Januar vs sofakartoflen

Januar vs sofakartoflen

7. januar 2016

5 slanketips - som alle kan overskue

Januar versus sofakartoflen. Vi kender det godt, de fleste af os. Det nye år indgyder til afgrundsdybe refleksioner over egne indsatser eller mangel på samme i det forgangne år, vi tvinges til at overveje, hvad vi gerne vil opnå på den lange bane og vi indrømmer – måske – i et svagt øjeblik, at man desværre ikke får strammere maveskind af at indtage mængder af slik og chokolade hver aften. Liggende. Foran tv’et.

Jeg er ikke decideret motionsforskrækket. Men nok heller ikke dét, man ville kalde entusiastisk. Jeg har selverkendelse nok til at vide, at nogle tiltag må igangsættes, men omvendt ikke rygrad eller vilje nok til, at jeg gider træne til et maraton. Eller et halvt.

Selvfølgelig handler den slags også om, hvad vi putter i munden. Men når man som jeg, ikke har tænkt sig at gå på kompromis med flødeskumskager, Ben & Jerry og god rødvin, må man måske også erkende, at man i det mindste burde inkorporere lidt forskellige fifs i hverdagen, der får blodomløbet bare lidt i omdrejninger. Det har jeg derfor gjort.

Og jeg kan altså godt overskue nedenstående. Faktisk er der et par af punkterne, som jeg rigtig gerne vil stræbe imod.


1. Tag trappen - og cyklen

Det er så såre simpelt. Men ikke desto mindre sandt. For hver gang, du overvejer en elevator, så overvej i stedet trappen. Og selvom det er pivkoldt, regner og hele verden synes at gå i hi, så overvej din cykel frem for bussen. Jeg er rigtig god til det sidste. Friheden frem for offentlig transports utilregnelige ankomsttider huer mig bedre. Men det med trappen skal jeg arbejde lidt på. En skridttæller er her en rigtig god og overkommelig investering. Det har hjulpet mig til at få et bedre overblik over, hvilke dage, jeg måske skal sætte lidt ekstra ind.

Hvor meget går du egentligt?


2. Løb en kort morgen (eller aften) tur

Jeg skal være den første til at indrømme det: vinterhalvåret sætter viljestyrken på en alvorlig prøve. Og jeg kender ALLE undskyldningerne! Men det gode ved løb er, at det faktisk ikke behøver være hæsblæsende tempo eller monsterlange distancer for at gøre godt. De helt små ture har også ret. Og det svære er at komme af sted. Når først du lukker hoveddøren og sætter den ene fod foran den anden, er det faktisk ikke spor slemt. Det kan ligefrem være befriende. Som arbejdshest og småbørnsmor er det næsten det eneste ’helle’ til at have fri med egne tanker. Gode løbesko og en løbejakke er naturligvis vigtigt, men når man blot starter ud i det små, behøver man ikke kaste store summer efter det


3. Skift sodavand ud med danskvand

Hvis man som jeg er helt pjattet med det herligt boblende vand fuld af diverse smagsvarianter, så kan danskvand altså udgøre en værdig konkurrent. Et godt og prisbesparende fif herfra er en Sodastream maskine. Nej, det er ikke bare et fjollet levn fra 80erne. Det er faktisk smart. Og både sundere og billigere end sodavand. Vi er rigtig glade for vores herhjemme.


4. Vintersport og ski 

Den sjoveste motion om vinteren er dog ubetinget en skiferie med familien eller gode venner. Eller at tage ud og kælke med mindsten, hvis der er sne herhjemme og finanserne ikke holder til ski i alperne. Skiferie er naturligvis en dyr form for motion, men også klart den sjoveste. Og selvom skiudstyr ofte er dyrt, er det muligt at spare lidt her også ved at købe brugt. Vi skal desværre ikke selv af sted i år, men hvis/når der falder sne, er jeg den første, der klikker en kælk hjem!


5. Den kontroversielle - køb dit eget løbebånd

Jeg rystede selv opgivende og hånligt på hovedet første gang, nogen præsenterede mig for denne ide. Men man har jo lov at blive klogere hen af vejen, ikke?

Overvejer faktisk seriøst at investere i et løbebånd. Som i MIT EGET. Det lyder måske dumt. Men når man nu rent faktisk har pladsen. Og derved kunne undgå kulden og besværet til og fra træningscentret. Jeg kender to, der har det. Og selvom jeg tænkte, det lød rablende skørt til at begynde med, er jeg ærlig talt lidt misundelig på dem nu. Det er nemlig især vind og vejr, afstand til træningscenter, flad cykel, fællesbad og fæl svedlugt fra fremmede, som er mine yndede undskyldninger for ikke at komme af sted.

Det er helt sikkert en større udskrivning i øjeblikket, men jeg kan da se, de findes på DBA i mange prislejer. Og et års medlemskab (eller mere, host – så taler vi ikke mere om det) UDEN at møde op, er på sin vis en langt ringere deal. Både for mig og min pengepung.


For mig handler det om, at finde nogle måder, hvorpå jeg kan få indlemmet motion på en nogenlunde naturlig måde i en travl hverdag som småbørnsfamilie med for få timer i døgnet. Jeg synes måske, det er at forlange for meget, at sige at motion altid skal være sjovt, men det skal dælme da heller ikke være ubehageligt eller afskrækkende. Så kommer man jo aldrig i gang!