Gæt hvilket køn, der søger efter møbler på DBA, mens det andet køn leder efter værktøj, legetøj og hobby-ting såsom guitarer? Ja, det er ikke 'rocket science' at gætte. Vi kigger nærmere på de kønslige forskelle i søgemønstrene på DBA.
Væk fra kødgryderne. Væk fra vasketøj, børnepasning og madlavning.
Engang var samfundet delt helt lodret op: Kvinderne passede hjem og børn, mens mændene gik på arbejde.
I dag er begge køn rykket ud på arbejdsmarkedet, og derfor står hjemmet som et fælles ansvar. Men skal man tro DBAs søgedata, kunne noget godt tyde på, at kvinderne, arbejde eller ej, sørger for meget af det huslige i hjemmet.
I hvert fald koncentrerer de ”kvindelige søgninger” sig om møbler. Ni ud af de 10 mest anvendte søgninger blandt kvinder på DBA er på møbler, mens det blot er én ud af mændenes top ti, der er en møbel-søgning.
Kvindernes mest anvendte søgeord:
Mændenes mest anvendte søgeord:
- Kvindernes Internationale Kampdag er jo en god anledningen til at tage temperaturen på ligestillingen i Danmark og se, om der er rum til forbedring. Ud fra vores data kunne noget godt tyde på, at kvinderne stadig står for det mere praktiske i hjemmet, fortæller Julie Schoen, presseansvarlig hos DBA.
Mændenes top ti rummer en del legetøj og hobby-sager. Guitar, iPhone, Lego og Warhammer er blandt mændenes mest anvendte søgeord, men søgningerne kan heller ikke altid tegne et skarpt billede:
- Man skal passe på med at konkludere noget ud fra vores søgninger, for vi ved jo ikke, om det er en iPhone til manden selv, eller til børnene, mændene er på jagt efter, når det søgeord er så flittigt brugt blandt hankønnet. Det samme gælder guitaren, Lego og Warhammer, fortæller Julie Schoen.
Men siden hun stadig er villig til let forsigtigt at sige, at kvinderne står for mere praktisk i hjemmet, handler det om, hun har en masse statistik i baghovedet:
- Vi ved, at det primært er kvinderne, der sælger børnetøj, -sko og -ting. Det er faktisk også mestendels kvindelige brugere, der har annoncer i herretøjskategorien, ergo: kvinderne sælger mændenes tøj. Der, hvor man kan give mændene lidt praktisk ’credit’, er når det drejer sig om at købe et nyt, gammelt køkken, græsslåmaskinen og værktøjet. Det er også praktiske ting, der holder hjemmet i gang, fortæller Julie Schoen.
Sofa, stof, 4 pers. , Bolia, Sofa sælges, da den desværre ikke passer ind i vores nye hjem. Sofaen er let at holde ren og holde godt på formen. Pletfri og fra dyre- og røgfrit hjem. Pris.6.500 kr
6.500,00 kr.Sofa, velour, 3 pers., Flot velholdt 3 personer i blå velour med sort ben. L. 170 B.77 H.93
1.000,00 kr.Sofa, uld, 3 pers., Dux , Skøn vintage sofa udført hos dux. Fremstår i pæn brugt stand som billederne viser. Ingen tegn på røg eller dyr. Normale brugsspor. Her er tale om kvalitet fra 80erne. Længd
1.475,00 kr.Sofa, stof, 3 pers., Normann copenhagen, 3 pers. sofa fra normann copenhagen model onkel sofa. Mål: Højde: 87cm, Bredde: 235cm, Dybde: 80cm Møbelringen – Sjællands største butik med velholdte kvalite
4.000,00 kr.Sofa, læder, anden størrelse, Octane, Biografsofa Octane XS300 Charger Straight Sort XS300 er designet til at være den mest prisvenlige model på markedet. Octanes dedikation og præcision gør det muli
6.995,00 kr.Sofa, læder, 1 pers., Octane, Biografsofa Octane XL700 Turbo Straight Sort Turbo XL700 er biografsædet, der kommer ud af Octanes ubøjelige stræben efter perfektion. Den tilbyder sundhedsmæssige forde
9.995,00 kr.1. Hardball er mændenes 79. mest anvendte søgeord, og kvindernes 7.159. mest anvendte søgeord
2. Subwoofer er mændenes 105. mest anvendte søgeord, og kvindernes 5.769. mest anvendte søgeord
3. Ole Lynggaard er kvindernes 113. mest anvendte søgeord, og mændenes 4.382. mest anvendte søgeord
Tager man et kig på, hvilke søgninger der for alvor splitter mændene og kvinderne, er det søgeordet ’Hardball’, der løber med førstepladsen. Hardball er en form for våbenlegetøj, som mange mænd er meget begejstrede for at søge på – så begejstrede, at det er mændenes 79. mest anvendte søgeord på DBA, mens det blandt kvinderne er det 7.159. mest anvendte søgeord:
- De her søgninger opdelt på kønnene tegner jo virkelig et billede af den stereotype opfattelse, vi har af mænd og kvinder: Kvinder er vilde med smykker (’Ole Lynggaard’) og passer hjemmet (møbel-søgningerne), mens mænd sørger for højtalerne (’Subwoofer’) og den øvrige elektronik (’iPhone’) og værktøjet (’Makita’), fortæller Julie Schoen.
Kvinderne:
Mændene: