Veteranbiler: Alt du skal vide, inden du køber

Veteranbiler: Alt du skal vide, inden du køber

13. marts 2019

Når det bliver varmere i vejret, og de danske landeveje bugner med flotte veteranbiler, der er kommet ud af deres vinterhi, er det svært ikke at drømme sig væk til lange søndagsture i en klassisk bil. Måske det er på tide, at du gør den drøm til virkelighed? Læs med og få svar på alle de mest stillede spørgsmål om veteranbiler.

I Danmark er der ganske mange fællesskaber omkring veteranbiler med et utal af danske veteranbilklubber og veteranbiltræf. Men for at være en del af det, skal du naturligvis have en veteranbil først.

Måske du allerede har en veteranbil i kikkerten? Men hvilke regler for veteranbil er gældende, og hvornår er en bil en veteranbil? Det er det, vi svarer på i denne artikel. Så læs med og få alt den viden, du skal bruge.

Lige nu er der 543 biler til salg på DBA som kan registreres som veteranbil, og 254 af dem koster under 50.000 kroner.

Hvornår er en bil en veteranbil?

Først og fremmest skal en bil være mindst 30 år gammel for at kunne kalde sig en veteranbil i Danmark. Det betyder, at hvis du skal købe en veteranbil i år 2019, så skal bilen senest være produceret i 1989.

Men bare fordi en bil er 30 år gammel, er det ikke ensbetydende med, at den er registreret som en veteranbil. Veteranbilstatus er nemlig noget. du aktivt selv skal bede om at få bilen registreret som til syn - det skyldes, at den skal registreres som veteranbil hos SKAT.

Når dét er gjort, skal næste syn af bilen altid ske, når den er 35 år gammel. Derefter skal syn af veteranbilen kun foretages hvert 8. år i stedet for de lovpligtige hvert 2. år med almindelige personbiler. Sammen med den lavere forsikring - som vi uddyber senere - er de længere synsintervaller én af fordelene ved at registrere sin bil som veteranbil.

SE OGSÅ: Unikt på DBA: Jespers dueblå Volvo Amazon

Denne underskønne Volvo Amazon er lige nu til salg på DBA for kun 50.000 kroner.

Hvornår må man køre i veteranbil?

Når bilen er indregistreret til veterankørsel, må den kun bruges lejlighedsvist. Det vil sige, at den ikke må bruges i erhvervssammenhæng som blandt andet omfatter udlejning og taxakørsel.

Men du må altså gerne bruge den hver dag til og fra arbejde. At du primært ser veteranbiler om sommeren er grundet forsikringsmæssige årsager, som du kan læse mere om lige herunder. Vejsalt om vinteren er også en faktor, da det kan være med til at give rust.

En veteranbils vægtafgift er lavere og daler til en fjerdedel end, hvad du ellers betaler for en tilsvarende bil, hvis alderen er 35 år eller derover – og det er uanset, om den er registreret til veterankørsel eller ej.

Lige nu er der 66 veteranbiler af mærket VW til salg på DBA, mens der er 41 Volvo veteranbiler.

Forsikring af veteranbil – er der nogle særlige regler?

Der er ingen særskilte regler for veteranbilsforsikring. Alligevel ses det dog ofte, at forsikringsselskaber tilbyder en billigere forsikring til veteranbiler. En veteranbil skal som minimum have en ansvarsforsikring.

Forsikringsselskabet kan i den forbindelse opsætte en række krav om, at bilen eksempelvis kun benyttes i sommerhalvåret, at bilen skal være parkeret i en lukket garage, eller at den skal være monteret med en brandslukker.

Hos enkelte forsikringsselskaber kan der være penge at spare, hvis din bil blot er fyldt 25 år og dermed kan kategoriseres som en ”Youngtimer”.

Er dit veteranbilsbudget lidt højere, kan du købe denne Jaguar XK150, der lige nu er den dyreste veteranbil til salg på DBA.

Veteranbiler på DBA

Veteranbiler er en ikke uvæsentlig og ret populær kategori på DBA. Årligt bliver der søgt på 'veteranbil' mere end 30.000 gange! Af samme årsag har vi besøgt bred vifte af veteranbilejere, der alle har en god historie at fortælle.

