Karsten Ree tager dig med tilbage til DBAs første spadestik
Luk

Karsten Ree tager dig med tilbage til DBAs første spadestik

Af DBA Guide / 30. november 2021

Og vidste du, at avisen hed ’Den Blå Avis’, fordi ’gul’ var taget, og ’grim’ først var en komisk idé, han fik for nyligt? Kan du forestille dig, hvor svært det var at få folk til at forstå, at annoncepladsen i Den Blå Avis var gratis? Karsten Ree tager dig i anledningen af, at DBA fylder 40 år, med tilbage til dengang, det hele begyndte – se videoen herover.

Han er milliardær, altid solbrun, iført en safaribluse og klar med en kæk bemærkning. Karsten Ree er noget for sig, og han er også den person, man forbinder med Den Blå Avis.

Men vidste du, at Karsten Ree hverken fik idéen til Den Blå Avis og ej heller grundlagde den? Sidstnævnte gjorde han i hvert fald ikke alene.

I anledningen af, at DBA her til vinter er rundet 40 år, ser Karsten Ree tilbage på sin tid med DBA. Et tilbageblik i DBAs historie set gennem iværksætterens øjne.. og humor. Du kan både læse om historien herunder eller høre rigmanden tegne og fortælle i videoen herover.

Hvis du derimod mere er interesseret i, hvor meget Karsten selv fik brugt DBA, kan du få svar i denne video.

Hvordan begyndte Den Blå Avis? Karsten Ree tager dig med tilbage i denne video. Rejsen begynder i 1968.
’Jeg laver det omvendte. Annoncerne skulle være gratis, og avisen skulle koste noget betydeligt. Det var finansieringsgrundlaget’, fortæller Karsten Ree om den mand, der tog til Canadas Vancouver og grundlagde ’Buy and sell’ og dermed tog det første spadestik til Den Blå Avis. Hele historien kan du se i videoen herover.

DBA blev grundlagt af en – ifølge Karsten Ree - underlig englænder, der var biltyv

Hvis du har troet, det var Karsten Ree, der opfandt Den Blå Avis, så tror du fejl. Ideen til de avistyper, der minder om vores ’Den Blå Avis’, var der mange, der fik lang tid før, Karsten havde noget at gøre med Den Blå Avis. Det første spadestik til Den Blå Avis blev gravet i 1968 i England.

- Det var en underlig englænder, der opfandt Den Blå Avis. Han ernærede sig ved lidt biltyveri og andre sjove ting, fortæller Karsten.

Englænderen hed Mike Abbott, og han fandt på at lave den omvendte model af, hvad man kendte til dengang: Annoncerne skulle være gratis, mens selve avisen skulle koste penge.

Han var en ’Rasmus Modsat’, der synes, aviserne stjal fra folket ved at tage for mange penge for folks annoncer

fortæller Karsten Ree.

Mike Abbott flyttede til Vancouver i Canada og grundlagde i 1971 avisen, der fik navnet ’Buy and sell’.

103.433 samleobjekter er lige nu til salg på DBA, og de dyreste kan du finde, her.
  

’Den Grimme Avis’ kunne man have kaldt den for’

Mike Abbots medarbejder, østtyskeren Gunther Schaldach, tog til Los Angelas og lavede sin egen gratisavis ’The Recycler’.

’The Recycler’ blev opdaget af nogle rejsende, der tog idéen med til Europa. På kort tid skød flere gratisaviser, bygget ud fra samme finansieringsmodel, frem, og en af dem hed ’Gula Tidningen’. Den dækkede Sverige og blev grundlagt 6. februar 1981 af Peter Ahlm.

Peter Ahlms tidligere forlovet var stewardesse og mødte på en af sine ruter racerkøren Jac Nelleman. De to blev kærester, og hun fortalte Jac om Peters gule avis-model. Peter ville lave samme avis - bare i Danmark - og han allierede sig med Karsten.

31. oktober 1981 så Den Blå Avis dagens lys for første gang.

