10 facts om automatgear

10 facts om automatgear

26. december 2018

Automatgear bliver mere og mere populært både i nye og brugte biler. Automatgear er dog ikke bare automatgear. Her er hvad du skal vide om automatgear.

Det bliver mere og mere populært at køre i biler med automatgear. Det er dejligt at slippe for at bruge koblingen. Samtidig er merprisen i forhold til manuelt gear ikke længere så høj. Men er det noget for dig?

På de nye biler efterspørges automatgear oftere end nogensinde, og i søgningerne på DBA kan man tydeligt se, at automatgear er en voksende trend. Du finder i øvrigt en masse brugtbiler på DBA med automatgear, så der er rig mulighed for, at din næste (brugt)bil kan være udstyret med automatisk gearskifte.

Overvejer du at købe en bil, ny eller brugt, med automatgear, så læs med her. Redaktør Julie Schoen, som ved absolut 0 ting om biler, og automatgear, har sendt med en række basale spørgsmål om automatgear, og dem svarer jeg på i denne artikel. Så nu har du muligheden for at blive lidt klogere på, hvad automatgear er for en størrelse:

Lige nu er der over 1.500 biler til salg med automatgear på DBA.

Hvad er et automatgear?

Helt basalt er et automatgear blot en anordning, der gør, at du ikke selv skal tænke på at skifte op gennem gearene – du skal dog stadig selv vælge, om bilen skal køre frem eller tilbage, eller om bilen skal holde stille. Der findes dog flere tekniske systemer, som du kan læse om længere nede i artiklen.

Hvad er fordelene ved automatgear?

Dels er der komforten i, at du ikke selv skal træde koblingen ned og flytte gearstangen. Du kommer heller ikke til at slide koblingen eller overdreje motoren ved at skifte ned i et for lavt gear – det forhindrer automatikken.

Gearkassen vil typisk også vælge det mest brændstofbesparende gear, og skal du accelerere hårdt, så finder gearkassen selv det bedste gear.

Ved kø-kørsel og bykørsel er automatgear især smart. Igangsætninger slider meget på en almindelig kobling, mens automatgear af den traditionelle type, samt CVT-automatgear slet ikke har en kobling, der kan blive slidt. Hvis du ikke ved, hvad CVT-automatgear er, så læs med længere nede i artiklen, hvor jeg gennemgår de mest gængse automatgearstyper.

LÆS OGSÅ: Det er maskulint at køre Berlingo

Brugte biler m automatgear. GUIDE: 10 vigtige facts om automatgear. Få dem alle i artiklen her på DBA Guide.
Gearvælgeren kan have mange udformninger – i den nye Ford Focus er det en drejeknap

Hvad er ulemperne?

Der er efterhånden ikke mange ulemper. Nogle ønsker selv fuld kontrol og det fås bedst med manuelt gear. På de lidt ældre biler med automatgear er brændstofforbruget noget højere, og det føles som om, motoren er forbundet til hjulene med en elastik. Prøv altid bilen grundigt for at se, om du bryder dig om at køre med geartypen.

Er der nogle nye features inden for automatgear?

De største forandringer er ikke noget, chaufføren ser. Det drejer sig især om teknik: At gøre gearkasserne mere effektive. Det løses med flere gear og diverse pumper og friktionsnedsættende mekanismer.

På nogle gearkasser kan du skifte gear med paler på rattet, og nogle har flere skifteprogrammer – for eksempel ’sport’, hvor motoren kører højere op i omdrejninger før et skift og generelt kører i et lavere gear.

Lige nu er der over 2.000 Mercedes-Benz til salg med automatgear på DBA.

Er der mode i automatgear – altså er det populært lige nu med automatgear?

Ja, et er der bestemt. Trenden lige nu er at fabrikker eksperimenterer med udformningen og placeringen af gearvælgeren. Mercedes-Benz har den ved rattet. Ford, Kia og Jaguar-Land Rover har drejeknapper og Hyundai Ioniq EV har trykknapper til at vælge gear.

Men den vigtigste trend kan du ikke se. De senere års udvikling indenfor automatgear har både gjort dem mere effektive og mere behagelige at køre med. For bare 10 år siden skiftede mange automatgearkasser langsomt mellem gearene og brugte meget mere brændstof, end de gør i dag. De var tilmed mere udsat for nedbrud, men sådan er det ikke nødvendigvis længere.

Er man mindre mand, hvis man kører i en bil med automatgear frem for én uden?

Kun hvis man er kvinde. Tøhø. En del bilentusiaster vil gerne selv skifte gear, men på mange moderne sportsvogne er automatgear det bedste valg, og på mange varianter kan du kun købe bilen med automatgear – for eksempel flere Ferrari-modeller og BMW M5. Så nej, du er ikke mindre mand eller kvinde, hvis du vælger automatgear. Convenience is king.

LÆS OGSÅ: Derfor sælger jeg aldrig min bil

Brugte biler m automatgear. GUIDE: 10 vigtige facts om automatgear. Få dem alle i artiklen her på DBA Guide.
Med skiftepaler ved rattet kan du selv skifte gear

Er der nogle biltyper som egner sig bedre end andre til automatgear?

