Kæresteparret Malte og Michelle har helt selv bygget en gammel varevogn om til et hus på hjul. Nu udlever de deres drøm på roadtrip i Europa. Læs med og få deres tips og tricks.
Den får dem fra A til B. Faktisk har den fået dem helt fra deres hjemby, Randers, til deres nuværende destination, Spanien. Men den er ikke bare deres transportmiddel. Den er også deres hjem.
27-årige Michelle Hedegård Louring og 27-årige Malte Aurvig Svendsen købte varevognen ‘Anemone’ i begyndelsen af 2021. Siden da har de brugt næsten alle deres vågne timer på at gøre hende køreklar til deres helt store drømmerejse gennem Europa.
Den er de på nu. Men vejen hertil har været lang. Anemone trængte nemlig til noget af en overhaling, før hun både fungerede som parrets hjem, transportmiddel og opbevaringsrum, og det tog også længere tid end forventet at finde den perfekte kassebil.
- Rejsen hertil har været meget hård, men nu har vi en skabelon til, hvordan man gør det. Det er vores hjem nu. Vi er sindssygt stolte, siger Michelle.
Læs med her, hvor kæresteparret tager dig med i en del af processen – helt fra at finde en gammel kassebil til at forvandle den til et ’tiny house’ på hjul.
Dacia Sandero 1,0 TCe 90 Essential Van Benzin modelår 2022 Hvid km 38000 startspærre ABS airbag + moms servostyring, airc., fjernb. c.lås, fartpilot, kørecomputer, startspærre, sædevarme, højdejust. f
79.800,00 kr.Renault, Kangoo, 1,5 dCi 75 Access, Diesel, 2014, hvid, km 232000, aircondition, startspærre, centrallås, træk, ABS, airbag, service ok, ekskl. moms, servostyring, Aircondition, fartpilot, el-ruder, f
43.000,00 kr.Peugeot, Partner, 1,4 Van, Benzin, 2007, blåmetal, km 132000, startspærre, centrallås, træk, ABS, 3-dørs, airbag, service ok, inkl. moms, 340 servostyring, Da jeg har valgt at skifte til personbil, sæ
26.800,00 kr.Dacia Dokker 1,5 dCi 95 Essential Van Diesel modelår 2019 Hvid km 77000 ABS airbag + moms, BILLIG DACIA DOKKER Pæn og god Dacia Dokker. Pålidelig og med meget udstyr. bilen har sædevarme, fartpilot
74.900,00 kr.Dacia Sandero 1,0 TCe 90 Essential Van Benzin modelår 2023 Hvid km 36000 startspærre ABS airbag + moms servostyring, 1 EJERS - AIRCON - FARTPILOT - Højdejusterbart førersæde med armlæn, El-ruder foran
90.000,00 kr.Ssangyong Actyon 2,0 Xdi Freedom Van Diesel modelår 2007 km 123456 startspærre træk ABS airbag servostyring, alu., airc., fjernb. c.lås, startspærre, sædevarme, højdejust. førersæde, el-ruder, el-solt
10.000,00 kr.Lige nu er der 714 annoncer med varevogne på DBA. Her finder du de billigste.
Michelle og Malte havde ikke engang fundet deres kassebil, før de stødte på de første mange bump på vejen. Det blev nemlig hurtigt klart for dem, at det slet ikke er så simpelt at skaffe en varevogn, som det måske lyder. Det var det i hvert fald ikke for dem.
- Vi troede, vi bare kunne købe en varevogn – uanset hvilken farve nummerpladen har, men så fandt vi ud af, at det er ulovligt at indrette en bil på gulplader og også på papegøjeplader, fortæller Michelle.
I den periode var Google, annonceagenten på DBA og ekspertfolk, de ikke kendte, deres bedste venner. Men hver gang, de troede, de havde fundet en løsning, stødte de på et nyt problem.
- Den del var helt klart vores største hovedpine. Det gik meget træet med at finde en bil. Og på et tidspunkt gik jeg også mentalt i stå. Det føltes som at gå et skridt frem og to tilbage, siger Michelle.
