Automatgear bliver mere og mere populært både i nye og brugte biler. Automatgear er dog ikke bare automatgear. Her er hvad du skal vide om automatgear.
Det bliver mere og mere populært at køre i biler med automatgear. Det er dejligt at slippe for at bruge koblingen. Samtidig er merprisen i forhold til manuelt gear ikke længere så høj. Men er det noget for dig?
På de nye biler efterspørges automatgear oftere end nogensinde, og i søgningerne på DBA kan man tydeligt se, at automatgear er en voksende trend. Du finder i øvrigt en masse brugtbiler på DBA med automatgear, så der er rig mulighed for, at din næste (brugt)bil kan være udstyret med automatisk gearskifte.
Overvejer du at købe en bil, ny eller brugt, med automatgear, så læs med her. Redaktør Julie Schoen, som ved absolut 0 ting om biler, og automatgear, har sendt med en række basale spørgsmål om automatgear, og dem svarer jeg på i denne artikel. Så nu har du muligheden for at blive lidt klogere på, hvad automatgear er for en størrelse:
Audi A1 1,6 TDi 90 Ambition Sportback S-tr. Diesel aut. Automatgear modelår 2012 km 179000 Sort træk nysynet ABS airbag alarm centrallås startspærre servostyring, MEGET VELHOLDT AUDI A1 MED TANDREM OG
109.990,00 kr.Audi A6 45 TFSi Sport Avant S-tr. Benzin aut. Automatgear modelår 2020 km 75000 Gråmetal træk klimaanlæg ABS airbag alarm startspærre servostyring, Audi A6 45 TFSi Sport Avant S-tr. 5d Originale Audi
429.800,00 kr.Audi Q4 e-tron 40 Attitude El aut. Automatgear modelår 2023 km 23000 Blåmetal ABS airbag, godt udstyret Q4 E-Tron, el-soltag, sædevarme, adaptiv fartpilot, el betjent bagklap, bakkamera, parkeringssen
349.900,00 kr.Audi A6, 2,0 TDi 140 Avant Multitr., Diesel, aut. 2008, km 205000, træk, nysynet, klimaanlæg, aircondition, ABS, airbag, alarm, 5-dørs, centrallås, startspærre, service ok, 18" alufælge servostyring,
45.000,00 kr.Audi A5 2,0 TDi 150 Sportback Multitr. Diesel aut. Automatgear modelår 2016 km 123000 ABS airbag, Audi A5 2,0 TDi 150 Sportback Multitr. 5d 🔸HIGHLIGHTS🔸 🔸ADAPTIV FART PILOT 🔸NAVIGATION 🔸BLINDVIN
189.600,00 kr.Audi R8 5,2 FSi Spyder quattro R-tr. Benzin 4x4 4x4 aut. Automatgear modelår 2012 km 22000 Sortmetal nysynet klimaanlæg ABS airbag, Denne vogn har stået opbevaret i 6 år...kun kørt 22.000km og er på F
1.449.900,00 kr.Lige nu er der over 1.500 biler til salg med automatgear på DBA.
Helt basalt er et automatgear blot en anordning, der gør, at du ikke selv skal tænke på at skifte op gennem gearene – du skal dog stadig selv vælge, om bilen skal køre frem eller tilbage, eller om bilen skal holde stille. Der findes dog flere tekniske systemer, som du kan læse om længere nede i artiklen.
Dels er der komforten i, at du ikke selv skal træde koblingen ned og flytte gearstangen. Du kommer heller ikke til at slide koblingen eller overdreje motoren ved at skifte ned i et for lavt gear – det forhindrer automatikken.
Gearkassen vil typisk også vælge det mest brændstofbesparende gear, og skal du accelerere hårdt, så finder gearkassen selv det bedste gear.
Ved kø-kørsel og bykørsel er automatgear især smart. Igangsætninger slider meget på en almindelig kobling, mens automatgear af den traditionelle type, samt CVT-automatgear slet ikke har en kobling, der kan blive slidt. Hvis du ikke ved, hvad CVT-automatgear er, så læs med længere nede i artiklen, hvor jeg gennemgår de mest gængse automatgearstyper.
LÆS OGSÅ: Det er maskulint at køre Berlingo
Der er efterhånden ikke mange ulemper. Nogle ønsker selv fuld kontrol og det fås bedst med manuelt gear. På de lidt ældre biler med automatgear er brændstofforbruget noget højere, og det føles som om, motoren er forbundet til hjulene med en elastik. Prøv altid bilen grundigt for at se, om du bryder dig om at køre med geartypen.
De største forandringer er ikke noget, chaufføren ser. Det drejer sig især om teknik: At gøre gearkasserne mere effektive. Det løses med flere gear og diverse pumper og friktionsnedsættende mekanismer.
