Automatgear bliver mere og mere populært både i nye og brugte biler. Automatgear er dog ikke bare automatgear. Her er hvad du skal vide om automatgear.
Det bliver mere og mere populært at køre i biler med automatgear. Det er dejligt at slippe for at bruge koblingen. Samtidig er merprisen i forhold til manuelt gear ikke længere så høj. Men er det noget for dig?
På de nye biler efterspørges automatgear oftere end nogensinde, og i søgningerne på DBA kan man tydeligt se, at automatgear er en voksende trend. Du finder i øvrigt en masse brugtbiler på DBA med automatgear, så der er rig mulighed for, at din næste (brugt)bil kan være udstyret med automatisk gearskifte.
Overvejer du at købe en bil, ny eller brugt, med automatgear, så læs med her. Redaktør Julie Schoen, som ved absolut 0 ting om biler, og automatgear, har sendt med en række basale spørgsmål om automatgear, og dem svarer jeg på i denne artikel. Så nu har du muligheden for at blive lidt klogere på, hvad automatgear er for en størrelse:
Audi e-tron 55 S-line Sportback quattro El 4x4 4x4 aut. Automatgear modelår 2021 km 29000 klimaanlæg ABS airbag, Audi e-tron 55 S-Line Sportback ❗ BEMÆRK UDSTYR 🤩 - 21" hjul - HEAD UP DISPLAY 🖥️ -
438.000,00 kr.Audi e-tron 55 Black Edition S-line quattro El 4x4 4x4 aut. Automatgear modelår 2022 km 49000 Sortmetal klimaanlæg ABS airbag startspærre servostyring, Audi E-tron 55 - Black Edition !!, ✔️ Batteri
579.900,00 kr.Audi e-tron 55 S-line quattro El 4x4 4x4 aut. Automatgear modelår 2022 km 57000 Koksmetal nysynet klimaanlæg ABS airbag, Super fin Audi E-tron 55, ✔️ Batteri størrelse 86.5 Kwh, ✔️ WLTP rækkevidde (b
499.900,00 kr.Audi A4, 1,8 TFSi 170 S-line Avant Multitr., Benzin, aut. 2013, km 220000, gråmetal, træk, klimaanlæg, aircondition, ABS, airbag, alarm, 5-dørs, st. car., centrallås, startspærre, service ok, 17" aluf
44,00 kr.Audi A3 1,4 e-tron Sportback S-tr. Benzin aut. Automatgear modelår 2018 km 80000 Sort klimaanlæg ABS airbag startspærre servostyring, Sportsmultifunktionsrat i læder, Drive select, keyless entry, Fro
164.800,00 kr.Audi A5 2,0 TDi 150 Sportback Multitr. Diesel aut. Automatgear modelår 2015 km 188000 Sortmetal træk klimaanlæg ABS airbag centrallås startspærre servostyring, KUN 3,49% I RENTE! Køb denne bil i dag
164.900,00 kr.Lige nu er der over 1.500 biler til salg med automatgear på DBA.
Helt basalt er et automatgear blot en anordning, der gør, at du ikke selv skal tænke på at skifte op gennem gearene – du skal dog stadig selv vælge, om bilen skal køre frem eller tilbage, eller om bilen skal holde stille. Der findes dog flere tekniske systemer, som du kan læse om længere nede i artiklen.
Dels er der komforten i, at du ikke selv skal træde koblingen ned og flytte gearstangen. Du kommer heller ikke til at slide koblingen eller overdreje motoren ved at skifte ned i et for lavt gear – det forhindrer automatikken.
Gearkassen vil typisk også vælge det mest brændstofbesparende gear, og skal du accelerere hårdt, så finder gearkassen selv det bedste gear.
Ved kø-kørsel og bykørsel er automatgear især smart. Igangsætninger slider meget på en almindelig kobling, mens automatgear af den traditionelle type, samt CVT-automatgear slet ikke har en kobling, der kan blive slidt. Hvis du ikke ved, hvad CVT-automatgear er, så læs med længere nede i artiklen, hvor jeg gennemgår de mest gængse automatgearstyper.
LÆS OGSÅ: Det er maskulint at køre Berlingo
Der er efterhånden ikke mange ulemper. Nogle ønsker selv fuld kontrol og det fås bedst med manuelt gear. På de lidt ældre biler med automatgear er brændstofforbruget noget højere, og det føles som om, motoren er forbundet til hjulene med en elastik. Prøv altid bilen grundigt for at se, om du bryder dig om at køre med geartypen.
De største forandringer er ikke noget, chaufføren ser. Det drejer sig især om teknik: At gøre gearkasserne mere effektive. Det løses med flere gear og diverse pumper og friktionsnedsættende mekanismer.