Du kan blandt andet læse om en Land Rover-lastbil, der er fra 1965, er uhyre sjælden og selvfølgelig solgt gennem DBA. Vi snakker 2.500 eksemplarer produceret på verdensplan, hvoraf kun fem af dem blev indregistreret i Danmark. Læs om den sjældne Land Rover lige her.

Af de 30.000 årlige søgninger er VW T1 og VW T2 særligt populære i statistikken. Måske kender du dem mere under navnet 'folkevognsrugbrød', og de er virkelig i høj kurs! Vi har blandt andet besøgt Henrik, der har totalistandsat et VW T2 rugbrød fra 1971.

På DBA Guide kan du også finde en amerikanerbil fra 1958, der er mere end 5,5 meter lang og i øvrigt er lyserød! Det er Tim, der har solgt den lyserøde Cadillac på DBA, og nederst i artiklen kan du se en video af herligheden.

Import af veteranbil

Hvis du nu er i en situation, hvor bilen, du er blevet forelsket i, står i udlandet, og du dermed skal importere din veteranbil, så er der også særskilte regler for registreringsafgift på veteranbiler.

Veteranbilen skal være i original stand og over 35 år gammel. Er de kriterier opfyldt, skal du betale registreringsafgift af bilens markedsværdi hos forhandlere, som dog maksimalt kan være 40 procent af bilens oprindelige nypris.

Hvis du er mere til højoktan og fart frem for lange søndagsture, har vi 203 gokarts til salg på DBA lige nu.

Vedligeholdelse er nøglen!

Når en bil har 35 år på bagen, vil der naturligvis være slid. Her er det vigtigt, du sikrer dig, at veteranbilen er godt vedligeholdt. Der er nemlig stor forskel på lidt almindelig brugsslid og så dårlig vedligeholdelse. Sidstnævnte kan betyde, at veteranbillivet bliver en dyr fornøjelse.

Rust er det første, du skal være opmærksom på, når du køber veteranbil. Lidt overfladerust behøver ikke være alvorligt, men det er en hel anden snak, hvis der er gennemtæring; her særligt i bilens bund. Her kan et trick være, at filme bilens underside med lommelygten på din mobil tændt, så du ikke skal ned og kravle. Du kan også bruge en selfie-stick, så du helt slipper for at skulle ned på knæ.

Væskespild er et andet tegn på, at bilen måske ikke er så godt vedligehold. Sørg for at tjekke motorrummet både før og efter en prøvekørsel for at se, om der er noget der sprøjter i motorrummet. En pøl under bilen er naturligvis en klar advarselslampe. Hvis du vil have flere tricks til at spotte, hvornår en bil ikke er godt vedligeholdt, kan du læse vores artikel om, hvornår en brugt bil er for brugt.

LÆS OGSÅ: Disse biler var der flest til salg af på DBA i 2018

Skal forårssolen nydes til fulde? Så er det måske en veteranmotorcykel du skal have i stedet.

Hvis du mere ser dig selv på en veteranmotorcykel end i en veteranbil, så har vi lige nu intet mindre end 321 veteranmotorcykler til salg på DBA. En motorcykel skal også være 35 år gammel, for at den kan indregistreres som en veteranmotorcykel.

Du kan også kombinere din interesse for veteranbiler med dit job? Læs artiklen om en fantastisk Citroën HY fra 1971, der er opbygget med køkken i lastrummet, så du kan lange snacks og kolde drinks over disken fra din veteranbil. Skynd dig - den er stadig til salg.

Hvis du efter denne artikel har fået nok af at læse om veteranbiler, så kan du også læse om de ting folk mest ville af med på DBA i 2018. Eller læse om en ikonisk rød telefonboks der lige nu er til salg på DBA.

Du kan også se med i den første video herunder, hvor Michael, der elsker gammelt mekanik får sin gamle Puch Maxi fra laden vækket til live igen ved hjælp af nogle simple tricks. Dem kan du lure ham efter, her:

Få gang i den gamle Puch Maxi (læs mere her):

Se den vidunderlige Cadillac fra 1958 lige her.