5 undervurderede designstole

5 undervurderede designstole

6. marts 2022

Ved du, hvilke møbler danskerne helst sætter sig i? Hvis Ikea er det første, der dukker op på lystavlen, må du gætte én gang til – eller læse med videre. Her fortæller Christian Holmsted-Olesen, samlingschef på Designmuseum Danmark, hvilke møbler danskerne holder mest af, og samtidig løfter han sløret for fem undervurderede designstole, du bør holde særligt øje med.

Kan du kende en klassiker, når du ser en? Når det gælder dansk design, er det ikke nødvendigvis kun Arne Jacobsens og Hans J. Wegners møbler, du skal kigge efter, for faktisk får du fuld valuta for pengene, hvis du kaster din kærlighed på designstole fra Jørgen Gammelgaard, Peter Hvidt og Orla Mølgaard-Nielsen.

Vi har sat os godt til rette over for Christian Holmsted-Olesen, udstillings- og samlingschef på Designmuseum Danmark, til en snak om de undervurderede, danske designstole. Så tænd læselampen, synk godt tilbage i lænestolen og tag med på en tur tilbage til dansk møbeldesigns storhedstid på jagt efter de undervurderede klassikere.

Danskernes sætter sig helst i møbler fra…

Det er ikke helt forkert at sige, at danskerne helst indretter sig med ”egne møbler”, for rundt omkring i hjemmene er danske designmøbler fra 1940’erne, 1950’erne og 1960’erne virkelig populære, fortæller Christian Holmsted-Olesen:

- I Danmark er vi vilde med vores egne møbler, og den eneste udlænding vi rigtigt har taget til os, er Charles Eames. Det skyldes nok, at Arne Jacobsen var stærkt inspireret af Eames. Jacobsen begyndte for eksempel at lave ’Myren’, fordi han var begejstret for amerikanerens krydsfinermøbler.

Børge Mogensen, Arne Jacobsen og Hans J. Wegner er nogle af møbelhistoriens største navne, som skabte ikoniske designs i den tid, vi i dag kender som dansk designs guldalder. Og det var et held for Danmark, fortæller eksperten, for det gav os mulighed for at manifestere os på verdenskortet i en tid, der var præget af store udsving:

-  I 1950’erne blev dansk design pludselig meget populært, og det var egentlig et held for Danmark. På den her tid blev snedkerfaget ikke prioriteret i udlandet, men det gjorde det i Danmark, og derfor kunne vi eksportere vores møbler, som havde en meget høj kvalitet, siger Christian Holmsted-Olesen.

Ingen lykke varer dog evigt, og fra slutningen af 1960’erne falder interessen for designmøblerne markant. Først i løbet af 2000’erne bliver de igen fundet frem fra lofterne, støvet af og sat til skue i stuerne:

I dag får en Finn Juhl-sofa et hammerslag på 300.000 kroner eller mere, men i 1980’erne var der ingen, der ville købe den.

Christian Holmsted-Olesen.

Men hvorfor kaster vi så vores kærlighed på disse møbler?

- Der skyller en retrobølge ind over landet i de her år, hvor designmøblerne virkelig oplever en renæssance. Det skyldes nok, at mange af de danske møbelklassikere er redesigns af kinesiske og engelske møbler, som har stået for nogle af møbelkunstens største højdepunkter. Vi ser en tradition i de danske designs, som bygger videre på noget arketypisk, og netop derfor bliver de ved med at være populære, forklarer eksperten.

Og lige her finder vi klassikerens kerne, mener Christian Holmsted-Olesen. Fordi designstolene – både de undervurderede og de ikoniske – er indskrevet i en møbelhistorie, der ikke kan laves om, mister de hverken aktualitet eller værdi. Så lad os nu dykke ned i, hvilke undervurderede designstole, du med fordel kan holde særligt øje med på DBA.

Lige nu kan du på DBA finde et stort udvalg af designstole, og her kan du se dem, der koster under 2.000 kroner.

Stolen, der inspirerede Arne Jacobsen til ’Syver-stol’

Du kender måske allerede Arne Jacobsens ’Syver-stol’, men synes du, den overskrider dit møbelbudget, er Peter Hvidt og Orla Mølgaard-Nielsens ’Portex’ nok mere noget for dig. Det var nemlig den, der inspirerede Jacobsen til netop ’Syver-stol’en, og krydsfinersæderne har derfor samme form på begge stole:

- ’Portex’ er en spændende stol, som ikke mange kender, men man får noget for pengene her. Den er nemlig ikke særligt dyr, og så sidder man godt i den, fortæller Christian Holmsted-Olesen og fortsætter:

- Stolen er designet for Fritz Hansen i 1945, og formålet med den var at eksportere den til Tyskland. Efter 2. Verdenskrig havde landet nemlig brug for møbler – ja, og alt muligt andet for den sags skyld.

Derfor er det heller ikke tilfældigt, at ’Portex’ er et anagram for ’export’, for stolen blev nemlig skabt netop med det formål for øje. I dag produceres stolen ikke længere, så drømmer du om undervurderet, dansk design i stuen, må du en tur ud på brugtmarkedet.

Der er flere modeller af  Arne Jaobsens ’Syver-stol’ til salg på DBA netop nu.

