Værd at vide, når du vil købe en racercykel

Værd at vide, når du vil købe en racercykel

29. august 2018

Vi kender dem fra Tour De France, Giro D’italia og de andre løb i landevejscykling. Mange drømmer om at springe på cyklen, køre ud i naturen og mærke vinden og farten. Men racercykler er også ofte dyre. Her kommer en guide til, hvad du skal vide, når du køber den brugt.

Den er karakteristisk med sine tynde hjul, det lave gedebukkestyr og sit aerodynamiske stel. Racercyklen er en fascinerende størrelse, og den er da også mestendels lavet til én ting: At køre hurtigst muligt på almindelige landeveje. Det tiltaler naturligvis mange, og ikke kun er det sundt og god motion - det er tilmed sjovt.

På DBA er der lige nu 1.700 racercykler til salg, og de ligger i mange forskellige prisklasser. Du behøver ikke det nyeste og mest smarte cykeludstyr for at komme godt i gang med landevejs-cykling. Du kan sagtens finde en god, brugt cykel, når blot du har lavet lidt forarbejde forinden, fortæller Racercykelekspert hos Cyklistforbundet, Jakob Devantier, der selv arbejder med - og cykler på - racercykler til dagligt.

- De fleste spørger, hvilken cykel de skal købe, og hvor mange penge de koster? Men det afhænger helt af, hvad din ambition og dit budget er, fortæller Jakob Devantier, der til dagligt arbejder i Cyklistforbundets cykelbutik 1905, der ligger på Rømersgade i København. Her er især ekspertise og ordentligt vejledning i højsædet.

Lige nu er der 1.700 annoncer med racercykler til salg til DBA.

600 af dem ligger til en pris på under 2.000 kroner, mens der også er 600 til salg i prisklassen 2.000 – 5.000 kroner, og endelig er der 500 til salg i kategorien med cykler til en pris på over 5.000 kroner, hvoraf de 200 racercykler ligger i kategorien 8.000 – 15.000 kroner.

Mærket siger stort set intet om prisen

Jakob Devantier ser ikke noget problem i, at du køber en racercykel brugt. Dét, der er væsentligt, fortæller han, er, at du har lavet lidt research inden, at du ved, hvad du vil med din cykel, og at du først og fremmest forventningsafstemmer. Du kan ikke bare regne med et enkelt mærke eller brand, du er nødt til at læse lidt op på lektien først:

- Der findes rigtig mange mærker. Over 100 forskellige på DBA. Og der bliver hele tiden lavet nye. Og prisspændet kan også være stort. Så bare fordi, der står eksempelvis ’Trek’ på cyklen, som de fleste ved, er bygget til at give en kvalitetsoplevelse, når du cykler, så kan Trek-cyklerne ligge ret forskelligt prismæssigt. For de fleste mærker producerer cykler i flere niveauer, fortæller han.

LÆS OGSÅ: Nu kan OL Guld-cykelrytterens racercykel blive din  

Billig racercykel – her kan du læse, hvor billigt du kan købe en racercykel ved at kigge på DBA og vi guider dig til, hvad du skal vide, når du køber den brugt. Læs med her på DBA Guide
Husk at tjekke, om der er slør i kuglelejerne i hjulene og i krankboksen, når du køber brugt racercykel, siger eksperten. Hvis der er slør, så har cyklen typisk været kørt hårdt. Herover kan du læse, hvordan du tjekker, om der er slør i kranboksen

Tjek dette – det afslører nemlig, om cyklen har været kørt hårdt

En anden ting, som Jakob Devantier anbefaler, at man er opmærksom på, er, om hjulene er lige. Og om der er slør i kuglelejerne:

- Tjek, om der er slør i kuglelejerne i hjulene og i krankboksen. Det er den, der holder pedalarmene og sikrer, at de kan give sig fra side til side. Det kan være dyrt at få lavet.

Det er vigtigt at tjekke, om der er slør i kranboksen, for det afslører, om cyklen har været kørt hårdt. Det vil du helst undgå.

Lige nu er der 93 annoncer med ’Trek’-racercykler til salg på DBA, og dette brand er ofte kendt som særlig god kvalitet, men vær alligevel opmærksom på såvel nypris som stand, påpeger racercykelekspert Jakob Devantier.

Hvilket racercykel-stel er bedst?

En anden ting, som det er vigtigt at gøre op med sig selv, inden man køber, er, hvilket type stel, man ønsker. Hvor et aluminiumsstel typisk vil give dig mere stabilitet end et carbon-stel - og et aluminiumsstel er også nemmere at reparere på, hvis du vælter - så har carbon-stel gerne en lavere vægt og en anelse bedre komfort og beskyttelse mod stød og bump fra vejen.

