Glem alt om at skaffe sig en ubåd. Bilen her kan køre under vandet. I hvert fald præsenterede den netop dét, da en bil, nærmest magen til Karls, medvirkede i James Bond-filmen ’The Spy Who Loved me’ fra 1977. Bilen er en lillesøster-model til den, Karl har til salg. Karls model kører både hurtigere, men ja; du må desværre acceptere den kendsgerning, at du med Karls vogn får dig en bil, som ”kun” kan køre over vandet.
Opdatering: Siden denne artikel er blevet skrevet, er bilen blevet solgt
Vil du kunne køre fra James Bond? Overhale blærerøven himself i en bil, han nærmest selv har kørt i? Så skal du slå til nu. Karl har nemlig sat sin sportsvogn af en Lotus Esprit V8 2003 til salg på DBA.
En bil, der i sine tidligere dage medvirkede i James Bond-filmen, The Spy Who Loved Me fra 1977. Dengang drønede James Bond i form af Roger Moore rundt i en hvid model af en Lotus Esprit, 2. generation. Modellen hed S2, men den model, Karl fra København nu er villig til at skille sig af med, er en V8 fra 2003. Blandt andet betyder det, at motoren er meget større.
I videoen herover forkæler vi dine ører, når vi tænder for bilen og lader køretøjet brumme for fulde gardiner. I artiklen her kan du derimod blive klog på, hvad det er ved Lotus, som fanger Karls opmærksom i sådan en grad, at han har ejet hele otte styks af dem. Du får også svar på, hvilken bil der er 52-årige Karls ultimative drømmebil at eje en dag.
’Nobody does it better’ sang Carly Simon I 1977, da James Bond-filmen ‘The Spy Who Loved Me’ udkom I landets biografer. Men det er altså ren og skær løgn. For Karls bil ’does it better’. Her får du nemlig et køretøj, der er en del nyere – 19 år gammel – men vigtigst af alt har en 3,5 liters V8-motor. Det slår Roger Moores S2-models 2 liters-motor.
- Bilen er også særlig, fordi den er udstyret med en Lotus-motor. De fleste biler produceret af Lotus indeholder motorer fra andre bilfabrikanter. Men lige netop denne model fik en Lotus-motor, fortæller Karl.
Han er også leveringsdygtig i et skøn på, hvor mange motorer der er tilbage på verdensplan:
- 2.200 biler er udstyret med en Lotus-motor, og i dag vil jeg skyde på, at halvdelen af disse er røget til USA. Mange er blevet pillet ved, hvilket gør, at de nemt kan få problemer. Man skal ikke skrue for mange ikke-originale dele på sådan en motor, mener Karl.
Motoren på hans bil er holdt helt originalt og fejler intet. Se selv i videoen, som du finder øverst i artiklen.
Drone, FPV dele, Har nogle ting som bare fylder, hvis nogen kan bruge noget af det: Frsky R9 modul med 2 modtager: 250kr Lumenier AXII 2 antenna Kit RHCP (ny): 200kr Inav Mateksys F411 Kit til fpv f
50,00 kr.Modelbil, 1966 Lotus Elan Coupe S3, skala 1:18, 1966 Lotus Elan Coupe S3 1:18 Meget sjælden Fremstår ny og ubrugt i org. kasse. Scala: 1/18 Producent: SunStar Se også mine andre modelbiler tilsal
495,00 kr.Model Cars, Corgi, Klik på den røde "gå til varen" knap, for at købe eller byde på denne vare. Den samlede pris vil blive vist inden du afgiver dit bud. Om Catawiki Catawiki er en hollandsk-baseret
298,00 kr.Modelbil, GORGI TOYS LOTUS-CLIMAX FORMULA 1, skala 1:43, METAL MODEL BIL - MADE IN GREAT BRITAIN. I MEGET, MEGET FIN STAND SAMLER OBJEKT SÆLGES
225,00 kr.Racerbil, Scalextric Lotus F1, skala 1/32, Brugt god stand Køber betaler fragt
300,00 kr.Racerbane, Scalextric C3479A, skala 1/32, Scalextric C3479A Limited Edition "Legends" Lotus 72E & Tyrrell 003. Emerson Fittipaldi og Jackie Stewart. Limited Edition på 3.000 stk. Æsken/bilerne har i
1.100,00 kr.Karl er glad for Lotus. Faktisk otte gange så glad, som du er for din bil. Det fristes man i hvert fald til at konkludere, for Karl har i alt ejet hele otte Lotus-modeller.