På nogle gearkasser kan du skifte gear med paler på rattet, og nogle har flere skifteprogrammer – for eksempel ’sport’, hvor motoren kører højere op i omdrejninger før et skift og generelt kører i et lavere gear.
Mercedes E220 2,2 CDi Avantgarde stc. aut. BE Diesel aut. Automatgear modelår 2013 km 230000 Beigemetal nysynet klimaanlæg ABS airbag startspærre servostyring, 🚗 Kvalitetsbiler til de rigtige priser!
144.900,00 kr.Mercedes A180 d 1,5 AMG Line aut. Diesel aut. Automatgear modelår 2017 km 181000 Sort ABS airbag service ok full, Aftageligt træk, AirCondition, ABS, Automatgear, Fartpilot, Gps navigation, Elektriske
165.000,00 kr.Mercedes S350 3,0 BlueTEC aut. lang Diesel aut. Automatgear modelår 2013 km 262000 nysynet ABS airbag alarm startspærre servostyring, HER UDBYDES EN VIRKELIG FLOT MERCDEDES S350 LANG! - DEN ER SMÆKKE
489.800,00 kr.Mercedes E43 3,0 AMG aut. 4Matic Benzin 4x4 4x4 aut. Automatgear modelår 2017 km 106000 klimaanlæg ABS airbag alarm centrallås startspærre, uden afgift servostyring, Vanvittig lækker og gennemført E43
249.990,00 kr.Mercedes E200, 2,2 CDi stc. aut. BE, Diesel, aut. 2011, km 406000, sort, træk, klimaanlæg, aircondition, ABS, airbag, alarm, 5-dørs, st. car., centrallås, startspærre, service ok, 16" alufælge servost
1,00 kr.Mercedes E43 3,0 AMG stc. aut. 4Matic Benzin 4x4 4x4 aut. Automatgear modelår 2017 km 154000 Sortmetal træk nysynet klimaanlæg ABS airbag alarm centrallås startspærre servostyring, 🔘 12 MDR FINANSIEL
599.500,00 kr.Lige nu er der over 2.000 Mercedes-Benz til salg med automatgear på DBA.
Ja, et er der bestemt. Trenden lige nu er at fabrikker eksperimenterer med udformningen og placeringen af gearvælgeren. Mercedes-Benz har den ved rattet. Ford, Kia og Jaguar-Land Rover har drejeknapper og Hyundai Ioniq EV har trykknapper til at vælge gear.
Men den vigtigste trend kan du ikke se. De senere års udvikling indenfor automatgear har både gjort dem mere effektive og mere behagelige at køre med. For bare 10 år siden skiftede mange automatgearkasser langsomt mellem gearene og brugte meget mere brændstof, end de gør i dag. De var tilmed mere udsat for nedbrud, men sådan er det ikke nødvendigvis længere.
Kun hvis man er kvinde. Tøhø. En del bilentusiaster vil gerne selv skifte gear, men på mange moderne sportsvogne er automatgear det bedste valg, og på mange varianter kan du kun købe bilen med automatgear – for eksempel flere Ferrari-modeller og BMW M5. Så nej, du er ikke mindre mand eller kvinde, hvis du vælger automatgear. Convenience is king.
LÆS OGSÅ: Derfor sælger jeg aldrig min bil
Personligt vil jeg aldrig selv købe en diesel-SUV med manuelt gear. Dieselmotor og automatgear går supergodt i spænd. Jeg vil faktisk sige, at der ikke er nogen biltype i dag, der ikke kan køre godt med automatgear. Dog er mange mikrobiler udstyret med et simpelt automatgear, som skifter meget langsomt og i ryk. Prøv altid bilen grundigt inden du køber – det gælder alle biler.
Mercedes-Benz var i mange år kongen af automatgear, men i de senere år er flere konkurrenter blevet lige så gode.
Audi, Volkswagen, Seat og Skoda er kendt for dobbeltkoblingsgearkasser der også er automatiske – de hedder enten ’DSG’ eller ’S-tronic’ Den type var i en del år førende på effektivitet, men BMW har sammen med producenten ZF de seneste fem år virkelig givet den traditionelle automatgearkasse et løft. Så du må ud og prøve bilen med automatgear, inden du køber ny eller brugt bil.
Lige nu er der over 1.800 biler til salg med DSG på DBA.
Der er ret store forskelle rent teknisk på de forskellige automatgearstyper. De mest gængse er:
Dobbeltkobling Da Volkswagen lancerede sin DSG (Direkt Schalt Getriebe) i 2003 satte den alle de andre automatgearkasser til vægs. Ved hjælp af to koblinger kunne den skifte gear hurtigere end nogen anden gearkasse. Den var økonomisk som en almindelig gearkasse og havde ikke den elastik-fornemmelse, som var standarden i automatgearkasser dengang. Ulempen var og er, at den ikke sætter så glidende i gang, og så skal koblingerne af og til skiftes. Dobbeltkobling-gearkasserne kan have mange navne: PDK, EDC og S-tronic med flere.
