Får du også omdrejningsabstinenser, når motorcyklen holder vinterpause? Brug tiden fornuftigt og bliv klar til foråret med disse råd fra fyrene hos WrenchMonkees.
De mørke måneder, hvor motorcyklen ikke ser skyggen af asfalt, står for døren. Men den ufrivillige pause kan sagtens være lidt af en gave til dig som motorcykelentusiast. For nu kan du endelig få tid til at sætte dit personlige præg på cyklen, så den fremstår knivskarpt, når forårssolen titter frem. Hvis du endnu ikke har en motorcykel i garagen, kan du læse vores guide til køb af brugt MC. Vi har besøgt de dygtige fyre på motorcykelværksted Wrenchmonkees, der afslører nogle simple råd til, hvordan du effektivt bringer det bedste frem i din motorcykel, og hvis du stadig er på udkig efter en motorcykel til dit projekt, fortæller Per Nielsen fra Wrenchmonkees her, hvad du skal være opmærksom på:
Yamaha, Vmax , 1200 ccm, 145 hk, 1989, 36046 km, Grå, m.afgift, Sælger min helt unikke Yamaha Vmax. Fra 1989 så er synet som veteran. Meget velholdt og velkørende, med 145 hk og fuld V Boost kørt 2252
55.000,00 kr.Suzuki, GSX 1100 F, ccm 1127, 1989, km 34900, Med afgift, Cobra udstødning, Hepco becker bagagebære, temperatur måler på olie, Suzuki Tankpad, ellers fremstår cykel helt originalt, Kan købes både med
34.900,00 kr.Honda, VT1100, 1100 ccm, 89 hk, 1989, 67000 km, Sort, m.afgift, Sælger min flotte Honda VT1100. Km: 67.xxx Der er fremrykker sæt på - Ny LED forlygte - Nye sidespejle - Nyt sæde - Nye blinklys foran
35.000,00 kr.Kawasaki, ZX10, ccm 997, hk 137, 1989, km 67000, Med afgift, Kawasaki ZX10 Til salg Hmc Motorcykler. Ny Klassiker som stadig kan komme ud af kommunen :-) 137HK & 103NM, 2.8.sek og 270kmt. Efterhå
49.900,00 kr.Yamaha, XV 535 Virago, ccm 535, 2009, km 36000, Med afgift, Sissybar, Malet i flot koksgrå metal. Skygge på forlygte kan købes uden udbetaling for 569 kroner pr måned. 1989 model men første gang regis
39.900,00 kr.Honda, CBR 1000 F, ccm 998, hk 101, 1989, km 87700, med afgift, Fin gammel Honda CBR 1000 F sælges. Starter og køre fin og uden problemer, og lyder rigtig sund i motor. * Sælges udelukkende engros ud
10.000,00 kr.Her kan du se de mere end 500 motorcykler til salg på DBA, der er ældre end 1990.
Han understreger, at man sagtens kan tage udgangspunkt i motorcykler, der er nyere, men i 90’erne bliver teknikken mere avanceret, og her bliver motorcyklerne også mere formstøbte, så det er svært at skifte dele mellem forskellige motorcykler eller fjerne overflødige dele. Byg din café-racer: Her skal du begynde Når du tager tøj på om morgenen, har du sikkert en fast procedure, der ligger på rygraden. Efter undertøj og strømper ryger bukserne på, så en bluse, sko og til slut jakken. Eksempelvis. På samme måde griber Wrenchmonkees som regel et projekt an, og Per Nielsen råder dig til at gøre det samme. Et skridt ad gangen. - Vi begynder altid med skoene først. Altså dæk og fælge. Skal fælgene stå i en rå finish eller males? Kan der monteres nogle fede dæk med en anden profil, eller er de gode nok, som de er? Du må gerne ændre lidt på dækkenes dimensioner og for eksempel gøre bagdækket lidt større. Og så er der skærmene. De er praktiske, men de behøver måske ikke være så store, som de er standard. LÆS OGSÅ: Til salg: Var det noget med en rød Ferrari?
Herefter er det blevet tid til at rette fokus mod balancen i motorcyklen. - Når hjulene er på plads, kan vi arbejde os opad. Du kan sagtens sænke forgaflen et par centimeter eller lege med en anden støddæmper bagpå. Det er alt sammen tilladt – også indenfor de nye regler – og det kan altså gøre en stor forskel på motorcyklens udtryk og den balance, der er i motorcyklen. En motorcykel har basalt set brug for et stel, en motor, nogle hjul og måske en smule affjedring for at kunne fungere i praksis. Så lad som udgangspunkt være med at pille for meget ved det, lyder rådet fra Per Nielsen.
Ducati, Scrambler Cafe Racer, ccm 803, 2017, km 10, sort, m.afgift, Unik scrambler lavet i maget få eksemplarer og eneste i DK fabriksny købt som investering til 175000 i 2017 gør en go handel og inve
149.900,00 kr.Voxan, Cafe Racer, ccm 1000, 2002, km 66000, Lillametal, m.afgift, nedsat 10000-sjælden udbudt liebhaver fransk håndbygget med rotax 1000 motor alle dele kan fåes til den, fuld servicebog fra ny til 6
49.900,00 kr.Yamaha, Xj, 650 ccm, 1984, 3500 km, Sort, m.afgift, Fin cafe racer. Nysynet som den står, starter og kører som den skal. Den har brugsspor og en mindre bule i tanken ca 5 kr str.