Malte og Michelle Googlede sig blandt andet frem til, at du kan omregistrere din varevogn til en personbil eller en autocamper. Der var bare ingen, der kunne fortælle dem, hvad det ville koste. I hvert fald ikke uden betaling. Heller ikke Motorstyrelsens søgemaskine - for den virkede ikke.
Google fortalte dem dog, at de kunne købe en minibus, men at det ville kræve et stort kørekort. Det blev også klart for parret, at der ikke var betalt afgift på alle biler, og at prisen derfor kunne stige gevaldigt.
LÆS OGSÅ: En billig løsning på en autocamper
Parret havde ingen plan B. De ville købe en varevogn, og de ville istandsætte den selv. Det var nemlig det, deres budget på 110.000 kroner til selve bilen rakte til. Efter to års søgen var der endelig gevinst. I begyndelsen af januar tiggede der nemlig en besked fra annonceagenten her på DBA ind hos dem. En mand fra Randers havde en varevogn til salg, som næsten overholdt alle deres kriterier.
- Den er 1,92 meter høj og 3,12 meter lang, hvilket den skulle være, så jeg kunne stå oprejst i den og ligge i den, og så havde den kørt 125.000 kilometer. Men den kostede 73.900 kroner uden omregistrering, og det var dyre, end hvad vi egentlig ville bruge, siger Malte.
Parret kunne dog ikke få bilen ud af hovedet, og derfor besluttede de sig for at slå til. Inden de købte bilen, skulle de dog finde ud af, om den overhovedet kunne blive omregistreret fra at være en varevogn – også kaldet en n1 til at være en personbil – også kaldet m1.
- Det var meget hektisk til sidst. Vi skulle have fat i en typegodkendelse for at bilen kunne synes som personbil, og den fik vi fra Fiat Danmark, så dem ringede vi til. Der var 1-2 ugers ventetid, forklarer Michelle og fortsætter:
- Vi fik hjælp fra en mand, der syner biler i Randers, og han sagde, at der var 99 procent risiko for, at bilen ikke kunne blive til en m1’er, så jeg troede, det var slut. Da vi fik mailen fra Fiat, kunne jeg slet ikke forstå, hvad der stod, så jeg ringede til synsmanden. Og han sagde; ’I er sgu den ene procent’’. Jeg var lige ved at begynde og græde af lettelse. Det var så stort, at vi endelig var i mål, fortæller Michelle.
Da parret endelig havde fundet den kassebil, de drømte om, gik de straks i gang med at forvandle den. De arbejdede om dagen for at tjene penge til rejsen, og om aftenen og i weekenderne arbejdede de på Anemone.
- Vi kunne ikke noget ren håndværksmæssigt, da vi købte Anemone, så vi har haft fat i alle fagfolk. Lige fra tømrer til syerske, som kunne hjælpe mig med, hvordan jeg syede puder. Og så har YouTube og vores familier også hjulpet os med deres ekspertise, fortæller Michelle.
Parret startede ud med at fjerne alt det i varevognen, som de ikke kunne bruge, så gjorde de den grundigt ren, sleb rust væk, malede med lakbeskyttelse og lukkede alle rusthuller.
Herefter isolerede de bilen, lavede huller til landstrøm, monterede solpaneler på taget og trak kabler, inden de færdigisolerede væggene.
Da Anemone var ren og fin, begyndte parret at bygge selve deres hjem op. De har seks kvadratmeter at gøre godt med, og alt skulle måles ned til mindste detalje.
- Vi lagde et gulv på tre millimeter, fordi vi skulle tænke på højden. Så satte vi loft op, byggede overskabe og satte dem op, og så begyndte vi at bygge sengen halvt op, så vi havde mere plads til at bygge køkkenet. Da køkkenet var færdigt, satte vi paneler og sider på sengen og lavede et lille udtræksbord, fortæller Malte.
Herefter gik parret i gang med at bygge køkkenet, som indeholder en lille bordplade, en håndvask, skuffer, gaskomfur og et køleskab. Da køkkenet var på plads, byggede de siddepladser, syede puder, syede gardiner, malede og byggede én kasse til et toilet.
