Ellerten er et stykke dansk historie, som du kan købe for små penge
MotorUdeliv

Ellerten er et stykke dansk historie, som du kan købe for små penge

Simon Hallenslev
Simon Hallenslev

For kun 5.000 kroner kan du blive ejer af et charmerende stykke dansk historie på tre hjul. Det er Claus fra Rødekro, der sælger dette røde eksemplar af en mini-el City, som bedst er kendt under kælenavnet Ellert.

Når man siger elbil i dag, tænker de fleste nok på Tesla. Men faktisk var vi herhjemme meget forud for vores tid, og satte en elbil på verdenskortet før de fleste overhovedet tænkte på elektrificering af personbiler.

Ingeniøren Steen Volmer Jensen opfandt i begyndelsen af 1980’erne en lille, trehjulet elbil med navnet mini-el, som hurtigt fik det folkelige kælenavn Ellert.

Den danske ingeniør var bekymret for de skadelige gasser, personbiler udledte. Derfor ville han producere en bil, der kunne fragte folk til og fra arbejde alene ved elektrisk fremdrift og altså helt uden udledning.

Startprisen på Ellerten i 1985 var lige 27.000 kroner, og hvis vi medregner inflation, svarer det til 55.500 kroner i dag. Den Ellert, som er til salg på DBA i dag, koster 10 procent af det! Hvis denne Ellert er solgt, når du læser artiklen, kan du lede efter flere lige her, selvom det er sjældent, de bliver sat til salg.

Vi kigger nærmere på Ellerten, historien og alle dens underfundigheder.

Ikke på udkig efter en Ellert? Hvad så med en Ape:

  1. Piaggio Ape 50, 2012, Sælger lad til ape 50

De står som på billederne den ene af siderne har nogle

    Piaggio Ape 50, 2012, Sælger lad til ape 50 De står som på billederne den ene af siderne har nogle skræmmer se billederne Pris 900kr Men bud er velkommen

    900,00 kr.11-05-2024
  2. Piaggio Ape 50, 2012, 1 sæt døre står som på billederne 
Den ene dør har nogle skræmmer men kan rett

    Piaggio Ape 50, 2012, 1 sæt døre står som på billederne Den ene dør har nogle skræmmer men kan rettes ud Prisen er 1500kr for begge døre Men bud er velkommen

    1.500,00 kr.11-05-2024
  3. Piaggio Ape, 2024, Spritny standart kobling cif optil årgang 1999
Ape50
I orginal Emballage

    Piaggio Ape, 2024, Spritny standart kobling cif optil årgang 1999 Ape50 I orginal Emballage

    500,00 kr.10-05-2024
  4. Piaggio Ape, 2024, 0000 km, Sort, Spritnye 
Afstandsringe 
10" 
Fremstillet af kunstof 
60 mm ( 6 cm

    Piaggio Ape, 2024, 0000 km, Sort, Spritnye Afstandsringe 10" Fremstillet af kunstof 60 mm ( 6 cm bred ) Med bolte/møtrikker

    1.600,00 kr.10-05-2024
  5. Piaggio APE 50 Pick Up, 2022, Ape 50 som oprindeligt blev skabt i 1940’erne er med tiden blevet et æ

    Piaggio APE 50 Pick Up, 2022, Ape 50 som oprindeligt blev skabt i 1940’erne er med tiden blevet et ægte klassisk design ikon, som i sydeuropa særligt er kendt for at være et stærkt og smidigt arbejdsk

    61.998,00 kr.13-12-2019
  6. Piaggio APE 50 EU4 Van

    Piaggio APE 50 EU4 Van

    Piaggio APE 50 Van, 2022, Ape 50 som oprindeligt blev skabt i 1940’erne er med tiden blevet et ægte klassisk design ikon, som i sydeuropa særligt er kendt for at være et stærkt og smidigt arbejdskøret

    64.998,00 kr.13-12-2019

Hvis el og batterier ikke er dig, findes der andre små og sjove køretøjer på DBA. Vi har 21 Piaggio Ape til salg lige nu.

