

De modeller, som politiet kører rundt i nu om dage, er femte generation fra 2014 og frem – men de udgaver, som jeg har fundet på DBA, er typisk tredje generation, der blev produceret fra 2000 til 2007.

Mondeo er Fords bud i d-segmentet, der i folkemunde herhjemme også kaldes Passat-klassen.

Klik her for at se den snes Ford Mondeo-vogne, der er til salg lige nu i dén omtalte prisklasse.

En tysker, der er produceret gennem otte generationer

Og apropos Passat, så har den model i de senest to udgaver jo presset førnævnte Mondeo ud på sidelinjen som patruljevogn. Man kan snart ikke gå over for rødt længere, uden at turen til arresten foregår i en Volkswagen Passat Variant – der er ”folkevognsk” for stationcar.

LÆS OGSÅ: Ti både, som du kan få fingre i til under 20.000 kroner

Ford Mondeo i 2005-udgaven, der samtidig var tredje generation af den populære model. Mondeo er fortsat en eftertragtet vare på brugtvognshandlernes hylder. (Foto: Ford)
Ford Mondeo i 2005-udgaven, der samtidig var tredje generation af den populære model. Mondeo er fortsat en eftertragtet vare på brugtvognshandlernes hylder (Foto: Ford)

Det danske politi kører fortsat også i Mondeo, men det er primært færdselspolitiet og hundeførere, der bruger disse modeller. Volkswagen introducerede deres d-segment-model helt tilbage i 1973, hvor den var baseret på ”søsterbilen” Audi 80. Passat er siden kommet i otte forskellige generationer – og hvis du er mere til Passat end til Mondeo, så skal du ikke fortvivle.

Jeg støvede lynhurtigt en lille halvsnes køretøjer frem fra DBA i det snævre prisleje omkring 20.000 kroner – og der er typisk tale om modeller fra femte generation, der blev fabrikeret i perioden fra 1996 til 2005. Og de fleste biler, som jeg har fundet, er fra dette årtusinde.

Hvis du vil være Passat-ejer for en investering på en snes tusinde kroner, så klik her for at se det fine udvalg.

Bliv BMW-ejer med bare en snes tusindlapper i pungen

3-serien er en af de mest populære modeller, som Bayerische Motoren Werke nogensinde har sendt på gaden. Og selv om mærket tilhører premium-segmentet, så er det faktisk muligt at få fingrene i en 3-serie med bare en snes tusindlapper i handskerummet.

Jeg fandt omkring ti forskellige BMW 3-serie – både 316, 318 og 320, der alle har et enkelt issue imod sig: De har alle kørt adskillige tusinde kilometer.

Men sådan er det, og som farfar siger, så har en bil jo heller ikke godt af at holde stille alt for længe ad gangen.

At kalde 3-serien anno 2002 for tidløs, er måske lige at tage munden for fuld. Men faktisk står den 16 år gamle model fortsat ganske skarp i landskabet. (Foto: BMW)
At kalde 3-serien anno 2002 for tidløs, er måske lige at tage munden for fuld. Men faktisk står den 16 år gamle model fortsat ganske skarp i landskabet (Foto: BMW)

Kraftværket der bare æder den ene kilometer efter den anden

Et andet premium-brand er naturligvis Audi, og så er vi retur i Volkswagen-familien.

Der er både A3’ere og A4’ere at finde i det valgte prisleje – og begge biler er jo gedigne kraftværker, som bare er født til at spise den ene kilometer asfalt efter den anden.

Audi A3 blev født i 1996 og er jo i bund og grund en Volkswagen Golf med fire ringe i front og en lidt dyrere prislap. I hvert tilfælde sådan lidt groft sagt. De modeller, som jeg har fundet på DBA, er fra første generation, som blev produceret indtil 2003.

LÆS OGSÅ: Seks gode råd, når du skal handle brugt bil på DBA

Audi A4 har to år mere på bagen. Mens A3 var en helt ny model, så tog A4 over efter Audi 80. Faktisk valgte man at skifte modelnavn midt i en generation, så man skal være kender for at se forskel på en A4 og en 80 fra eksempelvis 1995.

Klik her for at se de Audi A3-modeller, som lige nu er til salg på DBA. Hvis du klikker her, kan du se udvalget af Audi A4-modeller på DBA.

Dengang de franske modeller blev sprøjtet ud på markedet

Alle ovenstående modeller har én ting til fælles. De har tysk oprindelse – altså bortset fra Ford, som jo reelt er fra USA, altså bortset fra, at netop Mondeo indtil den seneste generation er produceret i Belgien. Men findes der slet ikke andre fine modeller i det prisleje end de tyske, spørger du nok? Og jo da, selvfølgelig gør der det.

Faktisk behøver vi blot at rykke over grænsen mod vest, så finder vi franske Citroën, der nærmest sprøjtede deres C5-modeller ud i det nye årtusindets første tiår.

Den er nærmest gigantisk, den fine flyder fra det franske mærke, der her ses i en 2006-udgave. Plads er der masser af – både for passagererne på for- og bagsæde. (Foto: Citroën)
Den er nærmest gigantisk, den fine flyder fra det franske mærke, der her ses i en 2006-udgave. Plads er der masser af – både for passagererne på for- og bagsæde (Foto: Citroën)

Jeg fandt faktisk over ti C5-køretøjer i min søgning – og det er altså lidt af en slæde. Vi taler heldigvis primært anden generation, hvor de franske designere havde fået lidt bedre styr på pukkelhvalen, som den første C5-model ukærligt blev kaldt.

Der er god plads i den store Citroën – og turen til eksempelvis det sydfranske sommerland er nærmest en flydende oplevelse, når det foregår i en C5.

Er du klar på en ældre Citroën, så kan du se udvalgte af modeller i prislejet omkring 20.000 kroner her.

Lige nu er der mere end 31.000 brugte personbiler til salg på DBA, og over 6.800 af dem kan man få fingrene i for under 25.000 kroner.

Hvis du i højere grad har guld på kistebunden og vil læse om den dyreste bil overhovedet på DBA, så klik her, hvor vi har taget en snak med den nuværende ejer.

Vil du have indput til, hvordan du gør blive klar til foråret, så tjek denne video-guide..