Er du klar til at køre en tur ned ad memory lane? Så spænd selen og sæt dig godt til rette i Morten Atzens VW T1 fra 1964, som er til salg på DBA netop nu. For selvom det ikke er nemt at sige farvel til den rubinrøde ræser, er det nødvendigt, for Morten fra Løgstrup har en helt ny drengedrøm, der skal realiseres.
OPDATERING: Mortens bil er 2. september blevet solgt.
For nogle er mig og min Kadet et perfekt match, for andre er drømmen en Volvo B18 210 med to sidespejle og teaktræssæder omme bagi, men for Morten Atzen var det kærlighed ved første blik, da han satte sig bag rattet i sin VW T1.
Vil du overtage Mortens drømmebil? Den er til salg på DBA netop nu, for Morten er klar til at køre ud på et helt nyt eventyr. Hvad det går ud på, kan du læse mere om her.
Som den står der i sommersolen, er det ikke nemt at se, at der er rullet 125.000 kilometer gennem karosseriet på den rubinrøde VW T1 fra 1964. For selvom det på papiret er en ældre dame, spinder benzinmotoren stadig som en killing, og safarivinduerne stråler om kap med fælgene. Den er med andre ord toptunet til at tage familien på tur:
- Jeg købte den i Sverige for to år siden, og den gang var den helt nyrenoveret, så det er en flot bil, fortæller Morten, 40 år, og fortsætter:
Jagten på sommerlandets største is er dog ikke den eneste grund til, at Morten fra Løgstrup købte folkevognsrugbrødet. Passionen for de gamle biler har han altid haft:
- Jeg er jo nok lidt en VW-mand, må jeg sige, og jeg har altid interesseret mig for deres luftkølede biler. Den første købte jeg i 2002, og det er blevet til et par stykker siden, fortæller han.
En luftkølet bil? Hvis ikke du er kender, studser du nok over udtrykket. Så lad os lige indstille GPS’en, så vi kommer på ret kurs igen: Vi må ned i historien, for netop en luftkølet motor er det, der gør VW T1 til en helt særlig bil.
Lige nu kan du på DBA finde flere skønne udgaver af den populære VW T1, men er du kun på udkig efter reservedele, kan du også nøjes med dem.
Den første VW T1 rullede ud af fabriksgaragen i Wolfsburg i 1950, og siden har varevognen været fast inventar på verdens veje. Bilen, der også går under navnet Transporter, var perfekt til små firmaer, som havde brug for en robust bus med god plads.
Kan du gætte, hvad det var, som fik folk til at flokkes om folkevognen? Motoren, og Morten er da heller ikke i tvivl om, at den er grunden til, at bilen stadig er et hit i dag:
- T1 er udstyret med en luftkølet boxermotor bagerst i bilen, og det giver virkelig meget plads. Fordi kabinen er helt i front, kan pladsen ned mod motoren udnyttes optimalt. Fordelen ved den luftkølede motor er desuden, at den er virkelig driftssikker, og den kan klare både høj varme og lave kuldegrader, forklarer Morten.
Det er altså motoren, som sikrer, at Transporten, som er den første varevogn fra Volkswagen, i dag er en ikonisk bil på vejene. Og apropos veje, hvordan ligger bilen egentlig i svingene?
LÆS OGSÅ: 3 surferbiler til dig, der ikke har råd til et folkevognsrugbrød
Ligger en Transporter lunt i svinget, når det gælder køreglæde? Da vi spørger Morten, lyder han ikke som en mand, der forsøger at sælge sin bil:
- Den kører jo som en arm, der sover. Det er en ordentlig rystetur at køre i den, og du får også ondt i røven af sæderne. Man får en på opleveren i den bil, men køreglæde kan man ikke snakke om, griner han højt og skynder sig at tilføje:
- Men sådan er det jo med den her type biler. Det er præmissen, forklarer han.
