Unikt på DBA: Gammel bil med moderne løsninger
Luk

Unikt på DBA: Gammel bil med moderne løsninger

Af Kristoffer og Julie / 23. oktober 2020

Blandt cirka 1.000 biler blev Claus’ udvalgt som publikums valg af den flotteste bil til et biltræf. Det er faktisk sket mange gange. Claus har nemlig en bil, som der ikke findes mange af i Danmark – måske egentlig kun Claus’. Hvorend han kører til træf henne, vinder bilen priser, men nu er det slut: Claus giver vinderchancerne videre til en ny ejer af hans seværdige bil. Hør bilen brumme i videoen herover.

De har charme, sjældenhed og lækker lyd. Veteranbiler er der bare noget særligt over, men ofte betaler man prisen i form af ringe komfort og måske dårlig køreevne. Men ikke i Claus Møller Andersens bil.

Han har skabt den perfekte kombination af chamerende veteran, der møder nutidens lækre løsninger.

55-årige Claus’ veteranbil kører nemlig rundt med aircondition, elektriske sideruder, et bagagerum, der kan åbnes elektrisk og en motor, der er større end en nutid gennemsnitsmotor på nye biler. Og så er Claus’ sorte seværdighed ikke en hvilken som helst veteranbil. Det er nemlig en Ford 1937 Coupé. Dem findes der ganske få af i Danmark. En bil, Claus selv har hentet hjem fra USA, og som har fået en ordentlig omgang i Claus’ Holstebro-garage.

Nu skal den videre til en anden garage, for Claus har sat den til salg på DBA.

I videoen herover inviterer vi dig med ud og køre i den ældre slæde, og i artiklen herunder kan du få svar på, hvilke bil- og motorcykelmodeller Claus har på sit lange ”motor-CV”.

Ford veteranbil til salg på DBA. Se videoen her på DBA Guide.
Bilens karosserimodel er fra 1937, men da det er en ’hot rod’, er den bygget af en række nyere dele også

’Jeg kommer aldrig til at eje en bil, der er lige så fed. Det er nu, mit bilejerskab topper’

Det er ånsvagt at eje 100 kvadratmeter garage uden at have noget at sætte ind i den. Men heldigvis er der intet ekko i Claus’ gargage. Her står flere motorkøretøjer, blandt andet Ford 1937 Coupén.

Claus ejer en så stor garage, fordi han har biler og motorcykler på hjernen. Sådan er ”han født” – eller nærmere, det er han født ind i. Morfaren drev sin tid en Suzuki-forhandler fra selvsamme garage af, og sådan kom Claus i en tidlig alder til at interessere sig for motorlyd og benzin.

I alt har cirka 30 biler og 30 motorcykler haft Claus som ejer, så han er en mand, der ved, hvilke biler der kører godt, og hvilke han skal ræse udenom på markedet. Derfor kender Claus også en perle, når han ser den, og hans Ford 1937 Coupé, er bestemt en usleben diamant i Claus’ lange CV af motorkøretøjer:

Forden er den fedeste bil, jeg har ejet. Jeg kommer nok aldrig til at eje en bil, der er lige så fed. Det er nu, mit bilejerskab topper

fortæller han.

Og kurven er altså ved at gå nedad, for Claus har vi mødt i forbindelse med, at han har sat vogntøjet til salg på DBA.

Klik her og find veteranbiler på DBA.
  

En bil, der er kælet for

I sig selv var bilen, hvis karassorimodel er fra 1937, spetakulær. Alene formen sjal Claus’ opmærksomhed, da han for 6 år siden surfede på et udenlandsk site over private biler til salg.

- Jeg blev med det samme interesseret i bilen på grund af dens unikke fason, design og mange fede detaljer, fortæller Claus.

Heldigt for Claus var hans ven i nærheden på ferie ”over there”, og han kunne derfor tage over og inspicere bilen. Vennen vendte tommelfingeren opad, og næste skridt i processen blev derfor, at Claus måtte drage til Amerika for at tage den endelige beslutning og i sidste ende få sørget for at fragte bilen hjem til Holstebro.

