Salget af denne type bil er eksploderet

Salget af denne type bil er eksploderet

13. september 2022

Det bliver kun dyre og dyre at tanke en diesel- og benzinbil, så hvorfor overhovedet købe nogen af slagsen? Det spørgsmål er der tilsyneladende mange danskere, der stiller sig selv. Efterspørgslen på de grønne lavemissionsbiler såsom elbiler og plug-in hybridbiler er i hvert fald steget gevaldigt i 2021. Det viser en ny undersøgelse. Læs mere om tendensen her.

Det er ingen hemmelighed, at vores kære moder jord og klimahensyn fylder mere og mere i vores bevidsthed. Det ses blandt andet i måden, vi handler på, måden vi spiser på og måden vi rejser på.

Hensynet til miljøet smitter også af på os, når vi køber en bil. Det viser en ny rapport, som hedder ’Sådan køber danskerne bil’, som er udgivet af Bilbasen i år.

Den store undersøgelse viser nemlig, at salget af såkaldte lavemissionsbiler – altså elbiler og plug-in hybridbiler - er eksploderet i 2021. Faktisk er salget af de klimavenlige biler steget med hele 370 procent i 2021 sammenlignet med 2020.

- Der er i dag en stor parathed til erhverve sig en lavemissionsbil. Efterspørgslen er steget massivt. Faktisk forventer over halvdelen af danskerne, at de ejer en lavemissionsbil ved udgangen af 2025. Det er rigtig mange, siger Jan lang, der er markedsanalytiker hos Bilbasen, og som blandt andet står bag undersøgelsen.

Lavemissionsbiler har en CO2-udledning på under 50 gram per kilometer. I det danske afgiftssystem udløser CO2-udledning under 50 gram store fordele, som gør lavemissionsbiler forholdsvis billigere.

I 2021 er der blevet solgt mere end 32.000 lavemissionsbiler (herunder også elbiler og plug-in hybridbiler) i Danmark, og det er altså en klokkeklar rekord.

Lavemissionsbiler er en underkategori af plug-in hybrid-biler. På DBA er der lige nu 62 plug-in hybridbiler til salg. Der er derimod kun ni hybridbiler til salg i skrivende stund.

Derfor vil flere eje en grøn bil

Der er tre vigtige faktorer, der spiller ind, når bilkøbere erhverver sig en grøn bil. Og i modsætning til, hvad man måske skulle tro, spiller klimahensynet faktisk ikke ind.

- Det gjorde det i 2018 og 2019, men nu er det blevet så naturligt, at man tager hensyn til miljøet, og derfor bliver det ikke tænkt ind i det. Klimahensynet hører automatisk med til at købe en grøn bil, forklarer Jan Lang og fortsætter:

- Den største og vigtigste årsag til, at flere køber lavemissionsbiler, er derimod, at danskerne opfatter det som det billigste motoralternativ til en bil. Og det har de fuldstændig ret i. Danskerne er skolet i at optimere deres bilkøb, fordi priserne på biler er højere i Danmark, siger han.

En anden grund til, at efterspørgslen på de grønne biler er blevet større, er, at teknologien nu er så udbredt. Tilbage i 2019 var der ikke så mange forskellige slags klimavenlige biler, som der er på markedet i dag.

- Nu kan du få en grøn bil, som passer på de fleste behov. Lige fra den allermindste til den allerstørste bil. Udbuddet fra 2019 er fuldstændig forandret, og der er virkelig kommet gang i bilkøbet, siger Jan Lang.

Den sidste, vigtige årsag til, at flere vil eje en lavemissionsbil, er, at der ikke længere er en teknologisk barriere. I dag skal du nemlig ikke bekymre dig om, at der ikke er en ladestander inden for rækkevide. De pibler efterhånden op i landskabet som krokus på en forårsdag.  

LÆS OGSÅ: Disse Porche-modelbiler er steget i værdi

Det bliver nemmere og nemmere at finde en ladestander i nærheden af dig.

