Garage-projekt: Sådan laver du din egen café-racer
Luk

Garage-projekt: Sådan laver du din egen café-racer

Af Esben Skrumsager / 5. oktober 2017

Får du også omdrejningsabstinenser, når motorcyklen holder vinterpause? Brug tiden fornuftigt og bliv klar til foråret med disse råd fra fyrene hos WrenchMonkees.

De mørke måneder, hvor motorcyklen ikke ser skyggen af asfalt, står for døren. Men den ufrivillige pause kan sagtens være lidt af en gave til dig som motorcykelentusiast. For nu kan du endelig få tid til at sætte dit personlige præg på cyklen, så den fremstår knivskarpt, når forårssolen titter frem. Hvis du endnu ikke har en motorcykel i garagen, kan du læse vores guide til køb af brugt MC.

Vi har besøgt de dygtige fyre på motorcykelværksted Wrenchmonkees, der afslører nogle simple råd til, hvordan du effektivt bringer det bedste frem i din motorcykel, og hvis du stadig er på udkig efter en motorcykel til dit projekt, fortæller Per Nielsen fra Wrenchmonkees her, hvad du skal være opmærksom på:

Hvis man går efter en old school caferacerstil, så er motorcykler fra før 1990 sjovere, og nemmere at bygge om på, fordi der ikke er så strenge regler. De kan blandt andet køre uden sidespejle, blinklys og speedometer, hvilket giver frie tøjler til at lave det skrabede look. Her får du også noget, som er mekanisk overskueligt, fordi der ikke er så mange komponenter.

Per Nielsen // WrenchMonkees

Her kan du se de mere end 500 motorcykler til salg på DBA, der er ældre end 1990.

Han understreger, at man sagtens kan tage udgangspunkt i motorcykler, der er nyere, men i 90’erne bliver teknikken mere avanceret, og her bliver motorcyklerne også mere formstøbte, så det er svært at skifte dele mellem forskellige motorcykler eller fjerne overflødige dele.

Byg din café-racer: Her skal du begynde

Når du tager tøj på om morgenen, har du sikkert en fast procedure, der ligger på rygraden. Efter undertøj og strømper ryger bukserne på, så en bluse, sko og til slut jakken. Eksempelvis. På samme måde griber Wrenchmonkees som regel et projekt an, og Per Nielsen råder dig til at gøre det samme. Et skridt ad gangen.

- Vi begynder altid med skoene først. Altså dæk og fælge. Skal fælgene stå i en rå finish eller males? Kan der monteres nogle fede dæk med en anden profil, eller er de gode nok, som de er? Du må gerne ændre lidt på dækkenes dimensioner og for eksempel gøre bagdækket lidt større. Og så er der skærmene. De er praktiske, men de behøver måske ikke være så store, som de er standard.

LÆS OGSÅ: Til salg: Var det noget med en rød Ferrari?

Dæk, fælge og skærme er første step på listen. Foto: Esben Skrumsager

Herefter er det blevet tid til at rette fokus mod balancen i motorcyklen.

- Når hjulene er på plads, kan vi arbejde os opad. Du kan sagtens sænke forgaflen et par centimeter eller lege med en anden støddæmper bagpå. Det er alt sammen tilladt – også indenfor de nye regler – og det kan altså gøre en stor forskel på motorcyklens udtryk og den balance, der er i motorcyklen.

En motorcykel har basalt set brug for et stel, en motor, nogle hjul og måske en smule affjedring for at kunne fungere i praksis. Så lad som udgangspunkt være med at pille for meget ved det, lyder rådet fra Per Nielsen.

Her kan du søge efter café-racere på DBA.

- Du kan godt skifte nogle af disse komponenter, men vær opmærksom på, om det ændrer noget i forhold til godkendelse og syn. Så lad det nu blive på og arbejd med det, der er. Fokusér i stedet på at skære det overflødige fra. Når du har pillet alle de overflødige dele af motorcyklen, kan du begynde at sætte tingene på igen. En ting ad gangen. Hvis der er noget, der ikke ser fedt ud, så gør noget ved det.