- Den Blå Avis endte med at hedde ’Den Blå Avis’, fordi Sverige havde ’Gula Tidningen’, altså ’Den Gule Avis’, fortæller Karsten, der dog også er klar med et bud på et navn, hvis papiravisen eksisterede i dag:

- ’Den Grimme Avis’ kunne man have kaldt den for, siger han med et stort smil og tilføjer grinende:

- Sådan en rubrikavis er ikke skide spændende at sælge displayannoncer i.

LÆS OGSÅ: Møbler fra de sidste fire årtier

Hvordan begyndte Den Blå Avis? Karsten Ree tager dig med tilbage i denne video. Rejsen begynder i 1968.
Karsten blev partner i Den Blå Avis i 1982. Det var Jac Nelleman, racerkører, der kontantede Karsten med sin idé om at skabe en dansk pendant til Sveriges ’Gula Tidningen’. Sidstnævnte eksisterer ikke i dag
Hvordan begyndte Den Blå Avis? Karsten Ree tager dig med tilbage i denne video. Rejsen begynder i 1968.
Dengang, Den Blå Avis blev etableret, var der ikke et lige så stort samfundsmæssigt fokus på at genbruge, som der er nu. Det kan vi se hjælper på danskernes lyst til at genbruge: I 2016 var det 59 procent af danskerne, der svarede, at de inden for de seneste 12 måneder havde købt eller solgt en eller flere brugte varer. I år er dette tal steget til 77 procent, siger Julie Schoen, redaktør for DBA Guide og DBAs talsperson

Folk skulle opdrages til at forstå, at annoncepladsen var gratis

10.000 aviser blev der trykt af den første Den Blå Avis, og selvom avisen blev populær, var det ikke en let opgave at søsætte virksomheden. Danskernes ’mindset’ skulle ændres på to områder. Først og fremmest lå der en opgave i at få folk til at forstå, at deres gamle, brugte ting kunne have en værdi for andre:

- Der var mange danskere, der ikke havde så meget, og som slet ikke forstod, at det, de havde, sagtens kunne sælges, og så kunne de få det, de ønskede sig, fortæller Karsten.

Den næste opgave var at ”opdrage” folk til, at der ikke var ”skrevet noget med småt”, når man ringede ind for at få sin brugte sofa i avisen:

- Modstanden fra folk var, at de ikke troede, annoncerne var gratis. Folk var, qua det, de havde oplevet gennem livet, vant til, at når de bestilte noget, kom regningen, fortæller Karsten.

Avisen kostede i mange år det dobbelte af de normale aviser. I 1981, hvor den blålige tryksag blev grundlagt, skulle du give 6 kroner og 85 øre i bytte for avisen.

I de første to-tre år af Den Blå Avis’ levetid kunne jeg nærmest ikke sove om natten, og jeg skvatpissede

fortæller Karsten Ree.

Han var urolig for, hvordan avisen klarede sig. Det er da heller ikke den forretningsmæssige strategi, de vågne nætter eller rumlen i maven på grund af risikovillighed, Karsten Ree svarer, da vi spørger ham, hvad der har været sjovest ved at etablere DBA:

- Det var at møde så mange sjove, interessante og positive typer mennesker, som vi fik ind i virksomheden.

LÆS OGSÅ: DBA fylder 40: Mød en genbrugsjager, der har været med på rejsen

Hvordan begyndte Den Blå Avis? Karsten Ree tager dig med tilbage i denne video. Rejsen begynder i 1968.
’Det koster altså ikke noget’, måtte Karsten Ree og kollegerne igen og igen fortælle dem, der ville af med deres brugte ting, og som ville have annoncerne i Den Blå Avis. ’Det var de stakler, der købte bladet, der betalte’, fortæller Karsten om forretningsgrundlaget.
Hvordan begyndte Den Blå Avis? Karsten Ree tager dig med tilbage i denne video. Rejsen begynder i 1968.
Karsten og medarbejderne gjorde meget ud af at markedsføre avisen og derigennem få overbevist folk om, at det var gratis at annoncere i den. ’Vi var ude og markedsføre os selv på Hjallerup Marked, vi lavede stort ståhej på musikfestivalerne i Skanderborg, vi var med på motorbanerne, og vi sponserede sejlbåde – vi var med mange steder’, fortæller Karsten.