Det kan du få for en brugt lavemissionsbil

Efterspørgslen på en lavemissionsbil er lige nu så høj, at den også er forholdsvis nem at sælge.

 - Der er ikke nok lavemissionsbiler på brugtmarkedet lige nu. Der har været så stor efterspørgsel, at vores udbud på Bilbasen er faldet med 35 procent på et halvt år. Det er et problem, for det gør det svært at holde priserne på brugte biler nede, siger Jan Lang.

Hans bud er, at du i gennemsnit kan få 270.000 kroner for en brugt lavemissionsbil.

- De høje priser, den høje efterspørgsel og det lave udbud skyldes også leveranceproblemer. Når producenterne først får løst leveranceproblemerne, vil vi se rigtig mange køre i lavemissionsbiler, siger Jan Lang.

Denne grå Toyota C-HR 1,8 Hybrid C-LUB Premium CVT Benzin aut. Automatgear fra år 2020 har kørt 16.000 kilometer. Den er netop nu til salg på DBA hos bilforhandleren Leif Nielsen Jensen A/S, som holder til i Næstved. Den kan blive din for 274.900 kroner.

Disse grønne biler er mest populære

Det er næsten umuligt at sige ’klimavenligbil’ uden at tænke på Tesla.  

Det amerikanske firma blev grundlagt i 2003, og lige siden har de siddet tungt på produktionen og udviklingen af elbiler.

- Tesla har stadigvæk en unik position, men Volkswagen er ved at komme efter det. De sydkoreanske mærker Hyundai og Kia står også stærkt. De er i gang med at få konkurrencen op at køre på markedet, siger Jan Lang.

LÆS OGSÅ: Falder eller stiger de brugte biler i pris? Få svaret her

Denne Tesla Model 3 Standard Range+ RWD El aut. Automatgear er netop nu til salg på DBA for 389.900 kroner. Det er forhandlerne bilgruppen.dk fra Roskilde der har den grå, nysynet elbil sil salg. Den er fra 2021 og har kørt 12.900 kilometer.

Elbil, hybridbil, lavemissionsbil? Forstå forskellen her

I Bilbasens undersøgelse definerer lavemissionsbiler både plug-in hybridbilerne og elbilerne. Men der er stor forskel på, hvad en elbil, kontra en plug-in hybridbil og en lavemissionsbil kan og indeholder.  

Det kan indimellem være en jungle, men når du har læst nedstående, skulle du meget gerne være blevet klogere.

Som tidligere nævnt har lavemissionsbilen en CO2-udledning på under 50 gram/kilometer.

En elbil er 100 procent elektrificeret, og er udstyret med en til fire elmotorer. I stedet for en forbrændingsmotor har elbilen et stort batteri, som lades via et kabel.

En hybridbil og en plug-in hybrid bil er derimod oftest udstyret med en benzinmotor. Hybriden har dog også en elmotor, som gør det muligt for bilen at tilbagelægge nogle få kilometer på den strøm, der samles op ved nedbremsning og lav fart. Derfor er hybriden god i mindre byer.

Plug-in hybridbilen har typisk en stærkere elmotor end hybridbilen, så bilen kan drives frem udelukkende på strøm ved hastigheder op til 130-140 kilometer i timen.

Hvis du er på jagt efter en bil, der kører på ren el, er der lige nu mere end 200 elbiler at vælge imellem på DBA.

Det er ikke kun elbiler og plug-in hybridbiler, der er dyre at købe brugt. Faktisk er prisen på brugte biler steget med 30 procent i 2021. Det kan du læse mere om i denne artikel.

Der findes ikke kun elbiler til voksne. De findes også til de mindste. Sådan en af slagsen købte 42-årige Jimmy i sin tid til sin søn, Max. Nu har de sat bilen til salg her på DBA. Du kan læse, hvorfor Jimmy købte en drøndyr elbil til sin søn i artiklen her. I videoen herunder viser far og søn stolt bilen frem: