Mange af de veteranbiler, du støder på til et veteranbiltræf, har engang været ganske almindelige personbiler. Det betyder også, at en udvalgt skare af de personbiler, du ser på vejene i dag, en dag vil være eftertragtede veteranbiler. Men hvilke? Det forsøger vi at give et bud på her!
Hvordan spotter man en fremtidig klassiker, der har potentiale for at stige i værdi? Det er svært, og forsøget i denne artikel vil som udgangspunkt være spådom og gætværk. Alligevel er der nogle karakteristika, som en fremtidig klassiker og bil med investeringspotentiale skal have.
Bilen skal grundlæggende være særegen – enten i udseende, historie eller teknologisk udvikling. Design og/eller teknologi skal gerne adskille sig fra andre biler i samme klasse og årgang.
Derudover er det klart, at sjældenhed og popularitet også spiller ind. Er det en bil, der kun er produceret i et begrænset antal? Var bilen ekstraordinært eftertragtet eller omtalt, da den blev lanceret? Det er faktorer som disse, der øger mulighederne for, at der er tale om en fremtidig klassiker, som vil stige i værdi.
Det er med andre ord ikke den helt ordinære leverpostejsfarvede familiecontainer, der kommer til at stige i værdi. Det er nichebiler, der kan noget, som ikke alle biler kan. Biler, som på den ene eller anden måde vækker noget i folk.
Vi giver vores bud på biler, der har potentiale for at stige i værdi. Nogle af bilerne er allerede godt på vej til en eftertragtet klassiker-status, mens andre er satsninger, der har en bid vej igen til værdistigning. Er der nogle biler, vi har glemt?
Det, der taler for, at Saab 9000-modeller kan stige i værdi, er historien og den teknologiske særegenhed. Saab som bilmærke er fortid, og kan ikke længere købes fra ny. Selvom modeller som Saab 99 og 900 Turbo allerede er godt på vej til at stige i værdi, halser den store luksusøse Saab 9000 efter på den konto.
Saab 9000 er generelt kendte for at være evighedsmaskiner, og i de hurtigere variationer Aero og Turbo, kan de tilmed følge med moderne biler i acceleration. De var med andre ord hurtige for deres tid. Den tekniske særegnethed ses i kabinen, hvor 9000 bedst kan betegnes som en kørende sofa. De store sæder og instrumenterne der alle vender mød føreren giver associationer til et flycockpit — hvor Saab også startede i tidernes morgen.
På DBA kan de købes for mellem 15.000 og 40.000 kroner i dag. Den på billedet er en vaskeægte Aero-version til salg for 20.000 kroner.
Saab 9000, 2,3 Turbo Aero, Benzin, 1994, km 280000, grøn, klimaanlæg, aircondition, ABS, alarm, 5-dørs, startspærre, service ok, 16" alufælge servostyring, Saab 9000 Aero - 1994 - Grøn Kultklassiker
45.000,00 kr.Saab 9000, 2,0 CDE, Benzin, 1994, km 176000, mørkeblå, træk, aircondition, ABS, airbag, alarm, 4-dørs, centrallås, startspærre, service ok, servostyring, KØB NU DKK.25.000kr Kan leveres Nysynet for h
28.000,00 kr.Saab 9000, 2,0 CST, Benzin, 1998, km 170000, sort, træk, nysynet, aircondition, ABS, 5-dørs, centrallås, startspærre, 15" alufælge servostyring, Jeg sælger min Saab 9000 CST 2.0t, fordi kørselsbehovet
44.800,00 kr.Saab 9000, 2,0 CSE Turbo, Benzin, 1997, km 392000, grønmetal, træk, aircondition, ABS, airbag, alarm, 5-dørs, centrallås, startspærre, service ok, 15" alufælge servostyring, Super fin SAAB 9000 Turbo
17.000,00 kr.Saab 9000, 2,0, Benzin, 1988, km 285000, sølvmetal, 5-dørs, NY PRIS !!!!!! Bil med kult- og veteranstatus sælges. Du har nu mulighed for er erhverve en sjælden og meget velkørende bil, som oser af kv
29.900,00 kr.Lige nu er der 6 Saab 9000 og 8 af den mindre Saab 900 til salg på DBA.