Han er generelt glad for biler, der oprindeligt er engelsk-ejet. Både fordi han selv har engelsk ophav, men mest af alt fordi, han synes, der er noget særligt charmerende over engelske biler.
- Mærker som Porsche er mere kendt blandt danskerne, og jeg kan egentlig godt lide at have en bil, der mest er kendt blandt kendere, fortæller Karl, der dog ofte får blikke, når han kører i sin bil. En bil, der kun findes dén model af i Danmark.
- For en del år siden havde Lamborghini-forhandleren på Rentemestervej nøjagtig den samme bil til salg som min. Endda samme farve. Jeg var nede og snakke med dem, men bilen blev solgt til Schweiz, fortæller Karl, om den ene ”tvilling”, som hans bil måtte have haft i Danmark.
- Man ser aldrig mere end 10 styks til salg ad gangen. Det er sjældent, denne Lotus-model kommer til salg, og det sker stort set aldrig i Danmark, tilføjer Karl.
Karls V8’er er importeret fra Tyskland. Her kørte den rundt tæt på den Schweiziske grænse, og den var solgt af Bernd Feistle Sportswagen. Det er den tidligere ejer, der har sat lidt forskellige emblemer på bilen, som blandt andet tæller et emblem med bogstaverne: ’B F’.
- Foruden at stå for Bernd Feistle, står ’B F’ også for ’Blackforest Lotus’. Bilen kommer nemlig nede fra området ’Black Forest’, fortæller Karl.
Bilen er yderst velholdt og holdt i originale detaljer. Karl har som det eneste udskiftet udstødningen/katalysator med en sportsudstødning, men den originale udstødning får man med i handlen.
- Jeg vil gerne have, at bilen står så oprindelig som muligt.
Modelbil, AUTOART FORD SHELBY COBRA, skala 1:18, FORD SHELBY COBRA CONCEPT, fin lille sportsvogn.Er med æske, Autoart kvalitet .
650,00 kr.Modelbil, Fiat Dino, Norev, skala 1:43, Fiat Dino var en sportsvogn produceret af Fiat i perioden fra 1966 til 1973. Dino navnet refererer til motoren, en 2,0 liters V6er fra Ferrari. Modellen blev p
150,00 kr.Modelbil, Venturi 400GT, skala 1:18, Super flot og detaljeret 1:18 model af den ekstremt sjældne franske sportsvogn Venturi 400 GT. Der er kun lavet 999 nummererede eksemplar af dette håndsamlede saml
1.295,00 kr.Modelbil, Matchbox Sportsvogn, Sportsvogn Dogde Charger Flot stand ingen æske Sælger alle mine biler fra da jeg var dreng. Stammer hovedsagelig fra starten af 1970.
50,00 kr.Modelbil, Matchbox Sportsvogn, Sportsvogn Wildcat Dragster Flot stand ingen æske Sælger alle mine biler fra da jeg var dreng. Stammer hovedsagelig fra starten af 1970.
80,00 kr.Modelbil, Matchbox Sportsvogn, Sportsvogn Monteverdi Hai Flot stand ingen æske Sælger alle mine biler fra da jeg var dreng. Stammer hovedsagelig fra starten af 1970.
100,00 kr.120 kilometer i timen. Så hurtigt må du køre på nogle motorveje, og 50 kilometer i timen inde i byen. Karls sportsvogne har mere fart over feltet end hvad, de danske fartgrænser dikterer, og derfor har han nu forelsket sig i banekørsel.
- Jeg begyndte på banekørsel sidste år. Classic Car-race i København. Hvis jeg skal have det sjovt, skal det være på en bane, hvor jeg gerne må køre hurtigt, fortæller Karl.
Han har allerede en banebil i sin varetægt, og derfor vil han nu af med sin Lotus. Men Lotussen og Karl har også dannet par i fem år, så det er ifølge Karls statistik virkelig på tide at få skilt sig af med bilen:
- Jeg plejer at køre i mine biler i to til tre år, og så skal jeg videre. Den her bil er den, jeg har ejet i længst tid. Ja, det kan man godt se som et kvalitetsstempel, griner han.