At Claus blev den nye ejer, betød ikke kun en lang rejse for Ford’en målt i kilometer, det resulterede også i en lang rejse i form af forskønnelse og ”foryngelse”. Claus og vennen har givet bilen så meget ”botox”, at man på ingen måder kan mærke, at den er blevet skabt helt tilbage i 1937.

- Da jeg overtog bilen, havde den blandt andet aftageligt tag og eletriske roder, fortæller Claus.

Sammen med sin motorkyndige ven gik de igang med at finde ud af, hvad der skulle til, for at få bilen godkendt i Danmark. Efterfølgende er den blevet godkendt af trafikstyrelsen og Dansk Teknologisk Institut.

- Vi har blandt andet lavet ændringer af bremser og bærende komponenter i bilen, fortæller Claus.

I alt tog det 12 måneder, før bilen stod færdig og klar til kørsel.

LÆS OGSÅ: Var det noget med en lyserød veteranbil fra 1978?

Ford veteranbil til salg på DBA. Se videoen her på DBA Guide.
Claus fortæller, at bilens bredde og længde – dens facon i det hele taget – gør den svær at køre. Claus har da også selv gjort lidt skade på bilen ved at have kørt forkert i den. Skaderne har han siden rettet op på

Bilen, der vinder alt, hvad den kommer i nærheden af

Claus har ikke fået brugt bilen nok. Det mener han selv. 2.000 kilometer har han og den sorte bimmer nydt sammen, og det har primært været på ekskursioner til diverse biltræf. Træf, som nærmest hver gang har resultatet i, at Holstebro-beboeren kommer hjem med en pokal til reolen og et klap på skulderen rigere.

I alt har jeg vundet cirka 10 priser med bilen. Jeg er nok mest stolt over prisen ’Peoples Choise Award”, som ”vi” vandt i 2019. Her var bilen oppe mod cirka 1.000 andre biler, og publikum kunne stemme på, hvilken bil de fandt flottest

fortæller Claus.

Bilen har også vundet priser i blandt andet ’Best pre fiftys car’og  ’Most outstanding’. Den sorte veteran er ikke kun så særlig, at den hiver den ene anerkendelse hjem efter den anden, dens ydre finder også kreativiten frem i Claus’ venner.

- Jeg har en ven, der er fotograf, og som spurgte, om han ikke måtte skyde nogle billeder med min bil i garagen. Det måtte han da gerne, og han tog nogle damer med, som kunne gøre bilen selskab på billederne, fortæller Claus, der har fået billederne i form af en kalender. En kalender, der også indeholder billeder af nogle af Claus’ daværende motorcykler.

Claus’ sorte slæde har ikke kun medvirket på ét fotoshoot. Det er faktisk sket hele to gange.

- Jeg er glad for billederne, da de foreviger minderne om min bil. Især nu, hvor jeg skal af med den.

1.934 Ford-biler er lige nu til salg på DBA. 185 af dem koster mindre end 15.000 kroner.

Ford veteranbil til salg på DBA. Se videoen her på DBA Guide.
Benzindækslet på Forden er placeret inde i bilens bagagerum for at give dyttens udvendige stil et ”rent look”

Derfor sælger Claus ikke bilen

Man sægler ikke en vindende travhest – jo kun, hvis den brækker bennet eller må se sig slået af alderen. Men Claus’ bil har fået ”sprøjtet så meget botox ind i sig”, at bilen kører, som var den kommet ud fra fabrikken i går. Så hvad kan være årsagen til, at Claus nu er parat til at videregive sin ”guldfugl”?

- Jeg har ikke den tid til bilen, som den fortjener, forklarer Claus, hvis familie på det seneste kræver mere af hans tilstedeværelse.

Claus sælger ikke kun sin bil, men også flere af sine veteran-motorcykler. Det skal alt sammen give ham mere luft til andre beskæftigelser i hverdagen.