LÆS OGSÅ: Tre små biler med store motorer
Traditionel Den traditionelle automatgearkasse fungerer med en momentomformer i stedet for en kobling mellem motor og gearkasse. Der er altid fremdrift i denne type gearkasse, hvorfor igangsætning er mere glidende end i en DSG. Denne type gearkasse virker som regel lidt mere elastik-agtig end DSG, men de nyeste og bedste varianter er både økonomiske og direkte. BMW og Mercedes-Benz er blandt de bedste til denne type gearkasse. Denne type er bedst, hvis du ofte trækker trailer eller campingvogn.
CVT ’Scootergear’ eller ’milliongear’, kalder man denne type for. CVT står for Continuos Variable Transmission. Princippet er at gearing kan ændres trinløst ved hjælp af to remskiver, der ændres i størrelsen. I teorien er dette gear både effektivt og simpelt. Det er det også i praksis, men den menneskelige hjerne opfatter CVT som langsomt, fordi gearingen ændres løbende og ikke i ryk. Desuden vil en CVT ved fuld acceleration sætte omdrejningerne højt op og variere gearingen – det lyder ikke skønt. I de senere år er CVT blevet meget mere udviklet, og især Honda og Subaru har meget vellykkede CVT-gear.
Toyota Hybrid benytter et e-CVT der teknisk ikke er en gearkasse, da den bruger to elmotorer til at styre gearingen – men fornemmelsen er den samme.
BMW X4, 2,0 xDrive25d M-Sport aut., Diesel, 4x4, aut. 2019, km 103000, sølvmetal, træk, klimaanlæg, aircondition, ABS, airbag, alarm, 5-dørs, centrallås, startspærre, service ok, 20 alufælge, uden afg
45.000,00 kr.BMW 218d 2,0 Gran Tourer Advantage aut. 7prs Diesel aut. Automatgear modelår 2017 km 217000 Sort træk ABS airbag startspærre servostyring, (Bliv uforpligtende kreditgodkendt) Finansieringsforslag: Ude
138.900,00 kr.BMW i5 eDrive40 Touring M-Sport El aut. Automatgear modelår 2024 km 85 Rødmetal ABS airbag startspærre servostyring, Dragon fire red metallic, M-Sport pakke ude/inde, elektrisk svingbart træk, multif
599.900,00 kr.BMW iX2 xDrive30 Fully Charged El 4x4 4x4 aut. Automatgear modelår 2024 km 8000 Gråmetal ABS airbag alarm centrallås startspærre servostyring, 1. BMW IX2 xDrive30 i M Brooklyn Grå Metallic 2. M-Sport
498.800,00 kr.BMW i4 eDrive40 El aut. Automatgear modelår 2022 km 100 Sortmetal nysynet ABS airbag centrallås servostyring, KUN 2,99% I RENTE! Køb denne bil i dag og få en vanvittig rente på KUN 2,99%, når du fin
389.900,00 kr.BMW iX1 xDrive30 M-Sport El 4x4 4x4 aut. Automatgear modelår 2024 km 22000 Sortmetal klimaanlæg ABS airbag alarm centrallås servostyring, 1. BMW IX1 xDrive 30 i Black Sapphire metallic 2. Forberedt f
379.800,00 kr.Lige nu er der 983 BMW til salg med automatgear på DBA.
Skifterobot Det simpleste automatgear er skifterobotten, der for eksempel kendes fra mikrobiler, som VW Up! og Citroën C1. Denne type skifter relativt langsomt, men er økonomisk. Og det fungerer. I princippet er gearkassen som en manuel gearkasse, men kobling og gearskift styres af hydraulik.
Ja, næsten alle i hvert fald. Elmotorer har ikke brug for at skifte gear, da de er effektive og stærke over et langt større omdrejningsspektrum – så de har per definition ikke et gearskifte overhovedet. Sportsvogne har næsten alle automatgear allerede i dag, og næsten alle vil gerne have automatgear i deres kommende bil. Langt de fleste hybridbiler har også automatgear, så ja – væn dig bare til tanken om at slippe koblingen af syne.
I videoen herunder kan du se en helt særlig bil, som Jesper netop nu har til salg på DBA. Videoen er den første af sin slags, hvor Julie Schoen tager ud til nogle af de unikke ting, der er til salg på DBA, for at se nærmere på dem. Du kan finde DBA-annoncen til Jespers bil i artiklen, her, og herunder kan du se, videoen:
Er prisen vigtigere end at bilen har automatgear, så læs vores artikel om biler til under 20.000 kr. Hvis du gør mest op i, om bilen aldrig går i stykker, så er her fire bud på billige biler, der sjældent går i stykker.