Endnu en tung luksusbil, der virkelig var forud for sin tid! Lexus brugte uanede ressourcer på at udvikle denne flagskibsmodel. Der var efter sigende afsat 60 designere, 1.400 ingeniører i 24 teams, 2.600 teknikere og flere end 200 hjælpearbejdere til at udvikle bilen.
ALT i bilen blev udviklet med fokus på, at den skulle være den mest komfortable personbil nogensinde – og komfortabel, det er den. Lexus brugte så mange ressourcer på udviklingen, at de havde svært ved at få pengene hjem igen, når bilen skulle sælges hos forhandlerne. Den blev derfor noget nær en underskudsforretning. Denne historie og uovertrufne komfort gør, at den snildt kan stige i værdi.
Hvis bilen på billedet er solgt, kan du søge efter andre LS400 her. Når de bliver sat til salg på DBA, er det typisk for mellem 50.000 og 100.000 kroner alt efter stand.
Egentlig er Volvo 240-serien lidt en selvmodsigelse til denne artikel. For den var i sandhed en familiecontainer til Hr. og Fru Danmark i 80’erne. Men det samme var forgængeren Volvo PV544, og den er steget i værdi.
Volvo 240-serien har potentiale til at stige i værdi og blive en fremtidig klassiker grundet sin udseendemæssige særegenhed. Det er en kantet klassiker, der med sit murstens-agtige design hverken er set før eller efter. Anskaffer du dig sådan en i dag, og sørger du for, at den er godt vedligeholdt, kommer den til at dreje hoveder om blot en håndfuld år – og det kan i sig selv være nok til, at den stiger i værdi.
De handles på DBA for omkring 50.000 kroner i god stand, og det er allerede en pæn stigning fra, hvad de kostede for bare et par år siden. Så måske du skal være hurtig. Den på billedet kan du se her, hvis ikke den er solgt.
Volvo 240 2,1 DL Benzin modelår 1983 km 128000 Blåmetal nysynet, lev. nysynet 5 gears, radio, 15" alufælge, står som ny, skal ses !
119.980,00 kr.Volvo 240 2,3 SE Benzin modelår 1992 km 255000 Sølvmetal nysynet centrallås servostyring, 15" alufælge, c.lås, sædevarme, 4x el-ruder, el-spejle m/varme, cd/radio, stofindtræk, airbag, abs, lev. nysyn
64.500,00 kr.Volvo 240, 2,3 GL stc., Benzin, 1993, km 320000, rød, træk, 5-dørs, centrallås, service ok, 14" alufælge, uden afgift servostyring, Velholdt og helt original Volvo 240, 2,3. Meget pænt interiør. Net
55.000,00 kr.Volvo 240, 2,3 GL stc., Benzin, 1992, 5-dørs, Skal synes og have lavet rust så et projekt der er sat nye bærearme og bøsninger i inden den blev afmeldt skal afhentes på trailer da kadan er dårlig
6.500,00 kr.Der er 6 Volvo'er fra 240-serien til salg på DBA lige nu. Forgængeren Volvo PV544 er der kun 4 til salg af.
Ved lanceringen i 1998 tabte folk kæberne over Audi TT. Det var en designdrevet sportsvogn, som kunne købes og køres billigere end en tilsvarende Porsche, og den lignede ikke noget, der før var sat i produktion.
Siden 1998 er der kommet flere nye udgaver af bilen, men denne første generation står stadig som den mest specielle rent udseendemæssigt – om man kan lide den eller ej. Den almindelige coupé er til at komme i nærheden af prismæssigt på DBA og ligger mellem 50.000 og 100.000 kroner, mens den mere sjældne roadster-version allerede er steget pænt i værdi: Den koster nemlig fra 110.000 kroner. Hvis ikke den er solgt, kan du se den på billedet lige her.