- Vi havde ingen slagplan. Vi tog det hele meget slavisk. og det kom meget naturligt, fortæller Michelle.
LÆS OGSÅ: Gør som Bettina: Kør drømmen om vanlife i møde på DBA
Selvom Malte og Michelle kun har seks kvadratmeter, hvor de både skal have et køkken, en spisestue, et soveværelse og et toilet, valgte de at montere de fleste ting fast i bilen.
- Der er mange, der laver en sofasiddegruppe, hvor de kan spise, og så kan de slå den ned som en seng, eller også bygger de en seng, som de kan klappe op ad væggen, men vi havde ikke lyst til, at det skulle være et projekt, når vi skulle bruge de forskellige ting, forklarer Michelle.
Det er dog ikke ren luksus. Med kun seks kvadratmeter har det nemlig ikke været muligt for parret at lave et særskilt toilet. Det vil tage for meget plads. I stedet har de et flytbart toilet, som er i en kasse, som de kan bruge som skammel, når de ikke skal på toilet.
Parret har stort set selv bygget alt det, der er inde i Anemone, og selvom Michelle er meget perfektionistisk, måtte de hurtigt erkende, at det er en del af charmen, at alt ikke står snorlige, nu hvor de har valgt, at de selv vil bygge alt.
- Det er nærmest blevet vores motto, at alt er skævt herinde – det er noget, vi selv har designet og bygget. Det er ikke perfekt, men det er perfekt til vores standarder. Jeg er så glad for, vi har lært alt det, vi har lært. Vi kan tage viden med videre i livet, og vi har fået så meget glæde ved det hele, fortæller Michelle.
De ting, som parret ikke kunne bygge selv, har de købt brugt. Håndvasken fandt de for 75 kroner. Spejlet er også købt brugt. Det samme gælder nogle ting til fyret. Gardinstængerne fik de fra Michelles mormor. Det eneste, de har købt fra ny, af de ting de ikke selv har bygget, er et gaskomfur.
- Vi ved, hvordan alt virker, for vi har selv haft materialerne i hænderne. Og det er det hele værd. Især, fordi rejsen ikke er slut endnu. Den er jo først lige begyndt, og vi ved, der venter os masser af gode oplevelser i Anemone, siger Michelle.
Malte og Michelle har brugt omkring 100.000 kroner på at forvandle varevognen til et hjem. De brugte som nævnt 35.756 kroner på omregistrering, og selve varevognen kostede 73.900 kroner. De har altså i alt brugt omkring 209.656 kroner på at få det drømmehjem i den drømmebil, de drømte om.
LÆS OGSÅ: Ikon er vendt tilbage: Så anderledes er det spritnye ’Rugbrød’
Et år efter Michelle og Malte overtog Anemone, var de klar til at tage på deres store drømmerejse ud i Europa. I begyndelsen af december 2021 stod Anemone nemlig klar – i hvert fald næsten.
- Der manglede lige en fuge og lidt andre ting, men det var også som om, vi satte farten lidt ned til sidst, fordi vi ubevidst ville udskyde afskeden med vores familie og venner, men nu hvor vi er afsted, er det bare helt fantastisk og meget trygt, fortæller Michelle og fortsætter:
- Vi er virkelig glade for Anemone, og vi klapper hende på kølerhjælmen, når hun har taget en hård tur gennem bjergene og siger; ’Det er godt gået,’ fortæller hun.
På fire måneder har Malte og Michelle kørt ned gennem Tyskland, Frankrig, Nordspanien, Portugal og nu Sydspanien.
- Det er virkelig fantastisk at være afsted. Vi har haft det sådan, at nu skal vi altså videre, når vi har været et sted, men hvad er det overhovedet, vi skal nå? Det er sundt for os, at vi ikke skal nå noget. Det er en livsstil, og vi fortryder det overhovedet ikke. Vi skulle bare tage springet, fortæller Malte.
