Kender du det der med at have en pladderromantisk drøm om et automobil, der har et årtier på bagen? Det gør jeg. Og jeg har udlevet drømmen. Flere gange. Her skal det handle om friske bud på nogle ældre biler, som jeg fint kunne se mig selv i.
Når en vogn er holdt original, kan den nemt overstråle nye biler, når det kommer til look'et. Det der med komfort, sikkerhed og benzinøkonomi, vil jeg ikke komme ind på her, for der taber de gamle vogne stort.
Men hvad er det, der batter ved en gammel vogn? For mit vedkommende er det en blanding af nostalgi og design. Og i mit første ”bud”, hænger disse to ting sammen – det drejer sig om en Morris Mascot.
Jeg har haft tre gamle Mascot’er – og to af dem var endda en ganske sjælden sag, da der var tale om pick-up’er. Der var plads til to i kabinen, men en del på ladet, hvilket den min blå udgave beviste en sommer, hvor jeg og nogle venner tog til Hornbæk for at muntre os. Vi indlogerede os i min vens forældres sommerhus i Dronningmølle, og så gik turen ellers til stranden. For at møde nye bekendtskaber. Bilen holdt parkeret et stykke væk, og da vi rendte på nogle rare piger, aftalte vi at hente dem om aftenen. Vi ankom i min madam-blå farvede Mascot Pick-up og lastede lidt drikkevarer om på ladet sammen med pigerne, to gutter og en stuehøjtaler, der var forbundet til bilens radio. Da vi passerede en fartkontrol, som målte i modsat retning, vil jeg gerne understrege, at jeg aldrig har set en stående fartkontrol glo så meget efter en bil, der kørte, hvad den måtte. Jeg er også ganske sikker på, at de efterfølgende ikke har set noget lignende. Og nå ja – festen med pigerne var en stor fornøjelse. Der blev blandt andet natbadet i havet, og dagen efter fandt vi en forladt busteholder, som flot kunne monteres mellem bilens TO antenner. Endnu et flot syn.
Den sidste Mascot jeg havde var noget mere klassisk. Den havde det med at køre noget ujævnt, når frosten meldte sig, og jeg mindes da også, at sideruden roterede 180 grader en gang, jeg skulle rulle ned. Modellen kom til verden længe før jeg blev født, men designet er i min bog gennemført og charmerende. Nostalgien skal ses i de oplevelser, jeg har haft med bilen – og ikke blot set på afstand.
Morris Minor 1,0 1000 Benzin modelår 1956 km 51000 Sort, MEGET SJÆLLEND BIL MED 4 DØRE, Vær kritisk kør britisk, Her er tale om en helt unik BIL, PÅ GAMLE SORTE EMALJE NR PLADER, træk til 700 kg, ori
99.900,00 kr.Morris Minor, 0,8 Series II, Benzin, 1954, km 90000, grå, 2-dørs, Veteranbil. Morris Minor årgang 1954 i virkelig fin stand sælges. Har stået inde i vinterhalvåret.
58.000,00 kr.Morris Mascot, Benzin, 1973, km 70000, sort, 2-dørs, Morris Mascot fra 1973 Sidst synet i 2021 holder syn til 14/7 2029. 1000 ccm motor. Starter og kører men kunne godt bruge en ny ejer, som kan lav
49.999,00 kr.Morris Monaco 2,2 Benzin modelår 1973 km 48000 Mørkrød, Morris Monaco MK III 6 Cyl tværstillet rækkemotor på 2227ccm med 107hk og 172NM. Bilen har siden 2009 været under renovering og afsluttet i 201
69.900,00 kr.Morris Minor 1000 Cabriolet Benzin modelår 1952 km 0, Pæn og regulær Minor 1000 Cabriolet på Danske plader, Leveres frisk Veteran nysynet og holder syn til 2029 . Evt bytte med anden veteranbil
89.900,00 kr.Morris 1000, Benzin, 1970, 2-dørs, En fin mini fra 1980. Den kører udmærk. Men skal dog laves nogle rust undervogn. Se ud ca en hele weekend. Men har jo nogle rust over evt dør, skræm mm. Kan godt se
26.000,00 kr.Bud nummer to rummer faktisk to bud i ét. En BMW 3-serie coupé fra medio firserne og en Mercedes CE fra ultimo 70’erne eller primo 80’erne. Sidstnævnte er for længst blevet en klassiker, og det er da også en af de mere populære modeller, og man ser nemt ”kreative folk” drøne rundt med en ledestjerne på køleren, mens der dyrkes fuldskæg og høres hip-streaming musik over anlægget, som er nyt, men holdt i ”retrodesign”. Et nemt valg? Tjo. Men designet hørmer af en mellemting mellem gullaschbaron og crooner, og komforten skulle ydermere være i top med blandt andet automatgear, airconditionering og soltag.
Mercedes 300 CE 3,0 Coupé aut. Benzin aut. Automatgear modelår 1988 km 239000 centrallås, aut., alu., airc., sædevarme, el-ruder, c.lås, højdejust. forsæder, armlæn, læderrat, læderindtræk
119.900,00 kr.Mercedes 230 CE, 2,3 aut., Benzin, 1991, km 315000, guldmetal, 2-dørs, ABS, Aircon Motor & autogear helt i orden!. Er synet, Holder syn til 25-05-2031.
80.000,00 kr.Mercedes 300 CE, 3,0 Coupé aut., Benzin, aut. 1988, km 300000, koksmetal, træk, ABS, 2-dørs, centrallås, 18" alufælge servostyring, Veteran synet som kun koster ca. 1900kr i vægtafgift.
100.000,00 kr.Mercedes 230 CE, 2,3 Coupé aut., Benzin, aut. 1989, km 228000, gråmetal, ABS, 2-dørs, centrallås, 15" alufælge, uden afgift servostyring, Har denne fine w124 coupe eller c124 om man vil til salg. Den
49.500,00 kr.Mercedes 220 CE, 2,2, Benzin, aut. 1993, km 163000, rødmetal, klimaanlæg, ABS, airbag, 2-dørs, centrallås, 16" alufælge, uden afgift servostyring, Overvejer at sælge min Mercedes 220 coupé 2.2 150 hk,
49.900,00 kr.Mercedes 230 CE, 2,3 Coupé, Benzin, 1980, km 250000, hvid, 2-dørs, 230ce sælges, super stand indevendig. Skal have lavet bremser og rust i bagskærme, motor og kobling fungerer upåklageligt Har holdt
49.999,00 kr.Men hvad med ”bimmeren”? Der blev grinet hånligt af 80’er coupéerne i de sene 90’ere, og det så da også lige lovlig voldsomt ud, når en 320-coupé kom trillende med skørter, alt for store hjul, krakkeleret lædersæder og et eftermonteret Momo-rat og en ditto udstødning størrelse nedløbsrør.
I dag er løjerne anderledes: Kan du finde et originalt eksemplar, som ikke er plastret til med førnævnte skrammel, så har du – efter min mening – et sublimt bud på en youngtimer med kant(er) for alle pengene. Og her kan du faktisk fint ”nøjes” med et manuelt gear.
Der er talrige andre modeller at drømme om. Jeg holder dog her. Måske jeg genoptager tankerne om de ældre firehjulede på et senere tidspunkt…