Personligt vil jeg aldrig selv købe en diesel-SUV med manuelt gear. Dieselmotor og automatgear går supergodt i spænd. Jeg vil faktisk sige, at der ikke er nogen biltype i dag, der ikke kan køre godt med automatgear. Dog er mange mikrobiler udstyret med et simpelt automatgear, som skifter meget langsomt og i ryk. Prøv altid bilen grundigt inden du køber – det gælder alle biler.

Hvilke bilproducenter er ”kendte” for at producere gode automatgear (eller biler med gode automatgear i)?

Mercedes-Benz var i mange år kongen af automatgear, men i de senere år er flere konkurrenter blevet lige så gode.

Audi, Volkswagen, Seat og Skoda er kendt for dobbeltkoblingsgearkasser der også er automatiske – de hedder enten ’DSG’ eller ’S-tronic’ Den type var i en del år førende på effektivitet, men BMW har sammen med producenten ZF de seneste fem år virkelig givet den traditionelle automatgearkasse et løft. Så du må ud og prøve bilen med automatgear, inden du køber ny eller brugt bil.

Biler med DSG:

Lige nu er der over 1.800 biler til salg med DSG på DBA.

Kan automatgearene noget forskelligt, eller er de forholdsvis ens alle sammen?

Der er ret store forskelle rent teknisk på de forskellige automatgearstyper. De mest gængse er:

Dobbeltkobling
Da Volkswagen lancerede sin DSG (Direkt Schalt Getriebe) i 2003 satte den alle de andre automatgearkasser til vægs. Ved hjælp af to koblinger kunne den skifte gear hurtigere end nogen anden gearkasse. Den var økonomisk som en almindelig gearkasse og havde ikke den elastik-fornemmelse, som var standarden i automatgearkasser dengang. Ulempen var og er, at den ikke sætter så glidende i gang, og så skal koblingerne af og til skiftes. Dobbeltkobling-gearkasserne kan have mange navne: PDK, EDC og S-tronic med flere.

LÆS OGSÅ: Tre små biler med store motorer

Brugte biler m automatgear. GUIDE: 10 vigtige facts om automatgear. Få dem alle i artiklen her på DBA Guide.
BMW’s skifter er nærmest monumental i midterkonsollen

Traditionel
Den traditionelle automatgearkasse fungerer med en momentomformer i stedet for en kobling mellem motor og gearkasse. Der er altid fremdrift i denne type gearkasse, hvorfor igangsætning er mere glidende end i en DSG. Denne type gearkasse virker som regel lidt mere elastik-agtig end DSG, men de nyeste og bedste varianter er både økonomiske og direkte. BMW og Mercedes-Benz er blandt de bedste til denne type gearkasse. Denne type er bedst, hvis du ofte trækker trailer eller campingvogn.

CVT
’Scootergear’ eller ’milliongear’, kalder man denne type for. CVT står for Continuos Variable Transmission. Princippet er at gearing kan ændres trinløst ved hjælp af to remskiver, der ændres i størrelsen. I teorien er dette gear både effektivt og simpelt. Det er det også i praksis, men den menneskelige hjerne opfatter CVT som langsomt, fordi gearingen ændres løbende og ikke i ryk. Desuden vil en CVT ved fuld acceleration sætte omdrejningerne højt op og variere gearingen – det lyder ikke skønt. I de senere år er CVT blevet meget mere udviklet, og især Honda og Subaru har meget vellykkede CVT-gear.

Toyota Hybrid benytter et e-CVT der teknisk ikke er en gearkasse, da den bruger to elmotorer til at styre gearingen – men fornemmelsen er den samme.

Lige nu er der 983 BMW til salg med automatgear på DBA.

Skifterobot
Det simpleste automatgear er skifterobotten, der for eksempel kendes fra mikrobiler, som VW Up! og Citroën C1. Denne type skifter relativt langsomt, men er økonomisk. Og det fungerer. I princippet er gearkassen som en manuel gearkasse, men kobling og gearskift styres af hydraulik.

Hvad bliver fremtiden – vil alle biler få automatgear?

Ja, næsten alle i hvert fald. Elmotorer har ikke brug for at skifte gear, da de er effektive og stærke over et langt større omdrejningsspektrum – så de har per definition ikke et gearskifte overhovedet. Sportsvogne har næsten alle automatgear allerede i dag, og næsten alle vil gerne have automatgear i deres kommende bil. Langt de fleste hybridbiler har også automatgear, så ja – væn dig bare til tanken om at slippe koblingen af syne.

Brugte biler m automatgear. GUIDE: 10 vigtige facts om automatgear. Få dem alle i artiklen her på DBA Guide.
I en Range Rover kører gearvælgeren væk, når bilen er slukket

Video: Unik bil til salg på DBA

I videoen herunder kan du se en helt særlig bil, som Jesper netop nu har til salg på DBA. Videoen er den første af sin slags, hvor Julie Schoen tager ud til nogle af de unikke ting, der er til salg på DBA, for at se nærmere på dem. 
Du kan finde DBA-annoncen til Jespers bil i artiklen, her, og herunder kan du se, videoen:

Er prisen vigtigere end at bilen har automatgear, så læs vores artikel om biler til under 20.000 kr. Hvis du gør mest op i, om bilen aldrig går i stykker, så er her fire bud på billige biler, der sjældent går i stykker.