Audi TT 1,8 T 225 Coupé quattro Benzin 4x4 4x4 modelår 2003 km 224000 ABS airbag alarm centrallås startspærre servostyring, alu., 18" alufælge, 2 zone klima, alarm, c.lås, fjernb. c.lås, startspærre,
109.900,00 kr.Audi TT, 1,8 T 180 Coupé quattro, Benzin, 4x4, 2000, km 292000, sølvmetal, nysynet, klimaanlæg, aircondition, ABS, airbag, 2-dørs, centrallås, startspærre, 17" alufælge servostyring, Audi TT 1,8 quatt
37.000,00 kr.Audi TT, 1,8 T 225 Coupé quattro, Benzin, 1999, km 192909, blåmetal, nysynet, klimaanlæg, aircondition, ABS, airbag, alarm, 2-dørs, centrallås, startspærre, 16" alufælge, uden afgift servostyring, Aud
30.000,00 kr.Audi TT 1,8 T 180 Coupé Benzin modelår 1999 km 257000 Blåmetal klimaanlæg ABS airbag startspærre servostyring, Xenonlys, nyrenoverede 17" alufælge med nye dæk, fuldaut. klima, fjernb. c.lås, startspær
50.000,00 kr.Audi TT, 1,8 T 225 Coupé quattro, Benzin, 2000, km 282000, sort, klimaanlæg, aircondition, ABS, airbag, alarm, 2-dørs, centrallås, service ok, 17" alufælge servostyring, På grund af ændret kørselsbeho
50.000,00 kr.Audi TT, 1,8 T 225 Coupé quattro, Benzin, 2000, km 203000, sort, 2-dørs, Ingen bytte. Lidt rust I skærmkanter. Ac virker, men er utæt. Lcd skærm på kørecomputer virker ikke optimalt. Kendt audi sydo
50.000,00 kr.Der er 40 Audi TT til salg på DBA lige nu, og 14 af dem fås for under 100.000 kroner.
VW Corrado er i min optik lidt en overset perle. Den skulle overtage for den første generation VW Scirocco, men faldt ned mellem to stole. Den var ikke hurtig nok til at være en lille lommeraket, og den var heller ikke helt stor nok til at kunne bruges som lille familiebil med dens coupé-agtige form og tre døre.
Den blev produceret i lige under 100.000 eksemplarer, og selvom det måske ikke lyder så sjældent igen, skal du huske på, at VW Golf II i samme periode solgte 6,3 millioner eksemplarer. Det er heller ikke hverdagskost, at vi har dem til salg på DBA, og de går for mellem 80.000 kroner og 100.000 kroner. Hvis den på billedet er solgt, kan du søge efter andre VW Corrado her.
Den ligner en cykelhjelm med hjul på. Men enhver, der har siddet bag rattet af en Ford Puma, ved, at den kører langt bedre, end den ser ud. Den lever op til sin sportslige coupé-betegnelse og er med sin pris på DBA omkring 30.000 kroner stadig én af de billigste veje til køreglæde på budget.
Men kun så længe, det varer. Puma blev kun produceret i 133.000 eksemplarer og for at være helt ærlig, er mange af dem i dag rustet væk eller parkeret i et vejtræ. Der bliver med andre ord færre af dem, og når du holder dét op med det underfundige udseende, er der investeringspotentiale, hvis du opretholder en Puma i god stand. Se den på billedet her, eller søg efter andre Ford Puma her.
Den sidste bil med investeringspotentiale giver lidt mere mening, fordi vi har at gøre med en centermotoriseret, baghjulstrukken sportsvogn. Det er ikke hverdagskost og særligt ikke til de 60.000-70.000 kroner, MR2 handles for på DBA i dag.
Den første generation MR2 er sjældent til salg på DBA, og man kan argumentere for, at den allerede er en klassiker. Den er i hvert fald allerede i fuld gang med at stige i værdi. Anden generation stiger endnu ikke på samme måde, men jeg kan ikke se, hvorfor den ikke skulle gøre den første generation kunsten efter og stige i værdi om bare et par år. Bilen på billedet koster 65.000 kroner, og hvis den er solgt, kan du se andre MR2 til salg her.
Lige nu er der 7 Toyota MR2 til salg, ud af i alt 1.579 Toyota'er på DBA.
Betyder nostalgi mere for dig end investeringspotentiale? Så læs med og se 3 nostalgiske bilmodeller, som du med garanti husker. Læs også hvad du skal være opmærksom på, før du køber en veteranbil.
Rækker budgettet ikke til en rigtig bil? Så kan det være, du skal satse på modelbiler i stedet for! De kan nemlig også stige i pris. Se bare her: Vi har snakket med 81-årige Henrik, som har en stor samling Porsche-modelbiler holdende i lejligheden.