3 biler der ikke påvirkes af afgiftsændringer

3 biler der ikke påvirkes af afgiftsændringer

19. september 2017

Afgiftsændringer kan ramme alle biler – næsten. For der er en gruppe af biler, der går fri af den slags spekulationer. Uanset afgifterne bliver de mere værd. Her kan du læse, hvilke.

Det handler om penge. Det handler om penge, når partierne forhandler om registreringsafgift eller ejerafgift. Det handler også om penge, når du og jeg har lagt vores sparepenge i en gang firehjulet fornøjelse.

Når der bliver raslet med sablen overfor afgifterne, går alt i stå, for hvad sker der nu? Bliver bilerne billigere eller dyrere? Hvem tør tage chancen? Selv markedet for brugte biler går i stå.

Hvis chancer ikke lige er dig, så er der en slags biler, der skøjter let og elegant hen over afgiftslettelser eller stigninger. De er stort set upåvirkede af lunerne i regering og Skat.

Det er veteranbilerne og til dels også klassiske biler. Der er nemlig én detalje, som gælder for veteraner, som ikke gælde for andre biler.

Jan Paustian fra Stelvio Biler, der handler med klassiske biler, forklarer:

Når bilerne bliver 35 år og dermed kan kalde sig veteraner, så kan man ikke få afgiften retur alligevel. Derfor betyder ændringer i registreringsafgiften ikke noget for veteranbiler, der allerede er i landet.

Lige nu er der 57 forskellige veteraner til salg på DBA. Flere har kørt mindre end 25.000 kilometer.

Ændringer i afgiften kan dog godt betyde noget for veteranbiler, der importeres, men det er en anden snak. Så længe bilen er i landet, og afgiften er betalt, så bliver bilen hverken mere eller mindre værd af, at registreringsafgiften ændres. Og da du kun betaler en fjerdedel vægtafgift på en veteran, så bliver det heller ikke noget, der vælter budgettet.

Hvis du tænker, at du vil investere i en klassisk bil, så har vi nogle gode råd, her.

Og mangler du inspiration, så giver jeg dig her tre eksempler på biler, hvor priserne er på vej op. Det er tre biler i tre forskellige budgetter og klasser. Stigninger kan ikke garanteres, men fald i prisen er meget usandsynlige. 

LÆS OGSÅ: Her er den dyreste bil, der lige nu er til salg på DBA

Porsche 928 - 1977 - 1982

DBA Guide
Porsche 928 blev aldrig helt den succes, som Porsche havde håbet. Alligevel stiger priserne på de brugte af slagsen

Den ikoniske Porsche 911 er allerede så dyr, at de fleste er stået af. Og det er heller ikke fordi, en Porsche 928 er billig, men den giver alligevel mere for pengene. Den er mere traditionelt opbygget, den har motoren foran, og den trækker på baghjulene. Med V8-motor er lyden sublim, men det koster lidt ved tankstationen.

Porsche 928 har reelt kun plads til to, men bagagerummet er brugbart, hvis du vil på en ferietur. Der er godt nok to bagsæder, men de er tiltænkt meget små personer uden klaustrofobi.

Porsche 928 skulle faktisk afløse 911, og Porsche mente selv, at det er en bedre bil. Men markedet ville hellere have 911’eren, så mens den stadig lever, måtte 928 gå på pension i 1995. Og lige nu ser det ud til, at 928 vil være med i prisstigningerne. Her kan du se de Porsche 928, der lige nu er til salg på DBA.

DBA Guide
Golf GTI betragtes som faderen til GTI-navnet, og priserne er stigende

Her er et par biler, der er steget en hel del i de senere år. Mest populær er Golf I GTI 1,6 med 110 hk, Golf II 1,8 16v med 137 hk eller en VW Golf G60 GTI med 160 hk. Selv slidte eksemplarer af G60 koster 50.000 kroner. i Tyskland og de pæne mindst det dobbelte. Disse biler var opnåelige drømmebiler for mange, og derfor stiger priserne.

Tilmed er en Golf II GTI 16v ret så velkørende i forhold til andre youngtimere. Selv om en Golf II endnu ikke er veteran, er den smule afgift, man stadig kan få ud, ret lille, så i praksis påvirkes den nærmest ikke.

DBA Guide
Den charmerende lille Fiat 127 er bygget i mere 3 millioner eksemplarer. Alligevel er den sjælden i dag

På en måde er det utroligt, at den lille populære Fiat er blevet så sjælden, da den er produceret i flere millioner eksemplarer. På den anden side har der aldrig været prestige i bilen, og de fleste blev brugt til, de var slidt op eller rustet væk.

Da mange på den anden side har et minde om bilerne fra deres ungdom, så er priserne sneget sig lidt opad. Men stadig ikke så langt op, at de er dyre – du kan stadig få Fiat 127 for 20.000-40.000 kroner. Med andre ord er Fiat 127 både i sin ungdom og i sin alderdom en bil, som de fleste har råd til.

Men falde i værdi? – det gør de næppe.

Se de Fiat 127, der lige nu er til salg på DBA, her.