Eleven som (måske) slår sin mester

Ringer der en klokke hos dig, når du hører navnet Jørgen Gammelgaard? Der er ikke mange, der kender møbeldesigneren, der var elev af Poul Kjærholm, men han er bestemt værd at holde øje med, mener Christian Holmsted-Olesen:

- Gammelgaards møbler er meget enkle og godt gennemtænkte. ’Stol nr. 10, Skagen’ er et godt eksempel på, hvad han kunne, og den kan du finde brugt til ikke mere end 200 kroner, forklarer eksperten og fortsætter:

- Jørgen Gammelgaard deler naturligvis rigtig mange fællestræk med Poul Kjærholm både i formsprog og materialevalg, hvor stål og læder bliver brugt meget. Er man på udkig efter et look, der ligner Kjærholms, men som er til at betale, er Gammelgaard derfor en oplagt designer at kigge efter.

Du finder flere af Jørgen Gammelgaards populære designs på DBA.

Denne designer var arkitekternes darling

Poul Kjærholm var arkitekternes darling, fortæller Christian Holmsted-Olesen, og netop derfor vant han aldrig genklang i den brede befolkning på samme måde som kollegaerne Hans J. Wegner og Arne Jacobsen. Imidlertid har Kjærholms designs fået fornyet opmærksomhed i de senere år:

- Loungestolen ’PK22’ er nok den stol, Poul Kjærholm er mest kendt for, og det er interessant, for den minder faktisk meget hans afgangsprojekt ’PK25’ fra Kunsthåndværkerskolen.

- Det, der kendetegner Kjærholms møbler, er et meget minimalistisk og enkelt udtryk, og han er især berømt for at bruge materialer som glas, stål og læder, fortæller Christian Holmsted-Olesen.

Stål og læder er da også præcis de materialer, som ’PK22’ er skabt af, men selvom møbelarkitekten var undervurderet i sin samtid, stiger prisen på hans designs voldsomt lige nu. En original ’PK22’ fra 1956 kan på landets auktioner få hammerslag på over 50.000 kroner, hvilket er en fordobling af de nyproducerede modellers priser, som begynder ved 18.000 kroner.

Du kan finde Paul Kjærholms stol ’PK22’ på DBA lige her.

Denne billige stol blev et designikon

Det kan være svært at tro, at en af dansk designs største ikoner faktisk ikke havde ambitioner om at lave møbelkunst. Tværtimod var det Børge Mogensens mål at skabe møbler til 1950’ernes arbejderklasse, fortæller Christian Holmsted-Olesen:

- Børge Mogensens designs er meget simple i deres formsprog, og det brød arbejderklassen sig ikke om. De ville have polstrede, voluminiøse møbler, der imiterede dem, borgerskabet havde stående i stuen. Derfor blev det journalister, lærere og akademikere, som tog FDB-møblerne, og særligt ’Folkestol J39’ til sig.

- Stolen er lavet i en tid med materialeknaphed og dårlig samfundsøkonomi, og det afspejles naturligvis i designet. Der var et behov for at møblere små lejligheder, og derfor designede Mogensen en minimalistisk stol, som kunne passe ind i de små hjem. Samtidig kunne stolen laves billigt på grund af datidens primitive produktionsmuligheder, forklarer Christian Holmsted-Olesen.

Til trods for, at danskerne i begyndelsen undervurderede ’Folkestols’ styrke, har den gjort comeback i indretningen. I dag produceres stolen af Fredericia Furniture, men de originale modeller dukker også op på DBA, hvor de kan købes for omkring 1.400 kroner stykket.

Du finder en ’Folkestol J39’ på DBA lige her.

Særligt en stol er ikke længere undervurderet

Undervurderet? Det kan man vist ikke kalde Hans J. Wegners ’Y-stol’ i dag. ’CH24’, som den også kaldes, er nemlig den mest solgte træstol hos Carl Hansen & Søn, men faktisk har det ikke altid været sådan:

- ’Y-stol’ fra 1950 solgte ikke særligt godt de første 10 år. Producenten Carl Hansen syntes, den lignede en havestol og var meget skeptisk over at sætte den i produktion. I løbet af sin tid tegnede Wegner omkring 500 stole, men det er uden tvivl ’CH24’, der er den mest kendte, fortæller Christian Holmsted-Olesen afslutningsvist.

Du kan finde Hans J. Wegners ’Y-stol’ i flere farver og træsorter på DBA lige nu.

’Y-stol’ er et godt eksempel på, hvordan de undervurderede designstole pludselig kan tænde en gnist i befolkningen, så de i løbet af kort tid opnår ikonisk status. Vil du indrette dig med dansk design? Det kan være en god idé at begynde indkøbsturen på DBA, hvis du vil omgive dig med lækre designmøbler, for der er virkelig mange penge at spare, hvis du vælger de brugte modeller. Her i artiklen afslører vi, hvordan du kan spare op til 45.000 kroner, når du køber designmøblerne brugte.

Når du nu har investeret i lækre møbler, hvorfor så ikke behandle dem, så de får et langt og lykkeligt liv i din stue? I denne video viser vi dig, hvordan du behandler teakmøbler, så de kan genvinde fortidens glød. Det er nemlig ikke uden betydning, hvordan du vælger at forkæle møblerne, hvis de skal blive ved med at være skønne at se på.