Genbrugsindekset

2020

Genbrugsindekset

Knap 8 ud af 10 danskere har handlet brugt inden for de seneste 12 måneder. Dermed ligger genbrugshandlen på samme rekordhøje niveau som sidste år.
Det viser dette års Genbrugsindeks, som for femte år i træk tager pulsen på danskernes genbrugsøkonomi og -vaner.
Men kigger man på aldersfordelingen, er der én bestemt gruppe, som har taget et kvantespring.

37 pct. flere unge handler brugt
På bare to år er antallet af unge, der handler brugt, steget med 37 pct.
88 pct. af de 18-30-årige har nemlig handlet brugt inden for de seneste 12 måneder og er en kraftig stigning sammenlignet med 2018, hvor tallet var 64 pct.
Samtidig betyder det også, at de unge udgør den største aldersgruppe, der handler brugt, i modsætning til 2018, hvor der var flest 46-60-årige, der handlede brugt.

9 ud af 10 børnefamilier handler brugtGode genbrugsfund har længe været populært blandt børnefamilier, men i år ser vi også et stort spring i andelen af forældre, der handler brugt, når børnene skal have nyt. Hele 88 pct. af børnefamilier har handlet brugt inden for de seneste 12 måneder, hvilket er en stigning på 10 procentpoint sammenlignet med sidste år.

Hensyn til miljøet får flere danskere til at genbruge
Selvom hovedparten af danskerne køber brugt for at spare penge, så spiller miljøet en afgørende rolle for stadig flere danskere. Kigger man på de fem mest udbredte årsager til, hvorfor danskerne køber brugt, handler tre af dem om bæredygtighed og hensyn til miljøet. 41 pct. af danskerne svarer, at de køber brugt for at mindske overforbrug. Dette er en stigning på hele 16 procentpoint siden 2018. Samtidig svarer 35 pct., at de køber brugt for at gøre noget godt for miljøet mod 21 pct. i 2018.  Læs mere om, hvad der driver danskerne til at handle brugt, og meget andet i dette års Genbrugsindeks.God læselyst!

KØBT ELLER SOLGT?

8 ud af 10

danskere har enten købt eller solgt brugt inden for de seneste 12 måneder. (77% i 2019)

69
%
har købt

2019: 70%
2018: 61%
2017: 56%

47
%
har solgt

2019: 45%
2018: 32%
2017: 32%

35% køber brugt for at gøre noget godt for miljøet

Så mange penge køber og sælger vi brugt for

De danske genbrugere har i gennemsnit

købt for 4.891 kr.

inden for de senest 12 måneder

De danske genbrugere har i gennemsnit

solgt for 5.049 kr.

inden for de senest 12 måneder

Flest genbrugskøb
foregår på DBA

34,1% af alle danskere har købt en brugt vare via dba inden for de seneste 12 måneder.

De mest populære genbrugsvarer

Oversigten viser andelen af danskere, der har købt eller solgt en vare i de pågældende kategorier inden for de seneste 12 måneder.

Fjernsyn

51% Til boligen

(fx møbler, lamper og tæpper)

Kjole

40% Tøj og accessories

(fx tøj, sko og smykker)

Bog

27% Hobby

(fx bøger, LP'er og musikinstrumenter)

Mobil

30% Elektronik

(fx spilkonsoller,
mobiler og computere)

Bamse

27% til børn

(fx legetøj, børnetøj
og børneudstyr)

Bil

19% transport

(fx biler, cykler
og knallerter)

Mobil

16% have & udeliv

(fx havemøbler,
udendørs legeredskaber
og havemaskiner)

Bamse

12% byg

(fx værktøj og
byggematerialer)

Bil

10% sport

(fx sportsudstyr og
motionsmaskiner)

41%

af danskerne køber brugt for at mindske overforbruget

2019: 35%

2018: 25%

33%

af danskerne sælger brugte ting videre for miljøets skyld

2019: 33%

2018: 22%

31%

af danskerne køber brugt for at gøre noget godt for miljøet

2019: 31%
2018: 21%

73%

tror ikke kloden kan holde til vores nuværende forbrugsniveau

Kvinder: 79%
Mænd: 67%

69%

gør noget for at begrænse deres forbrug

18-35 år: 59%
36-55 år: 71%
56+ år: 75%

67%

mener, at der generelt set er et problem med overforbrug i Danmark

18-35 år: 62%
36-55 år: 71%
56+ år: 67%

62%

danskere er bekymrede for fremtiden i forhold til menneskeskabte klimaforandringer

Kvinder: 69%
Mænd: 56%

48%

danskere mener, at gode genbrugsvaner spiller en vigtig rolle i forhold til at skabe et bæredygtigt samfund