Et kulfiber, eller carbonstel, som det også kaldes, er som regel lettere, men her kan det også være sværere at overse eventuelle revner. Tjek altid efter revner, hvis du køber brugt. Dde kan i værste fald være skyld i, at cyklen kan knække

forklarer Jakob Devantier.

De fleste racercykler til salg på brugtmarkedet i dag er produceret i stål, aluminium og kulfiber. Meget få racercykler i dag er dog lavet af stål, mens det i gamle dage var mest anvendt.  

- Derfor kan aluminium ofte være lidt billigere, fordi mange i dag foretrækker kulfiber, siger Jakob Devantier.

LÆS OGSÅ: 
10 ting du skal vide, når du køber en brugt el-cykel

Billig racercykel – her kan du læse, hvor billigt du kan købe en racercykel ved at kigge på DBA og vi guider dig til, hvad du skal vide, når du køber den brugt. Læs med her på DBA Guide
Der er flere ting, du skal være opmærksom på, når du køber en brugt racercykel. Du skal både tjekke størrelsen, beslutte dig for en model og et materiale og tjekke gear samt styr

Hellere en lidt for lille cykel end en, der er for stor

Det næste, du skal kigge på, er dig selv: Hvordan er din kropsbygning? Har du lange eller korte ben? Har du kort eller lang krop?

Nogle stel-fabrikater er korte i rammen, mens andre er lange. Højden på kronrøret er forskellig fra mærke til mærke, men har stor betydning for, hvordan du sidder på cyklen. Begge dele kan dog til en vis grad udlignes og forbedres med længden og hældningsgraden på frempinden.

- Du skal kunne stå over cyklen, uden at man rammer den med mellemgulvet. Der skal lige være et par centimeters plads. Derudover er en hovedregel, at det er nemmere at få en lidt for lille cykel til at passe, end én, der er for stor, forklarer Jakob Devantier.

Lige nu er der 361 annoncer med carbon-racercykler på DBA. Et carbonstel er som regel lettere, men her kan det også være sværere at overse eventuelle revner, fortæller Jakob Devantier.

Hellere en lidt for lille cykel end en, der er for stor

Det næste, du skal kigge på, er dig selv: Hvordan er din kropsbygning? Har du lange eller korte ben? Har du kort eller lang krop?

Nogle stel-fabrikater er korte i rammen, mens andre er lange. Højden på kronrøret er forskellig fra mærke til mærke, men har stor betydning for, hvordan du sidder på cyklen. Begge dele kan dog til en vis grad udlignes og forbedres med længden og hældningsgraden på frempinden.

Du skal kunne stå over cyklen, uden at man rammer den med mellemgulvet. Der skal lige være et par centimeters plads. Derudover er en hovedregel, at det er nemmere at få en lidt for lille cykel til at passe, end én, der er for stor

forklarer Jakob Devantier.
Billig racercykel – her kan du læse, hvor billigt du kan købe en racercykel ved at kigge på DBA og vi guider dig til, hvad du skal vide, når du køber den brugt. Læs med her på DBA Guide
Beslut dig for, hvor mange features cyklen skal have. Hvor mange gear og hvilket type styr. Hvis du er nybegynder er det måske bedst med et såkaldt kompakt kranksæt

Valg af gear til cyklen

Du skal også kigge lidt på gear. Det hele afhænger igen meget af dit behov og den kørestil, du ønsker - for hvad der fungerer bedst for den ene, er ikke altid optimalt for den anden.

- Langt de fleste motionsryttere er bedst tjent med et kompakt kranksæt. Det betyder, at de forreste tandhjul er lidt mindre, fortæller Jakob Devantier. Her har klingerne foran for eksempel 50 og 34 tænder i stedet for det normale kranksæt, som har 53 og 39 tænder. Det gør det lettere at finde det gear, der passer, når du skal passere stigninger. Og det sikrer, at du kan køre med passende høj-kadence i forskellige slags terræn.

SE OGSÅ: Video: Sådan bliver denne gamle børnecykel så god som ny

Billig racercykel – her kan du læse, hvor billigt du kan købe en racercykel ved at kigge på DBA og vi guider dig til, hvad du skal vide, når du køber den brugt. Læs med her på DBA Guide
Hovedreglen på et racerstyr er, at det skal være nogenlunde proportionelt med dine skuldre. Prøv eventuelt at tage en tur på cyklen til at begynde med, så du ved, om det matcher din kropsbygning

Det du selv kan tilkøbe

Du kan sagtens købe en brugt cykel med gear, eller med eksempelvis hjul, der skal justeres eller eventuelt laves. Men der er ingen nemme løsninger, hvis man spørger Jakob Devantier:

- De fleste gear kan repareres, men jo mere avanceret, de er, jo dyrere bliver det også. Det er jo også billigere at få skiftet bremseklods på en folkevogn end på en Ferrari, ikke?