Har du en ting til salg på DBA, som er hel unik, eller som har en hel unik historie, og vil du stå frem og fortælle om den i vores video-koncept 'Unikt på DBA'. Så skriv til os på Julie.schoen(snabel-A)schibsted.com. Så kan det være, det er dig, vi kontakter til den næste 'Unikt på DBA'-video.
Det var en voksene friværdi i lejligheden, der gjorde, at Karl kastede sig ud i at få sig en klassisk bil. Som 30-årig købte han sig en MGC, og næste bileventyr blev dannet med hjælp fra en Triumph TR8.
- Jeg ville prøve noget nyt. Så da jeg fik muligheden for at købe en Lotus Turbo Esprit, slog jeg til.
Lotus-bil nummer to blev en Lotus Turbo Esprit High Compression. Siden har Karl blandt andet ejet en Lotus Europa og en Lotus Omega. Om sidstnævnte siger han:
- Omegaen var en vanvittig bil. På engelsk siger man, at den var ’a monster of a car’. Den havde 380 heste og kunne køre 300 kilometer i timen. Det var en sedan-model, fortæller Karl.
Hans Lotus Europa var så lav, at man nærmest, ifølge Karl, kunne ligge ned i den. Den var udstyret med en Reanult crossflow-motor, som var blevet tunet af et svensk Racingfirma, Berg Racing. Det gjorde den ifølge Karl lynhurtig med sine 180 heste.
- Jeg elsker gamle biler. Jeg vil helst have nogle lidt ældre, fordi de bare er fedest.
Volvo 245, 2,3 stc., Benzin, 1985, km 249000, blåmetal, træk, 5-dørs, st. car., service ok, servostyring, Sælger eller bytter denne her meget ekstrem sjælden volvo fra 1985 er uden rust i undervognen
25.000,00 kr.Ford 5-Window 5,7 Coupé aut. Benzin aut. Automatgear modelår 1936 km 5000, Ford 5W Coupe / Hot Rod fra 1935 Motor 5,7 V8 (4Boltet) Gear TH350 (forstærket) Bilen er nysynet - bilen er køretestet i D
395.000,00 kr.Opel Ascona, 1,9, Benzin, 1974, km 62500, 2-dørs, Opel Ascona A 2.0 bygget hos den tyske motorsport tuner Risse motorsport. 2.0L med 2 x 45mm solex, bananmanifold, elektronisk tænding, elektronisk b
50.000,00 kr.Ford Escort 2,0 Benzin modelår 1970 km 0 Hvid, Afgift betalt til Ford Escort 2,0 BDG i danmark men monteret med Ford RS 2000 Motor lavet hos Bruno Hansen 206 HK ,9x13 Braid split fælge med slicks.6
375.000,00 kr.VW 1500 S, 1,5, Benzin, 1964, km 162000, sort, nysynet, 2-dørs, Klassisk VW 1964 Notchback 1500S - Tidløs veteranbil til salg! Beskrivelse: Overvejer at sælge min VW 1964 Notchback 1500S. Klassisk og
149.000,00 kr.Rolls-Royce Corniche 6,7 Convertible aut. Benzin aut. Automatgear modelår 1970 km 125000 Sølvmetal service ok partial, AirCondition, Automatgear, Elektriske sideruder, Elektriske komfortsæder. Rolls R
495.000,00 kr.Karl håber at få 800.000 kroner for sin sportsvogn. Men selvom det lyder af meget, fortæller Karl, at du nærmest sparer 200.000 kroner i forhold til, hvis du selv skulle købe den og importere til Danmark:
- Hvis du skal ud og betale moderne afgift på sådan en her bil, ville den ligge på 1.000.000-1.100.000 kroner, fortæller Karl.
Hvis du ikke har 800.000 kroner, kan du også nøjes med at betale mindre – så længe du dog har en MK1 Ford Escort Rs 1600, Rs 2000 eller mk2 Rs 2000 at bytte med. Den bil drømmer Karl nemlig om at eje som sin næste.
- Men min ultimative drømmebil er dog en Ferrari 388 GTO. Den har altid haft min interesse. Men sådan en kommer man jo ikke i nærheden af i dag. Det er umuligt. Den koster omkring 12-15 millioner kroner.