35 års dansk automobilhistorie

Den nu afdøde Steen Volmer Jensen udviklede mini-el med støtte fra Teknologistyrelsen og præsenterede bilen for første gang på en bilmesse i Bellacenter tilbage i 1985. To år senere, i 1987, begyndte fabrikken ved navn El-Trans i Randers at spytte biler ud til de første danske privatkunder.

Allerede året efter måtte El-Trans dog sande, at salget af mini-el, senere døbt mini-el City, ikke matchede firmaets forventninger eller økonomi, og de måtte derfor dreje nøglen om.

Heldigvis stopper historien ikke her, for en tysk investor trådte til og overtog både patent og produktion, så den lille trekantsformede bil kunne fortsætte sit liv.

LÆS OGSÅ: 5 billige brugte biler, der (næsten) ikke bruger noget brændstof

Sådan så det ud, da Ellerten først blev lanceret.
Sådan så det ud, da Ellerten først blev lanceret.

Kært køretøj har mange navne

Det er ikke kun den danske virksomhed El-Trans, der har prøvet og siden fejlet med at producere og sælge Ellerten. Det betyder, at bilen, eller hvad vi skal kalde den, har haft mange navne i tidernes løb.

Den er blevet solgt under navnene Mini-el, Mini-el City, City-el og CityEL, mens vi herhjemme hårdnakket holdt fast i det mere mundrette danske kælenavn Ellert.

Efter den tyske investor opkøbte rettighederne fra El-Trans i 1988, skete det første navneskifte, da det i Tyskland ikke var tilladt, at have ordet ’mini’ som del af et produktnavn. Derfor blev navnet mini-el ændret til City-el. I dag står der CityEl på fødselsattesten, og bilen produceres af det tyske firma Krabatt, der har ejet rettighederne siden 2012.

Herhjemme er det dog passionerede Ellertister, der holder hjulene kørende på Ellerten. Hjælp, råd, vejledning og reservedele kan via ganske få klik hentes fra folk, der bærer en stor kærlighed for den danske trehjuler; her især den danske importør Cityel.dk, der har alt, hvad Ellert-hjertet begærer.

SE OGSÅ: Rullende Danmarkshistorie til salg på DBA: Køb den originale bil fra Olsen Banden

En grundig tur med sæbevand og en højtrykspuler, så er ligner denne Ellert næsten den på reklamebilledet!
En grundig tur med sæbevand og en højtrykspuler, så er ligner denne Ellert næsten den på reklamebilledet!

Til børnehaven og tilbage

Ellert er bygget i plast, måler 2,7 meter i længden, lige over 1 meter i bredden og rager små 1,2 meter op i vejret. Sagt med andre ord bliver Ellerten aldrig en fuldfed familiebil.

Alligevel kan Ellert sagtens bruges til børnehaven og tilbage. Bag det centralt placerede førersæde kan der nemlig sidde et barn, der dog højest må veje 30 kilo, da denne plads er placeret oven på bilens motor og bagerste aksel.

Den bagerste børneplads vender modsat kørselsretningen og kigger bagud. Som om det ikke var sjovt nok at blive kørt til børnehave i et eldrevet missil, kan barnet også følge med fra bagruden og se landskabet suse forbi.

Eller… 'Suse' er måske så meget sagt. Tophastigheden er nemlig beskedne 40 kilometer i timen i denne første generation, som sælges på DBA. Rækkevidden anslås til at være mellem 60 og 70 kilometer fra ny, hvor man nok i virkeligheden skal regne med omkring 40 kilometer, når der er tale om et brugt eksemplar.