Til gengæld får man så meget andet for de 280.000 kroner, som bilen er sat til salg for. Der er nemlig både kabine med 2 bænksæder, safarivinduer foran og bagi, popouts bagerst, et lavt kalechestativ og et lad med lister i teaktræ. Larm fra motoren skal du heller ikke frygte, for hele kabinen er lyddæmpet, fortæller den glade sælger:
- T1 er en meget speciel bus, men modellerne er super hyggelige og har en god størrelse. Det er den her kombination af både at være praktisk og hyggelig, som jeg tror, har gjort bilen populær, og så findes den jo i mange variationer, siger Morten.
Det store spørgsmål, som vi endnu mangler at få besvaret, må derfor være: hvorfor sælge så skøn en bil?
Mercedes 230 E, 2,3 aut., Benzin, 1990, km 305000, 4-dørs, Mercedes W124 E230 – 1990 – Veteran næste år! Kilometer: 305.000 km Stand: Bilen kræver en kærlig hånd udvendigt, men er meget velholdt indv
30.000,00 kr.Citroën Xantia, 1,8i SX, Benzin, 1994, km 310000, grønmetal, nysynet, klimaanlæg, ABS, 5-dørs, centrallås, servostyring, Nysynet, komfortabel og velholdt bil med minimal rust i karrosseriet, da det er
30.000,00 kr.VW Corrado, 2,9 VR6, Benzin, 1989, 3-dørs, Hej, jeg har denne Corrado fra 1989 med dansk afgift. Det er en veteranbil, da den har rundet de 35 år. Det er et projekt, der er ved at få lavet det sidste
49.900,00 kr.Porsche 912 1,6 Coupé Benzin modelår 1967 km 90000 Bordeaux, Sjældent udbudt Porsche 912 i helt unik stand og ikke mindst farvesammensætningen, At denne 912 er Belgisk født og har levet hele sit liv i
598.000,00 kr.Mercedes 200/8, 2,0, Benzin, 1975, km 270000, mørkrødmetal, nysynet, 4-dørs, service ok, 14" alufælge servostyring, Tidlig ejer har skiftet motoren til en 250 med automatisk gear rakke 6 bilen kører o
63.000,00 kr.Mitsubishi Galant 1,6 Benzin modelår 1979 km 84000, Første generation af galantmodellen. Eneste Galant model til salg i Danmark! Skal synes. Pæn og velkørende Mitsubishi Galant Sapporo fra 1979 i
58.800,00 kr.Drømmer du om en bil med nostalgi og historie under kølerhjelmen, så er veteranbiler noget for dig. Lige her finder du dem, der koster under 100.000 kroner.
Det er altså ikke på grund af den manglende køreglæde, at Morten har sat sin Transporter til salg på DBA. Det skyldes i stedet et nyt projekt:
- Jeg har jo kastet mig over et nyt projekt, så derfor bliver jeg nødt til at sælge bilen. Jeg har simpelthen ikke tid til at køre i den, og det er synd, for det er en dejlig bil. Først prøvede jeg at sælge den på Facebook, men der var for mange useriøse kommentarer, så derfor indrykkede jeg en annonce på DBA. Her har jeg kun oplevet, at seriøse og interesserede købere har henvendt siger, fortæller Morten.
Er du også nysgerrig på, hvorfor Morten sælger sin veteranbil? Det er ikke altid en let beslutning at sende bilen videre til en ny ejer, og jo mere speciel en bil er, jo sværere bliver afskeden. Det kender Morten alt til. Han havde en drøm om at tage på roadtrip til det store VW-træf på Spa-banen i Belgien før det store farvel, men sådan skulle det ikke gå grundet COVID-19. Heldigvis lægger det ikke en dæmper på Mortens humør, og ved du hvorfor? Der holder allerede en ny bil i garagen:
- Jeg har købt en VW Brasilia, som jeg skal gå og skrue lidt på. Det er en mindre personbil, så den passer bedre til mig, men den skal skilles helt ad først og bygges op fra bunden. Min kone synes, den er virkelig grim, men den har potentiale, griner han også fortsætter:
Den lille Brasilia minder på mange områder om den populære veteranbil Bobbel (T3-variant), som Volkswagen også står bag. Da vi spørger Morten, hvorfor han tror, at veteranbilerne er i så høj kurs i dag, er han faktisk slet ikke i tvivl. Du kan læse hans svar under billedet.