På nogle gearkasser kan du skifte gear med paler på rattet, og nogle har flere skifteprogrammer – for eksempel ’sport’, hvor motoren kører højere op i omdrejninger før et skift og generelt kører i et lavere gear.
Mercedes E280, 2,8 Avantgarde stc., Benzin, aut. 2000, km 470000, træk, nysynet, aircondition, ABS, airbag, alarm, 5-dørs, centrallås, startspærre, service ok, 18" alufælge servostyring, Nysynet d. 18
49.900,00 kr.Mercedes E200 2,2 CDi stc. aut. BE Diesel aut. Automatgear modelår 2014 km 474000 Sort nysynet klimaanlæg ABS airbag startspærre servostyring, aut., ratgearskifte, alu., airc., fuldaut. klima, fjernb.
99.900,00 kr.Mercedes C220 d 2,0 AMG Line stc. aut. Diesel aut. Automatgear modelår 2019 km 68000 ABS airbag startspærre servostyring, Highlights: - Adaptiv fartpilot / Distronic plus. - Fuld AMG-line pakke inde &
339.900,00 kr.Mercedes CLK430, 4,3, Benzin, aut. 2001, km 283000, blåmetal, klimaanlæg, aircondition, ABS, airbag, 2-dørs, centrallås, startspærre, service ok, 18" alufælge, uden afgift servostyring, Mercedes clk 4
25.000,00 kr.Mercedes C220, 2,2 CDi Elegance stc. aut., Diesel, aut. 2002, km 440000, champagnemetal, træk, klimaanlæg, aircondition, ABS, airbag, 5-dørs, centrallås, startspærre, service ok, servostyring, Mercede
50.000,00 kr.Mercedes CLS350 d 3,0 AMG Line Shooting Brake aut. Diesel aut. Automatgear modelår 2016 km 117000 ABS airbag servostyring, Hos KT-S kan du nu få en videofremvisning af din nye drømmebil. Vi tilbyder e
399.900,00 kr.Lige nu er der over 2.000 Mercedes-Benz til salg med automatgear på DBA.
Ja, et er der bestemt. Trenden lige nu er at fabrikker eksperimenterer med udformningen og placeringen af gearvælgeren. Mercedes-Benz har den ved rattet. Ford, Kia og Jaguar-Land Rover har drejeknapper og Hyundai Ioniq EV har trykknapper til at vælge gear.
Men den vigtigste trend kan du ikke se. De senere års udvikling indenfor automatgear har både gjort dem mere effektive og mere behagelige at køre med. For bare 10 år siden skiftede mange automatgearkasser langsomt mellem gearene og brugte meget mere brændstof, end de gør i dag. De var tilmed mere udsat for nedbrud, men sådan er det ikke nødvendigvis længere.
Kun hvis man er kvinde. Tøhø. En del bilentusiaster vil gerne selv skifte gear, men på mange moderne sportsvogne er automatgear det bedste valg, og på mange varianter kan du kun købe bilen med automatgear – for eksempel flere Ferrari-modeller og BMW M5. Så nej, du er ikke mindre mand eller kvinde, hvis du vælger automatgear. Convenience is king.
LÆS OGSÅ: Derfor sælger jeg aldrig min bil
Personligt vil jeg aldrig selv købe en diesel-SUV med manuelt gear. Dieselmotor og automatgear går supergodt i spænd. Jeg vil faktisk sige, at der ikke er nogen biltype i dag, der ikke kan køre godt med automatgear. Dog er mange mikrobiler udstyret med et simpelt automatgear, som skifter meget langsomt og i ryk. Prøv altid bilen grundigt inden du køber – det gælder alle biler.
Mercedes-Benz var i mange år kongen af automatgear, men i de senere år er flere konkurrenter blevet lige så gode.
Audi, Volkswagen, Seat og Skoda er kendt for dobbeltkoblingsgearkasser der også er automatiske – de hedder enten ’DSG’ eller ’S-tronic’ Den type var i en del år førende på effektivitet, men BMW har sammen med producenten ZF de seneste fem år virkelig givet den traditionelle automatgearkasse et løft. Så du må ud og prøve bilen med automatgear, inden du køber ny eller brugt bil.
Lige nu er der over 1.800 biler til salg med DSG på DBA.
Der er ret store forskelle rent teknisk på de forskellige automatgearstyper. De mest gængse er:
Dobbeltkobling Da Volkswagen lancerede sin DSG (Direkt Schalt Getriebe) i 2003 satte den alle de andre automatgearkasser til vægs. Ved hjælp af to koblinger kunne den skifte gear hurtigere end nogen anden gearkasse. Den var økonomisk som en almindelig gearkasse og havde ikke den elastik-fornemmelse, som var standarden i automatgearkasser dengang. Ulempen var og er, at den ikke sætter så glidende i gang, og så skal koblingerne af og til skiftes. Dobbeltkobling-gearkasserne kan have mange navne: PDK, EDC og S-tronic med flere.