Andre specielle biler til salg på DBA:

  1. Renault 4, Benzin, 1985, km 139000

    Renault 4, Benzin, 1985, km 139000

    15.000,00 kr.13-05-2024
  2. vw 1200 1,2 ovaler

    vw 1200 1,2 ovaler

    VW 1200 1,2 Benzin modelår 1955 rødmetal, meget fin vw 113 med 36hk og 4gear, oval bagrude, bilen er total restaureret for 15 år siden, og står stadig rigtig flot, veteransynet i 2016, holder syn til

    149.900,00 kr.02-04-2023
  3. VW 1300, 1,3, Benzin, 1971, km 89000, VW Bobbel 1300, 44 HK. April 1971, næste syn 6-4.29
Fin og vel

    VW 1300, 1,3, Benzin, 1971, km 89000, VW Bobbel 1300, 44 HK. April 1971, næste syn 6-4.29 Fin og velholdt Bobbel, rigtig god stand mekanisk, karosseri og bund, kører perfekt. Komplet renovering i midt

    58.000,00 kr.11-05-2024
  4. tayota celica 1,6gt twin cam 124hk

    tayota celica 1,6gt twin cam 124hk

    Toyota Celica 1,6 GT Benzin modelår 1986 km 95000 blåmetal nysynet, tayota celica 1,6gt twin cam 124hk, her for du en dansk bil fra ny, virkelig flot og original bil i rigtig flot stand, årgang 1986,

    139.900,00 kr.05-03-2023
  5. Chrysler 300, 7,2 Coupé, Benzin, aut. 1967, km 40000, bordeauxmetal, aircondition, 2-dørs, 15" alufæ

    Chrysler 300, 7,2 Coupé, Benzin, aut. 1967, km 40000, bordeauxmetal, aircondition, 2-dørs, 15" alufælge 0 servostyring, Sælger denne Chrysler 300 fra 1967 dette er en bil med defekt motor (krumtap rev

    45.000,00 kr.10-05-2024
  6. volvo 240 dl 4-dørs

    volvo 240 dl 4-dørs

    Volvo 240 2,0 Benzin modelår 1985 km 60000 sølvmetal service ok, helt original kun kørt 60000km fra ny, bilen har tilhørt samme familie i 1985-2017, bilen fremtræder 100 procent som ny overalt, origin

    119.900,00 kr.29-03-2023

Er du til specielle biler generelt? På DBA har vi lige nu 21 biler markeret som specielle amerikanerbiler til salg.

Sælges for en ven

Claus fra Rødekro er ikke selv indehaver af den røde bandit. Han sælger den nemlig for sin kammerat. Selv vidste hverken Claus eller kammeraten, at de lå inde med en Ellert. Den er nemlig et ladefund, som de ikke helt ved, hvad de skal stille op med.

Af den grund er det også sparsommeligt med information på Ellerten, der ikke har været på vejene i en håndfuld år.

Til 5.000 kroner er det måske også for meget forlangt at få et skinnende eksemplar af en Ellert, når en spritny tysk-produceret version koster 10.000 Euro svarende til cirka 75.000 kroner.

Hvis den røde Ellert her er solgt, når du læser artiklen, kan du lede efter flere lige her. Det er dog desværre ganske sjældent, de bliver sat til salg herhjemme.

LÆS OGSÅ: Brugt elcykel: Hvilken elcykel skal du vælge?

Det vil være synd at sige, at du får meget plads at brede dig på, hvis du køber en Ellert.
Det vil være synd at sige, at du får meget plads at brede dig på, hvis du køber en Ellert.

En motorcykel uden motorcykelkørekort

Fuldstændigt som med de mange virksomheder, der har forsøgt at drive Ellerten videre uden succes, er det også lidt af en rodebutik, når det kommer til indregistrering og syn.

Med en topfart på 40 kilometer i timen i den første generation Ellert, var det i princippet langsomt nok til, at den kunne indregistreres som 30-knallert og dermed køre på cykelstierne. Flere forsøgte at slå hånden i bordet, fordi man mente, at man på vejene var udsat, når man sad i en langsom plastikkapsel. Men Ellert blev aldrig godkendt til indregistrering som 30-knallert.