Kvinder: 56% 
Mænd: 40%

Her handler vi brugt

Et fjernsyn
70
%

af danskerne har på et tidspunkt handlet brugt online. (80% i 2019)

Person med venner rundt om sig
67
%

67% af danskerne har på et tidspunkt handlet brugt via venner og bekendte. (81% i 2019)

En gaveæske
60
%

af danskerne har på et tidspunkt handlet brugt et fysisk sted. (70% i 2019)

Online markedsplads

58
%
39
%

Sociale medier

48
%
33
%

Genbrugs-/vintagebutik

70
%
14
%

Loppemarked

58
%
19
%

Venner og bekendte

57
%
31
%

Genbrugstyper

Går man et par spadestik dybere og kigger nærmere på, hvilke motivationer og barrierer der kendetegner danskernes genbrugsadfærd, kan man inddele danskerne i fem genbrugstyper:

18
%
DEN ENGAGEREDE GENBRUGER

Du er vild med at gå på opdagelse efter ting til garderoben eller hjemmet, og er ikke bleg for at sælge dine værdigen- stande videre, hvis de bliver umoderne eller ikke længere passer ind i dit hjem. Derfor er det helt normalt for digat have en eller flere ting til salg på en secondhand-side, som du holder øje med et par gange om dagen. Din udpræ- gede hang til genbrugsskatte skyldes blandt andet, at du nægter at bidrage til et over- forbrug. Derfor kan det også ske, at du en gang imellem påtaler, hvis dine venner ikke sorterer deres affald. Det er nemlig spild af ressourcer.

22
%
DEN TILBAGE­ HOLDENDE GENBRUGER

Du har i og for sig intet imod at købe eller sælge brugte ting. Det sker bare ikke særlig tit. Hvis du skal af med en reol eller en gammel seng, så giver du den væk til din nabo eller et yngre familiemedlem. Og hvis ingen vil have den, så smider den til stor- skrald som sidste udvej. Det giver dig ikke for alvor dårlig samvittighed, fordi du ellers synes, at du lever bæredygtigt. Genbrug er bare ikke lige din ting.

20
%
DEN KLIMA­ BEVIDSTE GENBRUGER

Vi skal redde klimaet. Det er ønsket hos den klima- bevidste genbruger, der næsten udelukkende køber og sælger brugte ting for at passe på kloden. Derfor køber du stort set alting på secondhand-sider. Hvor andre genbrugere holder sig til at købe teknologi eller designermøbler, så har du det helt fint med at købe og sælge tøj til ungerne, samt sælge og købe gode krimier til ferien. Det er faktisk kun fantasien, der sætter græn- ser for, hvad du køber og sælger af genbrugsvarer.

12
%
DEN PENGE­ FOKUSEREDE GENBRUGER

For den pengefokuseredegenbruger handler køb og salg af genbrugsvarer først og fremmest om penge. Det er fint, at du kan hjælpe kli- maet i en grønnere retning – men det er ikke drivkraf- ten, når du sætter noget til salg. Derudover køber du sjældent brugte ting, fordi du ikke for alvor er vild med tanken om at gå i tøj, som andre har gået i, eller sidde i møbler, som andre har siddet i. Du vil faktisk helst bare have nye ting, som du ved, at kun du har brugt.

28
%
DEN PRIS­ BEVIDSTE GENBRUGER

For den prisbevidste genbruger handler genbrug først og fremmest om at få noget mere for pengene. Du har måske længe kigget på en designerstol, som du ikke har haft råd til – og pludselig kan du købe den brugt til halv pris. Du hopper på og får det i dine øjne det hele til den halve pris. Så gør det ikke noget, at der er en ridse på det ene ben, og at læderet er lidt mørt. Nu er stolen nemlig din. Genbrugsprodukter har gennem tiden givet dig flere ting til hjemmet eller garde- roben, som du ellers aldrig havde haft råd til – og det er du ret stolt af og glad for.

Genbrugsindekset

2020
Download

Om indekset

Data er indsamlet via Epinions Danmarkspanel i perioden 4. til 16. marts. 2020. Der er i alt gennemført 2.583 online besvarelser blandt danskere i alderen 18-75 år. Data er indsamlet således at der er minimum 500 respondenter i hver region.

Når der præsenteres resultater om hele befolkningen er det vægtet på plads, således at hver region fylder det den skal i forhold til fordelingen i den danske befolkning. Derudover suppleres rapporten også med DBA’s egne brugerdata.  

Radius

Radius har i tæt samarbejde med DBA udarbejdet spørgerammen til befolkningsundersøgelsen og gennemført den statistiske analyse af resultaterne. Derudover har Radius produceret Genbrugsindekset.