LÆS OGSÅ: Tre små biler med store motorer
Traditionel Den traditionelle automatgearkasse fungerer med en momentomformer i stedet for en kobling mellem motor og gearkasse. Der er altid fremdrift i denne type gearkasse, hvorfor igangsætning er mere glidende end i en DSG. Denne type gearkasse virker som regel lidt mere elastik-agtig end DSG, men de nyeste og bedste varianter er både økonomiske og direkte. BMW og Mercedes-Benz er blandt de bedste til denne type gearkasse. Denne type er bedst, hvis du ofte trækker trailer eller campingvogn.
CVT ’Scootergear’ eller ’milliongear’, kalder man denne type for. CVT står for Continuos Variable Transmission. Princippet er at gearing kan ændres trinløst ved hjælp af to remskiver, der ændres i størrelsen. I teorien er dette gear både effektivt og simpelt. Det er det også i praksis, men den menneskelige hjerne opfatter CVT som langsomt, fordi gearingen ændres løbende og ikke i ryk. Desuden vil en CVT ved fuld acceleration sætte omdrejningerne højt op og variere gearingen – det lyder ikke skønt. I de senere år er CVT blevet meget mere udviklet, og især Honda og Subaru har meget vellykkede CVT-gear.
Toyota Hybrid benytter et e-CVT der teknisk ikke er en gearkasse, da den bruger to elmotorer til at styre gearingen – men fornemmelsen er den samme.
BMW 330e 2,0 Touring M-Sport aut. Benzin aut. Automatgear modelår 2022 km 45000 Gråmetal klimaanlæg ABS airbag centrallås startspærre servostyring, 🚙 VI VIL ISÆR FREMHÆVE FØLGENDE: 🔶▸Super flot og v
369.900,00 kr.BMW M6 4,4 Gran Coupé aut. Benzin aut. Automatgear modelår 2015 km 80000 Koks nysynet ABS airbag centrallås startspærre servostyring, BMW M6 COMPETTION 600 HK nu på lager til omgående levering hos SG
899.900,00 kr.BMW M4 3,0 Cabriolet aut. Benzin aut. Automatgear modelår 2015 km 139000 Sort nysynet klimaanlæg ABS centrallås startspærre servostyring, BMW M4 Cabriolet Nu på lager hos SG AutoGroup til omgående lev
649.900,00 kr.BMW 525d 3,0 Steptr. Diesel aut. Automatgear modelår 2008 km 444000 Sort ABS airbag, BEMÆRK DETTE ER EN LCI VI HOLDER ÅBENT EFTER AFTALE - VI ER FLEXIBLE "Sælges for kunde" CVR BMW 525d 3,0 Stept
64.990,00 kr.BMW 320d 2,0 Touring aut. Diesel aut. Automatgear modelår 2016 km 243000 Sort klimaanlæg ABS airbag centrallås startspærre servostyring, 📍 Bilen står i Grenaa, 8500 💰 Markedets stærkeste vilkår på
125.000,00 kr.BMW M5 4,4 aut. Benzin aut. Automatgear modelår 2012 km 93000 nysynet klimaanlæg ABS airbag alarm startspærre servostyring, aut.gear/tiptronic, ratgearskifte, 20" alufælge, fuldaut. klima, 4 zone klim
799.990,00 kr.Lige nu er der 983 BMW til salg med automatgear på DBA.
Skifterobot Det simpleste automatgear er skifterobotten, der for eksempel kendes fra mikrobiler, som VW Up! og Citroën C1. Denne type skifter relativt langsomt, men er økonomisk. Og det fungerer. I princippet er gearkassen som en manuel gearkasse, men kobling og gearskift styres af hydraulik.
Ja, næsten alle i hvert fald. Elmotorer har ikke brug for at skifte gear, da de er effektive og stærke over et langt større omdrejningsspektrum – så de har per definition ikke et gearskifte overhovedet. Sportsvogne har næsten alle automatgear allerede i dag, og næsten alle vil gerne have automatgear i deres kommende bil. Langt de fleste hybridbiler har også automatgear, så ja – væn dig bare til tanken om at slippe koblingen af syne.
I videoen herunder kan du se en helt særlig bil, som Jesper netop nu har til salg på DBA. Videoen er den første af sin slags, hvor Julie Schoen tager ud til nogle af de unikke ting, der er til salg på DBA, for at se nærmere på dem. Du kan finde DBA-annoncen til Jespers bil i artiklen, her, og herunder kan du se, videoen:
Er prisen vigtigere end at bilen har automatgear, så læs vores artikel om biler til under 20.000 kr. Hvis du gør mest op i, om bilen aldrig går i stykker, så er her fire bud på billige biler, der sjældent går i stykker.