Parret har sparret en masse penge sammen, så lige nu nyder de friheden og livet på landevejene. På sigt vil de måske gerne arbejde som såkaldte digitale nomader. Det vil betyde, at de via digitale jobs ville kunne leve, som de gør nu, men samtidig tjene penge.
LÆS OGSÅ: 3 surferbiler til dig, der ikke har råd til et folkevognsrugbrød
Det har kostet blod, sved og tårer for Michelle og Malte at skaffe Anemone og gøre hende køreklar, men de har på intet tidspunkt overvejet at kaste håndklædet i ringen. De har heller ikke fortrudt den lange og til tider opslidende rejse, de har været på, før de kunne tage på den rejse, de drømte om.
Og selvom det tog længere tid at blive køreklar, end de havde forventet, vil de til enhver tid anbefale andre at gøre det samme, som de selv har gjort.
- Hvis man mener det, så skal man bare gør det. Det er ikke nemt, men lad ikke bare tanke være tanke. Man bliver nødt til at handle, og så finder man ud af det hele undervejs, fortæller Malte og fortsætter:
- Vi kunne helt sikkert have fundet en bil hurtigere, hvis vi var gået på kompromis med vores mange krav, men i dag er vi så glade for, at vi ventede. Og ventetiden var ikke spildt, for vi sparede en masse penge op til turen, siger Malte.
Parrets allerbedste tip er, at du ikke skal være bange for at spørge andre om hjælp. Også selvom du ikke kender dem, der gemmer på nyttig viden. Det har nemlig flere gange vist sig at være parrets redning, at de greb knoglen og ringede rundt til eksperter for at få svar på deres mange spørgsmål.
Kabe 650, 2004, km 5000, kg totalvægt 1900, sengepladser 5, Kabe 650 super fin nye dæk og fælge ny markise 1 år gammel ac 3 år gammel mover 3 år gammel nye orginale hynder 3 år gammelt brugt 10 gange
60.000,00 kr.Hobby 2022 - Hobby Vantana K 65 ET DE LUXE, 2022, kg egenvægt 3021, kg totalvægt 3500, sengepladser 2, Prisen er lejepris pr. uge i den billigste periode - se alle priser på billedet. Uddrag af lejeb
6.500,00 kr.Renault Grand Espace 3,0 DCI. AUT., 2007, km 212000, kg egenvægt 2095, kg totalvægt 2665, sengepladser 2, Super fin minivan, Bilen har kørt 212.000 km. Der medfølger minikøkken som kan monteres bagi m
49.900,00 kr.Søger kommissionsbiler!, 2007, Vores salgsafdeling søger autocampere til vores kunder. Om det er vans, helintegreret, delintegreret eller alkove? - Alt kan bruges! Tj-Camper i Hedensted og Camper Base
25.000,00 kr.Søger kommissionsbiler!, 2007, Vores salgsafdeling søger autocampere til vores kunder. Om det er vans, helintegreret, delintegreret eller alkove? - Alt kan bruges! Tj-Camper i Hedensted og Camper Base
25.000,00 kr.TEC Rotec, 2006, km 102.000, kg egenvægt 2725, kg totalvægt 3400, sengepladser 4, Super flot og velholdt autocamper,TEC camper bygget på Fiat Dukato 2,3 JDT 110 HK, kørt 102.000 km. Fartpilot, Nyt par
1,00 kr.Hvis du drømmer om det frie liv på landevejene, men ikke har lyst at bygge dit rullende hjem op selv, så kan du i stedet investere i en autocamper. Lige nu er der over 1.000 autocampere på DBA, som venter på at få en nye ejer.
I den her artikel har vi samlet otte råd til dig, der er på jagt efter en brugt autocamper.
Hvis du drømmer om at leve et simpelt liv og bo på få kvadratmeter, ligesom Malte og Michelle gør, vil videoen herunder helt sikkert fange din interesse. DBA Guide har nemlig været på besøg hos Noa Skovdal og hans kone, som i 2021 havde deres bæredygtige og totalrenoverede cirkusvogn til salg her på DBA. Du kan læse om deres smukke, tidligere hjem i artiklen her.