Jeg håber, at køberen er en, der selv kan lide at rode med biler. Den her bil står jo i fin stand, og som sådan skal der ikke gøres noget ved den. Men sådan er det jo kun lige nu. Biler, der på den måde er sat sammen af ældre dele, skal jo konstant vedligeholdes, så jeg håber, det er en veteranglad-køber, der ender med bilen

fortæller Claus.
Ford veteranbil til salg på DBA. Se videoen her på DBA Guide.
Bilens døre åbner omvendt af, hvad vi er vant til i normale biler. Ifølge Claus er det af hensyn til datidens store kjoler. De er nemmere at få ud af en bil, hvis døre åbner omvendt af, hvad bildøre gør i dag

Skal vi filme dig og din ting/historie næste gang?

Har du en ting til salg på DBA, som er hel unik, eller som har en hel unik historie, og vil du stå frem og fortælle om den i vores video-koncept 'Unikt på DBA'. Så skriv til os på dbaguide@ebay.com. Så kan det være, det er dig, vi kontakter til den næste 'Unikt på DBA'-video.
Ford veteranbil til salg på DBA. Se videoen her på DBA Guide.
Fordens brede trinbræt er nok dem, som Claus har haft mest travlt med at holde fri for jord og mudder. For her har fædre en tendens til at placere deres sønner, når de vil have taget billeder af bilen og deres dreng til de biltræf, Claus har deltaget i

Til bilnørderne: Claus’ tidligere motorcykler

Køber du bilen af Claus, køber du samtidig en vogn, der har været i gode hænder. Claus har som sagt et hjerte, der banker for biler, og sådan har det været i generationer. Derfor fik Claus allerede som 12-årlig sin første motorcykel, og året efter fik han sin første knallert.

- Som lille kørte min kammerat og jeg hver eftermiddag på motorcykel og knallert. Tiderne var en anden dengang, for da var der ingen, der sagde noget til lyden fra udstødningsrøret. I dag, bare man larmer det mindste, er der klager. Folk er godt nok blevet mindre tollerante.

Motorcykelpassionen voksede i takt med alderen, og på et tidspunkt var Claus oppe på at have hele 13 motorcyler på én gang.

- Det blev for meget, og derfor begyndte jeg at tynde lidt ud i motorcyklerne, fortæller han.

I dag har Claus 4 motorcykler. De tre af dem er veteran-Suzuki’er fra 1971-1972, mens den sidste er en BMW, model ’R 11 100S’. Sidstnævnte er den, Claus bruger mest, og den har han købt med henblik på at køre til franske Nice på. Men på grund af Corona har det formål endnu ikke kunne blive forløst. Motorcyklen har dog været udenfor Danmarks grænser, eftersom Claus har en ven i Sverige, han sommetider aflægger et visit hos.

Og det sker på BMW’en. Det er ellers ikke den, Claus mener har mest charme:

- Jeg ejer hele tre Suzuki’er, fordi der er en masse nostalgi forbundet med dem, eftersom min morfar handlede med Suzuki’er, fortæller Claus.

LÆS OGSÅ: 3 bilmodeller, vi alle husker

Ford veteranbil til salg på DBA. Se videoen her på DBA Guide.
Claus elsker veteranbiler - og ikke kun biler - også veteranmotorcykler. ’Jeg elsker alt i veteran. Så længe damen bare ikke er en veteranmodel’, siger han og griner

Suzukien, der genopstod fra de døde

Det er lykkedes Claus at skaffe nøjagtig den Suzuki-motorcykel, som engang stod i vinduet i morfarens biks. Historien var, at Claus egentlig skulle hjem til én for at se på en anden motorcykel, han muligvis ville købe. Men motorcyklen var alligevel ikke lige dét, Claus ledte efter, og sælger forslog, at Claus i stedet tog et kig på de andre motorcykler, sælger ejede og havde til salg.

Her faldt Claus over den Candy Bright-røde Suzuki T 500, som stod i mængden. På nøgleringen til motorcyklen kunne Claus se, at det var den selvsamme motorcykel, som han kendte fra sin barndom. Claus købte den, og sådan blev den hans.