Disse danskere tog bedst imod Den Blå Avis

I 2021 er det sønderjyderne, der er ”Danmarksmestre i genbrug”. Her er det nemlig 83 procent, der inden for de seneste 12 måneder har handlet med genbrug. De danskere, der er mindst flittige til at genbruge, er nordsjællænderne med kun 69 procent.

Men i 1984 var det omvendt. I hvert fald var sjællænderne bedre til at bruge Den Blå Avis. Det kunne Karsten Ree konstatere, efter at man 1. oktober delte Den Blå Avis op, så den udkom i to forskellige versioner.:

En i øst med annoncer fra dét område og en i vest med ting til salg hos folk, der boede i Jylland. Før de to udgaver af Den Blå Avis blev en realitet, havde man forsøgt at opdele landets annoncer ved at introducere et ’vest’-tillæg i den eksisterende avis.

- Det begyndte at køre godt for avisen, og det gik endnu bedre på Sjælland, fortæller Karsten Ree, eftersom Øst-udgaven blev mere populær en Vest-udgaven.

LÆS OGSÅ: Læs om danskernes genbrugsvaner i 2021

Hvordan begyndte Den Blå Avis? Karsten Ree tager dig med tilbage i denne video. Rejsen begynder i 1968.
DBA var ifølge Karsten Ree nogle af de første til at bruge computer til at udføre arbejdet med at få indrykket annoncerne i den fysiske avis. ’Vi var nogle af de allerførste i branchen, der lavede sats elektronisk. Vi fik damer til at sidde og banke det (annoncerne, red.) ind på en computer. Det var lige omkring 1980, det hele begyndte’, fortæller han.

Jac og Karsten går hvert til sit

Den Blå Avis gik i 1985 så godt, at Karsten og Jac Nelleman samme år besluttede sig for at etablere en ”søsteravis” i Hamborg. ’Avis’ hed den.

’Avis’ blev Jacs projekt, da han og Karsten i 1988 gik hvert til sit. Karsten beholdt Den Blå Avis frem til 2008, hvor han solgte til eBay.

- DBA er det, jeg i dag er mest stolt af at have lavet, arbejdsmæssigt - samt de både glade og dejlige mennesker, der var i virksomheden, fortæller Karsten Ree.

Der er særligt én medarbejder, som Karsten retter en stor tak mod. Hvem det er, kan du høre og se i videoen, som du finder øverst i denne artikel.

Lige nu er der 88 aviser til salg på DBA i DBAs kategori, ’samleobjekter’.
 

Karsten: Jeg solgte, fordi jeg var mør

Da Karsten i 2008 sælger til eBay, er han trist. Han lægger ikke skjul på, at det var svært at give slip, men samtidig var det nærmest ikke er valg for ham, for han havde ikke meget tilbage at give af:

- Da jeg solgte (til ebay, red.), var det fordi, jeg var mør. Avisen var mit liv og min energi, fortæller Karsten.

Selvom han ikke længere arbejder på DBA, lægger han stadig ”energi” i at følge virksomheden fra sidelinjen med håbet om, at forretningen forsætter:

- Der ligger en stolthed i, at produktet lever videre. Hvis butikken en dag skulle lukke, vil det gøre ondt på mig, fortæller Karsten Ree.

LÆS OGSÅ: De fandt drømmen på DBA

Hvordan begyndte Den Blå Avis? Karsten Ree tager dig med tilbage i denne video. Rejsen begynder i 1968.
’Jeg kan ikke lide det digitale. Jeg er ikke forelsket i det, og derfor er det også vanvittigt, jeg er blevet velhavende på det’, siger Karsten Ree.