Sådan fremhæver du motorcyklens detaljer

Du behøver hverken bruge vinkelsliber eller svejseapparat for at ændre på motorcyklens proportioner. Med en klat maling eller en matslibning kan du nemlig øge eller fjerne fokus på de forskellige elementer.

Farverne på motorcyklens forskellige dele kan være med til at skjule eller fremhæve detaljer. Foto: Esben Skrumsager

- Der er måske nogle ting, man har lyst til at skjule eller fremhæve på motorcyklen, og det kan man gøre ved hjælp af maling eller sandblæsning. Oftest er tingene gemt bag små plastdækskler eller malet i en mørk farve for at skjule et eller andet, men det kan man jo ændre på, fortæller Per Nielsen fra Wrenchmonkees, der i videoen øverst blandt andet viser, hvordan arbejdet med farveforskelle på motoren kan ændre på det overordnede visuelle udtryk.

Hvad koster det at lave en café-racer?

Som så mange andre aspekter i tilværelsen handler et garageprojekt og omfanget af det naturligvis også om økonomi. Derfor råder Per Nielsen hjemmebyggere til at undersøge prisniveauet på det forestående projekt, før man kaster sig ud i det.

Lav en ingrediensliste. Dæk, støddæmpere, kabler, styr, håndtag og så videre. Skriv dem ned og find priserne hos en forhandler eller på eBay. Så har du lynhurtigt et minimumsbudget. Og du kan roligt gange med mindst 1,5, hvis du vil have en reel indikation af prisniveauet på dit projekt.

Per Nielsen fra WrenchMonkees.

Og så skal du give dig god tid.

- Hvis man ved, hvad man vil have, er det fint, men ellers skal man starte fra bunden og give sig god tid. Et skridt ad gangen – også i indkøbsprocessen – så du ikke pludselig står med en masse ubrugelige reservedele.

LÆS OGSÅ: Denne motorcykel er registreret som bil, og derfor behøver du ikke bruge hjelm

Her kan du søge efter reservedele og reservedels-motorcykler til dit næste café-racer-projekt.

Det skal du passe på med dit garageprojekt

Det er nemt at skære diverse ting af med en vinkelsliber, men det er svært at få til at se godt ud igen. Kan man ikke finde ud af det, skal man holde sig fra det. Lad vinkelsliberen ligge, og lad være med at gå for dybt, der kan være lang vej tilbage til et godt resultat, lyder det kort og kontant fra Per Nielsen.

Og så skal du undgå at pille for meget ved motoren.

- Selvom mange af de ældre og mere simple motorcykel-motorer er taknemmelige at skrue på, så skal man passe på med at ændre for meget. Man kan ødelægge alt fra benzinforbruget til motorkarakteristikken, hvis man for eksempel begynder at rode med indsugningsdelen. De ingeniører, der har siddet og beregnet en masse på cyklen, da den blev lavet, har som oftest bedre styr på det, end du selv har. Og det kan være en svær og dyr opgave at få motoren til at køre ordentligt igen, lyder det fra Per Nielsen.

I forbindelse med diverse ændringer på motorcyklen og godkendelser på ændringerne, kan det anbefales at læse følgende grundigt igennem: Guide til godkendelse af ombyggede motorcykler.

Med små justeringer kan styret blive mindre rodet at se på. Men sørg for at overholde reglerne, så motorcyklen kan gå gennem syn. Foto: Esben Skrumsager

Hvis du har fået mod på at kaste dig over et motorcykel-projekt, men stadig mangler motorcyklen, kan du finde masser af spændende bud på DBA. Du kan dog med fordel først læse vores guide til køb af brugt motorcykel: Seks råd til dig, der skal købe en brugt motorcykel.

Har du brug for inspiration til at finde ud af hvilken type café-racer, du gerne vil have, kan du læse Lise og Michaels guide til vintage-motorcyklen.

God arbejdslyst – og god fornøjelse!