Og Claus var ikke færdig med at være heldig i den historie, for da han ville lakere bilen på ny i den særlige, røde farve, fandtes farven ikke længere. Men for at skabe nostalgien fra dengang, var det vigtigt for Claus, at motorcyklen netop bar denne røde farve i en nylakert udgave.

Heldigt for Claus havde hans ven to malerbøtter med lige nøjagtig den røde farve stående i bunden af et omklædningsskab. Han havde i 10 år ikke nænnet af smide den røde maling ud, som han godt vidste, var udgået af produktion.

En af de andre motorcykler, som Claus ejer, er en ”papkasse-model”. Det betyder, at Claus selv har sammensat den af reservedele:

Der er ikke to skruer, der fra start af har hængt sammen

fortæller Claus, der fik al rusten slebet af og malet motorcyklen i sort.

Claus’ yndlingsmotorcykel er dog ingen af de ovenfornævnte, men en Harley-Davidson model ’FLST’:

- Det er min favorit, fordi den kører fantastisk og har den mest utrolige, dejlige lyd. Den har jeg også kørt til Sverige på. Men jeg har solgt den, fordi der jo skal ske lidt fornyelse engang imellem, men det gjorde da lidt ondt i mig at skulle af med den.

Veteran-motorcykler på DBA:

257 motorcykler kan du lige nu finde på DBA, som er fra en årgang, der er ældre end 1985.
  

Til bilnørderne: Disse biler har Claus tidligere ejet

For at få mere tid til familien, har Claus en plan om at skalere ned. Helt ned. I dag ejer han som sagt to biler og fire motorcykler. På sigt vil han kun eje én motorcykel – sin BMW – og sin hverdagsbil, der ikke har noget at gøre med veteran.

Men hvis du, som læser med, er en lige så stort bilnørd som Claus, vil det sikkert interesse dig at vide, hvilke biler Claus ellers tidligere har ejet. ’So here you have it’:

- Buick Skylark fra 1965 – Det var Claus’ første bil, som han købte, da han var bare 17 år

- Buick Gran Sport fra 1972 med ekstra stor motor i fra fabrikken af – Den er der kun produceret 728 styk af

- Chevrolet Nova fra 1963 - Den var lavet om til at køre dragrace med, og Claus nåede da også at vinde flere lokale klubmesterskaber med bilen

- Chevrolet Camaro fra 1977

- Chevrolet Bel Air, to dørs, hard top – Claus solgte bilen til en køber, der bød mere, end Claus selv havde givet for bilen. Dermed tænkte Claus, at det var en god handel. Men han fortrød hurtigt, da han savnede sin bil. Derfor købte han samme model endnu engang:

- Chevrolet Bel Air, to dørs, hard top – Denne gang var hans Bel Air en slags fejlkøb: Claus havde sendt et familiemedlem ud for at inspicere bilen. Familiemedlemmet var uddannet tømre og vurderede derfor bilen til at være i fin stand. På den baggrund købte Claus Bel Air’en, men han opdagede hurtigt, at alt, ifølge Claus, var galt med bilen. Så Claus smørede ærmerne op og gik igang med at istandsætte veteranen. Da den stod tip top, fik han et godt tilbud på bilen og slog til. Men i dag fortryder Claus, at han også gik af med denne Bel Air. Derfor udelukker Claus ikke, at han en dag køber sig endnu en Bel Air, to dørs med hard top

LÆS OGSÅ: 7 biler, der kommer til at stige i værdi

Ford veteranbil til salg på DBA. Se videoen her på DBA Guide.
Her kan du se Claus’ DBA-annonce. Taget kan tages af bilen, en såkaldt ’Hard top’

Hvis du elsker ældre biler, ser du måske rødt, når du klikker dig ind på denne artikel, hvor en gammel Citröen HY sælges.

Er du bilnørd, kan du teste din viden i denne artikel, hvor vi har fundet 6 sjældne biler, de færreste danskere kender til.

En lyserød Cadillac savner ny ejer, og hvis det er noget for dig, kan du se mere i videoen herunder:

Du kan læse mere om bilen i artiklen, her.