Karsten om DBAs fremtidsudsigter

Skal man tro iværksætteren, er der ikke nogen tegn på, at DBA skulle tabe populariteten hos danskerne:

- DBAs fremtidsudsigter kommer an på, hvad der sker, men det er stadig et stærkt brand, så virksomheden har gode muligheder for at blive på taburetten, fortæller Karsten Ree.

DBA vokser og vokser hvert år. Flere og flere annoncer bliver oprettet år for år, og det skyldes måske samfundets stigende fokus på bæredygtighed. Et fokus, som også smitter af på forbrugerne:

- I 1981, da DBA blev grundlagt, var der flere, der genbrugte af nød. Fordi de ikke havde råd til andet. I dag ser vi, at fokus på bæredygtighed er en stigende motivation til at genbruge. I 2021 svarer 43 procent, at de handler brugt for at mindske overforbruget. I 2017 var det kun 18 procent, der svarede det samme, siger Julie Schoen, redaktør for DBA Guide og talsperson for DBA.

I 2020 solgte eBay DBA og søstersiden Bilbasen til norske Schibsted, der blandet andet også har genbrugsportalerne Finn og Blocket.

Året efter, i 2021, har genbrugsportalen kunne fejre 40 år. 40 år med genbrug. 40 år som faciliteter for danskernes genbrugshandler. 40 år, hvor drømme skifter ejer og hænder.

- Det er godt nok en grov sag, at avisen fylder 40, siger Karsten Ree, der uddyber, at han føler sig gammel, når han bliver mindet om, at noget, han startede, runder 40 år.

103.352 annoncer med gamle samleobjekter, kan du netop nu finde i DBAs samleobjekt-kategori.
  

Tidslinje: Den Blå Avis fra 1981-2021

- 1981: Opfindes af racerkøreren Jac Nellemann, som kort efter får Karsten Ree med som kompagnon. Den 31. oktober kommer den første udgave af Den Blå Avis på gaden.

- 1995: Den Blå Avis går online med dba.dk.

- 1995: Dba.dk vinder Det gyldne @ - E-handelsprisen.

- 2007: Avisen går fra betaling til gratis avis.

- 2007: Vinder af Webchamp – Bedste navigation på nettet.

- 2008: Dba.dk bliver gratis.

- 2008: Den Blå Avis sælges til eBay.

- 2010: DBA udkommer som app til iPhone og Android.

- 2014: Den trykte udgave af Den Blå Avis lukker efter 33 succesfulde år, alt imens dba.dk fortsætter med at være en succes.

- 2020: eBay sælger DBA til den norske virksomhed Schibsted.

Læs mere om fremtiden for DBA, her.

Hvordan begyndte Den Blå Avis? Karsten Ree tager dig med tilbage i denne video. Rejsen begynder i 1968.
I dag besøger 2,1 million bruger DBA hver måned, og hver dag er der mere end 30.000 kontakter mellem købere og sælgere

Om DBAs Genbrugsindeks, hvor tallene er fra

Genbrugsindekset er DBAs årlige rapport, hvor vi tager temperaturen på Genbrugsdanmark. I forbindelse med rapporten har DBA gennemført en befolkningsundersøgelse, der afdækker den danske genbrugsøkonomi. Dataen er indsamlet via Epinions Danmarkspanel i perioden 20. januar til 4. februar 2021. Der er i alt gennemført 2.000 online besvarelser blandt danskere i alderen 18-75 år. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, og uddannelse. Derudover suppleres rapporten også med DBAs egne brugerdata.

I skrivende stund er der 14.304 annoncer med mobiltelefoner på DBA. iPhones kan du finde, her.

Karsten Ree har vi her på redaktionen haft snakket med før. Han ville i øvrigt, hvis han læste dette, rette teksten til ’talt med før’. Du kan i denne artikel læse om, hvad kan ikke kunne få solgt, dengang kan holdt garagesalg.

Hvad er det for en ting, Karsten Ree ikke vil give 3,5 kroner for? Og hvordan sparer Karsten blandt andet på vandet? I videoen herunder åbner Karsten dørene til sit hjem og viser rundt i sine genbrugsvaner:


Læs mere om Karstens genbrugsvaner, her.