Ellert-ejere gennem årene har ligeledes forsøgt sig med at indregistrere Ellerten som 45-knallert – men den gik altså heller ikke.

Og selvom vi konsekvent har kaldt Ellerten en bil gennem hele artiklen, så er det i virkeligheden en motorcykel. Ellerten bliver i al fald indregistreret som trehjulet motorcykel, når der skal nummerplader på.

Det får naturligvis nogle til at tro, at man skal have motorcykelkørekort for at køre Ellert, men det er ikke et krav. En Ellert kan lovligt føres på de danske landeveje med almindeligt kørekort til bil eller motorcykelkørekort.

Skal motorcykelkørekortet bruges på en rigtig motorcykel? Så se her:

  1. Yamaha, 998 ccm, 185 hk, 2009, 49500 km, Sort/grå, m.afgift, Super flot YZF R1 med lækre detaljer. F

    Yamaha, 998 ccm, 185 hk, 2009, 49500 km, Sort/grå, m.afgift, Super flot YZF R1 med lækre detaljer. Fuldkåbe. Akropovic titanium udstødning, originale lækre greb og stafferinger. Speciel diskrete blik.

    80.000,00 kr.13-05-2024
  2. Honda, Cbr, 900 ccm, 1993, 60000 km, Sort, m.afgift, Flot CBR 900 RR 1993 til salg - Nysynet og klar

    Honda, Cbr, 900 ccm, 1993, 60000 km, Sort, m.afgift, Flot CBR 900 RR 1993 til salg - Nysynet og klar til vejen! Sælger min velholdte CBR 900 RR fra 1993. Den har kørt 60000 km og er blevet nysynet. M

    31.988,00 kr.14-04-2024
  3. Suzuki GSX 1400

    Suzuki GSX 1400

    Suzuki, GSX 1400, ccm 1402, hk 106, 2005, km 82200, med afgift, centralstøtteben, slip-on udstødning, indsprøjtning, lev. nysynet Vi har Midtjyllands største udvalg i brugte mc'er med mere end 200 på

    69.900,00 kr.24-06-2023
  4. Suzuki, SV650S, 640 ccm, 74 hk, 1999, 29600 km, Grå, m.afgift, SV650S i super stand 
Km. 29600
Synet

    Suzuki, SV650S, 640 ccm, 74 hk, 1999, 29600 km, Grå, m.afgift, SV650S i super stand Km. 29600 Synet, så kan om reg. med det samme. Ny serviceret m. olie, filter, tændrør og bremsevæske Ny lakeret (p

    30.000,00 kr.13-05-2024
  5. Suzuki, DR250, 250 ccm, 0 hk, 1987, 30526 km, Grå, m.afgift

    Suzuki, DR250, 250 ccm, 0 hk, 1987, 30526 km, Grå, m.afgift

    6.500,00 kr.13-05-2024
  6. Yamaha Dragstar 650

    Yamaha Dragstar 650

    Yamaha, Yamaha Dragstar 650, 650 ccm, 39 hk, 2011, 28000 km, Sort, m.afgift, Sælger min dragstar, da jeg ikke får den brugt nok. Den kører pisse godt, og står pænt. Dog har den få brugsmærker. Kører

    39.000,00 kr.13-05-2024

Vi har 4.408 motorcykler til salg på DBA, og 331 af dem er veteranmotorcykler.

Hvis det er en motorcykel, du skal have, kan du med fordel læse vores artikel, der giver 6 råd til dig, der skal købe en brugt motorcykel.

Du kan også læse om 6 biler, du aldrig har hørt om, som lige nu er til salg på DBA. Listen indeholder blandt andet en anden lille og underfundig elbil, der også er produceret i Danmark.

Generelt er mærkelige køretøjer et hit på DBA. Herunder kan du derfor se en video om en tysk veteran-brandbil, der sælges, fordi den er rød.

Relaterede artikler