14.999,00 kr.BMW, R 100, ccm 979, hk 69, 1977, km 6800, med afgift, Præsenterer en ombygget BMW R100, som en stilfuld Cafe Racer. Denne motorcykel er i en klassisk sort farve og har gennemgået en række modifikatio
42.000,00 kr.Honda, CB250, 250 ccm, 1975, 38150 km, Rød, u.afgift, Honda CB 250 G model. 1975 Original stand. Køre og starter fint. Godt vinter projekt. Eller kør den som en patina cykel eller byg cafe racer. Ikk
6.000,00 kr.Kawasaki, Z900RS Cafe, ccm 948, 2018, km 6700, Kawagrøn, m.afgift, Sjælden udbudt Cafe Racer edition kun lavet 500stk af denne legendariske retro udgave af kawas Z900 står som fabriksny med en ejer og
149.900,00 kr.Her kan du søge efter café-racere på DBA.
- Du kan godt skifte nogle af disse komponenter, men vær opmærksom på, om det ændrer noget i forhold til godkendelse og syn. Så lad det nu blive på og arbejd med det, der er. Fokusér i stedet på at skære det overflødige fra. Når du har pillet alle de overflødige dele af motorcyklen, kan du begynde at sætte tingene på igen. En ting ad gangen. Hvis der er noget, der ikke ser fedt ud, så gør noget ved det.
Du behøver hverken bruge vinkelsliber eller svejseapparat for at ændre på motorcyklens proportioner. Med en klat maling eller en matslibning kan du nemlig øge eller fjerne fokus på de forskellige elementer.
- Der er måske nogle ting, man har lyst til at skjule eller fremhæve på motorcyklen, og det kan man gøre ved hjælp af maling eller sandblæsning. Oftest er tingene gemt bag små plastdækskler eller malet i en mørk farve for at skjule et eller andet, men det kan man jo ændre på, fortæller Per Nielsen fra Wrenchmonkees, der i videoen øverst blandt andet viser, hvordan arbejdet med farveforskelle på motoren kan ændre på det overordnede visuelle udtryk. Hvad koster det at lave en café-racer? Som så mange andre aspekter i tilværelsen handler et garageprojekt og omfanget af det naturligvis også om økonomi. Derfor råder Per Nielsen hjemmebyggere til at undersøge prisniveauet på det forestående projekt, før man kaster sig ud i det.
Og så skal du give dig god tid. - Hvis man ved, hvad man vil have, er det fint, men ellers skal man starte fra bunden og give sig god tid. Et skridt ad gangen – også i indkøbsprocessen – så du ikke pludselig står med en masse ubrugelige reservedele. LÆS OGSÅ: Denne motorcykel er registreret som bil, og derfor behøver du ikke bruge hjelm
LS2 Vector 2 Carbon Solid, VECTOR II Sport touring helmet with elegant design perfect for city roads or highways. Ultra-lightweight fiberglass shell with dynamic, flow-through ventilation. Wide anti-s
2.799,00 kr.LS2 Vector 2 Splitter H-V, VECTOR II Sport touring helmet with elegant design perfect for city roads or highways. Ultra-lightweight fiberglass shell with dynamic, flow-through ventilation. Wide anti-s
2.199,00 kr.LS2 Vector 2 Metric, VECTOR II Sport touring helmet with elegant design perfect for city roads or highways. Ultra-lightweight fiberglass shell with dynamic, flow-through ventilation. Wide anti-scratch
2.199,00 kr.LS2 Vector 2 Nardo Grey, VECTOR II Sport touring helmet with elegant design perfect for city roads or highways. Ultra-lightweight fiberglass shell with dynamic, flow-through ventilation. Wide anti-scr
1.999,00 kr.LS2 Advant X Oblivion, ADVANT X Convertible helmet to enjoy all seasons of the year thanks to its 180º rotating chin guard. Ultra-lightweight HPFC composite shell that provides lightness and resistan
3.399,00 kr.Hjelm, Razor, str. 14+, Sort, Nye hjelm 14+, 100 kr.
100,00 kr.Her kan du søge efter reservedele og reservedels-motorcykler til dit næste café-racer-projekt.
I forbindelse med diverse ændringer på motorcyklen og godkendelser på ændringerne, kan det anbefales at læse følgende grundigt igennem: Guide til godkendelse af ombyggede motorcykler.
Hvis du har fået mod på at kaste dig over et motorcykel-projekt, men stadig mangler motorcyklen, kan du finde masser af spændende bud på DBA. Du kan dog med fordel først læse vores guide til køb af brugt motorcykel: Seks råd til dig, der skal købe en brugt motorcykel.
Har du brug for inspiration til at finde ud af hvilken type café-racer, du gerne vil have, kan du læse Lise og Michaels guide til vintage-motorcyklen.
God arbejdslyst – og god fornøjelse!