Racercykel-hjul til salg på DBA:

Lige nu er der 41 annoncer med cykelhjul til racercykler på DBA. Så hvis du er lidt ferm på fingrene selv, kan du også tilkøbe nyere dæk eller skifte ud, så de matcher dine behov bedre.

Styret på din racer

Racercykler har normalt gedebukke-styr. Hvis du har armene fremme, er det en triatlon-cykel.

- Hovedregelen er, at det skal være nogenlunde i proportioner med dine skuldre. Omkring 44 centimeter.

Tag eventuelt cyklen forbi en fagmand, hvis du er i tvivl, forklarer Jakob Devantier. Mange er til at begynde med glade for en såkaldt flatbar racer – en racercykel med et smalt MTB-cykelstyr. Det giver nemlig en mere afslappet siddeposition uden at gå på kompromis med fordelene på en racercykel. Bremserne er også nemmere at betjene, hvilket giver øget sikkerhed for mange begyndere.

Det klassiske gedebukke-styr giver en mere foroverbøjet og aerodynamisk siddeposition. Det er en mere korrekt ergonomisk armstilling, når du skal stå op ad bakkerne. Man kan dog også fint løse det ved at sætte såkaldte bar-ends på flatbar-styret.

LÆS OGSÅ: 5 ting du skal vide, når du køber en brugt cykel

Billig racercykel – her kan du læse, hvor billigt du kan købe en racercykel ved at kigge på DBA og vi guider dig til, hvad du skal vide, når du køber den brugt. Læs med her på DBA Guide
Husk, at der følger en masse udstyr med, når du skal i gang med at køre racercykel. Cykeltøj, cykelsko og en hjelm for eksempel

Du kan ikke nøjes med cyklen

En racercykel gør det dog ikke alene. Hvis du skal ud og mærke suset på landevejen og gerne vil kunne gå normalt igen dagen efter, så er det også vigtigt, at du har det rette udstyr. Du skal slet og ret også selv ekviperes lidt.

Så hvis du kigger efter en brugt racercykel, så skal du nok også kigge efter cykeltøj, cykelhjelm og cykelsko. Det kan også være, at du skal kigge efter lidt mere udvidet udstyr, eksempelvis gode solbriller, et sportsur eller en cykelcomputer.

Lige nu er der 145 annoncer med cykelcomputere på DBA. De kan hjælpe dig med at optimere din cykling.

96 af annoncerne indeholder ting, som ligger til en pris på under 400 kroner, så her kan være mange penge at spare. Cykelcomputere kommer i mange prisklasser, men køber du brugt, behøver det ikke tage bunden ud af økonomien.

Her er Jakobs vigtigste råd

Jakob Devantier anbefaler desuden, at du prøver cyklen, inden du køber, hvis du har mulighed for det. Aftal med sælger, at du får lov at køre en lille tur på den, så du kan prøve den ”in action”.

- Personligt ville jeg ikke købe en cykel, hvis jeg ikke havde prøvet den først. Ny som gammel. Og så er det alfa omega at forventningsafstemme med sælgeren. Du kan ikke forvente en spritny racercykel i tip top stand, hvis du maksimum vil give 2.000 kroner.

LÆS OGSÅ: De 10 vildeste både til salg på DBA nu  

Billig racercykel – her kan du læse, hvor billigt du kan købe en racercykel ved at kigge på DBA og vi guider dig til, hvad du skal vide, når du køber den brugt. Læs med her på DBA Guide
Når først udstyret er i orden, og du har besluttet dig for, hvad dit budget til racercykelen er, så er det bare med at komme af sted! Og du kan med fordel købe hele baduljen brugt

Dette er først og fremmest vigtigt

Der er især én ting, som Jakob Devantier mener, du er nødt til at indse, hvis du vil købe din racercykel brugt:

- Hvis man vil gøre en god handel, er man nødt til at sætte sig ind i tingene først. Du skal vide, hvad dit budget er, og hvad du forventer. Men med lidt forarbejde, så skal man nok komme langt.

Lige nu er der 440 annoncer med cykelsko til salg på DBA. Priserne ligger i gennemsnit på 400 kroner, når du køber brugt, hvor de typisk fra ny koster fra 1.000 kroner og opefter. Så her kan du godt spare en god del.

Er du generelt til specielle cykler, så skulle du læse med her. 57 kilometer i timen, så hurtigt kan Torbens cykel køre alene ved pedalkraft, og den er sat til salg på DBA. Og så har den bremselys som en bil. Læs mere her. 

Og har du egentlig overvejet, hvad sådan et besøg på DBA kan udmønte sig i? Andet end køb af brugte varer og måske lidt penge på lommen? I en ny undersøgelse svarer hver 20., at de er blevet venner eller kærester med en eller flere via DBA. Det samme skete for Debora, der i dag har sin kæreste takket være DBA.