LÆS OGSÅ: Sådan får du trådløst internet i bilen
Det er ikke kun brændstof, der er i tanken på de gamle veteranbiler. De kører også på en solid portion nostalgi og historie og med to veteranbiler i garagen, er Morten heller ikke i tvivl om, hvad der holder dem på vejene:
- Veteranbiler giver jo en særlig opmærksomhed. I dag kan alle lease en Porsche, men de her gamle biler kan noget specielt. De kommer med en historie, som giver dem en særlig værdi, og du får på den måde en bil, som ingen andre har, forklarer han.
- Når man har en veteranbil, er det jo også en hobby, man kan dele med andre. På min vej er vi tre, der har en VW T1, så vi har sådan en slags klub, fortæller Morten.
Hvor længe han skal være med i T1-klubben, vil tiden vise, for lige nu er Morten i dialog med en meget interesseret køber fra Frankrig. Om roadtrippet så alligevel kan realiseres, hvis bilen skal sendes sydpå, vil tiden vise, men én ting er sikkert:
- Jeg har heldigvis fået lov til fortsat at være med i klubben med min Brasilia. Så længe der bare står VW på bilen, går det nok, forsikrer Morten afslutningsvist.
VW New Beetle 1,6 Trendline Benzin modelår 2009 km 292000 Sort træk nysynet ABS airbag alarm centrallås startspærre servostyring, Meget velholdt Bobbel med lang liste over ting der er lavet liste have
48.800,00 kr.VW 1303, 1,3, Benzin, 1972, 2-dørs, Hej alle sammen jeg har den her fine bobbel 1303 med historie helt tilbage til original købspapire har alle dokumenter Det også derfor prisen er som den er . der
34.000,00 kr.VW 1100 1,1 Benzin modelår 1950 km 61000 Bordeaux, Dks flotteste VW Bobbel 1100 nu på lager, ✔️ Total renoveret (fra 1997 til 2014), ✔️ Den legendariske Splitbagrude, ✔️ Samler objekt uden lige - ikk
399.900,00 kr.VW 113, 1,2 De Luxe, Benzin, 1959, km 64999, hvid, 2-dørs, Volkswagen 113 Deluxe 1960 Vw Bobbel 113 Deluxe Årh.1960 Reg dato : 5.2.1960 Originale sorte Plader. Syn : 2030 ! Km.3x.000km Hvid/baige m
64.999,00 kr.VW 1300, 1,3, Benzin, 1973, rød, 2-dørs, VW Bobbel 1300 fra 1973 , Har fået nye bremser hele vejen rundt. Har fået lavet noget rustarbejde men der er selvfølgelig stadig en del overfladerust. Men den
46.500,00 kr.VW 1500, 1,5, Benzin, 1968, km 77000, blå, 2-dørs, Meget fin VW Bobbel 1500 som starter og kører som en drøm. Der blev ikke lavet så mange 1500 modeller og bilen er derfor noget særligt. Den har fået
139.500,00 kr.Den populære Bobbel er en af de mest ikoniske biler på landevejene, og her finder du dem, der koster mindre end 50.000 kroner.
Det er ikke sikkert, du er lige så skarp som Morten til at sætte ordene sammen, så din bil kan sendes ud på nye eventyr i en fart. Vil du vide, hvordan du skruer en annoncetekst sammen, som sælger bilen? Vi sætter speederen i bund og bringer de bedste tips til en god annoncetekst ud til dig her i artiklen, så din bil snart kan køre ind i en ny ejers garage.
Vil du køre ungerne i skole i din egen skolebus? I videoen kan du møde Bo Arleth, der har DBAs dyreste skolebus til salg, og her får du både nostalgi og historie for alle pengene. Hvor mange penge du skal have op af tegnebogen, før hjulene på bussen kan køre rundt med dig som chauffør, afslører Bo også på sin rundvisning mellem sæderne.